گذر بخش توسعه ای خط 6 مترو از جنوب چشمه علی باعث شده تا بین ادعاهای اعضای شورای شهر، شرکت مترو، سازمان میراث فرهنگی، فرمانداری ری و نماینده کشاورزان روستاهای حریم ری اختلاف نظرهای زیادی به وجود آید. با توجه به اینکه مطالعات علمی شرکت مترو تهران حکایت از این دارد که در کنار گذر مترو از این محدوده عوامل دیگری مانند حفر چاهای مجاز و غیر و جاز، کاهش دبی آب به دلیل خشکسالی های اخیر شهر تهران در کاهش آب این چشمه باستانی تاثیرگذار بوده است اما در مقابل نماینده کشاورزان روستای علایین اعتقاد دارند که حفاری مترو حف آب زمین های این روستان را از بین برده است و شهرداری تهران بابت این مساله باید خسارت بپردازد.
کد خبر: ۶۵۹۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵ 25 September 2018

به گزارش تابناک : مجری خط 6 مترو ادعاهای مطرح شده مبنی بر تاثیر مطلق گذر بخش توسعه ای خط 6 مترو را بر کاهش آب چشمه علی به طور کامل رد می کند.

مهندس صادق طریق ازی بر این باور است که باید وضعیت چشمه علی را با در نظر گرفتن مکانیزم هیدرودینامیکی بررسی کرد. چرا که سنگ های اطراف این چشمه آهکی هستند . این سنگ ها که از نظر جنس شبیه سنگ‌های کوه بی بی شهربانو بوده و متخصصا نبر این باورند آب این چشمه از کوه های بی بی شهربانو سرچشمه می گیرد.


به گفته این مقام مسئول در شرکت مترو تهران؛ اگر آب این چشمه باستانی در سرچشمه کم شود حتما روی دبی آب موجود در حوضچه های این مجموعه نیز کم خواهد شد. طبق بررسی های انجام شده توسط یک تیم کارشناسی دبی آب چشمه علی در طول ۲۰ سال اخیر بررسی و به صورت یک نمودار هیدروگراف تهیه شده است.

تعیین وضعیت آب چشمه علی تا آغاز فصل بارش ادامه دارد/ حفاری مترو بر کاهش آب چشمه باستانی ری بی تاثیر نبود/ مزارع روستای علایین در انتظار بازگشت آب به چشمه علی


در واقع این نمودار نشان می دهد که دبی آب در چشمه علی در طول این سال ها متفاوت بوده است به گونه ای که در دهه‌ ۸۰ دبی آب کمتر از ۲۰ لیتر بوده است.


طریق ازلی حتی به این مساله نیز تاکید کرد که در ماههای مرداد تا مهر خروجی آب به حداقل و در ماه های اسفند و فروردین دبی آب به حداکثر می‌رسد. به عبارتی این رفتار تمامی چشمه‌ها در فلات ایران است و این اتفاقی عجیب نیست.


به گفته مجری خط 6 مترو در حال حاضر دبی آب ۲۰ لیتر در ثانیه است و البته این میزان کم و زیاد می‌شود و طبق بررسی‌های انجام شده بر این باوریم که در ماه های پایانی سال دبی آب چشمه علی افزایش خواهد یافت.


تاثیرگذر مترو بر وضعیت آب چشمه علی


آنطور که صادق طریق ازلی عنوان می کند؛ بر اساس مطالعات اولیه قرار بود که مسیر مترو بر اساس مطالعات ترافیکی از خیابان صفاییه عبور کند اما دو سال قبل طی جلساتی که با مسئولان میراث فرهنگی داشتیم مسیر مترو برای حفظ میراث باستانی، از خیابان غیور در نظر گرفته شد.


وی با تایید این مساله که گذر مترو از این بخش روی آب چشمه علی بی تاثیر نبوده است، بیان کرد که برای بررسی دلایل کاهش آب در این چشمه باستانی باید به سه عامل در مجموع توجه داشت. نخستین عامل انجام فعالیت‌های عمرانی و معدنی در این منطقه و همچنین در محدوده کوه بی بی شهربانو است. عامل دوم تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی بوده و عامل سوم نیز وجود چاه های مجاز و غیر مجازی است که در منطقه ری ایجاد شده است.

 

تعیین وضعیت آب چشمه علی تا آغاز فصل بارش ادامه دارد/ حفاری مترو بر کاهش آب چشمه باستانی ری بی تاثیر نبود/ مزارع روستای علایین در انتظار بازگشت آب به چشمه علی


طریق ازلی در پاسخ به این سوال خبرنگاران که در گذشته نیز برداشت آب ازاین چاه ها انجام می شده اما در دبی آب چشمه علی تاثیر نداشته است؛ توضیح داد: اما باید به این مساله نیز توجه داشت که امسال با مشکل تغییرات اقلیمی و خشکسالی روبه رو هستیم که به نظر می رسد که باید در بهره برداری از چاه های مجاز سازمان های متولی تجدید نظر انجام دهند. به عنوان مثال فعالیت این چاه ها آن هم در آب‌خوان چشمه علی تاثیر زیادی در کاهش آب در این مجموعه تاریخی خواهد داشت.


وی با رد این ادعا که عنوان می شود در زمان عملیات حفاری بخش توسعه ای خط 6 مترو، مطالعات تکمیلی در این محدوده به طور کامل انجام نشده است، تاکید کرد: نمی توان این ادعا را قبول کرد چرا که در زمان اجرای پروژه های بزرگ باید مطالعات تکمیلی در محدوده های که قرار است عملیات عمرانی سنگین در آن انجام شود؛ صورت گیرد.


در واقع این مطالعات به تیم اجرایی این امکان را می دهد که حتی مدل حفاری را براساس جنس خاک و سایر عوامل تاثیرگذار انتخاب کنند. به عبارت ساده تر برای حفظ منابع آبی چشمه علی در این بخش سعی کردیم تا تونل مترو را با استفاده از دستگاه حفار مکانیکی حفر کنیم و در این روش امن‌ترین مسیر را برای انجام عملیات عمرانی انتخاب کردیم. از سوی دیگر طبق قراردادی که با پیمانکار دستگاه حفار مکانیکی داشتیم بر حفظ منابع آبی تاکید شده است.


پمپاژ کردن آب چشمه علی برای جلوگیری از آب گرفتگی داخل تونل مترو و انتقال آن به کانال فاضلاب سرخه حصار نیز یکی دیگر از مواردی بود که خبرنگاران از مجری خط 6 مترو سوال کردند. وی در پاسخ عنوان کرد: آب این چشمه هیچ وقت به کانال فاضلاب سرخه حصار منتقل نشده است.


تا فصل بارش برای بازگشت آب به چشمه علی صبر می کنیم!


با توجه به اینکه مسئولان اداره کل میراث فرهنگی شهرری نسبت به بازگشت آب به این چشمه باستانی نگران هستند چرا که عبور مترو را عاملی برای تخریب و از بین رفتن این محدوده ثبت میراث فرهنگی می دانند، اما بر این باورند که تا فصل بارش باید برای تایید یا رد ادعاهای شرکت مترو تهران صبر کنند.


امیر مصیب رحیم زاده در این باره یادآور شد: طبق اظهارات دوستان تاثیر عملیات مترو در کم شدن دبی آب محرز است اما می‌گویند برداشت غیر مجاز از چاه‌ها و همچنین تغییر اقلیم نیز اثرگذار بوده است.

تعیین وضعیت آب چشمه علی تا آغاز فصل بارش ادامه دارد/ حفاری مترو بر کاهش آب چشمه باستانی ری بی تاثیر نبود/ مزارع روستای علایین در انتظار بازگشت آب به چشمه علی


به اعتقاد این مقام مسئول در اداره کل میراث فرهنگی شهرری؛ درباره خشک شدن سرچشمه اصلی باید باستان شناسان ورود پیدا کنند و درباره این اتفاق اظهار نظر کارشناسی خود را ارائه دهند. برخی از اساتید باستان شناسی بر این باورند که چشمه اصلی حوضچه میانی چشمه علی است که در عکس های قدیمی اشمیت نیز به آن اشاره شده است. اما صحت این ادعا را باید باستان شناسان تعیین کنند.


وی با تاکید بر اینکه در گذشته دبی آب چشمه علی ۸۰ لیتر در ثانیه بود، اما اکنون این میانگین به ۲۷ لیتر بر ثانیه رسیده است؛ توضیح داد: در حال حاضر بزرگترین دغدغه ما این است که مدت زمان بازگشت آب به چشمه علی طولانی شده است چرا که مسئولان مترو اعلام کرده بودند تا اواسط تابستان به چشمه بر می‌گردد اما این اتفاق نیفتاد.


رحیم زاده با بیان اینکه شاید کاهش بارش باران در سال جاری در کاهش دبی آب چشمه علی بی تاثیر نبوده است، افزود: در ابتدا قرار بود مترو از نزدیکی آرامستان تاریخی «ابن بابویه» بگذرد که سازمان میراث فرهنگی مانع از این اتفاق شد. چرا که بر این باور بودیم اگر مترو از این مسیر عبور کند، مستقیم به سفره آب زیر زمینی چشمه علی برخورد می کرد و تاثیرات مخرب تری نسبت به شرایط کنونی برای چشمه داشت.


نماینده اداره کل میراث فرهنگی شهرری درباره تصمیم این سازمان در مقابل قصور مترو چه خواهد بود، تاکید کرد: با توجه به اینکه در این موضوع چند سازمان متولی هستند، با توجه به سابقه تاریخی و گردشگری این مجموعه اداره کل میراث فرهنگی شهرری در صورت عدم بازگشت کامل آب به این مجموعه پیگیری های قضایی خود را خواهد کرد. اما این تصمیم را بعد از آغاز فصل بارش خواهیم گرفت و همچنان باید منتظر بود.


ورود کارشناسان رسمی دادگستری به وضعیت آب چشمه علی


نماینده فرمانداری ری نیز در حاشیه این دیدار خبرنگاران را همراهی کرد و به سوالات آنها پاسخ داد. حسین عزیزی درباره وضعیت آب چشمه علی و احتمال خشک شدن ان به دلیل گذر خط مترو از این محدوده عنوان کرد: تصمیم داریم تا دبی آب چشمه علی را در 20 سال اخیر بررسی کنیم تا مشخص شود که میزان تاثیر عبور خط مترو از این محدوده بر خشک شدن این چشمه باستانی چقدر بوده است.


به گفته این مقام مسئول در فرمانداری شهرری؛ نتایج این بررسی ها با حضور کارشناس رسمی دادگستری انجام می شود تا مشخص شود عبور خط مترو در کاهش آب چشمه علی چقدر بوده است.

 

تعیین وضعیت آب چشمه علی تا آغاز فصل بارش ادامه دارد/ حفاری مترو بر کاهش آب چشمه باستانی ری بی تاثیر نبود/ مزارع روستای علایین در انتظار بازگشت آب به چشمه علی


وی بر این باور است که شرکت مترو تهران باید با لوله گذاری بخشی از مسیر سرچشمه آب را به سمت روستای علائین و زمین های کشاورزی آن هدایت کند. اما گویا روستاییان با انجام این کار مخالفت کرده اند چرا که معتقدند سهم آنها از آب چشه علی بیشتر از این اقدامی است که قرار بوده است که شرکت مترو تهران انجام دهد. البته این ادعای کشاورزان نیز باید به دقت بررسی شود.

شرکت مترو میزان آب چشمه علی را کم و زیاد می کند!


نماینده شورای کشاورزی روستای علائین نیز در حاشیه این بازدید اعلام کرد: روستای علائین نزدیک‌ترین روستا به چشمه علی بود به گونه ای که۴۰۰ هکتار از مزارع این روستا با آب چشمه‌علی آبیاری می‌شد اما در 8 ماه اخیر که شرکت مترو اقدام به حفاری در این مجموعه کرد؛ میزان آب زمین های کشاورزی نیز کم شد.


روشنی مدعی است که تمامی قنات های این محدوده از فلکه سوم دولت‌آباد گرفته تا صفائیه پرآب بودند، اما اکنون کار به جایی رسیده است که باید باید آب مورد نیاز زمین های کشاورزی را ساعتی ۳۵ هزار تومان خریداری کنیم.

 

تعیین وضعیت آب چشمه علی تا آغاز فصل بارش ادامه دارد/ حفاری مترو بر کاهش آب چشمه باستانی ری بی تاثیر نبود/ مزارع روستای علایین در انتظار بازگشت آب به چشمه علی


از سوی دیگر آب‌بندی که روی نهر چشمه‌علی ایجاد شده، شنی است که نه تنها مانع متوقف شدن آب نمی‌شود، بلکه آب را در خود فرو می برد.


همچنین تا قبل از حفاری مترو حجم آب ۱۳۵ لیتر بر ثانیه بود که این میزان در شرایط بد جوی و اقلیمی و خشکسالی به ۱۰۵ لیتر بر ثانیه می رسید. این در حالی است که در حال حاضر میزان دبی آب ۲۰ لیتر در ثانیه است. هر زمان که به این وضعیت اعتراض می کنیم میزان آب نهر بیشتر می شود.

 

 
 
منبع : تیترشهر 
برچسب ها: چشمه علی ، خط 6 مترو
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار