وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حدود ۴.۵ میلیون نفر در بافت‌های ناکارآمد تهران زندگی می‌کنند گفت: فروش تراکم‌ در تهران در منطقه‌هایی مانند ۱، ۲، ۴ و ۵ نه تنها به ارتقای کیفیت زندگی کمکی نکرده است بلکه باعث توسعه گسترده سوداگری و افزایش قیمت مسکن نیز در این کلانشهر شده و زندگی را برای افرادی با بضاعت کمتر در اطراف تهران سخت‌تر کرده است.
کد خبر: ۶۵۴۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵ 12 September 2018

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه چهل و نهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در جمع خبرنگاران بیان کرد: برگزاری جلسه ستاد بازآفرینی شهر تهران با حضور تمامی مقامات ملی و محلی مسئله‌ای امیدوارکننده بود چراکه برای نخستین بار همه افراد راجع به یک موضوع اتفاق نظر داشته و هماهنگ عمل کرده‌اند.

آخوندی با بیان اینکه حدود ۴.۵ میلیون نفر در بافت‌های ناکارآمد تهران زندگی می‌کنند گفت: فروش تراکم‌ در تهران در منطقه‌هایی مانند ۱، ۲، ۴ و ۵  نه تنها به ارتقای کیفیت زندگی کمکی نکرده است بلکه باعث توسعه گسترده سوداگری و افزایش قیمت مسکن نیز در این کلانشهر شده و زندگی را برای افرادی با بضاعت کمتر در اطراف تهران سخت‌تر کرده است.

وی با تأکید براینکه سیاست اصلی  رویکرد بازآفرینی بر روی ارتقای کیفیت محلات متمرکز شده است گفت: در حال حاضر تمامی محلات ناکارآمد استان تهران شناسایی و تبدیل به ۶۳ محله شده است، ویژگی قابل توجه محلات ناکارآمد تهران پرجمعیت بودن آن‌هاست به گونه‌ای که در برخی محلات به ۲۰ هزار تا ۵۰ هزار نفر می‌رسد، مسئله ای که قطعا وضعیت بافت‌های فرسوده تهران را از سایر شهرها متمایز کرده و اهمیت آن را نشان می‌دهد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه با توجه به گزارش‌های ارائه شده وضعیت موجود در شهرهای پیرامون تهران سخت بود و خدمات در سطح نازلی به چشم می‌خورند گفت: ستاد ملی سعی دارد تا با تمرکز ویژه بر روی مسئله کیفیت زندگی، شرایط خدمات‌رسانی در محلات را  به جای تک‌واحد مورد توجه قرار دهد.

آخوندی از آغاز حداقل یک پروژه بازآفرینی در تمامی محلات ناکارآمد استان خبر داد و گفت: خوشبختانه این امر نشان می‌دهد چرخه فرآیند بازآفرینی در تهران به حرکت درآمده و ارتقای کیفیت زندگی در این نقاط در اولویت قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی در این خصوص اضافه کرد: نمی‌توانیم فرآیند بازآفرینی در تهران را به طور منقطع از مسائل پیرامون ببینیم چرا که مسائل اصلی در این حوزه وجود دارد که باید حتی در جلسات بالاتر چون شورای ساماندهی شهر تهران به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور بررسی شود به همین دلیل است که تطبیق طرح بازآفرینی با طرح ساماندهی شهر از اقدامات بسیار مهم و ضروری در این بخش محسوب می‌شود.

وی  تعیین تکلیف محدوده‌های پیرامون شهری که عمده تخلفات در ان‌ها صورت گرفته است و همچنین یکپارچه‌سازی سیستم حمل و نقل برون و درون شهری را نمونه‌ای از این موارد نام برد و گفت: در این راستا تعهدات دولت در بافت های ناکارامد مانند تأمین مدارس، درمانگاه، آب، فاضلاب، سیستم معابر و حمل و نقل باید مورد توجه قرار گیرد که مصوب کردیم تمامی دستگاه‌های دولتی ۳۰ درصد بودجه خود را در باید در این محلات هزینه کنند.

به گفته این مقام مسئول در کنار این بحث ارقامی در بودجه نیز تعیین شده که هم‌اکنون در حال مذاکره با سازمان برنامه و بودجه هستیم تا در صورت دریافت به صورت اهرمی و همکاری با شهرداری بتوانیم اقدامات خوبی را در حوزه بهسازی و نوسازی این مناطق انجام دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار