سال ها گذشت و میلیاردها تومان هزینه شد، اما مسیر فرودگاه امام همچنان بو بدی دارد
بوی بد مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) چند سالی است که به یکی از معضل های عجیب پایتخت تبدیل شده.چند سالی که اصلا منشا و برای مسئولان مشخص نبود. شاید بهتر باشد بگوییم ابتدا که اساسا کل ماجرا تکذیب می شد. اما بعد از مدتی مثل این که مسئولان کم کم گذرشان به فرودگاه امام افتاد و بوی نا مطبوعی که در مسیر پراکنده بود، شامه اش را آزردف تا باورشان شود که جای کار می لنگد.
کد خبر: ۶۴۶۰۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹ 21 August 2018

تصورش را بکنید، چند مهمان یا توریست خارجی برای نخستین به ایران می آیند. اولین جایی که می بینند، کجاست؟ مسیر نه چندان جذاب و زیبای فرودگاه امام خمینی (ره) تا تهران. اما چیزی که بیشتر از همه توی ذوق می زند, بوی بد و تعفن این مسیر است.! بیابان و گرد و خاک و بوی تعفن نخستین خاطره هر مسافری است که بعد از ورود به ایران آن را تجربه می کند. واقعا چه استقبال بی نظیری!

به گزارش «تابناک تهران»؛ بوی بد مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) چند سالی است که به یکی از معضل های عجیب پایتخت تبدیل شده.چند سالی که اصلا منشا بو برای مسئولان مشخص نبود. شاید بهتر باشد بگوییم ابتدا که اساسا کل ماجرا تکذیب می شد. اما بعد از مدتی مثل این که مسئولان کم کم گذرشان به فرودگاه امام افتاد و بوی نا مطبوعی که در مسیر پراکنده بود، شامه‌شان را آزرد تا باورشان شود که یک جای کار می لنگد.

ماجرای یک مسیر عذاب آور

همین هم شد تا وجود بو بعد از مدتی از سوی مسئولان تایید شود. اما مشکل مهم دیگری وجود داشت، منشا این بو کجاست؟ این پرسشی بود که یافتن پاسخش چند میلیاردی آب خورد و چند سالی طول کشید. ابتدا گاوداری های آن محدوده به عنوان متهم این ماجرا معرفی شدند، اما بعد از مدتی مشخص شد که بو از جای دیگری است. اما کجا؟ چه فعالیتی می توانست مسیر چند کیلومتری عوارضی قم تا فرودگاه را تهوع آور کند؟ آن روزها اظهارنظرهای متعددی درباره منشا این آلودگی معرفی می شد تا این که بالاخره  حیدرزاده، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران به رسانه ها گفت:« هنوز منشأ بوی بد مسیر و اطراف فرودگاه امام خمینی (ره) نامعلوم است. پیش‌تر گفته شده بود منشأ این بو گاوداری‌های فعال در این محدوده هستند. ما از این گاوداری‌ها بازدید کردیم و حتی فعالیت چند گاوداری را متوقف کردیم اما بوی بد هنوز ادامه داشت. بعد گفتند ممکن است منشأ این بوی بد رودخانه‌ای باشد که اتفاقا فاضلاب مراکز صنعتی این منطقه به آن سرازیر می‌شود. به‌همین‌دلیل پس از بررسی به صنایعی برخوردیم که صنایع آلوده و شیمیایی خود را به این رودخانه سرازیر می‌کردند. متأسفانه پس از پلمپ‌شدن این مجموعه‌های صنعتی متخلف باز هم این بوی بد ادامه داشت.»

اما هنوز منبع این بو به درستی مشخص نبود. برخی کارشناسان محیط زیست، دلیل این بو را آراد کوه یا همان محل دفن زباله های پایتخت می دانستند. اما فاصله کهریزک تا جاده فرودگاه زیاد است و ضمن این که باد غالب تهران غرب به شرق است و آرادکوه در شرق فرودگاه امام قرار دارد. عده ای دیگر از کارشناسان فاضلاب شهرک واوان و چند شهرک صنعتی نزدیک فرودگاه را منشا این بوی تند متعفن می دانستند.حتی پای شرکت های دانش بنیان هم به این ماجرا باز شد، تاشاید آن ها بتوانند برای این مشکل عجیب پایتخت نسخه شفابخشی بپیچند، اما مسئولان محیط زیست اعلام کردند تا منشا دقیق این بو مشخص نشود، هیچ اقدامی نمی توان انجام داد.

شناسایی متهمان پس از چند سال

باز هم مثل همیشه کارگروه ها تشکیل شد، تیم های کارشناسی یکی پس از دیگری به صف شدند، تا دلیل این بوی بد مشخص شود. بازهم مدتی گذشت، میلیاردها تومان هزینه شد. رفتند و آمدند و جلسه پشت جلسه تااین که بالاخره چند کانون به عنوان متهمان اصلی بی آبرویی پایتخت معرفی شد. اما مثل این که این مشکل نباید به این زودی حل می شد. تازه با مشخص شدن کانون های بوی تعفن مسیر فرودگاه، دعواهغا بالاگرفت. محیط زیست، شهرداری، گاوداری های، مدیریت پسماند، آب و فاضلاب و ده ها ارگان و سازمان ریز و درشت دیگر هرکدام دیگری را در به وجود آمدن چنین وضعی مقصر می دانستند. در نهایت اما مسئولان محیط زیست تهران که به نظر می رسد بیش از سایر ارگان پیگیر حل این معضل هستند، متهمان اصلی تولید بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام را شناسایی و معرفی کردند. سال 96 بود که کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت:« دفن پسماندهای شهرداری تهران در کهریزک و فاضلاب شهرستان اسلامشهر و بهارستان مهمترین و اساسی ترین موضوعات برای کاهش بوی اطراف فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) است و پس از آن واحدهای لبنی و دامداری،کشتارگاه دام و طیور عامل ایجاد این بوی نامطبوع هستند. که در مجموع 28 کانون به عنوان منشا ایجاد این آلودگی شناسایی شدند و به زودی اقدامات لازم انجام می شود تا مشکازیست محیطی مسیز فرودگاه امام خمینی(ره) حل شود.» کلانتری همان زمان به پیگیری و مساعدت ویژه هیات دولت هم اشاره کرد. او حتی از آغاز پروژه های اصلاح مشکلات این کانون های آلودگی براساس جدول اولویت بندی خبر داد که سامان دهی فاضلاب شهرستان اسلامشهر و واون و البته مرکزدفن زباله کهریزک در راس آن ها بود.

اختصاص 70 میلیارد تومان برای رفع بوی تعفن اطراف فرودگاه

اما حالا بیش از یک سال از آن وعده ها گذشته، حتی در بودجه سال 97 مبلغ 100 میلیارد تومان از «اعتبارات ردیف های  متفرقه» در نظر گرفته شد. حتی کلانتری در جمع خبرنگاران از محقق شدن 70 میلیارد تومان از اعتبار مذکور خبر داد و گفت:« با عنایت رئیس جمهوری و حمایت سازمان برنامه و بودجه 70 میلیارد تومان در خصوص کنترل بوی اطراف فرودگاه اختصاص یافته و اکنون مشغول تهیه و تدوین پروژه های آب و فاضلاب و محیط زیست هستیم تا با این اعتبار اولیه بتوانیم اقداماتی را در خصوص این موضوع با توجه به شناسایی 28 کانون بو در منطقه اجرایی کنیم.»

از سوی دیگر استاندار تهران هم خواستار برطرف شدن بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام شده است! مقیمی همین چند روز پیش در جلسه  شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران با اشاره به مشکل زیست محیطی اطراف فرودگاه امام خمینی(ره) گفت:«باید در خصوص رفع این بو سرعت عمل بیشتری داشته باشیم، تا این بوی نا مطبوع ظرف مدت کوتاهی از بین برود، تعلل و کندی در این راه پذیرفتنی نیست، علت این که چرا عملیات کند پیش می‌رود، مشخص نیست!» او اضافه کرد:« در صورت نیاز به جابجایی دام داری و گاوداری‌ها که منشا بوی نامطبوع هستند، اقدام شود، اگر بنا بر جابجایی دامداری‌های اطراف فرودگاه است، باید امور مربوط به آب، برق و زمین این دامداری‌ها به سرعت رفع شود، نباید این جابجایی سبب ایجاد خللی در فعالیت گاوداری‌ها شود.»

اما براساس شنیده های خبرنگار تابناک تهران در این جلسه درباره جابه جایی دامداری یکی از شرکت های بزرگ و معروف لبنی و نیز یکی شرکت های مطرح درحوزه طیور هم صحبت هایی انجام گرفته است. شرکت های که ظاهرا بخش عمده ای مشکلات ناشی بوی تعفن اطراف فرودگاه به دلیل فعالیت های آن هاست. کشتار گاه طیور زربال و نبود سیستم تصفیه خانه در این مجموعه یکی از دلایل ایجاد بوی نامطبوع در اطراف فرودگاه امام خمینی است که برای این مرکز اخطاریه هم صادر شده است. آن طور که در این جلسه عنوان برطرف کردن مشکل این مجموعه بیش از 2 میلیارد تومان هزینه دارد. همچنان درباره دام داری های یکی از شرکت های بزرگ لبنی و لزوم جا به جایی این مجموعه صحبت هایی مطرح شده است.

این که استاندار تهران هم از برطرف نشدن مشکل بوی بد مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) اظهار بی اطلاعی می کند، جای تعجب دارد. صرف سال ها وقت و انرژی و اختصاص چندین میلیارد تومان برای رفع این مشکل درحالی است که هنوز هم بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه به مشام می رسد. با وجود این همه هزینه مسافران باید سعی کنند در مسیر چند کیلومتری فرودگاه را کمتر نفس بکشند ویا شیشه های ماشین ها را تا ته بالا دهند تا این مسیر عذاب آور را زودتر پشت سر بگذارنند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
کریمی
|
Germany
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
مسیر تهران به فرودگاه امام از سمت اوایل بزرگراه تهران ساوه نیز بوی فضولات دامی کنار جاده بشمام میرسد و همچنین این مسیر پر از اشغال و ضایعات و کیسه پلاستیک در وسط جاده سرگردان است.جلو توریستهای خارجی شرمنده میشویم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
هم پول پرید هم بو بیشتر شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
وضعیت اسف بار سرویسهای بهداشتی داخل فرودگاه که نیاز به تشکیل کمیته حقیقت یاب نداره!! ادم یاد سرویسهای بهداشتی بین راهی وسط بیابون میوفته!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
شما که ده دقیقه ای فرار میکنید ما چی بگیم که اینجا زندگی میکنیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
به قول معروف جهنم جاییکه ایرانیها مدیریت میکنند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار