روزانه ۴۰۰ شاخه گل در بخش شمیم رضوان حرم مطهر رضوی بعد از اینکه ۲۴ ساعت برفراز ضریح مطهر و در فضای ملکوتی بوده اند خشک می‌شوند تا در بسته‌هایی به زائران هدیه داده شوند.
کد خبر: ۶۴۹۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴ 01 September 2018
به گزارش تابناک : نزدیکترین مکان به ضریح امام رضا (ع) را برای نشستن انتخاب می کنم چشمانم را می چرخانم و به ضریح می نگرم ؛ در این صحن و سرا هر طرف را که می نگری عاشقان و دلدادگانی را می بینی که برای گرفتن حاجتشان به پابوسی این امام رئوف آمده اند ؛ با هزار امید و آرزو با چشمانی گریان با دلهایی شکسته می خواهند علی ابن الموسی المرتضی را واسطه ای میان خود و خدا قرار دهند تا به حاجت دلشان برسند ؛ گویی از هر طرف که به ضریح می نگری دسته‌های گلی را می بینی که بر فراز ضریح خودنمایی می کنند و از زائران دلبرانه دلبری می کنند ؛ آری این گل ها هم خادمان مضجع نورانی امام مهربانی ها هستند و عطر وجودشان را می توانی با تمام وجودت استشمام کنی.
 
بار دیگر زمان تعویض گل های ضریح مطهر فرا رسیده است ؛ کمی تامل می کنم و با خودم می گویم عاشقانه بنویس از خادمانی که زیبایی و امید را به زائران و مجاوران هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت هدیه می دهند .
 
گل‌هایی که خادمان حریم رضوی هستند/گلهایی متبرک که حاجت را روا و نمک گیر این آستان می کنند
 
گل هایی که روحت را قدرت پرواز می دهند و حنجره ات پنجره ای می شود و به سوی خدا باز می شود ؛ نا خودآگاه حمد و ستایش می کنی خدایی را که وجودت از اوست.
 
با خودت می گویی این گل‌ها هم با من تسبیح پروردگار می کنند ؛ در همان لحظه می خواهی برگی از آن گل ها نصیبت شود و عاشقانه در آغوشش بگیری و عطرش را استشمام کنی ؛ هرچه که هست هنگامی که بسته‌ای از گل‌های ضریح را به خانه آورده ام و در سجاده اتاقم گذاشته ام ، در هر نماز با هر تنفس ناخودآگاه بوی خوش بندگی را میان قنوت هایم استشمام می کنم ، باور کن دلت ضعف می رود برای شهدش که کامت را شیرین کند.

هنگامی که خادمان مشغول تعویض گل‌ها هستند ، زائرانی را می بینی که محو تماشای این صحنه های بیاد ماندنی شده اند و برای همیشه این لحظات را در خاطراتشان ثبت می کنند . قطعه ای از بهشت اکنون گلگون تر شده و اشک شوق از چشمان دلدادگان آن حضرت جاری می شود.

هنگامی که تعویض گل‌ها به پایان رسید از یکی از خادمان رضوی  سوالی که مدتها در ذهنم نقش بسته بود را پرسیدم ؛ گل‌های روز قبل را به کجا می برند؟ خادم مرا به بخش "شمیم رضوان " راهنمایی کرد ، حتی نامش هم خوشبو است و فضای اینجا آکنده از عطر خوش گل های حرم است.

 محمودی زائر است و از شیراز آمده در این باره می گوید: اینکه میهمان امام باشی و یک وعده غذای حضرت بخوری حاجت روا شدی ، اما گل‌ها ی حرم همیشگی و ماندگار است ؛ برای ما که از این حریم مطهر دور هستیم تحفه ای با ارزش است.

یکی دیگر از زائران هم گفت: همسرم بیمار است و نتوانست  به مشهد سفر کند نذر کردم اگر خوب شود  و خود آقا واسطه شوند به مشهد سفر کنیم.
 
گل‌هایی که خادمان حریم رضوی هستند/گلهایی متبرک که حاجت را روا و نمک گیر این آستان می کنند

  حسینی افزود: من تقریبا 11 سال است که خادم امام رضا (ع) هستم حدود 9 سال است که در بخش شمیم رضوان خدمت می کنم ؛ اگر باز هم بخواهم خادم این صحن و سرا شوم  این بخش را انتخاب می کنم .
 

توزیع 1000 بسته گل خشک به زائران امام رضا (ع)


گل‌هایی که چهار گوشه مضجع نورانی حرم امام رضا (ع) را مزین می‌کنند ، شامل گل‌های رز، ژربرا، گلایل، مریم، آلسترومریا و آنتوریوم هستند.

گل‌های روز قبل برای خشک شدن، سم‌زدایی و بسته‌بندی به بخش «شمیم رضوان» منتقل می‌شوند و به خاطر اینکه برخی از مردم به عنوان داروی شفابخش از گل‌های خشک شده استفاده می‌کنند، پرچم گل‌ها جدا و سم‌زدایی بر روی آن‌ها صورت می‌گیرد.

روزانه حدود 23 خادم افتخاری قبل نماز صبح تا ساعت یک مشغول جدا کردن برگ‌های گل‌ها و بسته‌بندی آن‌ها هستند، فرقی نمی کند که به زائران امام رئوف در کجای حریم عشق خدمت کنی، اما کار با گل‌های شمیم رضوان حریم رضوی از دل و جان ، جان می برد ؛ خدمت به امام رضا (ع) در «شمیم رضوان» حال وهوای خاصی دارد و فقط عشق می تواند تو را مجاب کند تا از خواب شبت بزنی و عاشقانه مشغول خدمت در حریم رضوی باشی.

بخش شمیم رضوان در حرم علی بن الموسی رضا (ع) جایی است که روزانه 400 شاخه گل بعد از اینکه 24 ساعت برفراز ضریح مطهر و در آن فضای ملکوتی بوده اند خشک می‌شوند تا در بسته‌هایی به زائران هدیه داده شوند.

صراف مسئول بخش شمیم رضوان گفت : در گذشته گل‌های بالای ضریح مطهر که تعویض می‌شد، به صورت جمعی میان زائران و مجاوران امام رضا (علیه السلام) توزیع می‌شد که بی‌نظمی‌هایی را نیز ایجاد می‌کرد و الان با برنامه خاصی وارد دفتر شمیم رضوان می‌شود در درجات گوناگون ، خشک و سم‌زدایی می‌شود.

وی افزود: این گل‌ها روز بعد داخل پلاستیک‌هایی با آرم حرم مطهر رضوی بسته‌بندی شده و به همراه یک کتابچه مناسبتی در میان زائران و مجاوران و حاجت مندان بارگاه منور رضوی توزیع می‌شود.

خادم بخش شمیم رضوان حرم امام هشتم در ارتباط با اینکه گل‌‎های روی ضریح مطهر حرم منور رضوی روزانه میان 1000 زائر ومجاور توزیع می‌شود افزود: روزانه بین 25 تا 30 نفر خدمه در بخش شمیم رضوان فعال هستند و در مجموع 210 نفر در این بخش خدمت‌رسانی می‌کنند که تمامی این خدام آقایان هستند.
 
گل‌هایی که خادمان حریم رضوی هستند/گلهایی متبرک که حاجت را روا و نمک گیر این آستان می کنند

ما انسان ها در زندگی روزمره آرزو‌ها و علایقی داریم و برای نزدیک شدن به آن‌ها دنبال نشان‌هایی هستیم که با خودمان داشته باشیم، دوست داشتن و مرید خاندان پیامبر بودن هم از همین علایق است که در وجود اکثر ما شیعیان هست و دوست داریم از کربلا و نجف تربتش را داشته باشیم که وقتی سر بر مهر میگذاریم یادمان از امام حسین بیاید و از زیارت کعبه لباس احرام که با دیدنش یاد تهی بودن انسان و عظمت خداوند بیافتیم دوستداران امام مهربانی‌ها هم دوست دارند در سفر به مشهد الرضا یادی و نشانی از امام رضا (ع) را داشته باشند یک یادگار از رئوفی که میدانند قریب است ونزدیکتر از هرکسی به خودشان و چه بهتر که یادگار این سفر گل‌هایی باشد که بر فراز ضریح ملکوتی شمس الشموس است.
 
 
 
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار