مدیر گروه بیماری‌های دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان عنوان کرد؛
مدیر گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان سبک زندگی شهرنشینی با کم‌تحرکی و مصرف بیشتر فست‌فودها و غذاهای پرچرب را عامل شیوع بیشتر بیماری کبد چرب دانست و گفت: این بیماری خاموش و عمدتا بدون علامت می‌تواند در آینده مشکلات زیادی را ایجاد کند.
کد خبر: ۶۷۴۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۲ 31 October 2018

به گزارش تابناک کرمان نقل قول از فارس، سیدمحسن نژادقادری به مناسبت هفته اطلاع‌رسانی هپاتیت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه کبد یکی از غدد مهم در بدن انسان است که عملکرد آن منحصر به‌فرد است و نارسایی آن می‌تواند برای بدن مشکل‌ساز باشد، اظهار داشت: وقتی که کبد التهاب پیدا کند به آن هپاتیت می‌گویند و هر عاملی می‌تواند سبب التهاب کبد شود که این عامل می‌تواند یک دارو، ماده غذایی یا حتی مصرف الکل یا برخی میکروب‌ها باشد.

وی بیان داشت: در هپاتیت حاد کمتر از 6 ماه در بیمار علایم نمایان می‌شود، انواع هپاتیت‌های A تا E ناخوشی‌های مشابهی ایجاد می‌کنند و می‌توانند بدون علامت بوده یا به شکل برق‌آسا بروز کنند و جان فرد را بگیرند بنابراین طیف علایم این بیماری بسیار گسترده است.

مدیر گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان با بیان اینکه ممکن است هنگام ورود عامل ویروس هپاتیت به بدن، علایمی ایجاد نکند یا به شکل سرماخوردگی خفیف، احساس بدن درد باشد که تعداد زیادی از کسانی که به این بیماری دچار می‌شوند علائمی ندارند، ادامه داد: در برخی هپاتیت‌ها به ویژه نوع A وقتی در سنین پایین ایجاد می‌شوند علائم کمی دارند.

شایع‌ترین راه‌های انتقال هپاتیت در نوع A و E  مدفوع دهانی است

نژادقادری خاطرنشان کرد: در نوع A و E هپاتیت مزمن نداریم، در نوع B و C برخی بیماران مزمن می‌شوند که این موارد برای ما حائز اهمیت است چرا که می‌تواند ویروس را به دیگران منتقل کنند و دیر تشخیص‌دادن بیماری می‌تواند به نارسایی کبد و سرطان کبد منجر شود.

نژادقادری تصریح کرد: شایع‌ترین علت سرطان کبد در ایران هپاتیت نوع B و C است و از این نظر اهمیت دارد که از آن پیشگیری کنیم.

وی در توضیح راه‌های انتقال بیماری هپاتیت تشریح کرد: شایع‌ترین راه‌های انتقال هپاتیت در نوع A و E  مدفوع دهانی است یعنی آب یا هر ماده غذایی که به نوعی آلوده به مدفوع شود، می‌تواند بیماری را به طریق خوراکی به فرد سالم منتقل کند.

نژادقادری اظهار کرد: شایع‌ترین راه انتقال در نوع B از راه مادر آلوده به نوزاد است، در نوع C وسایل آلوده به خون است و در حدود 50 درصد معتادان تزریقی به هپاتیت C مبتلا هستند اما به طور کلی در نوع B و C از راه فرآورده‌های خونی آلوده، تماس جنسی محافظت نشده با فرد ناقل و یا بیمار، هر وسیله‌ای که آلوده به خون و یا ترشحات آلوده باشد مانند وسایل آلوده دندان‌سازی، تاتو و خالکوبی و یا از مادر به نوزاد منتقل می‌شود.

وی با بیان این مطلب که از سال 72 واکسن هپاتیت  Bدر برنامه ملی واکسیناسیون قرار گرفت و بیش از 99 درصد نوزادان از این سال زیر پوشش این واکسن قرار گرفتند، گفت: همچنین متولدان 68 تا 71 نیز زمان فارغ‌التحصیلی زیر پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند.

از نظر علمی هیچ‌کس توصیه نمی‌کند که تمام مردم باید واکسن هپاتیت را تزریق کنند

نژادقادری تأکید کرد: از نظر علمی هیچ‌کس توصیه نمی‌کند که تمام مردم باید واکسن هپاتیت را تزریق کنند اما شیوع متوسط هپاتیت را در کشور داشتیم به نحوی که دو تا پنج درصد جمعیت کشور مبتلا به هپاتیت بودند و زمانی که واکسیناسیون بیماری در برنامه ملی قرار گرفت شیوع هپاتیت به کمتر از دو درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه واکسن هپاتیت در بدو تولد، دو ماهگی، چهار ماهگی و شش ماهگی نوزاد تزریق می‌شود، بیان کرد: واکسن هپاتیت جزء واکسن‌های پنجگانه قرار دارد و تزریق آن در ساعات اولیه تولد اهمیت بسیار زیادی دارد.

مدیر گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: گروه‌های دیگری هستند که به دلیل شغلی که دارند باید واکسن را دریافت کنند مانند کادر بهداشتی و درمانی، کسانی که خدمات دندان‌پزشکی انجام می‌دهند، رفتگران شهرداری، آتش‌نشانان و حتی پارکبانان و یا کسانی که عضوی از خانواده‌شان به هپاتیت مبتلا است همچنین افراد دیالیزی، کسانی که رفتار پرمخاطره جنسی دارند، از این دسته افراد هستند.

وی عنوان کرد: 95 درصد از کسانی که هپاتیت C دارند پس از درمان طی مدت 6 ماه سلامتی خود را به‌دست می‌آورند.

این کارشناس علوم‌پزشکی با تشریح اینکه کسانی که کبد چرب دارند مستعد به ابتلا به سرطان کبد هستند، سبک زندگی شهرنشینی با کم‌تحرکی و مصرف بیشتر فست‌فودها و غذاهای پرچرب را عامل شیوع بیشتر بیماری کبد چرب دانست و اضافه کرد: این بیماری خاموش و عمدتاً بدون علامت می‌تواند در آینده مشکلات زیادی را ایجاد کند.

مدیر گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان گفت: کسانی که مبتلا به هپاتیت هستند اگر در معرض افلاتوکسین قرار بگیرند ممکن استریسک ابتلای آن‌ها به سرطان کبد چند برابر شود.

یک میلیون و 400 هزار نفر مبتلا به هپاتیت B در کشور

نژادقادری بیان کرد: بیماری هپاتیت تنها با آزمایش خون تشخیص داده می‌شود در کشور یک میلیون و 400 هزار نفر مبتلا به هپاتیت B و بین 200 تا 300 هزار نفر مبتلا به هپاتیت C هستند.

وی در پایان متذکر شد: مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در مرکز خدمات جامع سلامت شماره یک واقع در خیابان امام (ره) آماده مشاوره به افراد در زمینه بیماری هپاتیت است که این مشاوره و انجام آزمایش هپاتیت و ایدز در این مرکز کاملا رایگان و به صورت محرمانه انجام می‌شود.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار