المانیتور:
تارنمای المانیتور در گزارشی نوشت: برای نیم قرن گذشته ثبات پادشاهی سعودی هرگز به طور جدی در خطر نبود، اما با بالا رفتن تردیدها درمورد شایستگی'محمدبن سلمان'ثبات در عربستان تضعیف شده و تصمیمات عجولانه ولیعهد در داخل و خارج، آینده این پادشاهی را زیر سوال برده است.
کد خبر: ۶۵۸۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵ 24 September 2018

به گزارش ایرنا، 'بروس ریدل' از مدیران اندیشکده آمریکایی بروکینگز (پرنفوذترین اندیشکده جهان در آمریکا) در یادداشتی با عنوان ' عربستان در بی ثبات ترین وضعیت خود طی 50 سال گذشته قرار دارد'افزود: پس از آنکه 'ملک فیصل' در سال 1964 برادر ناکام و فاسد خود را از تخت سلطنت برکنار کرد، موفقیت های این پادشاهی جای هیچگونه بحثی باقی نگذاشت. در دوره ملک فیصل اقتصاد عربستان رشد چشمگیری کرد و حتی ترور او هم نتوانست ثباتی که عربستان بدست آورده بود را مختل کند. در اوایل قرن اخیر، این پادشاهی با حمله 'اسامه بن لادن' و القاعده مواجه شد، اما خدمات امنیتی کارآمد شاهزاده 'محمد بن نایف' تهدید ایجاد شده را دفع کرد.
حتی بهار عربی هم نتوانست بر روی این کشور تاثیرگذار باشد. 'ملک عبدالله' پادشاه پیشین عربستان 130میلیارد دلار برای افزایش حقوق و سایر مزایا اختصاص داد و به این ترتیب هرگونه نارضایتی را برطرف کرد. هرچند ممکن بود در آن شرایط پادشاهی با دردسرهای تازه روبرو شود اما خانواده سلطنتی به پشتیبانی ازملک عبدالله متحد شدند. باروی کار آمدن 'ملک سلمان'، درهای موفقیت به روی'شاهزاده مقرن' که حال ولیعهد سعودی بود، گشوده شد. اما چیزی نگذشت که او و بسیاری دیگر از شاهزاده های عربستان از صحنه حذف شدند و پسر جوان پادشاه به عنوان ولیعهد انتخاب شد؛ انتخابی که تغییر مهمی برای خاندان سلطنتی بشمار می رفت. 
ازجمله ابتکارات آغازین این ولیعهد جوان جنگ در یمن بود. یکی از اعضای خاندان سلطنتی به نام 'شاهزاده احمد بن عبدالعزیز'،در یکی از مصاحبه های تازه خود در لندن از 'محمد بن سلمان' به دلیل جنگ در یمن انتقاد کرد. احمد برادر ناتنی ملک سلمان و پسر ابن سعود، بنیانگذار پادشاهی مدرن سعودی است. وی در مصاحبه خود تاکید کرد که اکنون بسیاری از اعضای خاندان سعودی نسبت به حضور عربستان در یمن انتقادات بسیاری دارند. 
این جنگ در حال حاضر در چهارمین سال خود است و هیچگونه پایانی برای ان ترسیم نشده است.حوثی ها تاکنون بیش از 60 هزار موشک به سوی اهدافی درعربستان شلیک کرده اند و حدود 200 موشک بالستیک را به سمت شهرهای عربستان از جمله ریاض فرستاده اند. نیروی هوایی عربستان سعودی و شرکای آن زیرساخت های یمن را کاملا تخریب کرده و ده ها غیر نظامی را کشته اند و به گفته یکی از ناظران بین المللی، یمن اکنون به 'کانال مرگ' تبدیل شده است. 
سازمان ملل نیز به تازگی اعلام کرده است که سه چهارم یمنی ها در معرض خطر سوء تغذیه و بیماری هستند. هشت میلیون نفر از آنها حتی توان تهیه وعده غذایی روزانه خود را ندارند و 5 میلیون نفر در معرض سوء تغذیه هستند و بن سلمان به عنوان وزیر دفاع مسئول تمامی این نتایج است. 
حال نظراتی در خصوص دست داشتن سعودی ها در حمله 22 سپتامبر اهواز ارائه شده است. ولیعهد سعودی بارها و به صورت علنی اعلام کرده بود جنگ را به داخل مرزهای ایران می کشاند. بنابراین به طور قطع حمله اهواز موجب تنش های فرقه ای در سراسر منطقه و درون پادشاهی سعودی می شود.
در داخل کشور نیز جمع آوری نظام مند شاهزاده های سعودی در هتلی در ریاض سبب سقوط سرمایه گذاری خارجی در این کشور شده است. اعتماد به اقتصاد و ورود بن سلمان به امور اقتصادی از جمله دلایل این سقوط است. شکست طرح ولیعهد عربستان برای فروش سهام آرامکو نیز در حال حاضر بر دیگر مشکلات افزوده است. او هر صدای اعتراضی را به سرعت خاموش می کند حتی اگر آن اعتراض در دفاع از حق رانندگی زنان باشد که شخص بن سلمان اصرار بسیاری بر آن ورزیده است. 
گفته می شود که وی به دلایل امنیتی شب های زیادی را در کشتی نیم میلیارد دلاری خود که در جده قرار دارد، می گذراند. این کشتی یک کاخ شناور است که طولش از یک میدان فوتبال هم بیشتر است. هرچند خود این کشتی می تواند در موقعیت مناسب وسیله ای برای فرار وی باشد. 
در خصوص ولیعهدی وی نیز باید تاکید کرد تا زمانی که پدر وی پادشاه سعودی است، بن سلمان هم در سمت ولیعهدی باقی می ماند اما اگر ملک سلمان به ناگهان بمیرد، ممکن است بر سر جانشینی وی نزاع صورت گیرد و حتی جنگ بر سر پادشاهی به خشونت کشیده شود. با توجه به این شرایط پادشاهی سعودی هیچ گاه به این اندازه بی ثبات نبوده است. دولت 'دونالد ترامپ' به عربستان سعودی یک چک سفید امضا داده و از ائتلاف آن در جنگ یمن پشتیبانی می کند. در واقع اقدامات بن سلمان موجب جلب توجه کاخ سفید شده حال آنکه این یک رویکرد 'احمقانه' و خطرناک است. 
سعودی ها نیازمند حمایت آمریکایی و کمک های بین المللی برای پایان دادن به جنگ یمن هستند؛ جنگی که ماهانه 5 میلیارد دلار هزینه دارد و ثبات پادشاهی را تضعیف می کند. در واقع ولیعهد عربستان شهرت خود را در برابر جنگ یمن و به ارزش جان میلیون ها انسان قمار کرده است. لذا دوستان آمریکایی بن سلمان ممکن است به دنبال کسب افتخار در این جنگ باشند اما باید بیش از هر چیز چاره ای برای رهایی از این تراژدی بیابند. 
'تارنمای المانیتور از فوریه 2012 توسط 'جمال دنیل' یکی از عرب‌های آمریکایی تبار در واشنگتن، دی.سی. پایه گذاری شد. المانیتور به جمع‌آوری گزارش و تجزیه و تحلیل در مورد خاورمیانه از جمله خلیج فارس، مصر، ایران، اسرائیل، دولت فلسطین و دیگر کشورها می‌پردازد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار