روز گذشته (۲۷ آبان) مهرداد کتال‌ محسنی - معاون فنی اداره محیط زیست استان تهران - اظهار کرده بود که در شش ماهه اول سال ۹۷ تعداد ۱۰۱۸ استعلام محیط زیستی به این اداره کل واصل شده که از این بین با ۷۱۵ مورد موافقت، ۲۷۸ مورد مخالفت و ۲۵ استعلام نیز کماکان در دست بررسی است
کد خبر: ۶۸۱۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸ 19 November 2018

روز گذشته (۲۷ آبان) مهرداد کتال‌ محسنی - معاون فنی اداره محیط زیست استان تهران - اظهار کرده بود که در شش ماهه اول سال ۹۷ تعداد ۱۰۱۸ استعلام محیط زیستی به این اداره کل واصل شده که از این بین، با ۷۱۵ مورد موافقت، ۲۷۸ مورد مخالفت و ۲۵ استعلام نیز کماکان در دست بررسی است، همچنین متوسط تعداد مخالفت‌ها در سال‌های ۹۶ تا اواخر مهر ۹۷ از ۴۱ درصد چهارساله گذشته به ۲۷ درصد تقلیل و تعداد موافقت‌ها از ۵۹ درصد به ۷۳ درصد افزایش پیدا کرده است. در همین دوره زمانی به‌طور متوسط در سطح کشور پاسخ ۱۷ درصد استعلام‌های واصله به ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها مخالفت و ۸۳ درصد موافقت بوده است.

وی درباره جزییات واحدهای صنعتی و تولیدی که در استان تهران مجوز گرفته و درباه چرایی افزایش مجوزها توضیح داد: پروژه‌هایی که مجوز گرفته‌اند، پروژه‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی هستند. بر اساس قانون هوای پاک ضوابط جدیدی برای فعالیت‌های صنعتی و خدماتی ابلاغ شده است و بر همین اساس واحدهای بیشتری نسبت به قبل مجوز گرفته‌اند حتی برخی واحدهایی که در گذشته موفق به دریافت مجوز نشده بودند بر اساس ضوابط جدید و برخی اصلاحات توانستند مجوز بگیرند.

کتال محسنی ادامه داد: طی چند وقت اخیر نشست‌هایی با نمایندگان وزارت صنایع و معادن، جهاد کشاورزی، وزارت اقتصاد و دارایی و... داشتیم. مجموعه این نشست‌ها سبب روشنگری و حل مشکلات واحدهایی شد که به مجوز نیاز داشتند همچنین ضوابط استقرار شامل شهرک‌های صنعتی که قبل از سال ۷۲ ایجاد شده‌اند، نمی‌شود بنابراین مشکل این واحدها در رابطه با ضوابط استقرار حل شد و توانستند مجوزهای لازم را برای ادامه فعالیت دریافت کنند.

معاون فنی اداره محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه اداره محیط زیست استان تهران با سازمان حفاظت محیط زیست روی ضوابط جدید استقرار مشارکت داشت، تصریح کرد: در نشستی که صاحبان صنایع با استاندار داشتند به‌طور مستقیم مشکلات خود را بیان کردند و به این نتیجه رسیدیم که با رعایت استاندارها از صنایع حمایت کنیم. مجموع این عوامل سبب شد که مخالفت‌ها از ۴۱ درصد به ۲۷ درصد کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه مجوزهای داده‌های شده غالبا برای بارگذاری‌های جدیدی نیست، اظهار کرد: این مجوزها بیشتر برای واحدهایی است که از قبل فعالیت، پروانه‌ بهره‌برداری و گواهی صنعتی داشتند و برای جابه‌جایی یا افزایش ظرفیت و جایگزینی تولید مجوز می‌خواستند.

معاون فنی اداره محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه محیط زیست طبق مقررات و ضوابط برای ایجاد اشتغال و تولید همکاری می‌کند، گفت: در شرایطی که کشور تحریم است تولید ملی و ایجاد اشتغال وظیفه ملی است. نباید محیط زیست را در خلاء نگه داریم. محیط زیست همراه با توسعه است و اگر توسعه نباشد نیازهای مردم تامین نمی‌شود.

کتال‌ محسنی ادامه داد: ما محیط زیستی‌ها گاهی فکر می‌کنیم که اگر سختگیری روی پروژه‌های توسعه بیشتر باشد خدمت بیشتری کرده‌ایم ولی در واقع هر چه منطقی‌تر و متعادل‌تر برخورد کنیم خدمت بهتری کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ما سختگیری‌های جدی‌ روی فواصل واحدهای صنعتی یا واحدهای دامداری از مناطق مسکونی داریم، تصریح کرد: در اروپا نیز همین واحدهای صنعتی و دامداری فعالیت می‌کنند ولی آن‌ها روی مکانیزم‌های دیگری مانند سختگیرانه کردن استاندارها آلودگی‌ها، بهبود تکنولوژی و افزایش مالیات کار و مقرر می‌کنند که اگر یک واحد صنعتی می‌خواهد در نزدیک مناطق مسکونی فعالیت کند باید استاندارهای بیشتری را رعایت کند و مالیات بیشتری بدهد بنابراین تولیدکننده ترجیح می‌دهد مناطق دیگری را برای فعالیت انتخاب کند، بنابراین سیاست‌های ما درباره رابطه محیط زیست و صنعت و تولید اهمیت زیادی دارد و باید با نگاه و روش‌های دیگری محیط زیست را حفظ کنیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار