کد خبر: ۶۵۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰ 23 July 2015
نخستین بوستان مهارت در شهر تهران به مناسبت هفته ملی مهارت(سوم تا نهم مرداد ماه)در بوستان بهاران منطقه 12 تهران با حضور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افتتاح شد.

کورش پرند در مراسم افتتاح این بوستان، گفت: ایجاد چنین مراکزی در راستای حمایت از طرح آموزش، تولید، بازاریابی و فروش است که سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور آن را در راستای برنامه های خود قرار داده است.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، تربیت نیروی انسانی ماهر و خودباور در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مؤثر می باشد و در این راستا سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با قابلیت ها و جایگاه قانونی خود اجرای آموزش مبتنی بر آموزش، تولید، بازاریابی و فروش را که باعث ارتقای بهره وری فرآیند آموزش مهارتی و ایجاد و توسعه اشتغال پایدار گردد را در دستور کار خود قرار داده است.

وی تصریح کرد: در این فرآیند آموزشی جدید، آموزش به گونه ای صورت می گیرد که کارآموزان همزمان با آموزش و بعد از آن اقدام به تولید محصولاتی در قالب کارگاههای متمرکز و یا غیرمتمرکز می نمایند که قابلیت فروش داشته باشد.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اظهار داشت: این آموزش به صورت تخصصی و بین رشته ای نه تنها مراحل اولیه، بلکه کل فرآیند از ابتدا تا زمان فروش محصول را در برمی گیرد. آموزش در این مدل از ابتدای خرید مواد اولیه از بازار تا عرضه محصولات تولید شده، توسط کارآموزان در بازار مصرف ادامه می یابد.

سپس حمیدرضا خانپور رئیس آموزش فنی و حرفه ای استان تهران گفت: افتتاح بوستان مهارت در راستای همکاری و تعامل سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و شهرداری برنامه ریزی شده که می تواند خروجی اثربخشی بر روی مقوله ارتقا فرهنگ کار داشته باشد.

وی افتتاح بوستان مهارت در منطقه 12 تهران را با هدف توسعه کسب و کار در میان جوانان آن منطقه عنوان کرد و اظهار داشت: تاکنون 12منطقه در شهر تهران برای ایحاد بوستان مهارت اعلام آمادگی کرده اند.

وی گفت: همچنین در تپه های عباس آباد نمایشگاههایی از دستاوردهای کارآفرینان در هفته ملی مهارت افتتاح خواهد شد که در کنار برقراری دوره های آموزشی کوتاه مدت، علاقمندان تولیدات خود را در معرض نمایش خواهند گذاشت.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان تهران، بیکاری مهمترین معضل اجتماعی در شرایط کنونی است که باید برای حل این مهم همه نهادها گام بردارند.

سپس در این مراسم که با عنوان هر شهروند تهرانی یک مهارت برگزار شده بود یکی از پیشکسوتان سینما گفت: معضلات اقتصادی عامل مهمی برای عقب ماندگی است.

داریوش ارجمند افزود: چهره ظاهری جنوب شهر تهران نسبت به سالهای گذشته تغییر کرده اما آیا زندگی درونی مردم این مناطق نیز مانند ظاهر آن تغییر کرده است؟

وی ادامه داد: درمان درد مردم ایجاد اشتغال است و تنها کسب درآمد از طریق کار و تلاش می تواند به کاهش آسیب های اجتماعی در میان مردم جنوب شهر یاری رسان باشد.

وی با اشاره به اینکه عالی ترین شکل کار به گونه ای است که کار به شکل تفریح درآید، گفت: در صورتی که بتوانیم این فرهنگ را در میان مردم اشاعه دهیم کار بزرگی انجام شده است.

وی یادآور شد: معضلات گوناگون اجتماعی باعث می شود افراد جامعه از هم پراکنده شوند و آرمانهای جمعی شکل نگیرد.

وی با یادآوری روزهای انقلاب و جنگ هشت ساله، گفت: در آن دوران به دلیل اینکه آرمان جمعی در میان مردم شکل گرفته بود، مردم پیروز صحنه بودند.

وی با اشاره به سرانجام مذاکرات ایران با گروه پنج به علاوه یک که از سوی دولت تدبیر و امید به موفقیت دست یافت، گفت: این توافق پس از هشت سال نبرد (نه به لحاظ فیزیکی) با دیگر کشورها تحقق یافت اما به دلیل اینکه همدلی و همزبانی میان مردم و دولت بود این توافق حاصل شد.

ارجمند معتقد است: همدلی از همزبانی بهتر است و در صورتی که خودخواهی، دگرخواهی را کنار بگذاریم و مردم سالاری دینی در کشور تحقق یابد می توان به نتایح مثبتی رسید.

وی یادآور شد: مهاتما گاندی با یک چرخ نخ ریسی توانست صنعت ریسندگی انگلستان را به زانو درآورد چرا ما نتوانیم با همدلی به موفقیت های بزرگی نائل آییم؟

سپس مدیر کارآفرینی و توانمندسازی شهرداری تهران در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: اداره کل شهرداری تهران برای ایجاد گذرهای مهارتی(آموزش مهارت در کوتاه مدت)برنامه ریزی کرده است.

سیدمحمدرضا حجت پور افزود: بوستان مهارتی که امروز افتتاح شد در حال حاضر به مدت یک ماه کار خود را ادامه می دهد و سپس کارآفرینانی که علاقمند هستند به شکل ثابت در چنین مکانهایی تولیدات خود را عرضه کنند و همچنین به علاقمندان در زمینه مهارت خود آموزش دهند، مکانهایی از سوی شهرداری در اختیار آنها برای ادامه فعالیت قرار خواهد گرفت.

وی توضیح داد: 60 تا 70 درصد آموزشهای مهارت در این بوستان در حوزه زنان است که زنان بدسرپرست و یا بی سرپرست و یا گروه های اجتماعی دیگر از زنان می توانند با مراجعه به کارآفرینان در این بوستان، مهارت لازم را کسب کنند که این مهارت می تواند زمینه ای برای ایجاد اشتغال آنان شود.

وی تصریح کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نزدیک به 6هزار استاندارد شغلی دارد که می تواند در زمینه های گوناگون مهارت لازم را برای ایجاد شغل به علاقمندان به کسب مهارت ارائه کند.

وی با اشاره به اینکه خیابان هروی در منطقه 12 یکی از مناطق بسیار آسیب پذیر اجتماعی شهر تهران است، گفت: ایجاد گذرهای مهارتی در این منطقه می تواند زمینه حضور جوانان برای فراگرفتن مهارت شود و فضای جرم خیزی این منطقه را کاهش دهد.

وی توضیح داد: نمایشگاه یادشده رایگان است و در صورتی که کارآفرینان بخواهند به فعالیت خود ادامه دهند می توانند قرارداد جدیدی با شهرداری در این خصوص منعقد کنند.

نسرین حیدری یکی از کارآفرینان در بوستان مهارت که در حال چیدن محصولات خود در غرفه بود در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، گفت: حدود 18سال است که در زمینه تولید پوشاک کار می کنم و تاکنون از طریق آموزش توانسته ام 800 نفر اشتغالزایی داشته باشم.

وی که تولید کننده انواع پتو، بالش و دیگر وسایل دوختنی آشپزخانه بود، گفت: در ایام دهه فجر امسال نخستین شهرک صنعتی زنان بدسرپرست و بی سرپرست را در استان خراسان رضوی کلنگ زنی خواهد شد.

وی در توضیح این شهرک صنعتی، گفت: این شهرک دارای 63 سوله و اشتغالزایی چهار هزار نفر است. ساخت این شهرک صنعتی سه سال طول می کشد.

به گفته وی، نخستین شهرک صنعتی زنان در کشور استرالیا ایجاد شد.

این کارآفرین که محصولات خود را به عراق، عمان، ابوظبی، ترکمنستان و افغانستان صادر می کند، در پایان گفت: کارآفرینی به معنای تحمل سختی ها است تا بتوان به نتایج مطلوب دست یافت.

در غرفه ای که در اختیار این کارآفرین قرار داده شده بود یک چرخ خیاطی برای آموزش های کوتاه مدت قرار داشت. در صورتی که کارجویان تمایل به فراگرفتن مهارت به شکل کامل بودند می توانستند در کلاسهای رایگان این کارآفرین شرکت و پس از کسب مهارت به عنوان یکی از تولیدکنندکان با وی همکاری کنند.

یادآور می شود، در طرح آموزش، تولید، بازاریابی و فروش علاقمندان می توانند در کنار یک کارآفرین به کسب مهارت بپردازند و پس از احراز مهارت به تولید کالا بپردازند. بازرایابی و فروش در این روند تعریف شده و تولیدکنندگان براحتی می توانند محصولات خود را به بازار عرضه کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار