برنامه پنج‌ ساله سوم شهر تهران در حالی در قالب حدود 100 حکم تدوین شده و فردا به شورای اسلامی شهر ارائه می شود که به گفته مدیران شهرداری تهران تک ‌تک احکام آن به صورت مشارکتی با حضور کارشناسان مختلف تهیه و نهایی شده است.
کد خبر: ۶۵۸۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶ 24 September 2018

به گزارش ایرنا، بر اساس ماده 15 قانون نوسازی و عمران شهری مصوب 1347 شهرداری‌ها باید با راهنمایی وزارت کشور برنامه عملیات نوسازی، عمران و اصلاحات شهر را برای مدت پنج ‌سال تنظیم و به تصویب انجمن شهر (شورای اسلامی شهر) برسانند. 
بر همین اساس و با توجه به اتمام برنامه پنج ساله دوم کار تدوین برنامه سوم از تابستان گذشته آغاز شد. 
براساس اعلام مدیران شهری، برای تدوین برنامه سوم 17 کارگروه تخصصی با حضور 30 تا 40 نفر از استادان دانشگاه، نخبگان، خبرگان، کارشناسان و مدیران حوزه شهری تشکیل شد که نتیجه این فعالیت‌ها اکنون پس از یکسال در مرحله آخر قرار دارد.
در همین زمینه «امیر آریا زند» قائم‌مقام معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تشریح فرآیند طی شده برای تدوین برنامه سوم پرداخت و تاکید کرد: این برنامه، مشارکتی‌ترین برنامه تاریخ شهرداری است که با حضور جمع زیادی از نخبگان و فعالان حوزه شهری تدوین شده است. 
وی درباره فرآیند تدوین برنامه گفت: اولین موضوع در تدوین برنامه شناسایی مسائل و ظرفیت‌های کلیدی شهر بود که این فرآیند در کارگروه‌های تخصصی انجام شد؛ تحلیل وضع موجود بسیار اهمیت داشت که توسط کارشناسان و خبرگان بخوبی انجام شد و از دل آن توانستیم عوامل اصلی را شناسایی و اولویت‌بندی کنیم. 
آریازند افزود: همچنین نقاط ممتاز هر منطقه نیز در این بخش شناسایی و به عنوان ظرفیت‌های کلیدی شهر مورد توجه قرار گرفت. 
وی ادامه داد: در ادامه مسیر، شناسایی و اولویت‌بندی عوامل، تعیین و سپس اولویت‌بندی راه‌حل‌ها در فاز دوم، سوم و چهارم تدوین برنامه پیگیری شد. 
این مسئول با بیان اینکه آینده پژوهی و توجه به اسناد بالادستی نظیر طرح جامع و طرح تفصیلی شهر تهران در تدوین برنامه مورد توجه جدی قرار داشت خاطرنشان کرد: در این برنامه با نگاه جدی به چالش‌های شهری سعی شد احکام منسجمی تدوین شود. 
قائم‌مقام معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با اشاره به آغاز تدوین عملی برنامه از نیمه اول اردیبهشت‌ماه امسال اضافه کرد: در این بخش کمیته‌های تخصصی 10گانه تشکیل و در هر کمیته احکام متناسب با برنامه تدوین و ارائه شد. 
وی با اشاره به اینکه تعداد احکام تدوین شده در هر کمیته بسیار بالا بود گفت: یکی از نکات جالب توجه که به واسطه مشارکتی بودن فضای کمیته‌ها اتفاق افتاد، این بود که تعداد احکام خروجی از هر کمیته بسیار زیاد بود؛ برای نمونه کمیته مالی به تنهایی حدود 75 حکم تدوین کرده بود یا کمیته مدیریت بحران حدود 45 حکم را تدارک دیده بود که سرجمع این احکام در مجموع 10 کمیته عدد بالایی را به خود اختصاص می‌داد. 
آریازند اضافه کرد: بر همین اساس از کمیته‌ها درخواست شد در تعداد احکام تدوین شده تجدید نظر کنند که بر همین اساس تعداد احکام کمیته مالی به حدود 30 حکم و تعداد احکام کمیته مدیریت بحران هم به 38 حکم تقلیل یافت.
وی ادامه داد: تقلیل احکام به معنای حذف نبود بلکه بخشی از احکام ادغام، بخشی مربوط به پروژه‌های اجرایی بودند که در بخش پیوست‌های برنامه گنجانده شدند و بخشی از احکام هم تکالیف روزانه بخش‌های تخصصی به شمار می رفتند که جای آنها در احکام برنامه نبود.
به گفته رئیس شورای راهبری و تلفیق برنامه سوم شهر تهران، این برنامه در مقایسه با برنامه دوم که 168 حکم داشت عملیاتی‌تر تدوین شده است. 
وی با اشاره به اینکه برنامه تدوین شده به لحاظ انسجام عملکردی و ایجاد هماهنگی بین بخشی بسیار خوب تدوین شده خاطرنشان کرد: در این برنامه تک تک احکام در کمیته‌ها، کمیته تلفیق و ستاد عالی با نظرات مختلف اعضا چکش‌کاری و نهایی شده و به این علت انسجام خوبی در برنامه وجود دارد. 
آریازند به حضور کمیته ذی‌نفعان در میان کمیته‌های تخصصی نیز اشاره و بیان کرد: با هدف مشارکتی شدن اجرای برنامه، کمیته ذی‌نفعان با حضور صاحبان اصناف، اقشار و اصحاب رسانه تشکیل شد تا مشارکت گسترده‌تری در تدوین برنامه صورت گیرد. 
قائم مقام معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران همچنین در خصوص پروژه‌های پیوست در برنامه تدوین شده اینگونه توضیح داد: بیش از 100 پروژه در بخش پیوست‌های برنامه ذکر شده که البته اجرای آنها منوط به تصویب جزئیات برنامه در شورای شهر و تعیین چگونگی نحوه تامین مالی این پروژ‌ه‌ها است. 
وی اظهار امیدواری کرد که با تصویب کامل این برنامه در شورای شهر یک گام عملی در توسعه شهری پایتخت برداشته شود. 
به گزارش ایرنا، برنامه پنج‌ساله سوم شهر تهران فردا (سه‌شنبه، سوم مهر 97) تقدیم شورای اسلامی شهر تهران می‌شود تا پس از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی شورا در بازه زمانی مشخص در صحن این نهاد نیز بررسی به تصویب برسد.
بر اساس ماده 25 آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها مصوب 1346 تنظیم برنامه و بودجه و تفریغ بودجه براساس برنامه پنج‌ساله خواهد بود و بودجه سال 98 شهرداری تهران نیز مطابق با برنامه سوم تدوین شده و به تصویب شورای شهر می‌رسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار