سرپرست شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران تاکید کرد
سرپرست توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به بدهی 6 هزار میلیارد تومانی این شرکت، گفت: برخی پشت سد گتوند مخفی شده‌اند و نمی‌خواهند سهم‌شان را به دلیل آلایندگی بپردازند.
کد خبر: ۶۷۷۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵ 06 November 2018

به گزارش تابناک، بهروز مرادی در حاشیه‌ای هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق با اشاره به شوری آب سد گتوند، گفت: در مدت حضور در شرکت آب‌نیرو EC های مختلف‌ از کارون اندازه‌گیری شده وپس از بهره‌برداری EC بالاتر از 1700قابل شرب نبوده و با توجه به EC مجاز بعد از آبگیری که1300 بوده و طی چهار مقطع بررسی، EC خروجی گتوند پایین تر از 900 و کیفیت آب مطلوب ارزیابی شده است.
مرادی با بیان این مطلب که باید فکری برای ساماندهی کارون از گتوند تا انتها شود و همه آلایندگان این دریاچه باید سهم سنگین خود را برای کاستن از میزان آلایندگی بپردازند، ادامه داد: در حال حاضر EC دز به کارون سه هزار و شاخه شوشتر 13 هزار بوده بنابراین چنانچه همه آلاینده‌ها سهم خود را بپردازند، کارون مشکلی نخواهد داشت.
سرپرست شرکت آب‌نیرو خاطرنشان کرد: 450EC واحدی دز زمانی که وارد کارون می شود به چهار هزار می‌رسد بنابراین باید صافی در نظر گرفته شود تا به 700 تا 800 کاهش یافته و مجاز شود و میزان EC تا انتهای کارون نباید از 1700 تجاوز کند.
وی افزود: خروجی آب مسجد سلیمان با EC 600 بوده که از طریق آبراهه‌های میان راهی شور شده وارد گتوند می‌شود. 200 هکتار نیشکر در این منطقه سه تا چهار میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌کند و زهاب آن را تحویل کارون و سپس خلیج فارس می‌دهند.
مرادی با تاکید بر اینکه باید فیلتراسیون روی سد گذاشته شود، اظهار داشت: برخی پشت سد گتوند مخفی شده‌اند و نمی‌خواهند سهم‌شان را بپردازند.
وی با بیان این مطلب که هدف تاسیس شرکت آب‌نیرو، ساخت نیروگاه‌های برق‌آبی و انتقال آب بوده، گفت: طی این مدت شرکت با احداث سدهای برق‌آبی بزرگ 8500 مگاوات به ظرفیت نصب شده افزوده شده که 15 درصد ظرفیت نیروگاه‌های کشور را شامل می‌شود.
وی با اشاره به احداث حدود 20 میلیارد مترمکعب مخزن، معادل 40درصد مخازن کل کشورادامه داد: طی سال‌های اخیر طرح‌های آبرسانی هم به ماموریت شرکت آب‌نیرو اضافه شده و همچنین در تعامل با وزارت نیرو تغییر ریل در ماموریت ایجاد کرده ایم.
سرپرست شرکت آب نیرو در خصوص وضعیت صادرات خدمات فنی مهندسی این شرکت تصریح کرد: صادرات خدمات فنی و مهندسی از طریق بخش خصوصی انجام شده و این شرکت به عنوان تسهیل‌گر در همین راستا مذاکراتی با کشورهای مختلف از جمله عمان، گرجستان و کوبا انجام داده است.
مرادی ادامه داد: اقداماتی برای برطرف کردن ایرادات تونل استقلال تاجیکستان انجام شده که طی دو سال آن را تکمیل نموده ایم و در ادامه نیز مذاکره با کشور عمان برای ساخت نیروگاه تلمبه ذخیره صورت گرفته است.
مرادی در ادامه با اشاره به روند تکمیل سد بختیاری، گفت: با توجه به روند بارش‌های 15 سال اخیر در این سطح تغییرطراحی ایجاد کرده و ارتفاع آن از 320 به 275 متر رسانده رساندیم که این اقدام باعث تاخیر تکمیل سد شد، اما اکنون مذاکرات برای فاینانس به اتمام رسیده و در صورت نهایی شدن وارد فاز اجرایی خواهیم شد.
وی تاکید کرد: اگر خط اعتباری باز شود طرح سد بختیاری جزو طرح‌های اولویت‌دار بوده و با احداث این سد 12 هزار نفر مشغول به کار خواهند شد ضمن اینکه آب دشت خوزستان تنظیم شده و سیلاب‌های سد دز هم تنظیم می‌شود.
سرپرست شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در ادامه در خصوص تاثیر تحریم ها بر اجرای پروژه ها، گفت:‌ 10 سال پیش هم تحریم بودیم اکنون با تمهیداتی که دولت اندیشیده از طریق خطوط اروپایی که باز می‌شود می توانیم مشکلات خود را حل کنیم.
مرادی با بیان این مطلب که 12 طرح در حال اجرا داریم که تا پایان سال 98 به بهره‌برداری خواهند رسید، افزود: اکثر طرح‌ها به بهره‌برداری رسیده و برخی در مرحله اتمام کار بوده و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با اشاره به پروژه آب‌هایی ژرف، گفت: این پروژه فعلا در حد مطالعات و اکتشافی است و در دست بررسی قرار دارد و اگر نتایج مطالعات مطلوب باشد در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود.
سرپرست شرکت مدیریت منابع آب ایران در ادامه تصریح کرد: موسسه مطالعات آب در حال حاضر در حال پهنه‌بندی کشور بوده که مطالعات آن تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد.
وی درباره میزان اعتبار مورد نیاز اظهار داشت: هشت هزار میلیارد تومان اعتبار ما در سال جاری بوده که 4500 میلیارد تومان دریافت شده و مابقی هنوز دریافت نشده است.
مرادی با اشاره به این مطلب که میزان بدهی های این شرکت شش هزار میلیارد تومان بوده،تصریح کرد: از این میزان تنها دو هزار تومان بدهی واقعی بوده که با توجه به نرخ تکلیفی برق نتوانسته‌ایم پرداخت کنیم و باقی این مبلغ ناشی از جرایمی بوده که بابت عدم پرداخت به آن افزوده شده و بخشی ازطریق تبصره پنج قانون بودجه تهاتر شده و مابقی از طریق مابه‌التفاوت نرخ خرید تضمینی برق تهاتر می‌شود.
مرادی درپایان گفت: فاز 2 و 3 سد گتوند با پیمانکار داخلی وارد مذاکره شده‌ایم بانک عامل مشخص شده و اگر فاینانس تامین شود وارد مرحله اجرایی خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار