پرحرارت اما با وسواس واژگان را ادا و دعا می کند: کاش روستایمان خوش آب و هوا نبود، آب، درخت و مزارع سرسبز نداشتیم شاید آنگاه زمین هایمان ارزش بالایی پیدا نمی کرد و موضوع جابه جایی روستا هم به سرانجام کنونی گرفتار نمی شد.
کد خبر: ۶۴۲۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳ 12 August 2018

انگشتان پینه بسته اش را روی موهای کم پشتش می کشد تا عرقش را خشک کند؛ چشمانش خیس و سرخ شده است و بغض می کند: به خدا دلم برای اهالی سله بن می سوزد؛ جواب آه پیرزنان و پیرمردانی که کسی را ندارند چه کسی می خواهد بدهد؟ 

خودش را «اسماعیل تبار» معرفی می کند و می گوید کارمند قوه قضائیه بوده که بازنشسته شده است. تک تک مدیران استان و کشوری را به نام می شناسد، از بس که در سال های گذشته پیگیر حل مشکل جابه جایی روستا بوده است؛ وقتی بغضش را می بلعد راه نفسش باز می شود و با حرارت بیشتر ادامه می دهد: من جوش خودم را نمی زنم. من هم زمین دارم، نمی گویم ندارم اما مسئولان به اهالی گرفتار روستا که دستشان به جایی نمی رسد فکر کنند.

در یک روز گرم مرداد به میزبانی تیم رسانه ای ایرنا آمده و داخل رستوران ورودی روستای سُلُه بُن کنار ما می نشیند و می گوید: ما که می دانیم آب پشت سد برای چه کسانی در کجاهای استان و خارج از استان تهران اهمیت دارد؛ اما یکی نیست به اینها بگوید سد را که اجرایی کردید، جابه جایی روستا را هم که در دستور کار گذاشتید حداقل در مورد محل جابه جایی به مسائل و مشکلات روستاییان فکر کنید و حرف هایشان را بشنوید. 

مدعی است زمین های روستا را «مفت» خریده اند تا از ویو (منظره) کنار دریاچه سد که آینده خوبی دارد بهره برداری لازم برای برخی افراد خاص که زمین ها را یا خریداری کرده اند یا قصد خرید در آینده دارند انجام شود؛ می گوید: نوش جانتان؛ زمین بالای کوه را هم که آب نمی گیرد با هزار ترفند به نام سد خریدید، باز نوش جانتان اما کمی هم به این فکر کنید که اهالی باید از خانه، زندگی و همه هستی شان دل بکنند.

ادامه می دهد: باید اهل سله بن باشید، زندگی تان پادرهوا باشد تا حس کنید جابه جایی یک روستا تنها انتقال چند خانه و مزرعه نیست، که همان هم هزاران حرف و حدیث دارد اما انتقال یک دنیا خاطره و فرهنگ نیز است. 

**سله بن کجاست 

در فاصله 18 کیلومتری شمال غربی شهر فیروزکوه در استان تهران روستای خوش آب و هوا و تاریخی وجود دارد به نام سله بن که در زیردست سد در حال احداث نمرود قرار گرفته و جابه جایی آن طی سال های گذشته مصوب اما هنوز انجام نشده است. 

از جمله مهمترین علت های انجام نشدن جابه جایی، اعتراض اهالی به محل در نظر گرفته شده برای انتقال است؛ اهالی محل دیگری را پیشنهاد کرده اند و هنوز معلوم نیست سرنوشت جابه جایی به کجا خواهد انجامید. 

سله بن با 800 هکتار مساحت از توابع بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه براساس سرشماری سال 1395، 447 نفر جمعیت و 155 خانوار دارد که آب و هوای سرد و کوهستانی، بارش فراوان، مزارع سرسبز و خاک حاصلخیز از جمله ویژگی های آن به شمار می رود. 

تپه باستانی سله بن در 19 اسفند 1380 به شماره 4914 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که قدمت آن به سه هزار سال می رسد.

**شرح کلی وضعیت 

عبور رودخانه نمرود (حبله رود) سبب شده مطالعات مربوط به احداث سدی با نام نمرود در نزدیکی این روستا در دستور کار قرار گیرد؛ سدی که گفته شده پس از احداث آن روستای سله بن ( به گفته برخی منابع بخشی از روستا) نیز زیر آب خواهد رفت. 

باوجود آنکه طرح جابه جایی روستا از چندسال پیش مطرح و محل جایگزین هم در منطقه ای به نام «چزکین» مشخص شده اما بیشتر اهالی نسبت به محل این جابه جایی اعتراض دارند و می گویند «موسیِر» که در نزدیکی محل کنونی روستا قرار دارد محل مناسب تری برای جابه جایی است. 

این اعتراض ها تازه نیست و از سال های گذشته ادامه داشته و کار به جایی رسیده که با وجود آنکه مسئولان ساخت سد اینک از پیشرفت اجرایی حدود 83 درصدی آن خبر می دهند و به منزله ضرورت تسریع در جابه جایی روستاست، اما گازکشی در این روستا از تیرماه امسال با دستور استاندار تهران اجرایی شده و اکنون مراحل لوله گذاری آن نیز در دست انجام است. 

این درحالی است که برخلاف استناد برخی منابع که می گویند بخش عمده ای از روستای سله بن زیر آب می رود اهالی روستا به اتکای نقطه نظرات کارشناسان دانشگاهی که برای تعیین محل مناسب جابه جایی روستا طی سال های گذشته به کار گرفته اند می گویند در خوش بینانه ترین حالت تنها تا ابتدای جاده ورودی روستا و تعدادی محدود از خانه ها و مغازه ها زیر آب خواهد رفت و دیگر مناطق را آب نمی گیرد؛ با این حال بنا به ضرورت اهمیت حفظ سلامت و جان روستاییان و نیز همراهی با دولت در چنین طرحی، اهالی با جابه جایی موافقت کرده اند اما بر سر محل آن به توافق نرسیده اند. 

پس از آنکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولی جابه جایی روستا در سال های گذشته منطقه چزکین را به عنوان محل جدید روستا اعلام و تصویب کرد اعتراض اهالی به این محل هم شروع شد؛ زیرا آنان معتقدند منطقه موسیر که در امتداد روستا قراردارد و نزدیک تر به سله بن نیز است برای اسکان جدید روستاییان از جنبه های مختلف مناسب تر خواهد بود. 

به گفته اهالی، اعتراض ها طی این سال ها آنقدر بالا گرفت که دولت چندسال پیش قبول کرد یک تیم دانشگاهی در منطقه مستقر شود تا محل های مناسب برای جابه جایی سله بن را مورد مطالعه قرار دهد و نتایج این تیم دانشگاهی هم موسیر ( پیشنهاد روستاییان) را تایید کرد اما با این حال بنیاد مسکن بر نظر خود اصرار ورزید و کارهای اجرایی برای استقرار روستا در چزکین را ادامه داد. 

حال در شرایطی که سد در شرف احداث کامل است، زمین های کشاورزی مردم خریداری شده و باید جابه جایی طبق برنامه انجام می شده، نه تنها جابه جایی آغاز نشده بلکه مردم بیشتر از قبل باور کرده اند که جابه جایی انجام نخواهد شد. 
گازکشی برای روستا که لوله گذاری آن در دستور کار است نیز مهر تاییدی بر این باور روستاییان شده است و وقتی با روستاییان صحبت می کنیم برخی از آنان می گویند که کدام جابه جایی؟

**مشخصات سد 

سد نمرود بر روی رودخانه حبله رود در 140 کیلومتری شرق تهران، 18 کیلومتری شمال غربی شهر فیروزکوه و دو کیلومتری پایین دست روستای سله بن قرار دارد. 
این سد خاکی با هسته رسی، ارتفاع 82 متر و طول تاج 680 متر است؛ اهداف این طرح تامین نیازهای کشاورزی دشت گرمسار، چزکین و آب شرب و صنعت گرمسار، ایوانکی و تامین نیاز آبی صنعت فیروزکوه اعلام شده است. 

مطالعات این سد از سال 1340 آغاز و در طرح اولیه 120 متر برای ارتفاع آن در نظر گرفته شده بود که به دلیل مشکلات زمین و دیواره های سنگی کوه های اطراف به 82 متر کاهش یافت؛ سد نمرود از سال 1384 در دست احداث است و اینک به گفته دست اندرکاران بیش از 82 درصد تکمیل شده است. 

با کم شدن ارتفاع سد حریم آن نیز کاهش یافت و تنها زمین هایی که در بهره برداری پروژه به زیر آب خواهد رفت در حوزه روستای سله بن است. 


**مصوبات جابه جایی 

براساس مصوبه جابه جایی روستای سله بن به منطقه چزکین تعهداتی برای هرکدام از نهادهای متولی ایجاد شده است. 
اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران مسئولیت تهیه نقشه معابر با مشخص کردن بر و کف محل جدید روستا (چزکین)، تعریض، جدول گذاری، زیرسازی و آسفالت معابر اصلی و فرعی را برعهده دارد. 
تعریض زیرسازی و آسفالت محور اصلی سله بن جدید برعهده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران است. 
شرکت آب منطقه ای تهران تخصیص آب شرب از چشمه «ورسخواران» به سله بن جدید را برعهده دارد و قرار است شرکت آب و فاضلاب روستایی تهران نیز عملیات احداث مخزن، انتقال آب و نیز احداث شبکه در چزکین به منظور تامین آب شرب را انجام دهد. 
شرکت گاز استان تهران متولی اجرای خط لوله، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران مسئول صدور مجوز اجرای زیرساخت ها در زمین های ملی و تخصیص زمین در منطقه چزکین برای انتقال دامداری است؛ مجری پروژه سد نمرود نیز مقرر شده احداث راه روستای سلمان و تسریع در اجرای تعهدات در مورد تملک زمین های مالکان در محدوده اجرای طرح، تعیین دقیق محدوده و حریم دریاچه سد نمرود و نیز انتقال خط لوله آب کشاورزی به روستای جدید سله بن را اجرایی کند. 
شرکت توزیع برق استان تهران نیز بر اساس اسناد موجود مسئول انتقال شبکه برق رسانی به روستای جدید اعلام شده است. 

**بنیاد مسکن چه می گوید 

بنیاد مسکن متولی جابه جایی روستاست و چزکین را به عنوان محل جدید روستا انتخاب کرده است. 
چزکین در بالادست روستای سله بن قرار دارد.
حسین کیانی رئیس اداره بنیاد مسکن فیروزکوه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: آماده سازی زیرساخت منطقه چزکین 5/5 میلیارد تومان هزینه دارد که در زمان حاضر 400 میلیون تومان تامین شده اما به دلیل کمبود بودجه از سوی دولت این نهاد برای اقدامات انجام شده بدهکار و به مدت دو سال است که ادامه کار را تعطیل کرده است. 
وی همچنین در خصوص ساخت و ساز برای سکونت اهالی در منطقه چزکین افزود: 240 تا 250 قواره تحویل اراضی صورت خواهد گرفت که در صورت دریافت وجه اهالی از دولت به منظور اخذ زمین در سله بن، متقابلا برای خریداری زمین در منطقه چزکین باید هزینه پرداخت کنند. 

این درحالی است که چندی پیش درجریان بازدید وزیر نیرو از سد نمرود، نماینده مردم گرمسار در مجلس که بخشی از آب این سد برای این شهرستان نیز اختصاص خواهد یافت اعلام کرد: 30 میلیارد تومان اعتبار برای خسارت جا به جایی روستا طی سال های 94، 95 و 96 ابلاغ شده که تاکنون اختصاص نیافته و با دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه قرار است این اعتبار امسال ابلاغ شود. 

**پای درد دل اهالی روستا 

بیشتر اهالی روستا اعتراض دارند؛ هنوز پس از چند سال اعتراض دارند و معتقدند که چزکین محل مناسبی برای اسکان روستاییان نیست. در بین این اهالی تعداد معدودی هم هستند که باوجود آنکه تایید می کنند موسیر جای بهتری است اما می گویند حالا که فرآیند انتقال آغاز شده باید بپذیریم و به چزکین برویم. 
دیگر اهالی روستا مدعی هستند این افراد که موافق رفتن به چزکین هستند عمدتا در چزکین زمین دارند و بدشان نمی آید زمین های آنجا ارزش بیشتری پیدا کند. 

علی آهنگر دهیار روستای سله بن در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره وضعیت تولید محصولات کشاورزی این روستا گفت: زمین هایی که در حوزه سد نمرود آبگیری شده به منظور کشت یونجه، گندم، لوبیا چیتی، سیب زمینی و باغات سیب، آلبالو، زردآلو، هلو، گردو، گیلاس و گلابی مورد استفاده قرار داشتند که سالانه افزون بر 500 تن از باغات، 200 تن سیب زمینی و دو تن لوبیا چیتی محصولات کشاورزی روستا به عرضه می رسید. 
وی اظهارداشت: آبگیری زمین های کشاورزی به بیکاری کشاورزان منطقه منجر شده و عمده آنها به دامپروری یا مهاجرت به شهر روی آورده اند. 

**با پول اهالی کارشناس گرفتیم اما ترتیب اثر ندادند 

اسماعیل آهنگر رئیس شورای اسلامی سله بن نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا دراین باره توضیح داد: به دنبال اعتراض اهالی یک تیم کارشناسی با هزینه مردم چندسال پیش در منطقه مستقر شدند و نتایج آنها هم درخواست اهالی را تایید کرد اما کسی ترتیب اثر نداد و اصرار دارند که مردم به چزکین بروند. 
وی افزود: در چزکین تامین آب شرب سخت است، امکان کشاورزی مناسب وجود ندارد و ارتفاع بالای آن سبب می شود در زمستان و تابستان مشکلات هرفصل بسیار بیشتر از دیگر مناطق باشد. 

رئیس شورای اسلامی سله بن در خصوص تملک زمین های کشاورزی روستا در سال 84 نیز اظهارداشت: زمین های کشاورزی اهالی را به قیمت ناچیز خریدند. 
وی مدعی است که تنها دو هکتار از زمین های خریداری شده در طرح جانمایی روستا استفاده شده و بقیه در تملک افراد است و در طرح سد به کار نرفته است. 
آهنگر گفت: براساس نظرات کارشناسان، ارتفاع چزکین در بیشترین نقطه دو هزار و 180 متر و کمترین نقطه دو هزار و 80 متر بالاتر از سطح دریاست که مناسب ساخت و ساز نیست و در مسیر بادهای شدید قرار دارد. 
به گفته وی، اهالی در چزکین امکان کشاورزی مناسب و نیز باغداری را ندارند. 
وی تاکید کرد که باتوجه به شرایط نامناسب چزکین مردم به این محل نقل مکان نخواهند کرد و به شهر مهاجرت می کنند که هزینه های اضافی برای دولت در بر خواهد داشت. 

خسرو آهنگر دیگر روستایی 68 ساله سله بنی که در دوره سوم هم عضو شورای این روستا بوده گفت: از ابتدای طرح ساخت سد، نهایت همکاری را با مسئولان داشتیم تا کار به سرانجام برسد؛ جلب نظر مردم در بحث قیمت های زمین ها و... کار دشواری بود ولی در نهایت مردم حداکثر همکاری را داشتند.

وی با بیان اینکه نگذاشتیم جابه جایی روستا التهاب آفرین شود و نهایت همکاری را داشتیم افزود: اوایل مردم از اجرای این طرح خوشحال بودند اما محلی که برای جابه جایی روستا انتخاب شده آب ندارد و مشکل زراعت نیز دارد. 

آهنگر تاکید کرد: جابه جایی سخت است؛ از زمین های قبرستان تا زمین های کشاورزی را خریدند اما درحق مردم اجحاف شده و کارها را بی برنامه پیش برده اند. 
وی ادعا کرد: وقتی مردم دیدند زمین هایشان را ارزان خریدند اما به قیمت های بالا دوباره فروخته شده یا برای اجرای طرح سد استفاده نشده دلگیر و ناراحت شدند. 

**دفاع بخشدار از چزکین 

حجت الله حسن زاده بخشدار ارجمند بنیاد مسکن را متولی موضوع جابه جایی خواند و اظهارداشت: مطالعات زمین شناسی توسط متولی امر انجام و پیوست زمین شناسی چزکین تایید شده است، همچنین از لحاظ ارتفاع مشکلی برای ساخت و ساز وجود ندارد. 
وی دلیل گازرسانی به سله بن را باوجود مساله جابه جایی روستا طولانی بودن فرآیند اجرای سد و با هدف آسایش مردم خواند. 

**دفاع سرپرست تیم دانشگاهی از مردم 

اما سرپرست تیم دانشگاهی که چند سال قبل مطالعه در مورد جانمایی محل روستای جدید را بررسی کرده است، ناصر شفیعی دارای دکترای جغرافیا و برنامه ریزی روستا از دانشگاه شهید بهشتی است؛ وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درخواست اهالی را درمورد محل روستای جدید تایید کرد و توضیح داد: سه محل موسیر، چزکین و اسبی کمربن برای جایگزینی مطرح بوده است. 

وی اضافه کرد: مطالعات مربوط به جابه جایی را مرکز سوانح بنیاد مسکن انجام داده بود که روستائیان معترض بودند بدون مطالعه دقیق فنی و علمی این تصمیم اتخاذ شده است؛ مطالعاتشان را نقد کردیم و متوجه شدیم این مطالعات وجه علمی نداشت و آنها(کارشناسان بنیاد مسکن) بدون منطق دقیق علمی چزکین را به عنوان مکان جانمایی روستا معرفی کرده اند. 

شفیعی خاطرنشان کرد: هرسه مکان را از چند بعد بررسی میدانی و عملیاتی و نیز گفت وگو با مردم (مشارکت مردمی) انجام دادیم. 
وی در خصوص نتایج تحقیقات خود گفت: صرفنظر از این سه مکان مذکور به شعاع 15 کیلومتری روستای فعلی تمام مکان ها را با کمک مردم و مطالعات دانشگاهی مورد مطالعه قرار دادیم و از طریق اطلاعات جغرافیایی، بهترین و به روز ترین مدل های علمی هم به کار گرفته شد. 

شفیعی اضافه کرد: برای کارهای تحقیقاتی از همه گروههای سنی روستا استفاده و آموزش ها را برای نخبگان روستا عملیاتی کردیم. 
این استاد دانشگاه گفت: مطالعات آکادمیک فنی خود را با مطالعات بومی روستا تلفیق کردیم و با کمک آنها مکان بهینه به دست آمد که بالاترین امتیاز به موسیر شمال داده شد. 

وی مولفه های بررسی را ابعاد محیطی، شاخص های زمین شناسی، ناهمواری و شیب، منابع آب، هوا، پوشش گیاهی، مسائل اجتماعی، اقتصادی و کالبدی – زیربنایی نام برد. 
شفیعی با اشاره به مشکلات منطقه چزکین گفت: چزکین مشکل تامین آب دارد زیرا نزدیکترین منبع آب 350 متر اختلاف ارتفاع دارد، بشدت سیل گیر است و در همان سال که مورد تحقیق قرار گرفت، سیل مهیبی آنجا اتفاق افتاد. 

وی ادامه داد: خط گسل در منطقه وجود دارد که بشدت لرزه خیز است، بستر یا پی سنگ زیربنای مسکونی خانه ها، ایستایی و پایداری لازم را ندارد و بشدت بادخیز است که بادهای تند از گدوک و جنوب در آنجا با شدت می وزد. 
شفیعی افزود: تا فاصله 400 یا 500 کیلومتری چزکین درختی وجود ندارد و در زمستان بسیار سرد و تابستان بسیار گرم خواهد بود، خطر آذرخش وجود دارد و احتمال بحران تلفات در مواقع بروز حوادث طبیعی زیاد است. 
به گفته وی باتوجه به جمع شدن برف تا ارتفاع بالای چهارمتر، امکان زیست مناسب در چزکین وجود ندارد. 

استاد دانشگاه شهید بهشتی توجه به شاخص های اجتماعی در این مساله را بسیار مهم خواند و با بیان اینکه از نظر اجتماعی به هیچ عنوان بیش از 70 درصد مردم روستا امکان زیست پذیری اجتماعی را برای خود در چزکین ممکن نمی دانند، گفت: توجه به مولفه های اجتماعی هم در طرح جابه جایی بسیار اهمیت دارد تا از بروز تبعات جلوگیری کند. 

وی افزود: زمین در چزکین معارض دارد و شخصی است، مردم تمایل نداشتند رانت ایجاد شود در حالی که در موسیر زمین ها معارض ندارد. 
شفیعی بیان کرد: در چزکین، اکثر زمین های اطراف روستا را شرکت های بزرگ، مستقر در تهران خریداری کرده اند که تبعات اجتماعی دارد؛ از نظر اقتصادی، چزکین محل کشت و کار دیم است، اگر روستا جا به جا شود، همه زمین های زیر ساخت و ساز از بین می رود و عرصه های اقتصادی روستا نابود می شود. 

وی تاکید کرد: از نظر زیست محیطی، تبعات چزکین برای مخزن پشت سد، بدتر از موسیر است و آب هر دو وارد حریم پشت سد می شود؛ همچنین دو منبع آب نزدیک به موسیر قرار دارد و مشکل آب شرب برطرف می شود. 
شفیعی توضیح داد: از نظر کالبدی و زیربنایی تامین آب، راه، برق و ... در موسیر چون نزدیک بافت قدیم روستا قرار دارد میسر است. 
وی افزود: مدافعان چزکین ادعا می کنند موسیر در معرض خطر سیل قرار دارد، درصورتی که مطالعات ما غیر از این را ثابت می کند و پشت پرده این ادعا، برخی لابی ها قراردارد؛ پس از بهره برداری از سد، تا ارتفاع هزار و 14 متری زیر آب خواهد رفت درحالی که روستای سله بن از ارتفاع هزار و 10 متری شروع می شود و پایین آسفالت ورودی روستا تا هزار و 95 متری که سه چهارم روستا است را اصلا آب نمی گیرد. 
شفیعی ادامه داد: طی برآورد 10 هزار ساله اگر سیل بیاید، حدودا از خط آسفالت روستا به سمت شهر ارجمند حدود 25 متر بالای آن خط را آب می گیرد لذا پیشنهاد داده ایم روستای فعلی و موسیر می تواند به بقای خود ادامه دهند چراکه فاصله سله بن و موسیر حدود 250 تا 500 متر است. 
وی گفت: موسیر ویو(دید) بهتری نسبت به دریاچه سد دارد و می تواند منجر به ایجاد منطقه توریستی شود. 

**فرمانداری که صدای مردم را شنید 

مهدی یوسفی جمارانی فرماندار شهرستان فیروزکوه نیز می گوید که صدای مردم را شنیده و هنوز جابه جایی انجام نشده و امکان تغییر، پس از بررسی های قابل دفاع وجود دارد. 
وی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: احداث سد نمرود با هدف استفاده بهینه از منابع آبی سرچشمه های رودخانه نمرود بوده که مطالعات آن به پیش از انقلاب برمی گردد و بعد از انقلاب عملیات اجرایی آن آغاز شده است. 
یوسفی جمارانی با بیان اینکه پروژه دو بعد اجتماعی و عمرانی دارد اظهارداشت: بعد اجتماعی آن جامعه ای است با قدمت و پیشینه دیرپا باعنوان روستای سله بن که در محل زندگی می کنند و مجبور به نقل مکان به منطقه جدید هستند. 
فرماندار فیروزکوه گفت: نخست باید ابعاد و مسائل اجتماعی را برطرف سازیم تا موضوع صرفا به یک پروژه عمرانی تبدیل شود که در 10 سال اخیر کمتر از این منظر به موضوع توجه شده است. 
وی با تایید اعتراض های اهالی درمورد جابه جایی روستا بیان کرد: باید معضلات و مسائل اجتماعی برطرف می شد، محل انتقال روستا با مشارکت همه ذینفعان مورد انتخاب و بررسی کارشناسی قرار می گرفت و علاوه بر آن می بایست اقدامات لازم برای انتقال انجام و بعد از انتقال روستا به منطقه جدید، فرایند اجرای پروژه عمرانی کلید می خورد. 
این مقام مسئول ادامه داد: اما امروز شاهدیم که آغاز عملیات عمرانی پروژه مقدم بر ابعاد اجتماعی آن شده و مساله را روز به روز پیچیده تر کرده است. 
وی گفت: این مساله سبب شد فرایند انتقال کند انجام شود و بیش از یک دهه زندگی مردم منطقه را با موانع و مشکلات جدی رو به رو کند و از آنجا که انتقال روستا صورت نگرفته امکان دریافت برخی خدمات از جمله گازرسانی تاکنون برای اهالی سله بن نیز فراهم نشده است. 
فرماندار شهرستان فیروزکوه در خصوص گازرسانی به روستای سله بن ادامه داد: استاندار تهران سال گذشته پس از بازدید از منطقه و گفت و گو با روستاییان تاکید کرد تا زمانی که انتقال روستا صورت گیرد باید مردم از گاز بهره مند شوند. 
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا امکان جا به جایی طرح جانمایی از منطقه چزکین به منطقه ای دیگر وجود دارد بیان کرد: در گذشته دستگاه های مرتبط مسائل را مورد بررسی و کارشناسی قرار داده اند و به این جمع بندی و تصمیم رسیده اند. 
وی تصریح کرد: ممکن است ایرادهایی به این تصمیم(محل جدید روستا) وارد باشد که امکان بازنگری آن هست چراکه تاکنون فرایند انتقال صورت نگرفته است و تا زمانی که این طرح اجرایی نشود در صورت اظهار استدلال های دقیق امکان بازنگری طرح وجود دارد. 
یوسفی جمارانی افزود: بخشی از این مساله مقاومتی است که نسبت به این انتقال وجود دارد؛ به منظور به تاخیر انداختن فرایند انتقال روستا، نیاز به ادله متقن و مستدل است و البته با هر نوع ارائه ادعایی نمی توان فرایند را مورد بازنگری و دستخوش تغییر و تحول قرار داد. 
فرماندار فیروزکوه اظهارداشت: با توجه به اینکه مشکلاتی در جا به جایی روستا وجود دارد در مذاکره با مسئولان کشوری اعلام کرده ایم بررسی مستندات برای جایگزینی محل جابه جایی روستا نیازمند بازنگری است؛ پیگیری های لازم انجام شده و تیم فنی آمده اند تا از ذینفعان نظرخواهی کنند و این کار با کمترین تبعات انجام شود. 

به گزارش ایرنا، در شرایطی که زمین برای واگذاری به مردم در چزکین درنظر گرفته، از سویی گازکشی در محل کنونی روستا نیز آغاز شده است و اهالی دیگر دل از جابه جایی کنده اند باید منتظر ماند و دید چه سرنوشتی در انتظار این جابه جایی و نیز محل مورد نظر برای روستای جدید خواهد بود و تعامل بین مسئولان تصمیم گیر با اهالی که درگیر این مساله هستند به کجا می انجامد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار