کد خبر: ۶۷۸۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷ 12 November 2018

تاثیر زنجبیل در خلق و خو

محققان دریافتند که مصرف زنجبیل در تغییرات خلق‌وخو و قضاوت‌های اخلاقی موثر است.

مصرف زنجبیل می‌تواند در کیفیت شناخت انسان از رفتار دیگران تاثیرگذار باشد.

محققان متوجه شدند که با مصرف زنجبیل، واکنش‌های اخلاقی افراد تغییر می‌کند.

محققان برای اثبات تاثیر زنجبیل در واکنش‌های اخلاقی از دو گروه داوطلبان خواستند که دو قرص‌ که یکی حاوی شکر و دیگر زنجبیل بود را مصرف کنند.

در این مطالعه هیچکدام از افراد تحت نظر نمی‌دانستند قرصی که خورده‌اند حاوی شکر بوده یا زنجبیل، بنابراین محققان ضمن آگاهی از وضعیت داوطلبان از آنها خواستند که پس از گذشت 40 دقیقه برای تاثیر زنجبیل، به تصاویر نامطلوب نگاه کنند.

پژوهشگران در ادامه متوجه شدند واکنش داوطلبانی که قرص حاوی زنجبیل را مصرف کرده بودند هنگام مشاهده تصاویر نامطلوب کنترل شده بود.

اما واکنش افرادی‌که به جای زنجبیل، شکر مصرف کرده بودند به مراتب شدیدتر از مصرف کنندگان زنجبیل بود.

محققان در پایان متوجه شدند که با مصرف زنجبیل احتمال مخالفت با مسائل در تضاد با میل شخصی کاهش می‌یابد.


شیمی درمانی و زنجبیل

تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی، یکی از آزاردهنده‌ترین عوارض جانبی درمان سرطان است که نه تنها به بیمار احساس بسیار نوخوشایندی می‌دهد بلکه می‌تواند موجب دهیدراته شدن بدن و بستری شدن‌های پیاپی در بیمارستان شود.

اینکه زنجبیل در بدن دقیقا چگونه عمل می‌کند که حالت تهوع را کاهش می‌دهد هنوز مشخص نیست. زنجبیل حاوی اولئورزین‌ است؛ موادی که بر عضلات سیستم گوارش اثر می‌گذارند. همچنین زنجبیل خاصیت ضد التهابی روی بدن دارد.

مطالعه‌ای در سال 2009 روی بیش از 600 بیمار سرطانی صورت گرفت و یافته‌ها نشان دادند که مکمل زنجبیل توانسته بود حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی را به میزان 40 درصد کاهش بدهد.

مطالعه‌ای نیز در سال 2012، بهترین دوزهای زنجبیل برای این منظور را مورد بررسی قرار داد و دریافت حالت تهوع در افراد به مقدار زیادی کاهش یافته بود.

در این مطالعه به گروهی از بیماران 0.5 گرم، گروهی یک گرم و گروهی دیگر 1.5 گرم زنجبیل طی دو قسمت در یک روز و به مدت 6 روز خورانده شد و این برنامه سه روز پیش از شروع شیمی درمانی شروع شده بود. موثرترین دوز در این مطالعه، 0.5 تا یک گرم زنجبیل در روز بوده است.

شیمی درمانی ممکن است فورا یا چند ساعت و یا چند روز بعد از تزریق باعث حالت تهوع بشود. مطالعه‌ی دیگری که در سال 2012 روی بیماران دچار سرطان سینه انجام شد نشان داد مصرف زنجبیل بین 6 تا 24 ساعت بعد از شیمی درمانی، بیشترین اثر را روی کاهش حالت تهوع داشته است.

اما مطالعه‌ی دیگری که روی کودکان و جوانان سرطانی انجام شد دریافت زنجبیل، هم به تسکین حالت تهوع حاد (در عرض 24 ساعت) و هم به تسکین حالت تهوع به تاخیر افتاده (بعد از 24 ساعت) کمک کرده بود.

نتایج مطالعه‌ای در سال 2017 نشان می‌دهد تاثیر زنجبیل بر تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی ممکن است روی زنان و مردان متفاوت باشد و یا بستگی به نوع سرطان و یا داروی مصرفی داشته باشد.

در این مطالعه، ظاهرا زنجبیل، تاثیر خاصی رو خیلی از مردان شرکت کننده در آزمایش که سرطان ریه و سر و گردن داشتند نداشته است اما روی زنان مبتلا به سرطان‌های سر و گردن تا حدودی مفید بوده است.

مطالعات صورت گرفته برای ارزیابی میزان تاثیرگزاری زنجبیل بر حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی نشان می‌دهد این ساقه‌ی زیرزمینی زنجبیل است که حاوی عناصر فعال می‌باشد.

ترکیبات جینجرول و شوگاول هر دو بر جنبش سیستم روده‌ای و سرعت تخلیه‌ی معده اثر می‌گذارند و ضمنا فرارسان‌های عصبی موجود در مغز و مرتبط با حالت تهوع را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند.

دوزهای موثر

مطالعاتی که به بررسی مصرف زنجبیل برای حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی پرداخته‌اند معمولا شامل مصرف زنجبیل طی یک دوره‌ی چند روز می‌شوند که از چند روز قبل از تزریق دارو شروع می‌شود. دوزهای مکمل‌های به کار رفته در این مطالعات در طیف 0.5 گرم تا 1.5 گرم در روز قرار دارند.

تا کنون طبق آزمایشات، موثرترین دوز زنجبیل، مکمل 250 میلی گرمی دو تا چهار بار در روز بوده است. این چیزی معادل تقریبا یک چهارم قاشق چایخوری زنجبیل خشک شده و یا یک دوم قاشق چایخوری زنجبیل تازه در روز است. فراموش نکنید که تنها زنجبیل واقعی دارای خاصیت ضد تهوع است. عرق زنجبیلی که از فروشگاه‌ها خریداری می‌کنید ممکن است حاوی اسانس زنجبیل باشد نه خود زنجبیل.

همچنین توصیه می‌کنیم پیش از مصرف زنجبیل طی دوره‌ی درمان حتما با پزشک خود مشورت کنید.

هشدار

در مورد مصرف هرگونه مکملی با پزشک‌تان مشورت کنید چون مکمل‌ها حاوی موادی هستند که می‌تواند برای عده‌ای مضر باشد.

همچنین تاکید می‌کنیم که مصرف زنجبیل، جایگزین داروهای ضد تهوع و استفراغ، حین و بعد از شیمی درمانی نمی‌تواند باشد. در مطالعاتی که گفته شد، زنجبیل به عنوان کمکی برای داروهای ضد تهوع به کار رفته بود.

زنجبیل می‌تواند به عنوان رقیق کننده‌ی خون نیز به کار برود، بنابراین از مصرف آن همراه با داروهای رقیق کننده‌ی خون اجتناب کنید. زنجبیل نباید نزدیک به زمان عمل جراحی سرطان مصرف شود. پایین بودن تعداد پلاکت‌های خون به دلیل شیمی درمانی ممکن است ریسک خونریزی را بالا ببرد و به همین علت پزشک شما قبل از توصیه به مصرف زنجبیل، یک آزمایش خون برای‌تان تجویز خواهد کرد.

افرادی که سنگ صفرا دارند نباید زنجبیل مصرف کنند. مکمل‌های زنجبیل معمولا مشکلی برای گوارش ایجاد نمی‌کنند اما ممکن است عده‌ای از افراد با سوزش معده، اسهال، گُر گرفتگی و یا کهیر مواجه شوند.

اگر شما و پزشک معالج‌تان تصمیم گرفتید که زنجبیل برای برطرف کردن حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی مفید است، کمی وقت صرف کنید و در مورد انواع گوناگون زنجبیل مطالعه کنید.

دستورالعمل تهیه‌ی غذاهایی با زنجبیل که برای‌تان ساده‌تر است و می‌توانید با خودتان حمل کنید پیدا کنید. برخی از افراد ترجیح می‌دهند چای زنجبیل درست کنند یا خودشان در خانه، عرق زنجبیل تهیه کنند.

 


درمان سرماخوردگی با سوپ هویج و زنجبیل 

سوپ هویج و زنجبیل از بیماری‌هایی همچون انفولانزا جلوگیری می‌کند. با طرز تهیه این سوپ پرخاصیّت آشنا شوید.

«مواد لازم»:

یک قاشق غذاخوری روغن

یک عدد پیاز خُرد شده

یک قاشق چایخوری سیر رنده شده

یک قاشق چایخوری زنجبیل تازه رنده شده

یک سیب زمینی کوچک خرد شده

نمک و پودر فلفل سیاه به اندازه یک قاشق چایخوری

سه پیمانه عصاره و آب سبزیجات یا آب مرغ

یک پیمانه شیر نارگیل

سه قاشق غذاخوری جعفری خرد شده

یک سوم پیمانه کاجو (بادام هندی)

یک چهارم قاشق چایخوری پودر کاری

دو عدد هویج خُرد شده

«روش تهیه»:

روغن را درون ظرف ریخته و روی حرارت متوسط داغ کنید. پیاز، سیر، زنجبیل، سیب زمینی، هویج را کمی تفت می‌دهیم تا نرم شوند. بعد از آن نمک، کاری، فلفل را درون ظرف ریخته و سپس شیر نارگیل و آب سبزیجات را به آن اضافه کنید؛ و درب ظرف را می‌گذاریم تا کمی با بخار آب، مواد سوپ نرم شوند.

بگذارید تا محتوای ظرف به جوش بیاید و به مدت ۲۵-۲۰ دقیقه بجوشد. سپس محتویات قابلمه را درون همزن برقی ریخته و مخلوط کنید. سوپ را به صورت پوره در می‌آوریم. در نهایت آن را درون ظرف ریخته و با جعفری و کاجو و پودر نارگیل و لیمو ترش بنا به دلخواه تزیین کنید.

 


از بین بردن خلط گلو

مصرف هویج و زنجبیل هم برای درمان خلط بدن بسیار موثر است.

زنجبیل و تهوع

نوشیدن دمنوش زنجبیل ممکن است به رفع عرق سرد، ترشی معده و سرگیجه کمک کند.

زنجبیل حاوی موادی ست که به کاهش تهوع و استفراغ کمک می‌کند. می‌توانید یک فنجان چای زنجبیل یا یکی از تونیکهای زنجبیل، کلوچه زنجبیلی، یا یک تکه آب نبات زنجبیلی را امتحان کنید.

زنجبیل خشک هم خوب است. برای رفع علائم تهوع، غذاهایی که برای معده سهل الهضم هستند و معمولا غذاهای کم چرب یا دمنوش زنجبیل می‌توانند مفید باشند.

زنجبیل تسکین دهنده ویار بارداری

مصرف متعادل زنجبیل می‌تواند در تسکین تلاطم معده و حساسیتش به مواد غذایی موثر باشد. محققان پیشنهاد می‌کنند زنجبیل پوست گرفته و رنده شود و در یک لیوان آب جوش مخلوط شود. به این ترتیب میتوان به راحتی در خانه چای زنجبیل تهیه کرد. در صورت تمایل می‌توان از محصولات دیگر حاوی زنجبیل مانند شربت زنجبیل یا شیرینی آن استفاده کرد. براساس گزارش‌ها در حال حاضر کپسول‌های زنجبیل هم در بازار دسترس است. اما بهتر است مادران باردار پیش از استفاده با پزشک در مورد نحوه مصرف آن مشورت کنند.


زنجبیل بهترین آنتی بیوتیک‌ طبیعی برای فصل پاییز

عسل حاوی ماده‌ای به نام پلی‌فنول است و زنجبیل هم مانند یک آنتی‌بیوتیک طبیعی عمل می‌کند از این رو ترکیب عسل و زنجبیل عفونت‌های دستگاه تنفسی و گوارشی را از بین می‌برد. برای تهیه این مخلوط باید یک چهارم قاشق غذاخوری پودر زنجبیل و یک قاشق مرباخوری عسل را در یک لیوان آب جوش بریزید و این محلول را روزانه سه لیوان میل کنید.

خوردن ادویه‌جات گرم از جمله گلپر به همراه غذا‌های آبکی از جمله آش رشته و آش‌هایی که با ادویه‌جات گرم مانند زنجبیل، دارچین و گلپر پخت می‌شوند در جلوگیری از سرماخوردگی موثر هستند و خوردن آن‌ها نیز توصیه می‌شود.

در فصل پاییز لازم است به جای نوشیدن چای از دم‌نوش‌های زنجبیل، به لیمو، بهار نارنج، پونه، به و سیب به دلیل عفونت‌زایی بسیار قوی، از آن‌ها استفاده شود.

 


درمان نفخ و ورم روده

درد نفخ را با باد گلو تسکین دهید.

از جمله مواد طبیعی برای تولید باد گلو این‌ها هستند: زنجبیل، پاپایا، آب لیمو، و نعناع‌فلفلی.

اجتناب از جویدن آدامس: الکل‌های قند موجود در آدامس نیز موجب نفخ می‌شود. همچنین بلع هوا به هنگام جویدن آدامس منجر به نفخ و ایجاد درد می‌شود. می‌توان برای خوشبو کردن دهان به جای آدامس از قرص‌های نعناع یا زنجبیل – نعناع استفاده کرد.


درمان سردرد شدید و میگرن

زنجبیل، یک گیاه همه‌فن‌حریف!

زنجبیل که به‌عنوان اکسیری برای آرام کردن سردرد معروف است، یک درمان خانگی سردرد است که باعث تسکین فوری می‌شود. زنجبیل به کاهش التهاب رگ‌های خونی در سر کمک می‌کند و از این طریق درد را کاهش می‌دهد و ازآنجاکه باعث بهبود روند هضم (گوارش) می‌شود، به رفع حالت تهوع در هنگام میگرن نیز کمک می‌کند.

می‌خواهید بدانید که چگونه باید از این ماده‌ی جادویی استفاده کنید؟ ریشه‌ی زنجبیل را چند دقیقه در آب جوش بخیسانید و به‌عنوان چای بنوشید یا نسبت‌های مساوی از آب زنجبیل و آب لیمو را مخلوط و میل کنید. می‌توانید این نوشیدنی را یک یا دو بار در روز بنوشید. همچنین می‌توانید با مقداری پودر زنجبیل و دو قاشق غذاخوری آب، یک خمیر درست کنید و چند دقیقه روی پیشانی‌تان بگذارید تا سردردتان سریع‌تر تسکین یابد.


کاهش درد بدون مصرف دارو

قدمت استفاده درمانی از زنجبیل به قرن نهم میلادی باز می‌گردد. امروزه در بسیاری از کشورها از این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از سرماخوردگی گرفته تا سرطان استفاده می‌کنند. این گیاه ظرفیت ضدالتهابی بسیار بالایی دارد. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد زنجبیل دردهای مفصلی را کاهش می‌دهد. اما باید مراقبت باشید و در مصرف زنجبیل تازه زیاده روی نکنید چرا که بسیاری از افراد به خوردن آن حساسیت بالایی دارند. برای اینکه دچار مشکل سوء هاضمه نشوید سعی کنید از مقدار کم شروع کنید. 


 موارد منع مصرف

زنجبیل یکی از سالم ترین ادویه های جهان به حساب می آید و به ویژه برای بیماری مربوط به دستگاه گوارش نیز موثر است. اما با وجود منافع آن، ممکن است، در شرایط خاص، باعث آسیب بیشتری شود.

اختلالات خونی

زنجبیل سبب افزایش و تحریک جریان خون می شود. این ادویه برای افراد مبتلا به چاقی، دیابت، یا بیماری عروق محیطی مفید است. در پی اختلالات خونی ژنتیکی، لخته شدن خون کاهش می یابد، به این معنی که حتی کوچک ترین مصدومیت می تواند به مرگ منجرشود. در این مورد، از مصرف زنجبیل باید اجتناب شود، زیرا باعث خونریزی می شود.

مصرف داروهای خاص

کسانی که دارو برای فشار خون بالا یا دیابت مصرف می کنند باید از مصرف زنجبیل بپرهیزند زیرا زنجبیل تداخل دارویی ایجاد می کند.

افراد کم وزن

در صورتی که قصد افزایش وزن دارید از مصرف زنجبیل یا مکمل های زنجبیل اجتناب کنید. فیبر بالا و خاصیت این ادویه در بالا بردن pH و همچنین اثر آن در تحریک آنزیم های گوارشی، باعث سوخت چربی می شود که ممکن است به کاهش وزن ، بی نظمی قاعدگی، ریزش مو و توده عضلانی ضعیف منجر شود.

بارداری

زنجبیل در دوران بارداری ممکن است به انقباضات و درد زایمان زودرس منجر شود. بنابراین باید از مصرف آن به ویژه در سه ماهه آخر بارداری اجتناب شود.

زخم معده

زخم معده یکی از بیماری های دردناک دستگاه گوارشی است که اغلب تصور می شود که افراد سیگاری و لاغر اندام و پراسترس به آن دچار می شوند. اما وجود ویروسی به نام هلیکوباکتر زمینه ساز اصلی این بیماری می باشد. شما زخم معده دارید اگر زخمهای باز در شکم یا قسمت فوقانی روده کوچک داشته باشید ، این اتفاق زمانی می افتد که اسیدهای معده از لایه محافظ دستگاه گوارش خارج شود. در این حالت از مصرف فلفل و ادویه جات تند مثل زنجبیل، میخک و خردل پرهیز جدی داشته باشید.


 کم کردن وزن

اولین راهکار این است که فردی که دچار اضافه وزن است مقدار غذای روزانه خود را کم کند.

معمولاً کسانی که مزاج سرد دارند نمی‌توانند در مقابل نخوردن مقاومت کنند پس باید ابتدا با داروهایی معده آنها را گرم کرد. توصیه ما به این افراد مصرف داروهای گرم از جمله زنجبیل و دارچین است البته باید دقت کرد میزان مصرف این داروها برای هر فردی متفاوت است اما به طور کلی بهتر است روزانه یک گرم از این داروها استفاده شود.


مسکنی برای درد دندان

استفاده از ریشه زنجبیل یکی از رایج ترین درمان های گیاهی برای دندان درد است که از دیرباز از آنها استفاده می شود. ابتدا پوست آن را جدا کنید سپس روی دندان دردناک قرار داده و آن را به آرامی گاز بگیرید. به تدریجی از درد دندان کاسته می شود.


درمان ریزش مو

یکی از روش های طبیعی و گیاهی برای درمان ریزش مو در زنان، شامل: روغن زیتون، روغن بادام، کپسول باباآک، عصاره ریشه چای و زنجبیل هست.

درمان بی اشتهایی

زنجبیل را به عنوان یک گیاه چربی سوز می‌شناسند، اما این گیاه در ترکیب با به لیمو، بابونه و پونه می‌تواند اشتهای شما را برای خوردن غذا باز کند. به این منظور نسبت مساوی از این گیاهان را با یکدیگر مخلوط کنید. یک قاشق مرباخوری از مخلوط را در یک لیوان آب جوش دم کرده و میل کنید. این نسخه برای بی اشتهایی‌های با منشا عصبی نیز مناسب است.

 


زنجبیل برای سلامت کبد و کلیه ها

زنجبیل می تواند به درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک کند

زنجبیل به بهبود کنترل قند خون در بدن کمک می کند. به علاوه بررسی ها نشان داده اند زنجبیل می تواند به درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک کند. زنجبیل تازه یا پودر شده به غذا طعم می دهد، به علاوه می توانید آن را به شکل چای مصرف کنید.

 


لازم برای تهیه ترشی

زنجبیل ادویه‌ی پر استفاده در تهیه ترشی است دیگر ادویه‌های پر استفاده در تهیه ترشی عبارتند از: نمک، میخک، فلفل سبز، فلفل قرمز، فلفل سیاه، شوید خشک، سیاه دانه، گلپر، هل، زیره، نعناع خشک، پودر خردل، زردچوبه، برگ مو، برگ آلبالو که به ترشی طعم و عطری دلپذیر می‌دهند.

 


چای و زنجبیل

به تشخیص طب سنتی، چای سیاه طبع نسبتا سردی دارد و مصلحش برای افراد گرم‌مزاج شیر است، درواقع این افراد باید چای را در شیر دم كنند، شیرچای یك نوشیدنی خوش‌طعم و مقوی است اما مصلح چای سیاه برای كسانی كه طبع سردی دارند ادویه‌های گرم مثل زنجبیل، دارچین، هل و زعفران است.

البته اگر بخواهید نوشیدنی درست كنید كه با همه طبع‌ها سازگار باشد، توصیه می‌كنیم این نوشیدنی هندی را امتحان كنید، چای را با شیر، زنجبیل و قدری عسل دم كنید. به این ترتیب كه به‌ازای هر یك لیوان شیر، یك قاشق مرباخوری سرخالی چای خشك، نصف قاشق مرباخوری پودر زنجبیل یا به اندازه دو بند انگشت زنجبیل تازه و یك قاشق مرباخوری عسل را مخلوط كرده و روی شعله ملایم بگذارید تا به‌تدریج جوش بیاید و چای رنگ بیندازد. این نوشیدنی به‌خاطر زنجبیل كلسیم خوبی دارد و با تحریك عروق خونی دستگاه گوارش، جذب كلسیم را افزایش می‌دهد.


تقویت کننده ی سیستم ایمنی بدن

از خواص تقویت کننده ی مواد غذایی برای سیستم ایمنی بدن تان غافل نشوید. می توانید از مواد طبیعی ای که در هر فروشگاه مواد غذایی پیدا می شود استفاده کنید. سیر، زنجبیل، عصاره ی مریم گلی و بسیاری مواد دیگر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.


چگونه بوی بد دهان را با زنجبیل از بین ببریم؟

زنجبیل برای دردها معدوی بسیار مفید است. در عین حال، برای از بین بردن تنفس بدبو نیز استفاده می‌شود. برای از بین بردن بوی بد دهان می‌توانید زنجبیل را پوست بگیرید، درون آب جوش بریزید و به همراه کمی آب لیمو بنوشید.


نوشیدنی زنجبیل برای لاغر شدن

زنجبیل خواص فوق العاده‌ای دارد که به چند شیوه به کاهش وزن کمک می‌کند. اول اینکه این ریشه‌ی پرخاصیت قدرت کاهش التهاب و حساسیت بدن به گلوکز را دارد. باید بدانید که این دو عامل مانع از سوزاندن کالری می‌شود. علاوه بر این، زنجبیل باعث ایجاد احساس سیری می‌شود در نتیجه شما از زیاده روی و پرخوری روزانه در امان می‌مانید. از این‌ها گذشته، زنجبیل خواص گوارشی دارد. یعنی اینکه باعث تحریک ترشحات معده شده، عضلات روده‌ها را تقویت می‌کند و حرکات آن‌ها را بالا می‌برد. متخصصان بر این عقیده هستند که ترکیبات موجود در زنجبیل مانند ژینژرول و شوگائول، باعث تحریک متابولیسم، افزایش انرژی سوزی و سوزاندن هر چه بیشتری چربی‌ها می‌شوند.

زنجبیل به افزایش متابولیسم بدنتان کمک می‌کنند و از این طریق باعث کاهش وزن می‌شوند. علاوه بر این، زنجبیل دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که موجب کاهش التهاب و راحت‌تر کردن هضم غذا می‌شوند

معجونی برای سوزاندن چربی شکم

نصف لیوان آب

یک قاشق غذاخوی آب آلوئه ورا تازه

یک خیار برش خرده

یک قاشق غذا خوری زنجبیل تازه رنده شده

یک لیمو برش خرده

جعفری


چای ترش

چای ترش یکی از این نوشیدنی های خوش طعم و در عین حال مفید است.

مصرف چای ترش به کاهش فشار خون بالا و کلسترول بد، هضم و جذب بهتر، تقویت سیستم ایمنی بدن و التیام عفونت ها کمک شایانی می کند.

طعم چای ترش بسیار شبیه قره قاط می باشد. و یا می توان طعم آن را با تارت مقایسه کرد. بنابراین، می توانید به آن عسل و یا شکر اضافه کرده تا شیرین شود.

علاوه بر این، می توانید به آن زنجبیل اضافه کرده و به طعم دلخواه خود برسید.


 حالت تهوع صبحگاهی یا ماشین گرفتگی

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دچار حالت تهوع صبحگاهی یا ماشین گرفتگی می شوید، جویدن آدامس هایی که اسانس گیاهی دارند می تواند راه حل مشکل شما باشد. برای مثال، ترکیب زنجبیل و بزاق دهان به رفع مشکلات گوارشی و معده کمک می کند.

 


پیشگیری از سفیدشدن مو

به اعتقاد درمانگران طب سنتی مصرف ترکیب یک حب زنجبیل رنده شده با یک قاشق غذاخوری عسل یکی از بهترین ترکیب‌های خوراکی است که می‌تواند به پیشگیری از سفیدشدن تارهای مو کمک کند.


روش تهیه‌ی نوشیدنی سبز

تهیه‌ی این نوشیدنی سبز لاغر کنند ساده است و ترکیبات آن نیز در دسترس همه قرار دارد. برای این کار به ترکیبات زیر نیاز دارید:

مواد لازم:

سیب سبز ۱ عدد
خیار ۱ عدد
زنجبیل تازه‌ی رنده شده ۱ قاشق معادل ۳ گرم
آب ۱ لیوان (۲۰۰ میلی لیتر)

روش تهیه

ابتدا خیار را پوست کنده و خرد کنید. سیب را نیز پوست بکنید و دانه‌های آن را خارج کنید. سپس آن را نیز خرد کنید. این دو میوه را داخل مخلوط کن بریزید و هم بزنید. زنجبیل رنده شده و سپس آب را به مواد اضافه کرده و میکس کنید.

نوشیدنی سبز را تازه به تازه مصرف کنید. برای دریافت نتیجه‌ی بهتر توصیه می‌کنیم که این نوشیدنی را به صورت ناشتا میل کنید تا ترکیبات مغذی آن بهتر جذب شده و فعال‌تر باشند.

توجه

زنجبیل برای افرادی که از مشکلات گوارشی مانند زخم معده، ورم معده، کولیت و بیماری کرون (التهاب روده) رنج می‌برند توصیه نمی‌شود. اگر شما هم دچار چنین مشکلاتی هستید نوشیدنی سبزتان را بدون زنجبیل تهیه و میل کنید.


چه غذاهایی میتوان با زنجبیل پخت؟

(برای مشاهده دستور پخت غذاها روی آنها کلیک کنید.)

گوشت ماهی

گوشت ماهی، طبیعتی سرد و مرطوب دارد. در افرادی که مزاج پایه صفرا دارند و به دلیل حرارت زیاد، دچار افزایش سودا شده اند، مصرف ماهی تازه، آن هم به صورت کباب کرده نه سرخ شده، می تواند مفید باشد. امّا کسانی که طبیعت سردی دارند باید از مصرف آن خودداری کنند.

افراد سردمزاج،در صورتی که مجبور به مصرف گوشت ماهی شدند، باید در تهیه آن از ادویه گرم مثل زیره، رازیانه، زنجبیل و سبزیجاتی مثل جعفری و شوید استفاده نمایند. البته مصرف ماهی سرخ کرده، ماهی که در تخم مرغ خوابانده شده باشد، ماهی دودی، انواع ماهی کنسرو شده، ماهی یخ زده و مانده برای همه افراد مبتلا ممنوع است.

 

بال مرغ مراکشی

پای آلو

شاهی کورما ،خورش مرغ خوشمزه هندی‌

بریانی غذایی هندی است که از ترکیب گوشت با برنج ادویه دار است. بریانی مرغ، گوشت و میگو جزو انواع بریانی محبوب در دنیا هستند. در این دستور غذا از روغن گی یا همان روغن کرمانشاهی که از شیر گاو یا گوسفند گرفته می‌شود استفاده می‌کنند. 

مرغ هندی

کاری مرغ یکی از محبوب ترین غذاها در هند و دنیا است. همانطور که از نام آن بر می‌آید ادویه اصلی این غذا کاری است. کاری ادویه سودمند برای سلامتی انسان است و دلیل آن هم وجود زردچوبه در این ادویه می‌باشد. اگر شما می‌خواهید طعم واقی غذای هندی را بچشید می‌توانید از ادویه کاری هندی که تندتر است استفاده کنید. ویدیوی این دستور پخت را با زیرنویس فارسی در تابناک ببینید.

چیکن ماکانی

چیکن ماکانی یا مرغ کره ای هندی غذایی هندی است که در دهه پنجاه میلادی در هند تهیه شد. ماده اصلی این غذا خامه و کره است بهمراه مرغی که در سس کاری پخته شده است. ویدیوی این دستور پخت را با زیرنویس فارسی در تابناک ببینید.

فیله ماهی سالمون

پخت روی تخته چوب به صد سال پیش یا بیشتر برمی‌گردد. در هنگام پخت غذا روی تخته چوب، رایحه و طعم چوب به غذایی که روی آن در حال پختن بود انتقال می‌یافت . هر چوب رایحه خاص خود را دارد و برای پخت ماهی ترجیحا از چوب سدر استفاده می‌شود که عطر و طعم خوبی به ماهی می‌دهد. در این ویدیو گریل ماهی سالمون روی تخت چوب سدر را می‌بینید. ویدیوی این دستور پخت را با زیرنویس فارسی در تابناک ببینید.

ساکورانیکو Sakuraniku

ژاپنی‌ها بُرش‌های نازک گوشت اسب را با سس سویا و زنجبیل به اضافه‌ی پیاز سِرو می‌کنند و به آن "ساکورانیکو" می‌گویند. این غذا در کشور‌های اروپایی هم به شدت رواج دارد، اما مزه و ترکیب آن کمی متفاوت‌تر از مشابه آن در ژاپن است.

 


http://khorasannews.com/

http://tabnakbato.ir

http://www.tabnak.ir/

برچسب ها: زنجبیل ginger
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار