کد خبر: ۶۷۰۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲ 21 October 2018

تابناک / مدیرکل محیط زیست گیلان از شناسایی ۱۱ تهدید زیست محیطی در این استان در ۵ سال گذشته خبر داد و گفت: اقدامات لازم برای مقابله با این تهدیدات انجام شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، قربانعلی محمدپور ظهر یکشنبه در جلسه شورای پدافند غیرعامل و شورای زیست محیطی گیلان که در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد، اظهارکرد: ۱۱ تهدید زیست محیطی در ۵ سال اخیر در استان گیلان شناسایی و برای مقابله با آنها اقدام شده است.

محمدپور افزود: امروز پسماند و شیرابه ناشی از آن و همچنین فضلاب شهری به تهدید جدی برای محیط زیست گیلان تبدیل شده و مشکلات اجتماعی نیز به وجود آورده است.

وی با اشاره به ورود سنبل آبی به منابع آب استان گیلان، گفت: این گونه گیاهی مهاجم در سال ۹۱ در گیلان مشاهده و از ۹۴ اقدام برای نابودی و ریشه‌کن کردن آن اقدام شده است.

محمدپور یادآورشد: امسال ۸۰ هکتار از اراضی در شهرستان‌های لنگرود، سیاهکل، انزلی و رشت درگیر گیاه مهاجم سنیل آبی بوده که اقدامات لازم برای پاکسازی این محیط از وجود این گیاه در حال انجام است.

مدیرکل محیط زیست گیلان در ادامه با تأکید براینکه پاکسازی کامل این گیاه مهاجم ۱۵ سال زمان نیاز دارد، بیان کرد: هاری و طاعون نوشخوراکنندگان کوچک، درگیری ۲۵ هکتار از درختان ششماد استان گیلان به آفت بلایت و یا سوختگی شمشاد بخشی از تهدیدات زیست محیطی است که با آن مواجه هستیم.

وی همچنین به طبیعت بکر و زیبای سد بیجار و وجود ۲۰ روستا در اطراف این سد اشاره کرد و گفت: نبود برنامه ریزی مناسب برای بهره برداری از این ظرفیت می تواند به تهدید برای استان و روستاهای اطراف تبدیل شود.

محمدپور با بیان اینکه با توجه به کشاورزی بودن این استان مصرف آب در گیلان بسیار بالا است، افزود: ۹۰درصد آب در حوزه کشاورزی گیلان مصرف می شود که باید با برنامه ریزی و استفاده از روش‌های نوین این میزان کاهش یابد.

وی با اشاره به وقوع ۱۲ مورد آتش سوزی عمدی در ۱۰۰ هتکار اراضی تالابی در تابستان سال جاری در گیلان، گفت: در زمینه پیشگیری از شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان بیش از ۲۰ تن دانه‌پاشی در تالا و عرصه‌های تالابی برای پرندگان مهاجر انجام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار