اینترنت، این روزها بخش جداناپذیر زندگی ما انسان‌ها شده است؛ به گونه‌ای که تلفن همراه ما، بدون داشتن اینترنت تقریبا بی‌استفاده است! هر یک از ما به دنبال بسته اینترنتی هستیم که هم از نظر میزان مصرف و هم از نظر قیمت برای‌مان به‌صرفه باشد.
کد خبر: ۶۵۶۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶ 17 September 2018

اپراتورها نیز سعی می‌کنند با ارائه بسته‌های متنوع همه مخاطبان خود را راضی نگه‌دارند. عده‌ای که تمایل به استفاده از اینترنت شبانه دارند، آن را خریداری می‏کنند و عده‌ای که اینترنت پرحجم برای آن‌ها مسئله است به‌ سراغ بسته‌های مورد نظر می‏روند. در این بین اخیراً مخاطبان و مصرف‌کنندگان با افزایش قیمت و البته کاهش حجم موازی با ثبات قیمت مواجه شده‌اند؛ این در حالی است که به همه بسته‌های اینترنتی بخش «شبانه‌» اضافه شده است! این در حالی است که برای عده‌ای حجم شبانه مصرف نشده و رسماً به سود اپراتورها خواهد بود.

از روزهای ابتدایی امسال زمزمه‌های افزایش قیمت اینترنت در اپراتورها موجب واکنش‌های مجازی بسیاری شد. موضوعی که اپراتورها با قطعیت آن را رد و عنوان کردند تنها نوع بسته‌های تغییر کرده است. هر یک از اپراتورها به گونه‌ای موضوع افزایش قیمت را رد کردند، مانند وکیلی که به خوبی قوانین را از بر است و خلاء آن را نیز می‌داند! 

در روزهای گذشته یکبار دیگر اعتراضات بالا گرفت و این‌بار معترضان به افزایش قیمت اینترنت مدارکی را نیز برای اثبات در فضای مجازی منتشر کردند. گفتنی است مسئولان بر این باورند که رشد استفاده از اینترنت در کشور 10 برابر شده است؛ همچنین اپراتورها بیشترین بازار را در دست گرفته و با وجود حدود 55 میلیون سیم‏کارت در کشور 80 درصد از اینترنت افراد را در کشور تامین می‏کنند.

یکی از کاربران با بیان اعتراض خود در قالب یک توییت، به عنوان یک مثال آورده است: «قبلاً قیمت بسته 5GB روزانه، 15 هزار تومان بود اما در قیمت‌های جدید قیمت بسته به 20400 تومان تغییر کرده که با احتساب 9 درصد مالیات مبلغ 22236 تومان از مشتری دریافت می‌شود و در عوض اجباراً 10 GB هدیه شبانه‌روزی این بسته ارائه می‌شود که عموم مردم از این به اصطلاح هدیه شبانه که قابل مصرف در بازه زمانی 2 بامداد الی 7 صبح است استفاده‌ای نمی‌کنند.»

بررسی این موضوع ما را برآن داشت تا نگاهی به وبگاه‌های رسمی سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل انداخته تا از این تغییرات مطمئن شویم. بخشی از بسته‌ها تغییر کرده است. کاری که این اپراتورها انجام داده‌اند اما عجیب است! فرض کنید مدت زیادی از طرحی مشخص (مثلا 10 گیگ روزانه همراه اول) استفاده می‌کردید! حال برای خرید همین بسته می‌روید اما متوجه می‌شوید این بسته حدود 5 هزار تومان گران‌تر شده است! 

شما یک مشتری بسته 1 گیگ روزانه همراه اول هستید اما با تدابیری که مسئولان در همراه اول برای شما تدارک دیده‌اند، شما 20 گیگ هدیه شبانه اخذ کرده‌اید اما این مسئولان فراموش کرده ‌اند که شما یک مشتری روزانه هستید و اگر به دنبال طرح شبانه‌ بودید از ابتدا بسته دیگری را خریداری می کردید! آیا این یک کلاهبرداری است؟ بسیاری از معترضان به این افزایش قیمت‌ها عنوان دزدی و کلاهبرداری دا‌ده اند؛ حال اینکه مطمئناً اپراتورها در پاسخ خواهند گفت با محاسبه‌ای ساده اعداد کاملا درست است و هیچ افزایش قیمتی صورت نگرفته است!

این موضوع گریزی خواهد زد به بخش مشتری مداری در کشور؛ احترام به سلیقه مشتری که همان‌گونه که می‌بینید کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. مانند اتفاقی که در شرکت‌های خودروسازی نیز شاهد آن هستیم؛ تولیدات ناایمن و فروش خودروها حتی پس از افزایش قیمت دوبرابری! سایپا و ایران‌خودرو بی‌رقیب قیمت‌ها را دگرگون می‌کنند و گاها برای ثابت نگه‌داشتن قیمت از آپشن‌های خودرو می‌کاهند. شاید یکی از دلایل تغییرات سلیقه‌ای بسته در اپراتورها نیز همین عدم توجه به نظر مشتری باشد. خودکامگی بسیاری از شرکت‌های بی‌رقیب همیشه مشتریان را در جهت اهدافشان سوق خواهد داد حتی اگر مشتری تمایلی به خرید نداشته باشد، زمانی که مجبور است، مجبور است دیگر!

این در حالی است که همراه اول از اینترنت شبانه‌ای که برای طرح‌های خود ارائه داده است از عنوان «هدیه‌شبانه» استفاده کرده است. هدیه‌ای که از جیب شما خریداری می‌شود. این تنها همراه اول نیست که دست به تغییر قیمت‌هایش زده است.

اپراتور ایرانسل نیز در بسته‌های جدیدی که ارائه کرده است، قیمت‌هایش تغییر کرده و این تغییرات به گفته‌ کاربران محسوس‌تر از سایر اپراتورها بوده است. اقدامی که گویا در بحران اقتصادی که مردم با آن مواجه هستند، مسیری درست برای سوددهی برای اپراتورها است. با نگاهی به بسته‌های ایرانسل به این موضوع برخورد کردیم که تمام بسته‌های روزانه در بسته‌ ماهانه این اپراتور حذف شده است و اتفاق مشابهی که در همراه اول رخ داده، در ایرانسل با شدت بیشتر صورت گرفته است. به گفته برخی کاربران توییتر، ایرانسل «در بخش سه ماهه حجم را کاهش و قیمت را 40 درصد افزایش داده است.»

این تنها موردی نیست که کاربران این اپراتورها نسبت به آن معترض هستند. عدم پوشش شبکه در بسیاری از نقاطی که انتظار می‌رود، اینترنت موجود باشد، همیشه یکی از دغدغه‌های کاربران است. برخی از اپراتورها در حالی دست به تغییر قیمت‌ها زده‌اند که همچنان در تامین مناطق پوششی خود برای مصرف اینترنت دچار مشکل هستند.

همچنین پس از آغاز فیلترینگی که اخیراً بر فضای مجازی حاکم شده است، سرعت اینترنت هم در اپراتورها و هم در ISP ها کاهش یافته که این موضوع نیز همراه با افزایش قیمت اینترنت نمکی است بر زخم مردم و علی‌الخصوص جوانان که مهمترین تفریح خود را گشت و گذار در فضای مجازی می‌دانند.

اپراتور ایرانسل پیش از این اعلام کرده بود که در صورت استفاده از فیلترشکن (vpn) با اتمام ترافیک ملی، هزینه استفاده از اینترنت به صورت عادی محاسبه می شود. این اپراتور در اطلاعیه ای آورده است که در صورت به کار بردن نرم افزارهای تغییر دهنده IP در زمان استفاده از اینترنت، با توجه به عدم توانایی شناسایی آن توسط سیستم، حجم مربوط به ترافیک ملی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت و در نتیجه امکان اعمال ترافیک ملی وجود نخواهد داشت.

این در حالی است که این اتفاق مربوط به اردیبهشت ماه امسال می‌شود اما همچنان کاربران نسبت به مصرف ناگهانی اینترنت خود معترض هستند.

افت سرعت، مشکل در پوشش مناطق و ... از مشکلات چندین ساله اپراتورها است که هرچند بهبود یافته اما همچنان مصرف‌کنندگان اینترنت همراه با آن دست‌وپنجه نرم می‏کنند. حال به این موضوع افزاش قیمت را نیز اضافه کنید؛ آیا کاربران این حق را ندارند که از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بخواهند و او پاسخی شفاف به آن‌ها بدهد؟

منبع: روزنامه ابتکار

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار