کد خبر: ۶۴۲۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳ 13 August 2018

شهاب پاک‌نگر | بی قانون

اخیرا علی ربیعی در یک توییتی اعلام کرده می‌خواهد کتاب «شازده کوچولو» را به علی لاریجانی هدیه دهد. اول که این توییت را خواندیم گفتیم احتمالا می‌خواهد از او بپرسد «اهلی شدن یعنی چی؟!» بعد دیدیم موضوع چیز دیگری است. با این تفاسیر ما هم تصمیم گرفتیم یک لیست کتاب پیشنهادی برای اهدا به مقامات کشوری تهیه کنیم:
الف) کتاب «قصه‌های من و بابام» یک روایت کودکانه از داستان‌های شیرین یک پدر و پسر است. ما این کتاب را به‌طور خاص به آقای دکتر عارف هدیه می‌کنیم. ایشان واقعا پدری دلسوز، مهربان و فداکار و اصلا یه وضعی بودند که توانستند یک ژن خوب را به جامعه تحویل دهند. البته خوشبختانه این کتاب یک مجموعه سه جلدی است که می‌توان آن را به چند ژن خوب دیگر هم اهدا کرد.


ب) کتاب «دو قرن سکوت» هم برای هدیه دادن بد نیست. شاید فکر کنید این را هم می‌خواهیم به دکتر عارف پیشکش کنیم، اما گول خوردید. از آنجایی که کلا کتاب را برای دکور می‌گیریم و فقط اسمش را می‌بینیم، می‌خواهیم این کتاب را به یک‌سری از مسئولان هدیه بدهیم که هر روز فقط اسم همین کتاب را ببینند و سرلوحه کارشان قرار دهند. واقعا ما در این مدت دیدیم که دکتر عارف ساکت، چقدر بهتر از دکتر عارف غیر ساکت است. همین فومول برای خیلی از مسئولان دیگر هم صادق است و دوست داریم مدیران ارشد کشوری همیشه در بهترین حالت خودشان قرار داشته باشند.


ج) شاید شما هم مثل ما به کتاب‌های جورج اورول فکر کرده باشید، مثلا کتاب «همه جا پای پول در میان است». مسئولان ما انقدر غیر مادی شده‌اند که بد نیست این کتاب را بخوانند شاید کمی بروند دنبال پول. البته جورج اورول یک کتاب خوب دیگر هم دارد که خواندنش برای مدیران ما خالی از لطف نیست؛ کتاب «آس و پاس‌ها در پاریس و لندن» می‌تواند به مسئولان ما بگوید اگر یک وقت خواستند به لندن بروند و در پاساژها برای فرزندان‌شان چیزی بخرند، ممکن است با چه آس و پاس‌ها و بدبخت‌هایی روبه‌رو شوند.


د) کتاب «تاریخ جهان برای کودکان و نوجوانان» گزینه بعدی ما برای هدیه دادن به یک مخاطب خاص است. یکی از مورخان برجسته، باسواد، قابل استناد و...، شخصی است که دوست داریم این کتاب را تقدیم ایشان کنیم، تا شاید به روایت تاریخ کشورمان کمک کرده باشیم. ایشان از طرفداران پر و پاقرص «بی‌قانون» است که چند وقت قبل با زبان ادبی‌خاص خودش، از یکی از طنز نویسان تشکر کرد. پس حداقل کاری که در حق ایشان می‌توانیم بکنیم این است که با یک هدیه کوچک قدردان زحمات‌شان باشیم.


ه‍) یکی دیگر از گزینه‌های ما کتاب «انگلیسی در سفر» است. به هرحال مدیران کشور ما خیلی زحمتکشند و مجبورند در روابط با کشورهای فاسد غربی از زبان انگلیسی استفاده کنند. البته این در زمان خدمتگزاری به مردم است. بعضي از مدیران بعد از یک پاکدستی چرب و چیل ممکن است بخواهند بروند استرالیا یا کانادا زندگی کنند. واقعا برای ایران و ایرانی وجهه خوبی ندارد که مقام مسئولش نتواند با خانم سلن دیون یک سلام و احوال‌پرسی معمولی داشته باشد.


و‍) کتاب «احمدی‌نژاد معجزه هزاره سوم» هم جزو پیشنهادهای‌مان بود، بعد دیدیم این یکی را مثل یک راز، برای خودمان نگه داریم. ولی یک کتاب «بیشعوری» نوشته خاویر کرمنت داریم که نمی‌دانیم آن‌ را به چه کسی اهدا کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار