دومین سرطان کشنده زنان در دنیا؛
پویش پیشگیری از سرطان سینه در شمیرانات در حالی آغاز به کار کرد، که نیاز به آگاهی بخشی در خصوص این سرطان در سراسر استان تهران و کشور حس می شود.
کد خبر: ۶۷۲۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱ 25 October 2018

سرطان سینه یکی از انواع سرطان است، که از بافت پستان آغاز می شود و با ایجاد یک توده در پستان، تغییر شکل آن، گودی پوست، ترشح مایع از نوک پستان، یا پوسته شدن قسمتی از پوست گسترش می یابد.

اگرچه این سرطان زنانه خوانده می شود، اما حقیقت آن است، که مردان هم به آن مبتلا می شوند، ولی بررسی ها نشان می دهد، احتمال ابتلا زنان به این سرطان نسبت به مردان بیش از ۱۰۰ برابر است.

در شهرستان شمیرانات، اخیرا پویش مناسبی در مقابله با این سرطان مهلک تشکیل شده است، که در این پویش مردمی، با اطلاع رسانی به مردم، به ویژه بانوان، سعی می شود، پیش از آن که این بیماری به مراحل خطرناک برسد، متوجه آن شده و به پیشگیری از این بیماری پرداخته شود.

هزینه درمان یک مبتلا به سرطان سینه مساوی هزینه آگاهی بخشی به ۵ هزار نفر است

دبیر علمی پویش پیشگیری از سرطان سینه و عضو کمیته اجتماعی کمیسیون ملی یونسکو در ایران در خصوص این پویش گفت: سرطان پستان، قابل پیشگیری است، اما اگر این سرطان از یک مرحله عبور کند، دومین سرطان کشنده زنان خواهد بود، همین واقعیت سبب آغاز به کار پویش پیشگیری از سرطان سینه در شمیرانات شده است.

مهدی حسینیان اضافه کرد: مطالعات ما در ایران نشان می دهد، که متاسفانه بانوان کشور ما به جای حساسیت نسبت به این بیماری، سعی در مخفی کاری آن دارند، حال آن که تشخیص به موقع و پیشگیری از این سرطان می تواند، به مراتب هزینه ها و طول درمان را کاهش دهد.

وی گفت: اگر یک خانم زودتر و به موقع برای درمان سرطان سینه مراجعه کند، می توان زودتر و بهتر این بیماری را پیشگیری و کنترل کرد و مجموع هزینه ای که این فرآیند به یک بیمار تحمیل می کند، به حدی است، که ما می توانیم با هزینه درمان یک فرد، ۵ هزار نفر را آگاهی بخشی دهیم.

این عضو کمیته اجتماعی کمیسیون ملی یونسکو در ایران با بیان این که غربال گری سرطان نوعی آزمایش غربال گری به‌شکل جستجوی سرطان پیش از ظهور علائم بیماری در فرد است، افزود: باید در غربال گری سرطان پستان ببینیم، چه افرادی گیرنده استروژن هستند، برخی از غذاها مانند بادام زمینی می تواند، برای این بانوان مفید است.

آگاهی بخشی در مورد سرطان سینه در تمام مناطق شمیرانات انجام می شود

فرماندار شمیرانات در این خصوص گفت: هدف عمده ما از آغاز این پویش آگاهی بخشی، اطلاع رسانی و بیدار کردن خانواده ها در مورد بحث سرطان پستان زنان است.

 

سیاوش شهریور افزود: این پویش در همه بخش ها، همه محلات و مناطق شهرستان شمیرانات در سطح گسترده انجام می شود، چرا که زمانی که به مادر یک خانواده آسیب وارد می شود، کل خانواده دچار خسارت و بحران می شود.

وی با انتقاد از ضعف آگاهی بخشی در مورد بیماری ها در کشور گفت: باید همه با هم، مردم، ادارات و سازمان های مردم نهاد، پای کار بیایند و با آگاهی بخشی در رفع این ضعف بکوشیم.

فرماندار شمیرانات افزود: اولین مرحله آگاهی بخشی و پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان در حسینیه محله « سبو بزرگ» لواسان با استقبال اهالی این محله انجام شد و پیگیر هستیم، تا در دیگر مناطق شهرستان شمیرانات نیز شاهد این تست رایگان و آگاهی بخشی باشیم.

نیاز به در نظر گرفتن بودجه ای برای غربال گری سرطان سینه در مجلس

نماینده مردم تهران، شمیرانات، پردیس، اسلامشهر و ری در مجلس شورای اسلامی نیز در این مورد گفت: مجلس می تواند، در بودجه سال جاری بودجه خاص برای غربال گری و درمان افرادی که مبتلا به این بیماری شدند، در نظر بگیرد.

فاطمه سعیدی شبکه‌های اجتماعی را بستری مناسب برای آگاهی بخشی به اقشار مختلف جامعه دانست و گفت: باید از تمام ابزارهای لازم برای پیشگیری با این بیماری بهره بگیریم و در این مسیر مجلس حمایت های لازم را انجام خواهد داد.

این پویش اکنون در بخشی از استان تهران آغاز شد، حال باید دید مسئولان و مدیران دیگر نقاط استان تهران و کشور نیز اقدامی برای راه اندازی پویشی برای مقابله با این سرطان خطرناک انجام می دهند و در شمیرانات نیز به نظر می رسد، خود مردم با استقبال از این پویش در جهت گسترش آن کوشش کنند

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار