علائم سرما خوردگی را در خود مشاهده می‌کنید؟ پس بهتر است از روش‌های پزشکان و یا پرستاران برای مقابله با سرما خوردگی در مراحل اولیه استفاده کنید.
کد خبر: ۶۸۲۷۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰ 21 November 2018

تابناک فارس به نقل از فرادید:علائم سرما خوردگی را در خود مشاهده می‌کنید؟ پس بهتر است از روش‌های پزشکان و یا پرستاران برای مقابله با سرما خوردگی در مراحل اولیه استفاده کنید.

1 - مقابله با استرس
افکار ذهنی هر فرد بر سلامت بدن تاثیر می‌گذارد بنابراین دیگر جای تعجبی ندارد که استرس بر سیستم ایمنی بدن اثر بگذارد و مقابله بدن را در مقاومت و مبارزه با ویروس سرماخوردگی دشوار می‌کند. در مطالعه اخیر از دانشگاه اوهایو، پژوهشگران دریافتند که در طول دوره امتحانات دانشجویان، تولید سلول‌های که به مقابله با عفونت‌های ویروسی و مهاجم می‌پرداختند کاهش می‌یابد. تقریبا تولید اینترفرون گامای تقویت کننده سیستم ایمنی متوقف می‌شود و سلول‌های مبارزه کننده با عفونت تنها به شکل ضعیفی عمل می‌کنند.

علاوه بر این هنگامی که تحت فشار قرار دارید، به احتمال زیاد برای مقابله با بیماری‌های ویروسی مانند سرما خوردگی رفتار‌های ناسالمی را پیگیری می‌کنید مانند نوشیدن بیش از اندازه قهوه یا خوردن مواد غذایی نا سالم که سیستم ایمنی را بیشتر تضعیف می‌کنند. هنگامی که احساس می‌کنید در حال سرما خوردن هستید، سیستم ایمنی تلاش می‌کند با آن مقابله کند، اما استرس این روند را کُند می‌کند و یا به طریقی مانع این امر می‌شود. جهت مقابله با عواقب استرس، پزشکان سعی می‌کنند این عامل را نادیده بگیرند به همین منظور تلاش می‌کنند تا کار‌هایی انجام دهند تا بر استرس شان فائق آیند، کار‌هایی مانند دویدن، گوش دادن به موزیک و یا انجام مراقبه.

 

۲ – علائم را به سرعت از بین می‌برند
همان طور که متوجه می‌شوید علائم سرما خوردگی آشکار می‌شود، فورا به داروخانه مراجعه کنید تا دارو‌های تسکین دهنده بدون نسخه را دریافت کنید. جهت رفع درد و کوفتگی ناشی از سرما خوردگی یک مسکن همانند استامینوفن یا ایبوپروفن می‌تواند موثر باشد. برای پاک کردن سینوس‌ها و کاهش علائمی همچون آبریزش بینی و چشم به دنبال آنتی هیستامین دکونژستانت‌ها باشید که سبب می‌شود رگ‌های متورم منقبض شوند و به این ترتیب راحت‌تر می‌توانید نفس بکشید. اگر تمایل دارید که اثرات خواب آلودگی آنتی هیستامین دکونژستانت را از بین ببرید می‌توانید از یک اسپری بینی استفاده کنید. این را به خاطر داشته باشید که بیش از سه روز از این اسپری‌ها استفاده نکنید.

 

۳ – غرغره آب نمک
در صورتی که در گلویتان احساس خارش می‌کنید، مستقیم به سمت آشپزخانه بروید و نمک را از کابینت بردارید. نصف قاشق چای خوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و روزانه دوبار دهان تان را غره غره کنید

Philip Hagen پزشک عمومی می‌گوید: "نمک آب اضافی را از بافت گلو خارج می‌کند، التهاب را کاهش می‌دهد و مخاط را پاک می‌کند و تمامی تحریکات گلو را رفع می‌کند. " از غرغره کردن آب نمک خوشتان نمی‌آید؟ برخی از شواهد نشان می‌دهد که غرغره کردن آب به تنهایی ممکن است به پیشگیری از عفونت‌های مجاری تنفسی کمک چشمگیری کند.

۴ – مصرف زینک (روی)
با مصرف روی احساس خواهید کرد در علائم سرما خوردگی یک تفاوت بزرگ ایجاد کرده اید. بنا به ادعای موسسه ملی بهداشت، تجزیه و تحلیل آزمایش خون در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که روی خوراکی (قرص، شربت) به هنگامی که ۲۴ ساعت پس از آشکار شدن علائم مصرف شود به کوتاه شدن دوره سرما خوردگی کمک می‌کند. در حقیقت شواهدی وجود دارد که می‌تواند شدت سرما خوردگی را کاهش دهد. با این وجود ممکن است عوارض جانبی احتمالی نظیر حالت تهوع و سایر بیماری گوارشی را نیز به همراه داشته باشد.

۵ – مصرف غذا‌های سالم
پیروی از رژیم غذایی سالم به سوخت و ساز مناسب بدن کمک می‌کند و عملکرد بدن را نیز بهبود می‌بخشد از جمله مقابله با ویروس سرما خوردگی. برای رعایت رژیم غذایی سالم، در ابتدا اطمینان حاصل کنید که غذا‌های پروتئینه نظیر لوبیا، ماهی و گوشت مرغ بدون چربی به اضافه مقدار مناسبی از سبزیجات و میوه‌ها را مصرف کنید که همگی شامل آنتی اکسیدان‌های مقابله کننده با رادیکال‌های آزاد می‌باشند، غلات را نیز فراموش نکنید به ویژه برنج قهوه ای.

۶ – نگهداری بدن در حالت هیدراته
بنا به ادعا Jean Carstensen پزشک متخصص اطفال، مصرف زیاد آب و آبمیوه روند درمان سرما خوردگی را تسریع می‌کند، آب رسانی کافی بدن به رقیق شدن مخاط و رفع انسداد بینی کمک می‌کند، البته گفتنی است همچنان شواهد معتبری در این زمینه ارائه نشده است. هیدراته کردن بدن همچنین به باز کردن گلو کمک می‌کند بنابراین احساس درد را کاهش خواهد داد.

بیشتر بخوانید: چگونه با سرماخوردگی کنار بیاییم

آبرسانی به بدن بهترین شیوه درمان است، اما مصرف آب پرتقال و لیمو تازه که سرشار از ویتامین هستند نیز ممکن است در بهبودی شما تاثیر به سزایی داشته باشد (طبق پژوهشی که در سال ۲۰۱۳ انجام شده بود). برخی از پزشکان چای گرم را با زنجبیل و لیمو ترکیب می‌کنند و می‌نوشند.

۷ – مصرف پروبیوتیک‌ها
مصرف پروبیوتیک - که در واقع نوعی از "باکتری‌های خوب" محسوب می‌شوند همانند میکرو ارگانیسم‌هایی هستند که به طور طبیعی در روده انسان موجود است. هنگامی که در مراحل اولیه علائمی همچون آبریزش بینی را مشاهده می‌کنید، با مصرف پروبیوتیک‌ها می‌توانید طول دوره و شدت سرما خوردگی را کاهش دهید. پروبیوتیک‌ها را می‌توانید از مواد غذایی نظیر ماست و کیمچی (یک خوراک تخمیرشده سنتی کره ای) دریافت کنید. البته بهتر است بدانید این مواد غذایی به صورت مکمل غذایی نیز در دسترس هستند. نتایج بررسی تحقیقاتی در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که این احتمال وجود دارد که پروبیوتیک‌ها به جلوگیری از عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی به عنوان نمونه سرما خوردگی کمک کنند، لازم به ذکر است برای تایید این شواهد مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

 

۸ – مصرف ویتامین D
سرما خوردگی بیشتر در ماه‌های سرد زمستنان اتفاق می‌افتد، درست زمانی که افراد کمتر در معرض آفتاب قرار می‌گیرند در مقایسه با سایر فصل ها، در واقع پزشکان معتقدند که این موضوع نمی‌تواند تصادفی باشد. یک پژوهش ژاپنی در مجله آمریکایی تغذیه (American Journal of Clinical Nutrition) نشان داد که مکمل غذایی ویتامین D. یک ماده غذایی سودمند برای مقابله با تنگی نفس و سایر بیماری‌های تنفسی فوقانی است. در آزمایش بالینی مقایسه ویتامین D. با دو داروی ضد ویروسی نشان داد، مصرف ویتامین D. می‌تواند باعث کاهش ۵۰ درصدی خطر ابتلا به آنفولانزا در افرادی شود که در معرض ویروس سرما خوردگی قرار دارند، در مقایسه با افرادی که داروی خوراکی ضد ویروس سرما خوردگی مصرف کرده بودند و تنها کاهش ۸ درصدی علائم را تجربه کرده بودند. البته برخی از پزشکان مانند John Cannell مصرف سه روزه قرص ویتامین D. با دوز بالا (۵۰۰۰۰ IU) پس از مشاهده نخستین علائم سرما خوردگی یا آنفولانزا پیشنهاد می‌کند، در صورتی که در اکثر مواقع مصرف دوز نزدیک به ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد بین المللی توصیه شده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار