استاندار خوزستان:
استاندار خوزستان با انتقاد از تخریب محیط زیست در برخی از پروژه‌ها توسط عوامل انسانی گفت: وضعیت فعلی محیط زیست استان آینه تمام نمایی از مدیریت بخشی نگری است.
کد خبر: ۶۳۷۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۸ 31 July 2018

غلامرضا شریعتی اظهار کرد: امروز در شرایطی از وضع زیست‌محیطی جهان قرار داریم که در اثر وجود صنعت و گسترش شهرنشینی و نیاز بشریت به منابع مختلف، محیط‌زیست دچار تغییرات جدی شده است و بشر نتوانسته متناسب با پیشرفت‌ها حفظ محیط‌زیست را نیز داشته باشد.

استاندار خوزستان افزود: خوزستان هم از این امر مستثنی نبوده و شاید به دلیل وجود منابع غنی، دست‌کاری در محیط‌زیست آن بیشتر از سایر نقاط بوده و اکنون شاهد آن هستیم که طبیعت از تعادل خارج‌شده است.

شریعتی خاطرنشان کرد: ما نیک می‌دانیم اگر هرروز در قبال برخی از اشتباهات گذشته کوتاهی کنیم درواقع میراث خوبی برای آیندگان نخواهیم گذاشت.

استاندار خوزستان عنوان کرد: از شروع مسئولیتم در استانداری همواره بر این موضوع تأکید کردم و همیشه دستگاه‌های اجرایی را به این امر مکلف کردم چراکه محیط‌زیست نیاز به تلاش دوچندان برای جبران گذشته دارد.

شریعتی با اشاره به اهمیت مشارکت مردمی در حفظ محیط‌زیست یادآور شد: تجارب نشان می‌دهد که هر جا جوامع محلی و مردم در تصمیم‌گیری‌های کلان محیط زیستی و توسعه‌ای کنار گذاشته شدند بیشترین خسارت‌ها به محیط‌زیست وارد می‌شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: یکی از راه‌های حفظ و نگهداری محیط‌زیست استفاده از پتانسیل مردمی و تشکل‌های مردم‌نهاد برای مدیریت بحران‌های ناشی از عدم رعایت محیط‌زیست است و یکی از نقش‌های مهم سمن‌ها وظیفه دیده‌بانی است و نقد، طرح کمبودها و کاستی‌ها در اجرای قوانین و مقررات وظیفه سمن‌ها است و خوشبختانه دولت تدبیر و امید در استان خوزستان به این وظیفه دیده‌بانی احترام گذاشته است.

شریعتی در خصوص موضوع صنایع سبز توضیح داد: صنایع سبز که در تولیدات خود روش‌های سازگار با محیط‌زیست را به کار می‌گیرند دارای اهمیت بالایی هستند و این اهمیت برای ما مسئولین ایجاب می‌کند که از این صنایع به نحو مطلوب‌تری حمایت کنیم و در این راستا می‌بایست مشوق‌های مالیاتی، بیمه‌ای و تسهیلاتی برای این صنایع در نظر بگیریم و آن‌ها را الگویی مناسب برای سایر صنایعی که میزان آلایندگی آن‌ها بالاست قرار دهیم.

استاندار خوزستان با گلایه از نگاه جزیره‌ای به مسائل محیط‌زیست استان در طول دهه‌های گذشته بیان کرد: یکی از مشکلاتی که خوزستان را درگیر مسائل زیست‌محیطی کرده است بخشی نگری هایی است که در گذشته انجام‌شده است و هر دستگاهی و هر وزارتخانه‌ای فقط به دنبال حل مسئله خودش بوده و سایر موارد را ندیده است که این امر موجب شده خوزستان به این روز بی افتد.

وی افزود: حکمرانی خوب بر ما مستولی نبوده و هر دستگاهی صرفاً بخش خود را دیده است و چنین مسائلی باعث شده که در استان عوارض زیست‌محیطی به این صورت بروز پیدا کند و در حقیقت خوزستان آینه تمام نمایی از این نوع عملکرد است.

شریعتی اضافه کرد: تا جایی که توانسته‌ایم بر خوزستان بدون در نظر گرفتن عواقب زیست‌محیطی و پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی فشار آورده‌ایم و شرایط، نیازها و خواسته‌های آن را لحاظ نکردیم.

استاندار خوزستان عنوان کرد: آنچه به محیط‌زیست آسیب می‌زند صرفاً صنعت نیست بلکه توسعه شهرنشینی و مشکلات فاضلاب شهری هم به محیط‌زیست ما آسیب می‌زند و در این راستا و باهدف احیای رودخانه کارون صنایع را مکلف کردیم که عملکرد خود را اصلاح کنند و وضعیت را بهبود ببخشند و به سمت سبز بودن صنعت گام بردارند.

شریعتی بابیان اینکه در حوزه فاضلاب‌های شهری سرمایه‌گذاری عمده‌ای در حال انجام است تصریح کرد: در شهرهای مختلف تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در حال اجرا است و یا در حال شروع هستند و علاوه بر اهواز در پنج شهر در آبادان، خرمشهر، بندر امام، ماهشهر و شادگان در حال ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب هستیم و در اهواز هم تصفیه‌خانه فاضلاب شرق تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و تصفیه‌خانه فاضلاب غرب نیز در حال شروع مراحل فاینانس است.

وی افزود: همچنین در ۵ شهر شوش، بستان، اندیمشک، بهبهان و ایذه پروژه احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در مرحله فاینانس قرار دارد و در مرحله بعدی نیز 7 شهر دیگر شامل ساخت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب خواهند شد.

استاندار خوزستان اظهار داشت: درزمینهٔ کشاورزی موضوع شور ورزی را در دستور کار قراردادیم و استفاده بهینه از زهاب‌ها را مدنظر قرار داریم و در حال مطالعه و اقدامات پایلوت هستیم.

شریعتی تصریح کرد: درزمینهٔ ریزگردها اقدامات بسیار مهمی در حال انجام است بیش از ۲۰ هزار هکتار را زیر کشت نهال بردیم در بیابان‌زدایی و شن‌های روان نیز 15 هزار هکتار مالچ پاشی شد.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار