بازگشت آب به چشمه علی از آن دست موضوعاتی است که این روزها با اظهارات ضد و نقیض مسئولان همراه شده است اما با این وجود آنچه واضح است، نجوشیدن آب از چشمه است.
کد خبر: ۶۴۵۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵ 20 August 2018

به گزارش تابناک : زمانی که عملیات حفاری مترو زیر چشمه علی اغاز شد، نشانه های خشک شدن این چشمه بعد از چند هزار سال پدید آمد. نشانه هایی که مسئولان در توجیه آن از عبارت «انحراف مسیر آب» استفاده کردند و وعده بازگشت آب بعد را از پایان عملیات حفاری دادند.

حفاری تمام شد و مطابق پیش بینی ها آب به چشمه بازنگشت. این واضح بود که اگر آبی هم در محل چشمه جاری شود،نتیجه جوشیدن آن چشمه نیست و از محلی دیگر (حتی چند متر زیر زمین) با استفاده از لوله به چشمه منتقل می شود.

آب چشمه علی به کشاورزان شهرری فروخته می‌شود

حسن خلیل آبادی رئیس شورای شهرستان ری با بیان اینکه حفاری‌های مترو باعث قطعی آب چشمه علی شده است، اظهار کرد: آب چشمه علی به کانال‌های مترو واریز می‌َشود و توسط 20 پمپ این آب به نهر سرخه حصار ریخته می‌َشود.

وی افزود: این آب هم اکنون در قالب آب فاضلاب به کشاورزانی که از چشمه علی حق آبه دارند، فروخته می‌شود.

رئیس شورای شهرستان ری خاطر نشان کرد: مترو باعث قطعی آب چشمه علی شده است، به همین دلیل شهروندان نمی‌توانند از حق آبه خود استفاده کنند و همین آب توسط وزارت نیرو به کشاورزان فروخته می‌شود.

وی در پایان با اشاره به جلسه‌ای که با حضور محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران و علی امام مدیر عامل شرکت راه‌آهن تهران و حومه تشکیل شد، گفت: با پیگیری‌های رئیس شورای شهر تهران، مترو تهران تضمین داد که آب چشمه علی تا 15 تیر سال جاری به این چشمه باز گردد.

قول مسئولان برای بازگشت آب به چشمه علی تا 15 تیر ماه

حسن خلیل آبادی عضو شورای شهر تهران در همایش گردشگری در آینه ری که امروز(چهارشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر که آب چشمه‌علی به خاطر مترو خشک شد، پیگیری‌های زیادی کردیم تا دوباره آب در این مکان تاریخی جاری شود.

وی با بیان اینکه آقای هاشمی به شدت موضوع بازگشت آب به چشمه‌علی را از مسئولان مربوطه پیگیری کرد، افزود: مسئولان قول دادند که تا 15 تیر آب چشمه علی دوباره جاری شود.

خلیل آبادی تصریح کرد: یکی از مشکلات کشور ما این است که برنامه‌های مدرنیته‌ای که در کشور اجرا می‌شود، پیوست‌های لازم را ندارند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به راه اندازی مترو در تهران، ‌تصریح کرد: وقتی که ما مترو را آوردیم، مطالعه نکردیم که این خط از چه اماکنی عبور می‌کند و اگر به این موضوع توجه می‌کردیم، خط مترو را از محلی دیگر عبور می‌دادیم.

وی با اشاره به اینکه خط مترو به برج تاریخی طغرل و چشمه علی آسیب وارد کرد و آن را در معرض تهدید قرار داد، گفت: مسئولان برج طغرل موفق شدند مسیر مترو را از برج طغرل دور کنند، اما در مورد چشمه علی که میراثی گران‌بهاتر بود، این کار انجام نشد.

خلیل آبادی با تأکید بر اینکه همه باید نسبت به میراث و هویت خود حساس باشیم، خاطرنشان کرد: گذشته‌ای که ما به آن افتخار می‌کنیم همین نمادهای فرهنگی است و در همه دنیا نمادسازی می‌کنند و آن را تبدیل به جاذبه گردشگری می‌کنند.

عضو شورای شهر تهران در ادامه نسبت به مدیریت قبرستان ظهیرالدوله اعتراض کرد و گفت: مگر قبرستان حمام است که روزهای حضور زنان را از روزهای حضور مردان جدا کرده‌اند و فقط هم دو ساعت در روز می‌توان وارد این قبرستان شد.

وی گریزی هم به بقعه بی‌بی‌شهربانو زد و گفت: من کاری به سندیت این بقعه ندارم، اما بی‌بی‌شهربانو یک ویژگی منحصر به فرد طبیعی و بین المللی دارد.

خلیل آبادی افزود: اینکه ما اجازه بدهیم مراکز گردشگری که سرمایه‌های نسل‌های آینده هستند، نابود شوند، بی‌تدبیری است و اگر همان قدر که بر روی نفت حساس بودیم، روی میراث فرهنگی هم حساس بودیم و وضع بهتری داشتیم.

مترو عامل خشک شدن چشمه‌علی

محمدحسین مقیمی استاندار تهران در خصوص خشک شدن آب چشمه‌علی گفت: به طور حتم مطالعات لازم برای احداث مترو صورت نگرفته و باعث خشک شدن چشمه‌علی شده است.

وی افزود: باید اقدامات لازم انجام گیرد و مسئولین توضیحات لازم را ارائه دهند در خصوص زمان بازگشت آب چشمه‌علی هیچ اظهار نظری ندارم.

عبور مترو هیچ ربطی به خشک شدن چشمه‌علی ندارد

محسن پورسید آقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه عبور مترو هیچ ربطی به خشک شدن چشمه‌علی ندارد، گفت: خشک شدن چشمه‌علی به تغییرات آب و هوایی مربوط است؛ در این خصوص از هیئت علمی دانشگاه‌ها تقاضا شد تا دلایل خشک شدن چشمه‌علی را بیابند.

وی افزود: تنها زمانی که برای حفاری دستگاه TBM در مسیر قرار گرفت، به صورت موقت مجبور شدیم تا آب را از مسیر خارج کرده و به بیرون پمپاژ کنیم. در حال حاضر دستگاه حفاری بیش از دو هفته از مسیر آب چشمه‌علی در زیر زمین عبور کرده است.

پورسید آقایی در ادامه گفت: در حال حاضر مسیر چشمه باز است و مترو مانند تیوب عمل می‌کند و اگر آبی در جریان باشد از اطراف آن به مخرج اصلی جاری می‌شود.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران کمبود آب چشمه‌علی را ناشی از گرمای هوا و کاهش بارندگی دانست و گفت: با بازگشت بارندگی و شرایط اقلیمی آب چشمه‌علی مجدداً به حالت عادی باز می‌گردد. در حال حاضر میزان‌ آب چشمه‌علی را باید با تابستان سال گذشته مقایسه کرد.

وعده فرماندار ری به بازگشت حتمی آب به چشمه علی

هدایت اله جمالی پور فرماندار شهرری در رابطه با بازگشت آب به چشمه علی اظهار کرد: این تاخیری که در بازگشت آب به چشمه علی ایجاد شده است قابل پذیرش نیست و طبق قولی که داده بودند، قرار بود هفته گذشته آب در چشمه علی جریان یابد.

وی ادامه داد: بازگشت آب به چشمه علی یک مطالبه ملی است و مربوط به فرماندار و شهرستان ری نیست، چرا که چشمه علی یکی از آثار تاریخی کشور است و باید از آن صیانت کرد.

جمالی پور گفت: با راه اندازی مترو نباید یک اثر تاریخی ماندگار که هزاران سال اعتبار تاریخی برای کشور دارد را نابود کرد.

وی افزود: مطالبه بازگشت آب به چشمه علی یک مطالبه مردمی است، پس مطالبه دولت و نظام نیز خواهد بود و حتما باید چشمه علی به موقعیت اصلی خود بازگردد.

فرماندار شهرری تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی باید پیگیر بازگشت آب به چشمه علی باشد و میراث فرهنگی را مکلف خواهیم کرد تا از دستگاه هایی که این پدیده را ایجاد کرده اند، پاسخ بخواهد.

وی ادامه داد: هنوز هیچ نامه ای برای استفاده از ابزار قانونی برای برخورد با دستگاه هایی که این پدیده را ایجاد کرده اند به فرمانداری ارسال نشده است.

جمالی پور گفت: فرمانداری برای بازگشت آب به چشمه علی از هر ابزاری استفاده خواهد کرد تا این اثر ماندگار تاریخی برای نسل های آینده نیز حفظ شود.

وی در پایان تصریح کرد: به طور حتم آب به چشمه علی باز خواهد گشت؛ شاید این موضوع دیر و زود داشته باشد اما سوخت و سوز ندارد.

تنها 5 درصد آب چشمه علی بازگشته است

حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران با اشاره به عملی نشدن وعده‌های شرکت مترو جهت بازگرداندن آب چشمه علی اظهار داشت: مترو قول داده بود که بالای 60 درصد آب چشمه علی باز گردد، اما عملیات عمرانی به گونه‌ای بوده است که تنها 5 درصد بازگشته و این میزان هم هر روز کمتر می‌شود.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: هفته دیگر محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران جلسه‌ای را با مدیران مترو برگزار خواهد کرد و از آن‌ها دلیل این وضعیت را جویا خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اندک آب بازگشته به چشمه علی هر روز کمتر می‌شود، گفت: مسئولان مترو اصرار دارند که آب چشمه علی همچون گذشته است و به قول خود عمل کرده‌اند.

خلیل‌آبادی ابراز امیدواری کرد که علی‌رغم کم شدن آب چشمه علی طی روزهای متمادی، مجدد این چشمه خشک نشود.

عضو شورای شهر تهران گفت: اکنون قسمت شمالی چشمه علی که زیر کتیبه‌های تاریخی است، کاملا خشک شده و هیچ آبی ندارد و تنها در قسمت جلویی که یک حوضچه کوچک است، آب کمی از زمین خارج می‌شود.

بازگشت بیش از 15 درصد آب به چشمه‌علی

علی امام در خصوص آخرین اقدامات در چشمه‌علی گفت: آب به مدار بازگشته اما دبی آب کم است.

وی در خصوص پایین بودن دبی آب، گفت: خشکسالی‌ها و همچنین برداشت‌ های بی رویه از چاه‌ها باعث این شرایط شده است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه در پاسخ به این پرسش که گفته شده 15 درصد آب فقط به چشمه‌علی بازگشته است، گفت: نمی‌دانم بر چه مبنایی محاسبه کرده‌اند، تغییرات دبی چشمه‌علی از 14 لیتر بر ثانیه تا 200 لیتر بر ثانیه بوده است و باید دید نسبت به چه سالی مقایسه کرده‌اند.

به اعتقاد مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه بیش از 15 درصد ‌آب به چشمه علی بازگشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت مترو در آنجا فعالیتی ندارد، گفت: قبلاً به دلیل TBM مشکلاتی در چشمه‌علی ایجاد شده بود که در حال رفع آن هستیم.

 

 

منبع : تیترشهر 

برچسب ها: چشمه علی ، شهر ری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار