در یکی دو هفته گذشته، جلسات پرسر و صدای دادگاه موسسه مالی یا اعتباری ثامن‌الحجج در فضای خبری انعکاس زیادی داشت. زیرا علاوه بر اینکه متهم فراری ردیف سوم این پرونده بازداشت شد، سخنان وکلا و نماینده دادستان در دادگاه، ناگفته‌های زیادی داشت.
کد خبر: ۶۳۵۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷ 27 July 2018

به گزارش خبرآنلاین، پرهیجان ترین فصل در رسیدگی به پرونده ثامن الحجج که صدای خیلی از سپرده گذاران را ماههاست درآورده، با خبر بازداشت مدیرعامل موسسه مالی اعتباری ثامن‌الحجج به اوج رسید.

مدتی بود 2 متهم اصلی این پرونده که زن و شوهر بودند، در دادگاه استان تهران محاکمه می شدند ولی با فرار متهم ردیف سوم، ابهامات و عجایب پرونده موسسه ثامن‌الحجج به اوج خود رسیده بود. حتی کار به جایی رسید که این فرار پرسش برانگیز با موضعگیری مدیران طراز اول قوه قضاییه روبرو شد و سخنگوی دستگاه قضا هم گفت: متهم فراری پرونده موسسه ثامن‌الحجج بازداشت نشده بود. البته در این میان، توضیح سخنگوی قوه قضاییه درباره فرار متهم ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیاردی ثامن‌الحجج توانست اندکی از ابهامات بکاهد ولی با تاکید رئیس قوه قضاییه بررسیدگی ویژه به پرونده‌های ارز، سکه و واردات این پرونده هم با نگاه ویژه ای توسط قاضی باقری و مستشاران دادگاه کیفری استان تهران مورد رسیدگی قرار گرفت.

در این میان، رئیس دادگاه انقلاب هم برای اخلالگران نظام اقتصادی که اتهام اصلی مدیران موسسه ثامن الحجج است،  خط و نشان کشید و گفت: چنان برخوردمی‌کنیم که درس‌عبرتی برای تاریخ باشد.

بالاخره 10 جلسه از رسیدگی به اتهامات این متهمان با عنوان اصلی اتهام یعنی اخلال در نظام اقتصادی کشور بدون احراز قصد مقابله با نظام برگزار شد. برخی ناظران هم در یادداشت های رسانه ای خود اعلام کردند فساد موسسه ثامن‌الحجج بسیار بزرگ‌تر از پرداخت پول به یکی دو سلبریتی است.

در این بین باز هم توضیحات اژه‌ای درباره بازداشت برخی مدیران و پرونده‌های روز بخش دیگری از پرونده ماجرای پیچیده ثامن الحجج را روشن کرد ولی انتشار خبر عجیبی در دادگاه پرونده ثامن‌الحجج، همه را میخکوب کرد: متهم فراری پرونده ثامن‌الحجج در منزلش در تهران است!

این متهم در تمامی جلسات 10 گانه دادگاه غایب بود و البته در اخبار رسمی منتشر شده از جلسات هم عنوان می شد او به صورت غیابی مورد محاکمه قرار می گیرد.

این جلسات، از نظر قضایی برای خود، ماجرای شنیدنی دارد. از اقرار نماینده بانک مرکزی به تایپ کردن اشتباهی عنوان مدیرعامل موسسه مزبور گرفته تا سخنان وکیل موسسه ثامن‌الحجج که گفت: ۱۲۸۰۰ میلیارد تومان پول مردم را گرفته‌ایم، پس می‌دهیم!

این نکته جالب وقتی بیشتر به چشم مخاطبان آمد که عده ای هم این پرسش را مطرح کردند: مدیران ثامن‌الحجج را گرفتید، مدیران کاسپین و آرمان و فرشتگان و افضل توس و فردوسی و... کجایند؟ به راستی برای بسیاری از مردم پرسش های زیادی در اطراف پرونده به وجود آمده است. از جمله اینکه چه کسی باعث دستگیری مالک مؤسسه ثامن‌الحجج شد؟

ماجرای این دادگاه وقتی به تیتر رسانه ها تبدیل شد که مشخص شد نام ۲ مجری تلویزیون، یک ورزشکار و... در پرونده ثامن‌الحجج می درخشد. از سوی دیگر برخی چهره های سیاسی مانند منوچهر متکی و «ح.ص» هم مجبور شدند به موضوع وام گرفتن از موسسه ثامن‌الحجج واکنش نشان دهند چون اسم آنها هم در این پرونده است.

اینجا بود که باز هم رسانه ها از طرف مردم پرسیدند: ۲ مجری مشهور تلویزیون، پول کلان دریافتی از موسسه ثامن‌الحجج را چه کرده‌اند؟ یکی از آنها، خیلی زود به این سئوال جواب داد. احسان علیخانی در آنتن زنده تلویزیون توضیح داد: با موسسه ثامن‌الحجج از طرف صداوسیما رابطه داشتم، اما مفسد نیستم. حتی  حرف‌های احسان علیخانی درباره حضورش در یک موسسه مالی هم پرمخاطب بود و  بماند کسی حرف او را باور کرد یا نکرد، ولیوکیل مهران مدیری مجری دوم این ماجرا فقط گفت: شکایت می‌کنم.

این مجری ها یک پشتیبان هم داشتند و رئیس احسان علیخانی توضیح داد: کارهای این مجری در ارتباط با ثامن‌الحجج طبق ضابطه بوده است! خب پس چه جای نگرانی؟

در این بین پاسخ مدیر روزنامه شرق به متکی هم خواندنی بود که گفت: من اظهار شرمندگی نکردم، بلکه شما ۳ حرف خلاف واقع در یک پاراگراف زده‌اید. طنزنویسان هم تا دیدند ماجرای رسیدگی به این اتهامات مالی دارد کمدی می شود، نوشتند: مدیر ثامن‌الحجج تهدید کرد و سیف گفت: دارم حباب می‌ترکونم! تحلیل گران جدی تر هم تنها راه نجات مهران مدیری و احسان علیخانی! را در پس دادن پول و عذرخواهی آنها از افکار عمومی عنوان کردند.

در این میان، کنایه رشیدپور به پنهان شدن موسسه ثامن‌الحجج در سایه سلبریتی‌ها هم تلخ خنده ای به لب مخاطبانش نشاند. ولی هیچ یکی از این تیشه دادنها و اره گرفتنها، کمکی به همکاران ما در روزنامه شرق نکرد چون مهران مدیری راهی دادسرای رسانه شد تا از روزنامه شکایت کند. واکنش مدیر مسئول روزنامه شرق به شکایت مهران مدیری هم جالب بود که گفت: دست‌مان پُر است، انتظار شکایت متهمان را داشتیم! حتی فیلم دادگاه متهمان هم به بیرون درز کرد تا همه ببینند ضمانت وام ۲ میلیارد تومانی مهران مدیری چه بود.

حاشیه های این موسسه همچنان ادامه داشت و ماجرای سپرده ۴۰ میلیاردی یک نماینده در ثامن‌الحجج هم طبق معمول این پرونده ها، نقل محافل شد. برخی هم مسئله را از شکل یک فساد مالی و ولنگاری پولی عوض کرده و باز سیاسی برخورد کردند و نوشتند:  اصولگرایان برای دفاع از موسسه ثامن‌الحجج، بسیج عمومی داده‌اند!

در این آشفته بازار وامهای بی پشتوانه میلیاردی، عده ای هم به ضریح آقا امام رضا(علیه السلام) دخیل بستند و گفتند یا ثامن‌الحجج! از دست موسسه ثامن‌الحجج به تو پناه می‌برم.

و رسیدگی به پرونده همچنان در دادگاه ادامه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار