در جلسه سیاست‌گذاری گندم، آرد و نان قم از راه‌اندازی سامانه جامع خریدوفروش گندم و آرد برای شفاف‌سازی معاملات و جلوگیری از قاچاق و سوءاستفاده از آرد خبر داده شد.
کد خبر: ۶۸۲۴۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۴ 21 November 2018

به گزارش تابناک قم، جلسه سیاست‌گذاری گندم، آرد و گندم با حضور مهرداد غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری قم در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.

در این جلسه، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری قم با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع خریدوفروش آرد و گندم در قم اظهار داشت: این سامانه می‌تواند نقطه عطفی در حل مشکلات فعلی حوزه آرد و گندم باشد.

واحدهای آزاد پز غیرمجاز تدبیر شوند

مجید آوری فرد با تأکید بر برخی نتایج مثبت راه‌اندازی سامانه جامع آرد و گندم در استان قم افزود: با راه‌اندازی سامانه خریدوفروش آرد و گندم در استان شفاف‌سازی قیمت‌ها عملیاتی شده و واحدهای تولید نان برای خرید آرد از هر کارخانه‌ای که مایل باشند مختار می‌شوند.

وی با اشاره به مشکل واحدهای کوچک استان قم در زمینه خرید به‌موقع آرد ادامه داد: باید فکری برای مشکل واحدهای کوچک تولید نان در خرید آرد موردنیاز صورت بگیرد چراکه در حال حاضر این واحدها در زمینهٔ خرید آرد با مشکلات جدی روبه‌رو هستند.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری قم ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی استان در زمینه آرد و گندم فعالیت قابل‌توجه واحدهای آزاد پز بدون مجوز بوده که باید برای رفع این معضل و مشکل تدبیری اساسی صورت بپذیرد.

257 واحد آزاد پز تولید نان در قم مشغول فعالیت هستند

رییس اتحادیه نانوایان استان قم نیز در بخشی از این جلسه، با اشاره به نتایج مثبت اعتماد به بخش خصوصی در عرصه‌های مختلف تأکید کرد: اگر به بخش‌های خصوصی فرصت داده شود زمینه‌های تسهیل در برنامه‌ریزی‌های استانی درروند بهتری دنبال می‌شود.

اکبر زارعی با ابراز خرسندی از راه‌اندازی سامانه جامع خریدوفروش آرد و گندم در قم گفت: اتحادیه نانوایان قم از راه‌اندازی سامانه جامع آرد استقبال می‌کند، چراکه با راه‌اندازی این سامانه مسئله شفاف‌سازی عملیاتی و قاچاق و سوءاستفاده‌ از آرد کمتر می‌شود.

وی با اشاره به تعداد واحدهای آزاد پز نان در قم ادامه داد:در استان قم 257 واحد آزاد پز نان وجود دارد، که دراین‌بین بسیاری از آن‌ها را واحدهای تولید نان سنگک تشکیل می‌دهند.

رییس اتحادیه نانوایان استان قم ابراز کرد: از 257 واحد آزاد پز استان قم تاکنون 92 واحد برای دریافت آرد از سامانه جامع آرد ثبت‌نام کرده‌اند و امید می‌رود در روزهای آینده تمام این واحدها در این سامانه ثبت‌نام کنند.

57 واحد غیرمجاز تولید نان در قم مشغول فعالیت هستند

زارعی با بیان تعداد واحدهای غیرمجاز آزاد پز در استان قم تصریح کرد: در حال حاضر 57 واحد غیرمجاز نانوایی در قم مشغول فعالیت هستند که به دلیل برخی تبعات اجتماعی ورودی برای تعطیلی آن‌ها صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اهمیت ساماندهی کارخانجات تولید آرد قم بیان کرد: با راه‌اندازی سامانه جامع آرد ساماندهی واحدهای آزاد پز درروند بهتری صورت می‌گیرد، نان مسئله مهمی بوده که نمی‌توان به‌راحتی از کنار آن عبور کرد.

رییس اتحادیه نانوایان استان قم افزود: یکی از مشکلات اساسی مسئله نان در قم این بوده قیمت آرد رقابتی است اما قیمت نان رقابتی نبوده و ثابت نیست، قیمت آرد در استان قم به‌هیچ‌وجه ارزان‌تر از استان‌های دیگر نیست.

زارعی با اشاره به برخی از چالش‌های حوزه آرد و نان در قم ابراز کرد: مسئله دیرکرد در تحویل آرد توسط کارخانه‌های تولید آرد قم به واحدهای آزاد پز از چالش‌های مهم این صنف است.

مشکلات حوزه آرد و نان باید در کمیته بی‌طرف بررسی شود

وی با اشاره به لزوم تشکیل کمیته بی‌طرف برای بررسی مشکلات حوزه نان و آرد در قم گفت: در زمینهٔ آرد و نان باید کمیته بی‌طرفی تشکیل‌شده و مسائل و مشکلات مربوط به کیفیت آرد و نان در آن سنجیده شود.

رییس اتحادیه نانوایان استان قم با تأکید بر کیفیت پایین آرد تحویلی به واحدهای تولید نان استان عنوان کرد: کیفیت پایین آرد در برخی کارخانه‌های تولید نان سبب بروز برخی بیماری‌ها و التهابات پوستی در بین نانوایان استان شده است.

زارعی خاطرنشان کرد: درصورتی‌که 52 واحد غیرمجاز نانوایی فعال در استان پلمپ و تعطیل شود هیچ‌گونه مشکلی درزمینهٔ تأمین نان محلات هدف ایجاد نمی‌شود.

سامانه جامع خریدوفروش آرد و گندم در قم راه‌اندازی می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری قم نیز در بخشی از این جلسه، با اشاره به ضرورت پیگیری تردیدهای موجود در زمینه کاهش کیفیت آرد در قم بیان کرد: در زمینهٔ کیفیت پایین آرد و آسیب‌های ناشی از آن دستگاه متولی در استان وجود داشته و اتحادیه نانوایان قم باید مشکلات ایجادشده را به‌صورت موردی به دستگاه‌های مسئول معرفی کند.

مهرداد غضنفری با هشدار به واحدهای آزاد پز استان عنوان کرد: تمام واحدهای آزاد پز موظف هستند مجوزهای صادرشده در معرض دید مشتریان و شهروندان قرار دهند و در صورت مشاهده خلاف این مسئله با اتحادیه نانوایان برخورد می‌شود.

وی با تأکید بر تعجیل اتحادیه نانوایان در راه‌اندازی سامانه جامع آرد و گندم در قم ادامه داد: راه‌اندازی سامانه جامع آرد درزمینهٔ شفاف‌سازی و مبارزه با فساد تأثیرگذاری مستقیم داشته و اتحادیه نانوایان موظف است تا بررسی‌ها زیرساخت‌های لازم را در اسرع وقت ایجاد کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری قم خاطرنشان کرد: وضعیت 52 واحد غیرمجاز نانوایی آزاد پز فعال استان قم باید در اسرع وقت تعیین تکلیف شده و از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری شود.

غضنفری با تأکید بر راه‌اندازی سامانه جامع آرد و گندم در قم ابراز کرد: سامانه جامع آرد نان برای شفاف‌سازی مسئله آرد و گندم باید به‌زودی در استان راه‌اندازی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری قم گفت: در زمینهٔ سامانه جامع آرد و گندم اتحادیه نانوایان مسئول پیگیری و راه‌اندازی است، جلسات بعدی سیاست‌گذاری آرد و نان باید در کارخانجات آرد و نان استان تشکیل شود تا از نزدیک مشکلات این بخش شناسایی شود.

واحدهای غیرمجاز تولید نان در قم پلمپ می‌شود

فرماندار قم نیز در ادامه این جلسه، با اشاره به برخی از چالش‌های موجود در استان قم افزود: یکی از ویژگی‌های استان وجود تعداد قابل‌توجه واحدهای آزاد پز در حوزه تولید نان به ویژه نان سنگک است.

رضا سیار با انتقاد از آمار بالای تعداد واحدهای غیرمجاز آزاد پز در استان قم عنوان کرد: از 257 واحد آزاد پز استان 52 واحد غیرمجاز و بدون مجوز مشغول فعالیت است که به‌نوبه خود یک معضل و مشکل مهم می‌تواند باشد.

وی با تأکید بر ضرورت پلمپ واحدهای غیرمجاز آزاد پز در قم خاطرنشان کرد: پلمپ واحدهای غیرمجاز نانوایی در استان قم باید بدون درنظرگرفته شدن تبعات اجتماعی آن باقدرت دنبال شود.

سبوس‌گیری آرد استان قم با ضریب 12 درصد انجام می‌شود

مدیرکل استاندارد استان قم نیز در ادامه این جلسه، با اشاره به حساسیت استان در مسئله سبوس‌گیری آرد گندم بیان کرد: در مسئله سبوس‌گیری اصل بر سلامت شهروندان بوده و این مسئله ممکن است با برخی بی‌کیفیتی در مسئله نان همراه شود.

منصور فرزانه با اشاره به برخی مشکلات ایجادشده در حوزه آرد و نان استان به دلیل سبوس‌گیری استاندارد در قم عنوان کرد: وقتی میزان سبوس‌گیری زیاد شود کیفیت عمل‌آوری نان نسبت به سابق سخت‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: کاهش کیفیت نان در استان قم به‌نوبه خود یکی از نتایج سبوس‌گیری با ضریب 12 درصد در قم است که ازنظر موازین استاندارد عملی درست و کاملاً به‌جا است.

مدیرکل استاندارد استان قم با تأکید بر ادامه سبوس‌گیری آرد گندم استان با ضریب و درصد 12 در کارخانه‌های آرد قم خاطرنشان کرد: کاهش سبوس‌گیری آرد با افزایش کیفیت اما کاهش سلامتی شهروندان همراه می‌شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار