معاون سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد:
معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان این‌که در حوضه کارون بالغ بر 28 هزار هکتار برنج به صورت غیرقانونی کشت شده است، گفت: مشکل کشت‌های غیر مجاز در بالادست روز به روز بحرانی‌تر می‌شود و این مساله می‌تواند تهدیدی جدی برای تامین آب پایین دست باشد.
کد خبر: ۶۳۲۰۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۷ 19 July 2018

مصطفی شبه اظهار کرد: بر اساس مصوبه ستاد خشکسالی خوزستان کشت برنج در همه نقاط استان ممنوع اعلام شده است اما متاسفانه عدول از این مصوبه در استان به شدت اتفاق افتاده و کشت‌های فراوانی در حوضه کارون، دز و کرخه انجام شده است.

وی افزود: کشت‌های انجام گرفته در این سه حوضه باعث بروز مشکلات بسیاری از نظر کیفیت و کمیت آب در پایین دست شده است. متاسفانه علی رغم برخوردهای متعددی که با این تخلفات شده است، شاهد اتفاقات موثری در این زمینه نبوده‌ایم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان این‌که برنج 5 برابر گندم نیاز آبی دارد، تصریح کرد: در حوضه کارون بالغ بر 28 هزار هکتار کشت برنج انجام شده است که همه این کشت غیر قانونی است. این کشت معادل حدود 150 هزار هکتار کشت گندم است.

شبه با اشاره به پیامد این کشت‌های انجام گرفته به صورت غیر قانونی گفت: یکی از پیامدهای این کشت مشکلات آبی است که در انتهای حوضه‌های آبریز با آن مواجه هستیم. مثلا در حوضه کارون با این کشت‌ها آبی به انتهای حوضه یعنی شهرهای آّبادان، خرمشهر و... نمی‌رسد و با توجه به این‌که در انتهای این حوضه کشت‌های دائمی مانند نخیلات داریم، شاهد مشکلات فراوانی در تامین آب آن‌ها هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به این کشت‌ها، هرچه آب وجود دارد در بالادست برداشت می‌شود و آبی به انتهای حوضه نمی‌رسد و این باعث بروز مشکلات فراوانی برای کشاورزان و به خصوص نخیلات آن‌ها در پایین دست می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان کرد: مشکل کشت‌های غیر مجاز در بالادست روز به روز بحرانی‌تر می‌شود و این مساله می‌تواند تهدیدی جدی برای تامین آب پایین دست باشد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار