محسن چاوشی خواننده پاپ که هنوز موفق به دریافت مجوز تازه ترین آلبوم خود با نام ابراهیم نشده، در واپسین دقیقه روزی که تهدید به انتشار بدون مجوز آلبوم کرده بود، تیزر یک دقیقه ای آن را منتشر کرد؛ راس ساعت 24 بیستمین روز مرداد.
کد خبر: ۶۴۲۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳ 13 August 2018

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار موسیقی ایرنا، ظاهرا شعرهای آلبوم ابراهیم، چاوشی را به این جنجال کشاند، آلبومی که به گفته شورای ارزشیابی و نظارت دفتر موسیقی وزارت ارشاد با 7 قطعه از سوی شرکت طرف قرارداد چاوشی در دفتر موسیقی ثبت شده که در میان آن‌ها 5 قطعه اصلاحیه خورده اما شرکت تاکنون هیچ اقدامی برای اصلاح آن انجام نداده است.
سیدهادی حسینی تهیه کننده آلبوم هم گفته است: تمامی اشعار آلبوم ابراهیم از سروده های حسین صفا است و پیش از این مجوز چاپ آن صادر شده، بنابراین چه دلیل دارد شعرهایی که یک بار مجوز گرفته بار دیگر اصلاح شود.
حالا پس از گذشت چند روز ماجرا کمی پیچیده شده، جریانی پیش آمده که همه وارد گود شده اند و به اندازه زور خود آن را به سویی می کشند، به طوری که طی این روزها، برخی رسانه ها از قدم گذاشتن چاوشی در مسیر شادمهر عقیلی سخن گفته اند، برخی نیز می گویند که او می خواهد مهاجرت کند. 
دیروز حتی این شایعه در شبکه های مجازی دست به دست شد که چاوشی در صفحات شخصی خود تهدید کرده که از ایران می رود در حالی که چنین نبود، گویی ناخودآگاه دستی از این ماجرا بیرون آمده و چاوشی را در حال هُل دادن به مسیری دیگر است. 
مشخص نیست این ماجرا به کجا ختم می شود، ماجرایی که از پست اینستاگرامی این خواننده پاپ آغاز شد، او در صفحه شخصی خود نوشته که نظر به پیگیری های مکرر تهیه کننده و مدیر اجرایی آلبوم ابراهیم تا این لحظه موفق به دریافت مجوزهای از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشده است.
چاوشی یکی از دلایل انتشار آلبومش را «دلگرمی روزهای سخت» عنوان کرده و چنین گفته «با توجه به وقفه طولانی مدت و احترام به مخاطبینم و جهت دل گرمی این روزهای سخت به اتفاق تهیه کننده تصمیم به انتشار آلبوم در مرداد ماه گرفتیم».
او همچنین تهدید کرد که تا 20 مرداد ماه مثل 9 ماه پیش منتظر می ماند در غیر اینصورت با احترام تقدیم خواهد شد. آلبوم دارای کپی رایت بین المللی است و قوانین حق و حقوق مولفان و مصنفان رعایت خواهد شد. این خواننده مطلب اینستاگرامی خود را اینگونه پایان داد که من غریبم و غریب را کاروانسرا لایق است.

**شورای ارزشیابی: اصلاح نکرده اند
پس از انتشار این پست چاوشی، ابوالفضل صادقی‌نژاد مدیر شورای ارزشیابی و نظارت دفتر موسیقی وزارت ارشاد تاکید کرد که «تاکنون هیچ اقدامی برای اصلاحیه انجام نشده؛ بنابراین اگر 90 ماه هم این موضوع از سوی موسسه تولیدکننده آلبوم راکد بماند، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزی به این آلبوم نمی دهد. چون پرونده هنوز به طور کامل تایید نشده است. وقتی شما برای دریافت گواهینامه رانندگی به مراجع مربوط مراجعه می‌کنید و آن مرجع به شما اعلام می‌کند که شما با عینک می‌توانید گواهینامه بگیرید و در غیر این صورت به شما گواهینامه اعطا نمی شود آیا در آنجا هم می توان گفت چرا بدون عینک به من گواهینامه ندادند؟»

**خواستم کمک کنم، نشد
پس از آن علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی توضیح مفصلی داد و اینچنین گفته که «در بررسی آثار تولیدی موسیقی، ابتدا شعر و سپس موسیقی ارائه شده را بررسی می‌کنیم. در واقع گام اول در صدور مجوز یک اثر موسیقاییِ باکلام، بررسی شعر است و اگر این قدم اول برداشته نشود یا به مشکل بخورد، گام دوم خودبه‌خود دچار اشکال می شود و از این رو، همواره توصیه ما به همه دوستان هنرمند و یا ناشران این بوده که تا از تصویب شعر یا ترانه اثر خود مطمئن نشده‌اید، اقدام به سرمایه‌گذاری برای تولید اثر نکنید تا متضرر نشده و در ارائه اثر خود به مشکل نخورید. متاسفانه این اتفاقی است که در مورد آلبوم آقای «چاوشی» افتاده است».
ترابی ادامه داده که سال گذشته ترانه‌های آلبوم چاوشی به دفتر موسیقی ارائه شد و در زمان کوتاهی هم در شورای شعر و ترانه مطرح و چند مورد تشخیص داده شد که باید اصلاح شود. 
مدیر کل دفتر موسیقی گفته است: این موارد از همان تاریخ و از طریق سامانه درخواست مجوز، به شرکت ارائه دهنده اعلام شده و متأسفانه کوچک‌ترین پاسخی به همراه نداشته است. دست‌کم طی چند ماهی که من به دفتر موسیقی برگشته‌ام، خاطرم نیست که یک بار هم نامه‌ای از شرکت دریافت کرده باشم که تقاضای تجدید نظر در رای شورا، اصلاح موارد عنوان شده، حذف موارد، جایگزینی موارد و... داشته باشند. خب در شرایط عادی، این واکنش به معنای آن است که متقاضی به هر دلیل از پیگیری پرونده و کسب مجوز دست کشیده و تمایلی به ادامه کار ندارد.
ترابی اضافه کرده است: چند وقت پیش که برای نخستین بار، متوجه اعتراض محسن چاوشی در فضای مجازی شدم، شخصاً خواستم ترانه‌ها را بررسی کنم تا ببینم چه کمکی می‌توانم انجام دهم. 
مدیر کل دفتر موسیقی این را هم گفته است: متاسفانه ترانه‌ها به لحاظ محتوایی مواردی دارند که به هیچ عنوان در چارچوب مقررات جاری دفتر موسیقی قابل تصویب نیستند و شک نکنید که تصویب چنین آثاری، تنها هیزم به آتش کسانی ریختن است که هیچ هدفی جز بدنام کردن موسیقی و موزیسین‌ها و ممانعت از فعالیت آنها ندارند و بر مبنای تجربه بیش از یک دهه مسئولیت خود در این عرصه، با اطمینان می‌گویم که موجب ورود و برخورد نهادهای دیگر در موضوع می‌شود. 
وی در عین حال توضیح داده است: البته این حرف به معنای آن نیست که خود دفتر هم مشکلی با استفاده از برخی عبارات و ترویج برخی مفاهیم در موسیقی ندارد و متاسفانه برخی اشکالات در ترانه‌های این آلبوم را می‌توان به عنوان موارد شاخصی دانست که هیچ راهی برای شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی جز پیشنهاد اصلاح یا جایگزینی باز نمی‌گذارد.

** تهیه کننده آلبوم ابراهیم: حس می کنم با چاوشی مشکل دارند 
تهیه‌کننده آلبوم «ابراهیم» که تهیه کنندگی آلبوم «امیر بی‌گزند» چاووشی را نیز برعهده داشته در گفت و گویی درباره اینکه آیا به‌عنوان برادرزاده وزیر دولت احمدی‌نژاد قصد جنجال‌سازی برای دولت روحانی را دارد، گفته «چرا باید این کار را بکنم؟ چه سودی از این جنجال می‌برم؟ منفعت من این است که سرمایه‌ام بعد از گذشت دو سال، بازگردد. من سیاسی نیستم و حتی بعید می‌دانم که از ارشاد کسی مرا به‌عنوان برادرزاده وزیر اسبق فرهنگ بشناسد.»
حسینی ادامه داده است: متاسفانه شورای شعر به دیگران دو روزه جواب می‌دهد و برای ما شرایط دیگری در نظر می‌گیرد. پروسه این آلبوم با آلبوم‌های دیگر فرق دارد. نمی‌دانم مشکل آنها با چاوشی است یا با من؟ 
وی در ادامه توپ را هم به زمین چاوشی انداخته و گفته احساس می‌کنم با این خواننده موسیقی پاپ مشکل دارند.
دیروز یکی از رسانه ها نیز در این باره نوشته، اولین چیزی که بعد از شنیدن این خبرها به ذهن متبادر می‌شود و در فضای مجازی هم تقویت شده، این است که شعرهای آلبوم «ابراهیم» چاوشی دارای مضامین اعتراضی یا سیاسی است، به همین دلیل نتوانسته‌اند موافقت شورای شعر دفتر موسیقی را جلب کنند. 
اما پیگیری‌ها حاکی از آن است که (حداقل چهار مورد از پنج مورد) این شعرها به دلیل مضمون‌های نامناسب با اصلاح مواجه شده‌اند، در واقع به همین دلیل و طبق روال معمول اصلاحیه خوردند و طبق ضوابط کسب مجوز، باید تغییراتی در آن‌ها اعمال شود.
درخواست صدور مجوز این آلبوم، حدود یک سال پیش به نهاد مربوط ارائه شده و پس از چند روز هم اصلاحیه‌ آن اعلام شده است. 
گفته می شود در آن زمان هم خواننده‌ اثر مبلغ چند ۱۰ میلیون تومانی را به‌ عنوان یک دهم حقوق مادی آلبوم، از تهیه‌کننده دریافت کرده است و حالا تهیه‌کننده پس از یک سال، به دلیل بلاتکلیفی، خواهان روشن شدن وضعیت آلبوم یا بازگشت پول خود شده است.
و این روزها در حالی که تهیه کننده آلبوم ابراهیم گفته که نسبت به صدور مجوز بدون اصلاحیه شعرها خوش‌بین و امیدوار است تا بتوانند به‌زودی این آلبوم را منتشر کنند اما چاوشی دیروز، بار دیگر تیزر ابراهیم را با کلیپی متفاوت منتشر کرد و زیر آن نوشته بزودی...
مشخص نیست چرا همان زمان و حدود یک سال قبل که اعلام شد شعرهای آلبوم نیاز به اصلاحیه دارد، اصلاحیه ای انجام نشد و حالا باید دید این آلبوم، اصلاح شده با مجوز منتشر می شود یا سرنوشت دیگری خواهد داشت؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار