بررسی های مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نشان می دهد 95 درصد اتوبوس های پایتخت دارای برگه معاینه فنی هستند و تنها 5 درصد از این اتوبوس ها به دلیل فرسودگی بالا و لزوم انجام تعمیرات جدی روی آنها هنوز موفق به دریافت برگه معاینه فنی نشده اند. این در حالی است که مشکلات اقتصادی حال حاضر کشور و عدم تخصیص ارز دولتی برای تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز اتوبوس ها از یک سو و از سوی دیگر افزایش 2 تا 4 برابری هزینه تعمیرات این بخش از ناوگان حمل و نقل عمومی باعث شده تا اتوبوسرانی با بحران جدیدتری به غیر از فرسودگی روبه رو شود.
کد خبر: ۶۶۰۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷ 27 September 2018

به گزارش تابناک : از تیرماه سال جاری بود که طی بخشنامه ای معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد از ابتدای آبان ماه همزمان با اجرای فاز دوم طرح کاهش یا همان (L.E.Z) اتوبوس های فاقد معاینه فنی و دودزا حق تردد در شهر تهران را ندارند.


هر چند از همان ابتدا ابلاغ این بخشنامه با توجه به فرسوده بودن 3850 دستگاه اتوبوس از 6200 اتوبوسی که کل ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران را تشکیل می دهد؛ باعث بروز مشکلاتی در سیستم خدمات رسانی شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران به مسافران پایتخت می شود؛ اما مدیرعامل این مجموعه با تشکیل کارگروه کاهش آلودگی هوا و معاینه فنی سعی کرد تا نظارت کافی روی اتوبوس های تمامی سامانه های خدمات رسان خود داشته باشد.


در طول دو ماه گذشته وضعیت تمامی اتوبوس های ملکی و خصوصی تحت مدیریت شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران که در سامانه های اتوبوسرانی مشغول به فعالیت بودند، به صورت دقیق رصد و گزارش آن در این کمیته که اعضایی از ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران و شرکت کنترل کیفیت هوا به همراه مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی و تمامی مدیران سامانه ها حضور داشتند ارائه شد.


به گفته پیمان سنندجی هدف ازتشکیل این کمیته و کارگروه مشترک بهبود وضعیت ناوگان اتوبوسرانی و کاهش میزان آلایندگی این بخش از ناوگان ححمل و نقل عمومی در موضوع مهم آلودگی هوا بود.


اکنون یک بار وضعیت معاینه فنی تمامی اتوبوس های شهر تهران از نظر دودزا بودن و اخذ برگه معاینه فنی بررسی شده است و از ابتدای مهرماه نیز بررسی دور دوم اتوبوس های سامانه های پایتخت با هدف رفع نهایی مشکلات مطرح شده در حال برگزاری است.

 

مشکل معاینه فنی اتوبوس های فرسوده تهران حل شد، اما مشکل سوخت باقی است/ بی تفاوتی وزارت صنعت به رفع مشکلات ناوگان اتوبوسرانی درون شهری


اما در این بررسی مجدد کارشناسان شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران مشکلات جدی تر از اخذ برگه معاینه فنی را برای ناوگان تحت مدیریت این مجموعه مطرح می کنند. افزایش هزینه تعمیرات اتوبوس های فرسوده و بی کیفیت بودن سوخت مصرفی اتوبوس های گازوئیلی طبق پایش سه ماهه نخست سال جاری مشکلات جدیدی است که مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نسبت به آن هشدار می دهد.


پیمان سنندجی اعتقاد دارد که با توجه به الزام ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران به انجام معاینه فنی به صورت سه ماه یکبار و همچنین نظارت ویژه مناطق اتوبوسرانی شهر تهران بر اجرای این الزام باعث شده تا ناوگان در وضعیت مطلوبی از نظر اخذ برگه معاینه فنی خودرو قرار دارند.


وی به خوبی می داند که موضوع اخذ معاینه فنی توسط تمامی خودروها به ویژه بخش حمل و نقل عمومی با توجه به افزایش آلودگی هوا در پایتخت ضرورت دارد به همین دلیل است که ابراز امیدواری می کند که بتواند به همراه ناوگان تحت مدیریت خود به صورت جدی و اصولی این موضوع را دنبال کند.


اتصال سیستم معاینه فنی اتوبوس های شهر تهران به سیستم سیمفا یکی دیگر از موضوعاتی است که مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران از آن به عنوان یک موفقیت یاد می کند چرا که وی براین باور است با این اتصال و نظارت بر وضعیت معاینه فنی اتوبوس های شهر تهران به صورت یکپارچه و سیستمی می توان امیدوار بود که 100 درصد اتوبوس های فعال شهر تهران دارای معاینه فنی و مجاز به تردد و خدمات رسانی در پایتخت هستند.


آمارهای شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نشان می دهد که 85 درصد از اتوبوس های ملکی این مجموعه دارای معاینه فنی هستند و 5 درصد باقیمانده به دلیل فرسوده بودن ناوگان وعمر بالای آن است که نتوانسته اند معاینه فنی را دریافت کنند.

 

مشکل معاینه فنی اتوبوس های فرسوده تهران حل شد، اما مشکل سوخت باقی است/ بی تفاوتی وزارت صنعت به رفع مشکلات ناوگان اتوبوسرانی درون شهری


مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی حتی به مردم توصیه می کند در صورت مشاهده اتوبوس های دودزا گزارش آن را به سامانه 1888 اعلام کند اما وی درعین حال به مسافران همیشگی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران این پیشنهاد را می دهد که در صورت دیدن اتوبوس هایی که برای حفظ سلامت شهروندان سالم هستند و آلایندگی ای ندارد را نیز گزارش دهند تا این اقدام مردم ضمن ایجاد یک نظارت مردمی بر وضعیت ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران انگیزه ای برای بخش خصوصی جهت رفع مشکلات ناوگان تحت پوشش آنها شود.
نصب برگه معاینه فنی روی اتوبوس هایی که موفق به دریافت آن شده اند در قطع بزرگ یکی دیگر از اقداماتی است که شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران انجام داده است. به اعتقاد پیمان سنندجی این اقدام باعث می شود تا مردم به وعده هایی که این مجموعه در قبال حفظ سلامتی آنها عنوان کرده اند؛ امیدوار شوند.


افزایش هزینه تعمیرات اتوبوس ها و لزوم توجه جدی وزارت صنعت به اتوبوس های درون شهری


تعمیرات ماهانه اتوبوس های شهر تهران که حتی یکی دو سالی می شود که سن فرسودگی خود را رد کرده اند، یکی از کارهای ضروری چه دربخش ناوگان ملکی شرکت واحد و چه در بخش ناوگان خصوصی است اما با توجه به 2 تا 4 برابری شدن هزینه تعمیر و نگهداری اتوبوس ها به دلیل بحران های اقتصادی اخیر، مدیرعامل شرکت واحد شهر تهران هشدار می هد که لازم است وزارت صنعت سوبسیدی را برای تامین قطعات و رفع مشکلات اتوبوس های درون شهری در نظر بگیرد.


آنطو که پیمان سنندجی توضیح می دهد؛ آمارها نشان می دهد ک هدر6 ماهه ابتدای سال که کشور با یک بحران اقتصادی روبه رو بود، هزینه تعمیرات اتوبوس ها با یک جهت 2 تا 4 برابری روبه رو شده است. این افزایش قیمت باعث شده تا دریافت برگه معاینه فنی برای اتوبوس هایی که نیاز به انجام تعمیرات اساسی و تعویض برخیاز قطعات مصرفی خود دارند؛ بسیار گران تمام شود.


اما وی یک راهکار نیز پیشنهاد می دهد. اینکه وزارت صنعت می تواند همانطور که برای بخش حمل و نقل عمومی برون شهری تسهیلات مالی و سوبسیدهایی را برای تامین اقلام مصرفی درنظر گرفته است، برای اتوبوس های درون شهری نیز در نظر بگیرد.


هر چند به رغم وعده هایی که وزیر راه و صنعت به کامیون دارها برای تامین تجهیزات و اقلام مصرفی آنها در قالب سوبسید و تسهیلات مالی داده اند، اما هنوز اجرایی نشده است اما به نظر می رسد که این پیشنهاد مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران درشرایط کنونی اقتصادی راهگشای مشکلاتی است که بر سر راه ناوگان فرسوده اتوبوس های پایتخت قرار دارد.

 

مشکل معاینه فنی اتوبوس های فرسوده تهران حل شد، اما مشکل سوخت باقی است/ بی تفاوتی وزارت صنعت به رفع مشکلات ناوگان اتوبوسرانی درون شهری


به اعتقاد سنندجی به عنوان مثال با اختصاص ارز دولتی برای ورود لاستیک مورد نیاز اتوبوس های درون شهری و یا سایر قطعات مورد نیاز می تواند بخش قابل توجهی از مشکلات دست اندرکاران ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران را حل کند. اما به رغم این راه حل هنوز بخش نامه ای از سوی متولیان دولتی در این زمینه ابلاغ نشده است.


وی تاکید دارد: استهلاک اتوبوس های درون شهری به مراتب بیشتر از اتوبوس ها و ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری است و در نتیجه لوازم مصرفی ای مانند لاستیک و سایر قطعات مصرفی مربوط به سیستم ترمز بیشتر مورد نیاز اتوبوس های درون شهری است. به همین دلیل است که اگر وزارت صنعت سوبسید قابل توجهی را برای این بخش درنظر بگیرد می تواندبه بخش خصوصی برای تامین هزینه تعمیر و نگهداشت اتوبوس های تحت پوشش خود کمک چشمگیری کند چرا که در سال جاری نهایت 12 درصد به هزینه کرایه اتوبوسرانی طبق مصوبه شورا افزوده شده است و این میزان افزایش نمی تواند هزینه های بالای نگهداری اتوبوس ها تامین کند.


عرضه سوخت بی کیفیت در تهران بحران آلودگی هوا را بیشتر می کند


آخرین گزارش پایش 3 ماه دوم سال 97 که از سوی سازمان محیط زیست برای سه کلانشهر تهران، کرج و مشهد تهیه شده است، حکایت از آن دارد که درصد نمونه ها با محتوای گوگرد بالاتر از 500(میلی گرم بر کیلوگرم)16.67 درصد، درصد نمونه ها با محتوای گوگرد بین 200 تا 500 میلی گرم صفر درست، درصد نمونه ها با محتوای گو.گرد بین 100تا 200 میلی گرم 33.33 درصد و درصد نمونه ها با محتوای گوگرد بین 50 تا 100 میلی گرم16.67 درصد بوده است. این پایش در 6 نمونه گیری از سوخت گازوئیل عرضه شده در جایگاه های شهر تهران انجام شده است.


مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در این باره تاکید دارد: به سازمان محیط زیست پیشنهاد می دهیم تا نتیجه این پایش ها را در اختیار شرکت پخش فرآورده های نفتی قرار دهد چرا که این شرکت و در مجموعه وزارت نفت متعهد شده است تا سوخت با کیفیت یورو4 را در اختیار ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران قرار دهد.


به گفته پیمان سنندجی، وقتی درصد گوگرد در سوخت مصرفی ناوگان اتوبوسرانی از 50 ppm بالا تر می رود، این ناوگان با مشکلات زیادی روبه رو می شود که حتی انجام معاینه فنی نیز نمی تواند در کاهش میزان آلایندگی این بخش از ناوگان حمل و نقل عمومی تاثیر گذار باشد.


چرا که خودروهای خودروسازی که ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران را در تامین قطعات و تجهیزات یاری می کنند و قرارداد همکاری با شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران را دارند، در قرارداد خود متعهد نشده اند تا گارانتی اتوبوس های خریداری شده از آنها را با سوخت بالای 50 ppm حفظ کنند و چنانچه سوخت بی کیفیت باعث خرابی اتوبوس های شهر تهران شود؛ شرکت ها گارانتی های خود را برای تامین قطعات و لوازم اجرایی نمی کنند و این اتفاق باعث می شود که تعهد شرکت واحد به عنوان خریدار اتوبوس ها با شرکت های خودرو ساز از بین برود.


وی یادآور شد: وقتی کیفیت سوخت پایین می آید، در مقابل هزینه تعمیر و نگهداری از اتوبوس های شهری بالا می رود. به همین دلیل حتی در نصب فیلتر جذب دوده شرکت تامین کننده نهایت گوگرد داخل سوخت را 250 ppm در نظر گرفته است و اگر کیفیت سوخت بیشتر از این میزان باشد تضمینی برای تاثیرگذاری فیلترهای جذب دوده برای کاهش آلایندگی ها وجود ندارد.

 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار