تابناک چهارمحال وبختیاری- پزشک متخصص با اشاره به اینکه در برخی از کشورها تا ۱۰ درصد مردم به ديابت مبتلا هستند، گفت: تعداد قابل توجهی ازاین افراد از بيماری خود بی‌اطلاع هستند.
کد خبر: ۶۸۲۵۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲ 21 November 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری؛ راحیل ریاحی گفت: اگر کسی به هر دلیلی به طور مزمن قند خونش بالا باشد مبتلا به بیماری دیابت است.
این پزشک متخصص، قند را ماده اصلی سوخت سلول‌های مغزی عنوان کرد و افزود: منبع و سوخت مورد نیاز برای تأمین انرژی در بدن، قند خون یا همان گلوکز است.
وی ادامه داد: سلول‌ها برای اینکه بتوانند از قند خون موجود در خون استفاده کنند نیاز به یک رابط یا یک کلید دارند به نام انسولین که در لوزالمعده یا همان پانکراس ساخته و در خون ترشح می‌شود.
ریاحی اضافه کرد: از دلایل بروز دیابت می‌توان به تولید کم انسولین یا اصلاً تولید نشدن آن، تولید انسولین و عدم توانایی استفاده بدن از آن و یا ترکیبی از هر دو حالت مذکور اشاره کرد.
این پزشک متخصص، با بیان اینکه دو تا پنج درصد و در برخی از کشورها تا ۱۰ درصد مردم به دیابت مبتلا هستند، گفت: در ایران حدود هفت درصد از مردم به بیماری دیابت مبتلا هستند.
وی با اشاره به اینکه در بهترین سیستم‌های بهداشتی و درمانی تنها دوسوم بیماران دیابتی شناسایی می‌شوند، افزود: عامل ۹ درصد از مرگ‌ها در سال مربوط به مبتلایان به دیابت است، تعداد قابل توجهی ازاین افراد از بیماری خود بی‌اطلاع هستند.
ریاحی اضافه کرد: از عوامل مستعد کننده در ایجاد دیابت، علل ژنتیکی، وجود فرد دیابتی در افراد درجه یک خانواده، سبک زندگی آسایش طلبانه و عدم تحرک، رژیم غذایی نامناسب و پر انرژی و بدون فیبر و پرخوری، حاملگی، فشار خون بالا، عفونت‌های ویروسی، مواد شیمیایی و استرس و عوامل دیگر همچون شغل و شهرنشینی است.
این پزشک متخصص، تشنگی زیاد، افزایش ادرار و احساس خستگی را از علائم شایع بیماری دیابت عنوان کرد و ادامه داد: درگیری عروق خونی شامل عروق چشمی، کلیوی و عصبی و درگیری عروق خونی بزرگ مانند عروق قلبی، عروقی و بروز سکته‌های قلبی و مغزی از عوارض دیابت است.
وی گفت: تغییر شیوه‌های نادرست زندگی و جایگزین نمودن آن‌ها با رفتارهای بهداشتی، فعالیت بدنی، کاهش مصرف قند و شیرینی، کاهش مصرف نوشابه‌های حاوی شکر، پرهیز از استرس و کنترل آن در زندگی، خودداری از مصرف مواد غذایی پرچرب مانند لبنیات چرب، پرهیز از مصرف مواد غذای سرخ شده و استفاده از روش آب‌پز و بخار پز کردن مواد غذایی، کاهش وزن و ترک سیگار از راه‌های پیشگیری از دیابت است.
ریاحی افزود: افزایش فشار خون، آلزایمر، سرطان، افزایش خطر ابتلا به سرطان معده، کولورکتال، کبد، پانکراس، پستان، اندومتر، سرطان ریه و پروستات، تخمدان ، کلیه و مثانه تا ۱۵ درصد از عوارض این بیماری است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار