مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران خبر داد
مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران از فعالیت 320 شعبه این انجمن در کشور خبر داد و گفت: 1.5 میلیون نفر از دوره‌های آموزشی انجمن خوشنویسان ایران بهره‌مند شدند.
کد خبر: ۶۶۸۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵ 15 October 2018

دفتر جدید انجمن خوشنویسان ایران شعبه دماوند در مراسمی یکشنبه شب با حضور استاد غلامحسین امیرخانی و جمعی از هنرمندان و خوشنویسان شهرستان دماوند در مجتمع فرهنگی سینما پرستوی شهر دماوند افتتاح شد.

در این مراسم، رئیس و اعضای شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دماوند، رئیس شورای اسلامی شهرستان دماوند، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر دماوند، اعضای انجمن خوشنویسی شهرستان دماوند حضور داشتند.

 

 *فعالیت 31 شعبه انجمن خوشنویسان ایران در استان تهران

مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه این انجمن 69 سال سابقه دارد، اظهار کرد: انجمن خوشنویسان ایران دارای 320 شعبه است که 19 شعبه آن در خارج کشور فعالیت دارند.

 

عارف براتی افزود: انجمن خوشنویسان شعبه دماوند در گذشته فعالیت بسیار خوبی داشته، اما مدتی فعالیت‌های آن ضعیف شده بود که با همت رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دماوند این شعبه دوباره احیا شد و امیدواریم در کنار شعب استان تهران به نقطه عطفی تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه 31 شعبه در استان تهران فعالیت دارند، گفت: در انجمن خوشنویسان ایران تاکنون بالغ‌بر 1.5 میلیون نفر حداقل یک دوره از آموزش‌های این انجمن بهره‌مند شده‌اند و اکنون در هر دوره 15 هزار نفر در شعب انجمن در حال تحصیل هستند.

 

*هنر ایران در جهان به خوشنویسی معروف است

مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران تصریح کرد: انجمن خوشنویسان ایران تشکیلاتی است که در راستای توسعه هنر خوشنویسی فعالیت می‌کند و از بودجه آموزشی دولت بهره‌مند نیست و خیران و بزرگان خوشنویسی با ایثار خود در این مسیر سرمایه‌گذاری و هزینه می‌کنند.

براتی با بیان اینکه هنر ایران در جهان به خوشنویسی معروف است، بیان کرد: در موزه‌های مطرح جهان، آثار خوشنویسی هنرمندان ایران به وفور یافت می‌شود که این موضوع باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های انجمن خوشنویسان نیاز به حمایت بسیاری دارد، افزود: در دوره‌ای قرار داریم که با تهاجم و مفاسد مختلف در جامعه مواجه هستیم، بنابراین باید توجه به هنرجویان در کارگاه‌های آموزشی آنها را از آسیب‌های اجتماعی دور کنیم.

مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران ادامه داد: هنر خوشنویسی با آیات قرآن، روایات، شعر و غزل آمیخته شده است و هنرجویان با حضور در دوره‌های آموزشی خوشنویسی به فراگیری ادب و اخلاق می‌پردازند.

 

*نمایش آثار هنرمندان در گالری دائمی انجمن خوشنویسی دماوند

رئیس انجمن خوشنویسی شهرستان دماوند نیز با بیان اینکه این انجمن در سال 1374 افتتاح شد، اظهار کرد: به دلیل اینکه در آن سال‌ها اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دماوند تازه تأسیس شده بود، انجمن خوشنویسی دفتری در بیرون مجموعه این اداره داشت و از سال 1381 با افتتاح مجتمع کوثر دفتر انجمن به این مجموعه انتقال پیدا کرد.

علیرضا صلاحی افزود: با توجه به اینکه وسعت و جمعیت شهر دماوند زیاد است، فضایی که در مجتمع کوثر برای بحث آموزش و برنامه‌های تکمیلی و کارگاه‌ها وجود داشت، کم بود که اعضای انجمن خوشنویسی تصمیم‌ گرفتند تا دفتری را بیرون مجتمع راه‌اندازی کنند.

وی گفت: با همکاری مجتمع فرهنگی سینما پرستو فضایی در اختیار انجمن خوشنویسی دماوند قرار گرفت و در مدت دو ماه فعالیت عمرانی این دفتر به طول انجامید؛ دفتر جدید انجمن خوشنویسی دارای گالری دائمی است که در طول سال آثار هنرمندان خوشنویس شهرستان دماوند در آن به نمایش گذاشته می‌شود.

 

*ابعاد اجتماعی و هنری در دستور کار انجمن خوشنویسی دماوند

رئیس انجمن خوشنویسی شهرستان دماوند تصریح کرد: در این انجمن، دوره‌های مقدماتی تا فوق ممتاز خوشنویسی برگزار می‌شود و قرار بر این است که در مباحث و کارگاه‌های مختلف خوشنویسی از استادان به نام کشور برای این موضوع دعوت کنیم.

صلاحی ادامه داد: یکی از بخش‌های مهم برنامه‌های خوش‌نویسی، کاغذسازی و تراش قلم و رنگ‌آمیزی کاغذ است که آنها مربوط به هنر خوشنویسی هستند که امیدواریم مورد توجه علاقه‌مندان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دو بعد اجتماعی و هنری در سیاست‌ها و آموزش‌های انجمن خوشنویسی دماوند مد نظر قرار دارد، بیان کرد: در بعد اجتماعی خوشنویسی با خودکار و در بعد هنری خوشنویسی با قلم در دستور کار انجمن قرار دارد که دوره‌های آموزشی این انجمن هر روز از مقدماتی تا فوق ممتاز برگزار می‌شود.

 

*انجمن خوشنویسی دماوند دارای 18 فارغ‌التحصیل ممتاز است

رئیس انجمن خوشنویسی شهرستان دماوند خاطرنشان کرد: این انجمن دارای 18 فارغ‌التحصیل ممتاز، چهار فوق ممتاز، یک مقام استادی و تعداد بسیار زیادی افرادی با مدارک عالی و مقدماتی دارد؛ با توجه به اینکه هنر خوشنویسی سخت است، افراد تا مقاطعی ادامه می‌دهند، اما تصمیم می‌گیرند بعد از آن در عرصه دیگری وارد شوند.

صلاحی ادامه داد: سعی و تلاش ما بر این است که فضایی ایجاد کنیم تا افرادی که مراجعه می‌کنند، بتوانند دوره چهار ساله انجمن خوشنویسی را تا پایان ادامه دهند.

وی در خصوص استفاده از آثار خوشنویسی در فضای شهری دماوند افزود: بر اساس سیاست‌گذاری شهرداری و شورای اسلامی شهر دماوند تصمیم گرفته شده تا از آثار هنرمندان خوشنویس دماوند برای فضای بصری شهر استفاده شود.

 

*استفاده از آثار هنرمندان در فضای شهری دماوند

رئیس انجمن خوشنویسی شهرستان دماوند گفت: این اقدام قابل ملاحظه از ماه مبارک رمضان آغاز شد و جملاتی از آثار هنرمندان دماوندی در بیلبوردها و تابلوهای پل‌های عابر پیاده شهر دماوند نصب شد؛ همچنین در ایام محرم نیز آثار خوشنویسی با متن‌های نگارش شده حوزه فرهنگی شهرداری دماوند در فضای شهری مورد استفاده قرار گرفت.

صلاحی ادامه داد: با نظر مساعد شهردار دماوند قرار است که این اقدام ادامه پیدا کند تا مردم شناخت بیشتری نسبت به هنر خوشنویسی پیدا کنند؛ همچنین درصدد هستیم که کارگاه‌های آموزشی خوشنویسی را شهرهای شهرستان دماوند با حضور استادان خوشنویس برگزار کنیم و در این راستا، آموزشگاه‌های خصوصی فعالیت دارند که کمک خواهند کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار