شبیه سازی اشک مقابل اشک، معرفی مرجع مقابل مرجع، روحانی مقابل روحانی و هیئت مقابل هیئت مذهبی، امروز در دستور کار دشمن برای تحریف عزاداری ماه محرم قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۵۶۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷ 16 September 2018

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها - بیت اله احمدی: فتنه گران و جاهلان منحرف در سال ۶۱ هجری قمری، حسین(ع) را سر بریدند به نیت اینکه اسلام سر بریده شود، اما غافل از اینکه، نهضت عاشورا، چراغ راهی برای هدایت بشریت شد.

اما چراغ هدایت مکتب امام حسین(ع) همواره با شیوه های مختلف مورد هجمه بوده و در عصر امروز نیز شبهه سازی در عزاداری ها با ترفندهای انگلیسی و صهیونیستی دنبال می شود.

عزاداری‌های نمایشی، ماه محرم را تهدید می‌کند

امروزه رویکرد غالب مداحان به اشعاری با سبک ترانه های غربی است؛ در دوره جدید، شعر محوریت و جایگاه خود را در مداحی ها از دست داده و به حاشیه رانده شده است؛ با تربیت مداحان جوان، دانش بعضی از آن ها درباره ادبیات و شعر، چندان مناسب نیست، براین اساس امروزه شاهد گسترش ادبیات غنایی هستیم و کلمات و الفاظی مانند عشق، عاشقی، عاشقتم، می، مستی و دیگر کلماتی در این ردیف، وارد ادبیات مداحی شده است.

آیت الله سید محمدتقی آل هاشم امام جمعه موقت تبریز، در این باره به خبرنگار مهر گفت: باید با حفظ سنت های عزاداری، از ایجاد تحریف و انحراف در محتوای عزاداری امام حسین(ع) جلوگیری کرد.

وی افزود: امروزه برخی عزاداری های نمایشی که محتوای آن ها و ادبیات استفاده شده در مداحی ها، چندان مورد مقبول نیست، ارکان و اساس عزاداری ماه محرم را تهدید می کند.

آیت الله آل هاشم با اشاره به جایگاه پیرغلامان اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: پیرغلامان اهل بیت(ع) و افرادی که در مجالس عزاداری ریش های خود را سفید کرده اند، باید تجربیات خود را در اختیار نسل جوان قرار دهند.

شبیه سازی جعلی عزاداری در دستور کار دشمن

حجت الاسلام مجتبی نظری کارشناس مذهبی، در گفتگو با خبرنگار مهر، خاطرنشان کرد: برخی جریان ها ماموریت تفکیک حماسه عاشورا از مرجعیت و فقاهت را دارند یعنی عاشورا بی فکر و بدون مرجع معرفی شود و این جریان اسلام منهای روحانیت را تعقیب می کند.

وی با اشاره به تحریف ادبیات عاشورایی، تصریح کرد: در این ادبیات، چهره زیبا و قد و قامت و ابروی امام حسین(ع) و حضرت اباالفضل(ع) به تصویر کشیده می شود تا اینگونه عزاداری ها و محتوای اشعارها، به انحراف کشیده شود.

این استاد حوزه علمیه اذعان داشت: شبیه سازی اشک مقابل اشک، معرفی مرجع مقابل مرجع، روحانی مقابل روحانی و هیئت مقابل هیئت، امروز در دستور دشمن قرار دارد و این بسیار خطرناک است.

تلاش برای تغییر چهره تشیع

حجت الاسلام والمسلمین سید شهاب الدین حسینی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه انگلستان و لندن دنبال این هستند که جلوه دیگری از تشیع برای جهانیان ارائه بدهند، اظهار داشت: انگلیس همانطور که تسنن آمریکایی را ساخته و نماد آن را داعش قرار داده، درکنار آن مکتب تشیع اسلام را با قمه زنی و خراش دادن معرفی کند، و می خواهد چهره آن را تغییر دهد.

ویبا اشاره به اینکه قیام امام حسین(ع)، مردم را از جهالت و گمراهی نجات داد، اذعان داشت: شعار ما این است که آسیب‌ های اجتماعی به دست مردم می‌تواند حل شود و در همین راستا ۹۰ هزار هیئت مذهبی در کشور فعالیت می کنند، اگر هر هیئت جلوی یک آسیب را بگیرد و یا مشکل یک خانواده را حل کند، به شرایطی افتخارآمیز می‌رسیم.

خرافات در عزاداری امام حسین(ع) معنی ندارد

دکتر حسینی با اشاره به حجله بندی و عروسی گرفتن برای حضرت قاسم گفت:اینها خرافات است و بنا به گفته استاد مطهری در کتاب حماسه حسینی با عقل سازگار نیست که در بحبوهه جنگ عروسی برپا شده گردد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی همچنین با انتقاد از فاصله گرفتن هیئات مذهبی از مساجد عنوان کرد: در گذشته عزاداری‌ ها یا از مساجد شروع می‌شد یا به مسجد ختم می‌ شد اما کم کم متاسفانه این سنت ها فراموش می‌ شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی افزود: در گذشته مسجد محل و مامنی برای بیان احکام و تبلیغ دین بود و امروز هم انجمن‌های اسلامی و هیئت امنای مساجد باید زمینه پذیرایی از هیئات مذهبی را فراهم کنند.

تلاش دشمن برای به انحراف کشاندن مسیر عزاداری

در سال های اخیر شاهد پررنگ شدن مظاهر غلط عزاداری ها در بخشی از جامعه هستیم که ریشه در عدم شناخت از فرهنگ عاشورا و عزاداری های محرم دارد؛ در سوگواری های امام حسین(ع) برخی غلوها و خرافات ورود پیدا کرده و برخی ناهنجاری ها رواج پیدا کرده است، شیوه های ناموجه سینه زنی و زنجیرزنی موجه شده و عزاداری از حالت سادگی به صرف هزینه های چند میلیون تومانی برای زیبا و باشکوه شدن ظاهر تکایا تغییر شکل داده است و حتی برخی هیئات در این زمینه با هم به رقابت می پردازند.

حجت الاسلام مظفر رجب زاده رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مرند، در این باره با اشاره به گسترش شیوه های نوین عزاداری به خبرنگار مهر اظهار داشت: تعداد هیئت های مذهبی در دهه اخیر رشد پیدا کرده است، اما دشمنان با توطئه هایی سعی در به انحراف کشاندن مسیر عزاداری دارند.

وی با اشاره به آسیب های در معرض هیئت های عزاداری ابراز داشت: شکل عزاداری باید به گونه ای باشد که حزن در دل انسان ایجاد کند، اما شکل برخی از هیئات عزاداری به مسیری کشانده شده که حزنی ایجاد نمی کند و اثربخشی ندارد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مرند تاکید کرد: برخی هیئات با استفاده از طبل، شکل عزاداری سنتی را تغییر داده و گاهی به صورت نمایشی به عزاداری می پردازند.

حجت الاسلام رجب زاده خاطرنشان کرد: هیئت مذهبی و عزاداری باید منادی ندای اهل بیت(ع) بوده و بصیرت بخش باشد، هیئتی که تنها در عزاداری خلاصه می شود، ضرری برای دشمن نخواهد داشت.

وی ادامه داد: شعر مداح باید ستون کاخ دشمن را به لرزده دربیاورد، مداحان باید به مسائل روز آگاهی داشته و جامعه را نیز آگاهی دهند.

بایدها و نبایدهای عزاداری

هدف اصلی در برپایی مجالس عزاداری، تبیین فلسفه واقعی قیام امام حسین(ع) و نفی حرکت های خرافه آمیز و بدعت زا است، اما در سال های اخیر، رسوخ فرهنگ عوام و مخدوش شدن محتوای عزاداری ها، آمیخته شدن خرافات و امور موهن با سوگواری ها، رواج بدعت ها و تحریف در این حادثه را به دنبال داشته است.

امروزه تبیین مستند و متقن دلایل قیام امام حسین(ع) به مردم و بویژه نسل جوان، بیش ازگذشته لازم و ضروری به نظر می رسد، در این مسیر، خطبا و مداحان رسالت سنگین تری دارند که باید از طرح مطالب سطحی، بی محتوا و تحریف شده و مجلس گرم کن خودداری کنند.

برچسب ها: ماه محرم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار