مدیرکل کمیته امداد همدان با توجه به وضعیت فعلی کشور گفت: متأسفانه به تازگی تعداد مراجعان به کمیته امداد افزایش یافته است و ما افرادی را تا آخر سال، به طور مقطعی تحت پوشش قرار می‌دهیم.
کد خبر: ۶۵۲۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳ 09 September 2018
پیمان ترکمانه درباره اقدامات این نهاد برای خودکفایی مددجویان گفت: کمیته امداد برای ایجاد مشاغل بیشتر به سمت مشاغل روستایی می‌رود تا از مهاجرت و حاشیه‌نشینی جلوگیری کند.

به گزارش ایسنا، ترکمانه افزود: در این امر شاهد مهاجرت معکوس هم بوده‌ایم به طوریکه با ایجاد شغل در روستا‌ها خانواده‌هایی مهاجرت کرده و از شهر به روستای خود بازمی‌گردند.

وی بیان کرد: در خودکفایی دو مسأله وجود دارد؛ یکی افرادی که ظرفیتی برای فعالیت دارند، اما نیاز به حمایت و هدایت دارند و دوم پیرزن و پیرمرد‌هایی که تا روزی که زنده هستند باید مخارج آن‌ها را تأمین کرد.

ترکمانه با بیان اینکه بعد از ارائه آموزش‌های رایگان به افراد مستعد، برایشان امکانات لازم را فراهم آورده سپس مدتی آن‌ها را تحت نظارت قرار می‌دهیم، ادامه داد: مؤلفه نخست خودکفایی قطع مستمری ماهیانه است که از ۶ ماه تا ۲ سال تحت پوشش هستند سپس با قطع مستمری خودکفای مطلق می‌شوند.

وی عنوان کرد: یکی از سیاست‌های اصلی کمیته امداد تحکیم بنیان خانواده است به طوریکه مجموعه‌ای حمایتگر خانواده را به سمت مشاغل حتی خرد و خانگی ببرد البته ۶۳ درصد اشتغالزایی مربوط به ایجاد تولیدی می‌شود.

وی یادآور شد: هر خانواده تحت پوشش یک مددکار دارد که مسائل روحی و روانی خانواده‌ها را کنترل می‌کند و اگر لازم باشد برای آن‌ها در سطح بحرانی‌تر مشاور هم درنظر گرفته می‌شود، اما باید دانست که نمی‌توان مستمری خانواده‌ها را به یکباره قطع کرد چراتت که باعث ایجاد حس ناامنی در خانواده‌ها می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد همدان با بیان اینکه کمیته امداد در هر حوزه‌ای مانند دولتی کوچک در دل حاکمیت فعالیت می‌کند و هیچ سازمانی به این اندازه مخاطب ندارد، اظهار کرد: کمیته امداد همه مشکلات جامعه را نمی‌تواند حل کند و فلسفه و مسئولیت این سازمان مشخص است و اجازه ندارد بیشتر از حد خود وارد مسائل شود و اینکه وابستگی شدید به ظرفیت مردمی دارد که معمولا در نوسان بوده و میزان آن در استان‌های مختلف متفاوت است.

وی با اشاره به نهاد‌های حمایتی رسمی ادامه داد: دو نهاد حمایتی رسمی در جامعه کمیته امداد و بهزیستی هستند که اولی متولی رسیدگی به خانواده‌های بی‌سرپرست به شرط نیازمندی آن‌ها و خانواده‌های از کار افتاده به تشخیص پزشک است و دومی متولی رسیدگی به بدسرپرست‌ها و معلولان است، اما همه مشکلات جامعه را این دو سازمان نمی‌توانند حل کنند چرا که هم حجم نیازمندی‌ها زیاد بوده و هم نقش مردم در این امر مؤثر است.

ترکمانه با اشاره به حوزه‌های کاری مختلف این سازمان گفت: در حوزه خیر و احسان شرایط خوب و وابسته به مدل فکری و اعتقادی مردم و وضعیت اقتصادی است به طوریکه ۲۵۰ هزار نفر به طور مستقیم از طریق صندوق صدقات کمک‌های خود را پرداخت می‌کنند که سال قبل این مبلغ ۱۱ میلیارد تومان بود.

وی ادامه داد: در حوزه اکرام ایتام غیر از پرداخت مبلغ ماهیانه در ایام مختلف سال مانند آغاز مهر، مراسم افطار و تولدها، خانواده‌ها با کودکان رو در رو می‌شوند و امسال به علت نقل مکان، یک هفته در ساختمان جدید اداره‌کل برای خانواده‌ها سفره انداختیم.

مدیرکل کمیته امداد همدان با اشاره به اینکه یکی از نقد‌هایی که به کمیته می‌شود این است که چرا نمی‌گویید چکار می‌کنید؟ تصریح کرد: وقتی اسم دوربین می‌آید خیّرها فرار کرده و خانواده‌ها دست و پایشان را جمع می‌کنند به طوریکه برای تقدیر از خیرین ۲۵ هزار نفر را دعوت کردیم، اما نیامدند.

وی افزود: در ماه رمضان برای نخستین‌بار میزان پرداختی‌ها به صندوق صدقات در طول یک‌ماه از مرز یک میلیارد گذشت و فطریه ۲۱ درصد افزایش یافت هر چند در جریان جنجال‌های رسانه‌ای که گاهی به وجود می‌آید در همدان ۵۰ صندوق صدقات بازنگشت که در کل مخاطب این جوسازی‌ها قشر محدودی است.

مدیرکل کمیته امداد همدان درباره صندوق‌های صدقات گفت: صندوق‌ها الکترونیکی نمی‌شوند چرا که نیاز به پشتوانه نرم‌افزاری و هزینه‌های میلیونی دارد که به صرفه نیست، اما از طریق کد USSD و اپلیکیشن‌هایی امکان پرداخت مجازی صدقه وجود دارد.

ترکمانه بااعلام آمار‌هایی اظهار کرد: مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان در اشتغال هزینه شده که سهم کمیته ۳۲ میلیارد تومان است که از ۷۰۰۰ شغل ایجاد شده، ۲۶۴۴ مورد به خودکفایی رسیده‌اند همچنین ۸۲ هزار مخاطب داریم و ۲۵ هزار خیر و صندوق که زکات می‌دهند، خدمات رایگان دارند، جهیزیه تهیه می‌کنند و حتی پزشک و معلم هستند.

وی اضافه کرد: از ۷۰ پزشک خیر در ملایر تشکر کردیم که خدمات رایگان در اختیار کمیته قرار می‌دادند، این خدمات را نمی‌توان جایی ثبت کرد و این باعث افتخار ماست که مخاطبانمان عام و مخلص هستند.

مدیرکل کمیته امداد همدان با اشاره به برگزاری جشن عاطفه‌ها و نیکوکاری گفت: این جشن به عنوان یک طرح ملی کار مشترک کمیته و صداوسیما است و به منظور کمک به دانش‌آموزان در آغاز سالتحصیلی است که دو مرحله دارد؛ مرحله نخست ۱۵ و ۱۶ شهریورماه، قبل از بازگشایی مدارس است و در معابر و اماکن عمومی و میادین صورت می‌گیرد و مرحله دوم همزمان با بازگشایی مدارس داخل مدارس برگزار می‌شود که ۱۱ مهرماه است و دانش‌آموزان کمک می‌کنند که آموزش و پرورش در این مورد خیلی خوب عمل می‌کند.

وی افزود: کمک‌هایی که در مدارس جمع‌آوری می‌شود به نیازمندان همان مدرسه یا مدارس دیگر تعلق می‌گیرد و حسن آن این است که کمک‌ها فقط به دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد نمی‌رسد به طوریکه پارسال مبلغ ۲ میلیارد و ۸۴ میلیون تومان در ابتدای سالتحصیلی تقدیم شد.

ترکمانه شعار امسال جشن عاطفه‌ها را «لبخند مهر بسته به مهر شماست» عنوان کرد و گفت: مبلغ کمک‌ها پارسال ۲ میلیارد و ۴۱ میلیون تومان بود که این عدد در مقابل پرداختی‌های دیگر عدد بالایی نیست، اما هدف از برگزاری این جشن علاوه بر شور و هیجانی که ایجاد می‌شود، حفظ روحیه تعاون و نوع‌دوستی در جامعه است، خاصه در جشن عاطفه‌ها و نیکوکاری سیاست اصلی این است که نسل آینده جامعه با این مدل فعالیت اجتماعی از کودکی آشنا شوند و می‌بینیم که برخی معلم‌ها به طور مثال یک زنگ انشاء را به این امر اختصاص می‌دهند.

وی با ارائه آماری از کمیته امداد ادامه داد: ۸۲۲۰ نفر دانش‌آموز و ۹۱۴ دانشجو و طلبه تحت حمایت کمیته امداد هستند همچنین در گزارش ابتدای سال ۹۶، ۱۴ درصد مستمری خانوار‌ها افزایش یافت و خانواده‌های ۵ نفر به بالا یارانه ۷۴۴ هزار تومان و یک نفره ۲۰۷ هزار تومان دریافت می‌کنند. فرق یارانه این خانواده‌ها با سایرین در این است که یارانه این افراد به حساب کمیته امداد می‌آید سپس این مبلغ یارانه با مستمری‌ها به خانواده‌ها تحویل داده می‌شود.

وی درباره طرح جدید کمیته امداد اظهار کرد: حوزه انفاق و خیر و احسان در همدان سفره پربرکتی است. سطح فرهنگ و شعور مردم همدان را بالا می‌بینم و این موضوع را مقایسه کرده‌ام که میزان کمک‌های مردمی در همدان نسبت به شهری با جمعیت سه و نیم میلیون که استانی برخوردار هم هست، بیشتر یا همان مقدار است. کمک‌های مردمی در بخشی که به کمیته نمی‌دهند، هدفمند نیست و با وجود اینکه میزان خیر و احسان بالاست مدیریت کمک‌های مردمی ضعیف است به طوریکه بهزیستی، نیروی انتظامی، اداره‌کل ورزش و جوانان و استانداری مجوز‌هایی را می‌دهند، اما نظارتی بر آن ندارند.

وی افزود: معمولا تعصب و غرور صنفی باعث می‌شود با دیگر مؤسسات هماهنگ نشویم، اما مذاکراتی را با مؤسسات مختلف خیریه فعال در سطح استان انجام داده‌ایم تا بتوانیم کمک‌رسانی و حمایت از نیازمندان را با نظم انجام دهیم و طوری نباشد که خانواده‌ای از چندین مؤسسه کمک دریافت کند که اگر این طرح محقق شود می‌تواند الگویی برای سایر شهر‌ها هم باشد.

وی با اشاره به تکدی‌گری در استان گفت: دو موضوع در تکدی‌گری هست؛ یکی حوزه فرهنگی و یکی دلسوزی مردم برای پرداخت مبالغی به متکدیان. تکدی‌گری جرم است و اگر سازوکار مناسبی باشد رسیدن به «شهر بدون گدا» نشدنی نیست.

ترکمانه در پایان با اشاره به شیوع بیماری‌های مختلف گفت: در استان همدان بحث پیشگیری وجود ندارد و مردم سرطان و بیماری‌های دیگر می‌گیرند و بعد یادمان می‌افتد که به داد مردم برسیم. رسانه‌ها باید مسائل را موشکافی کنند و ببینند چرا مردم مریض می‌شوند. خط فقر مضحک‌ترین چیزی است که شنیده‌ام چرا که هر شهری مدل زندگی خودش را دارد و قرارداد‌ها فقط زندگی مردم را سخت کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار