در نشست مسئله زیارت زیربنای آینده شهر مطرح شد؛
مسئله چگونگی ترسیم آینده شهر قم بر مبنای زیارت و گردشگری مذهبی موضوعی بود که در نشست راهبردی مسئله زیارت زیربنای آینده شهر به آن پرداخته شد.
کد خبر: ۶۴۰۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲ 07 August 2018

به گزارش تابناک قم، نشست راهبردی «مسئله زیارت زیربنای آینده شهر» به همت موسسه آموزش عالی طلوع مهر، جهاد دانشگاهی و خانه اندیشمندان شهر با همراهی اتاق فکر توسعه استان قم و بنیاد قم پژوهی شامگاه دوشنبه در مجتمع عالی طلوع مهر برگزار شد.

حجت‌الاسلام علی بنایی، رئیس اتاق فکر توسعه استان قم در این مراسم با بیان اینکه باید در زیارت به صورت کاربردی وارد شویم اظهار داشت: در روایاتی که راجع قم و اهمیت زیارت حضرت معصومه آمده مطرح شده که پاداش زیارت حضرت معصومه(س) بهشت است.

وی افزود: قم دو خروجی مسلم دارد که در روایات هم به آن اشاره شده که یکی تولید علم است و دیگری زیارت در سطح جهانی.

وی با اشاره به اینکه در برنامه‌ریزی شهری باید برای زیارت سهم واقعی قائل شد خاطرنشان کرد: در هر برنامه‌ریزی باید مسئله زیارت را مد نظر قرار دهیم.

لزوم ارزش‌سازی در قم

ناصر مشهدی زاده، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری در این نشست با بیان اینکه برنامه‌ریزی باید قانونمند، هدفمند، نهادمند، نظام‌مند و ارزشمند باشد، اظهار کرد: نگه داشتن ارزش‌ها و پاسداشت آنها مهم است اما باید در شهری مانند قم ارزش سازی کنیم.

وی افزود: امروز باید از خودمان بپرسیم که وقتی از حرم حضرت معصومه(س) که بیرون می‌رویم چه ارزشی ایجاد کرده‌ایم؟ آیا خیابان‌ها، ساختمان‌ها و پارک‌های ما ارزش‌ساز بوده‌اند؟

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری اضافه کرد: در قم ارزش‌های زیادی وجود دارد و از آن صحبت می‌شود اما این ارزش‌ها تبلور کالبدی ندارد و این بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه مزیت‌های قم نسبی و عادی نسبت بلکه ویژه است ادامه داد: نقش قم بین‌المللی است و در این مسیر باید از خود بپرسیم آیا قم مقصد مجهزی برای گردشگری خارجی است؟

به گفته مشهدی‌زاده، ۲۲ میلیون از قم رد می‌شوند که دو میلیون می‌مانند و ۲۰ میلیون عبور می‌کنند. متوسط ماندگاری دو میلیون نفر ۴ ساعت است اما گردشگر کسی است که حداقل ۲۴ ساعت بماند.

جایگاه زیارت در آینده تمدنی شهر قم

مجید مطهری نژاد، کارشناس آینده پژوهی و استراتژی فرهنگی هم در این نشست اظهار کرد: ظرفیت زیارت حضرت معصومه(س) اگر بنا باشد به کار گرفته شود باید تصویری از شهر آینده قم داشته باشیم و جایگاه زیارت را در آینده تمدنی خودمان دقیق‌تر ترسیم کنیم.

وی افزود: امروز همه خوشحالیم که متوسط حضور زائران در مشهد به دو روز و نیم رسیده اما این کار با ساختن پاساژها و مرکز خریدها و پارک آبی و ... صورت گرفته که نسبتی با پارادایم زیارت ندارد.

این کارشناس معتقد است باید بدانیم چشم‌انداز آینده قم را بر اساس کدام ارزش‌ها و بر اساس چه پاردایمی می‌خواهیم شکل دهیم.

وی افزود: مشکل ما در شهرسازی این است که همواره خواستیم از همه حوزه‌ها و پارادایم‌ها داشته باشیم و این نگاه شهرهای ما را تبدیل به موزه کرده است.

وی با بیان اینکه فضای تشتت و تکثری که در شهرها ایجاد شده ما را دچار به همریختگی کرده است اظهار داشت: امروز همه ما داریم در این شهر گم می‌شویم و با نسل خودمان فاصله پیدا کرده‌ایم.

مطهری‌نژاد عنوان داشت: اگر بنا هست که واقعاً در حوزه زیارت با محوریت حرم حضرت معصومه(س) در شهر قم برنامه‌ریزی کنیم باید یک بار شهر آینده را تعریف کنیم. این تعریف باید مبتنی بر پارادایم آینده پژوهی حق مدار باشد نه تجدد مدار.

وی گفت: دست ما اصلاً خالی نیست برای شکل دادن به نمادهایی ارزش‌مدار برای قم و مشکل ما همیشه این بوده که دچار یک نوع عجله بودیم.

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار