مدیر دفتر حفاظت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای تهران اعلام کرد: هر 10 دشت استان تهران در وضعیت بحرانی و هشدار به سر می برد و برداشت از سفره‌ها نسبت به تغذیه آنها بسیار بیشتر است.
کد خبر: ۶۴۲۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸ 13 August 2018
«حسن زحمتکش» گفت: هشت دشت استان دارای وضعیت ممنوعه و 2 دشت کرج و ورامین به دلیل افت سطح آب و کسری مخزن وضعیت ممنوعه بحرانی است.
وی ادامه داد: دشت «شهریار» دارای رسوبات شن و ماسه و بخشی از آن دارای ماسه دانه ریز است و فرونشست در آن به صورت یک دست اتفاق می‌افتد؛ به طوری که در مزارع این مناطق سازه‌هایی را می‌بینید که خاک اطراف آن نشست کرده اما سازه در محل خود باقی مانده است.
زحمتکش افزود: زمین و رسوبات در دشت ورامین خشک است و فرونشست در این دشت به شکل فروچاله و شکاف تا چندین کیلومتر ادامه دارد؛ به طوری که برخی از این فروچاله‌ها تا نزدیک مسیرهای ارتباطی، خطوط انتقال برق و گاز و کانا‌ل‌‌های آب امتداد پیدا کرده و برخی منازل روستاهای اطراف و مناطق مسکونی محدوده این فرونشست‌ها آسیب دیده است.
وی گفت: در بخش‌هایی از شهر تهران همچون منطقه یک، 2 و 6 گزارش هایی از فرونشست داشته‌ایم که بخشی از آن به صورت یکپارچه و بخشی از آن نیز به صورت فروچاله بود و در صورت فقدان اعمال مدیریت می‌تواند در آینده با تجمع جمعیتی مخاطرات جدی را ایجاد کند.

 کسری سالیانه 150 میلیون مترمکعبی مخازن آبی در تهران

مدیر دفتر حفاظت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای تهران کسری مخزن سالیانه استان تهران را 150 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: از این رقم حدود 70 میلیون مترمکعب مربوط به دشت ورامین و بقیه آن مربوط به سایر دشت‌های استان است.
وی از ساخت تصفیه‌ خانه‌های مشترک برای تخصیص پساب حاصل از آن به بخش کشاورزی خبر داد و اضافه کرد: با ساخت این تصفیه خانه‌ها در نقاط مختلف استان تهران می‌توان مشکل کیفی آب را برطرف کرد و سفره‌های زیرزمینی نیز کمتر خالی می شود. این منابع را می‌توانیم جایگزین آب چاه‌های کشاورزی کنیم و این چاه‌ها را از مدار خارج کنیم.

بستن بیش از 490 حلقه چاه غیرمجاز

زحمتکش گفت: پارسال یک هزار و 400 حلقه چاه با تخلیه 54 میلیون مترمکعب و امسال بیش از 490 حلقه چاه با تخلیه 21 میلیون مترمکعب آب بسته شده است.
به گزارش ایرنا، پارسال مدیرعامل پیشین شرکت آب منطقه ای تهران هنگام بازدید خبرنگاران از دشت ورامین اعلام کرد: دشت های استان تهران سالیانه با بیلان منفی 150 میلیون مترمکعبی روبرویند که 80 میلیون مترمکعب آن به دشت ورامین، 35 میلیون متر مکعب به دشت شهریار و غرب تهران و 30 میلیون متر مکعب به شهر تهران مربوط است.
به گفته وی، سالیانه حدود 370 میلیون متر مکعب آب از منابع زیرزمینی دشت ورامین برداشت می شود که از این میزان، 340 میلیون متر مکعب مربوط به چاه های مجاز و 30 میلیون متر مکعب نیز مربوط به چاه های غیرمجاز است. بنابراین بستن چاه های غیر مجاز به تنهایی نمی تواند پاسخگوی این چالش باشد.
منبع:ایرنا
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار