جمع‌آوری اصولی و بهداشتی زباله‌ها و حمل دقیق زباله‌ها یکی از مهمترین مسائلی است که مدیریت شهری و پسماند باید به آن توجه ویژه داشته باشند که متاسفانه در برخی موارد این مهم بخوبی محقق نمی شود.
کد خبر: ۶۶۷۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳ 14 October 2018

مشکلات حمل زباله در برخی از شهرستان‌های غرب استان تهران همچنان پابرجاست و مردم از روند این موضوع گلایه‌مند هستند.

 علی کاشانی، یک کارمند اظهار داشت: متأسفانه روند حمل زباله در این شهرستان به صورت اصولی انجام نمی‌شود و به دلیل برخی از مشکلات شاهد تجمع زباله‌ها نیز هستیم.

 

زهرا علیوند، یک شهروند نیز در این‌باره گفت: حمل زباله در منطقه ما به صورت دستی انجام می‌شود و همین امر سبب شده است که براثر پاره شدن کیسه‌های زباله برخی معابر و خیابان‌ها آلوده شود.

وی ادامه داد: حمل مکانیزه زباله‌ها تنها در برخی از معابر انجام می‌شود و لازم است تا مسوولان تدابیر اساسی را برای حمل زباله‌ها به صورت مکانیزه در تمامی محلات برنامه‌ریزی کنند.

محمد دوستی از دیگر ساکنان این شهرستان با تأکید بر سلامت و بهداشت محیط گفت: مدیریت شهری لازم است تا برنامه‌ریزی‌ها و تدابیر اساسی را برای رفع مشکل حمل زباله در این شهرستان بیندیشد.

 

وی تأکید کرد: سلامت مردم و محیط زیست از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که لازم است با حمل اصولی و دقیق زباله‌ها سلامت مردم و محیط زیست تضمین شود.

در هر صورت آنچه مشاهده می‌شود مشکلاتی درباره حمل زباله در این شهرستان است که با ایراداتی مواجه بوده و لازم است دست اندکاران این مهم از جمله مدیریت شهری و پسماند، تدابیر و برنامه‌ریزی‌های جامعی را در این زمینه بیاندیشند.

در این راستا تهیه و تدوین طرح‌هایی جامع برای اصولی شدن حمل و دفن زباله‌های خانگی و بیمارستانی دراین شهرستان امری مهم به شمار می‌رود و باید وظایف و دستورالعمل‌های مفیدی در این زمینه اعمال شود.

با توجه به اینکه سه شهرستان قدس، شهریار و ملارد تنها یک مرکز دفن زباله دارند باید این مهم به صورت ویژه و با حساسیت بیشتری از سوی مسوولان امر پیگیری شود.

با توجه به افزایش روزافزون جمعیت در این شهرستان‌ها و همچنین افزایش تولید زباله می‌توان پیش‌بینی کرد که در صورت عدم تهیه و تدوین برنامه‌هایی جامع درباره حمل و دفن اصولی زباله، در آینده نه چندان دور با مشکلات زیست محیطی بی‌شماری رو به رو خواهیم شد.

جمع‌آوری و حمل غیراصولی و سنتی زباله‌ها در برخی از مناطق سبب پراکنده شدن زباله و تجمع شیرابه‌ها شده که همین امر مشکلات زیست محیطی و خطرات آلودگی را برای شهروندان بسیار بیشتر می‌کند.

 

شهریار، ملارد و قدس تنها یک مرکز دفن زباله دارند

این گزارش می‌افزاید، تنها در شهرستان قدس روزانه 250 تن زباله تولید می‌شود که باید برای حمل و دفن اصولی این زباله‌ها تدابیر اساسی اندیشیده شود.

وجود تنها یک مرکز دفن زباله به نام اخترآباد برای سه شهرستان درحال توسعه کافی نیست.

نوسازی خوردروهای حمل زباله، تفکیک زباله‌‌ها در مبداء با هدف کاهش حجم آنها، تغییر مسیر حمل به خارج از شهر، نصب دستگاه زباله‌سوز در مرکز دفن و واگذاری این اقدامات به بخش خصوصی از مهمترین اقداماتی است که باید به آن توجه ویژه شود.

 

طرح جامع پسماند مدیریت شهری قدس در مسیر تدوین

حمید کاظمی، معاونت خدمات شهری شهرداری قدس از تدوین طرح جامع پسماند مدیریت شهر در این شهرستان خبر داد و بیان داشت:‌ این طرح هم اکنون در مسیر تکمیل است و با توجه به اقدامات انجام شده این مهم به زودی به مرحله اجرا درخواهد آمد.

وی با تأیید این موضوع که شهرستان قدس برای حمل زباله با مشکلاتی روبه‌رو است،‌ خاطرنشان کرد: وجود خیابان‌های تنگ سبب می‌شود که قادر نباشیم خودروهای حمل مکانیزه زباله را وارد این خیابان‌ها و کوچه‌ها کنیم به همین دلیل حمل و جمع‌آوری زباله در برخی از مناطق این شهرستان همچنان به صورت سنتی و دستی انجام می‌شود.

معاونت خدمات شهری شهرداری قدس در پاسخ به این سوال که جمع‌آوری زباله به صورت دستی مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده و مردم از این موضوع گلایه دارند،‌ گفت: امیدواریم با اجرایی شدن طرح جامع مدیریت پسماند بخشی مهمی از مشکلات مردم و شهر در این زمینه مرتفع شود.

 

مردم ما را در رفع مشکلات حمل زباله یاری دهند

کاظمی افزود: یکی از مهمترین مسائلی که در حمل زباله وجود دارد تفکیک اصولی و دقیق زباله‌ها است که این مهم نیازمند همکاری مردم است.

وی ادامه داد: براین اساس فرهنگ‌سازی در زمینه تفکیک زباله‌ها امری مهم به شمار می‌رود و لازم است تا متولیان فرهنگی در این زمینه نیز ما را یاری دهند.

معاونت خدمات شهری شهرداری قدس در ادامه با بیان اینکه هم‌اکنون زباله‌ها در سکوی موقت شهر جمع‌آوری می‌شود،‌ افزود: در این راستا و پس از تفکیک زباله‌ها به مرکز دفن زباله اخترآباد منتقل می‌شود.

 

ایجاد سکوی موقت در شهر قدس

کاظمی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه با تدابیر و برنامه‌ریزی‌های لازم یک سکوی موقت لوله‌ای در این شهرستان راه‌اندازی شده است،‌ گفت: هم‌اکنون راه‌اندازی این سکوی موقت لوله‌ای مرحل قانونی خود را طی می‌کند و اگر بتوانیم به طرح را به مرحله اجرایی در بیاوریم تفکیک زباله و بازگردانی پسماند در همان سکو صورت می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه با راه‌اندازی این سکو گامی مهم در جهت تفکیک اصولی زباله‌ها صورت می‌گیرد، بیان داشت: جداسازی زباله‌ها امری مهم تلقی می‌شود که همین امر نقش مهمی را در حمل و دفن اصولی زباله‌ها دارد.

 کاظمی در بخشی دیگر از سخنان خود به اقدامات جدید پسماند در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در این راستا و با تدابیر صورت گرفته کانکس‌های بازیافت در کنار پارک‌های شهر نصب شده است.

 

در ادامه این گزارش  همچنین گفت‌وگویی را با رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری قدس انجام داده شد که در زیر گوشه هایی از آن را می خوانید.

ناصر رجبیان با بیان اینکه ما در شهرستان قدس روزانه 250 تا 280 تن زباله را جمع آوری و دفن می‌کنیم،‌ گفت: کار جمع‌آوری این میزان زباله از مبدا تا محل دفن با همکاری نواحی به عهده سازمان مدیریت پسماند است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری قدس با بیان اینکه پاکسازی میادین و پارک‌ها و همچنین ساماندهی واحدهای غیرمجاز جمع‌آوری ضایعات از سطح شهر نیز در دستور کار ویژه قرار دارد،‌ خاطرنشان کرد: آموزش شهروندی از طریق سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و روابط عمومی شهرداری قدس نیز برای تفکیک زباله صورت گرفته است.

در این راستا رئیس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر قدس نیز معتقد است که عدم جمع‌آوری صحیح زباله موجب ایجاد مشکلات زیست محیطی می‌شود.

ابوطالب آذربرا با اشاره به اینکه متأسفانه شاهد این هستیم که در هر ساعتی از روز در گوشه و کنار خیابان، کوچه‌ها و حتی جوی‌های آب زباله مشاهده می‌شود، اظهار کرد: همین امر علاوه بر مخاطرات زیست محیطی چهره شهر را نیز نازیبا کرده و تجمع حیوانات موذی را نیز به همراه خواهد داشت.

در هر صورت لازم است تا مدیران و مسوولان ذی‌ربط چاره‌ای اساسی را برای حمل اصولی زباله‌ها داشته باشند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار