مصرف سیگار در بین زنان، تقریبا ثابت مانده و حدود 4 درصد است، گفت: مشکل اصلی در بین زنان، افزایش مصرف قلیان است و بر اساس آمارها در برخی از کلانشهرهای کشور، زنان یک سوم مشتری‌های ثابت مراکز عرضه کننده قلیان هستند و این وضعیت بسیار خطرناک است.
کد خبر: ۶۸۳۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸ 23 November 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه چندین سال است که مصرف سیگار در بین زنان، تقریبا ثابت مانده و حدود 4 درصد است، گفت: مشکل اصلی در بین زنان، افزایش مصرف قلیان است و بر اساس آمارها در برخی از کلانشهرهای کشور، زنان یک سوم مشتری‌های ثابت مراکز عرضه کننده قلیان هستند و این وضعیت بسیار خطرناک است.

لنکرانی با اعلام این مطلب اظهار کرد: مصرف قلیان، آسیب های بیشتری نسبت به سیگار دارد به طوری كه مصرف 30 دقیقه قلیان، معادل 40 نخ سیگار سم وارد بدن می‌کند. همچنين اثر سوء دخانیات در زنان بیشتر است چون ریه و قلب آنها حساس تر است و ثابت شده که شیوع برخی از سرطان‌ها مانند سرطان پستان، تخمدان، رحم و دهانه رحم که مخصوص زنان است، با مصرف دخانیات افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: نگرانی این است که مصرف دخانیات به ویژه در زنان به دلیل اینکه قبح کمتری نسبت به مصرف سیگار دارد، رو به افزایش است و مشکلات زیادی برای سلامت زنان ایجاد می کند که یکی از مهمترین مشکلات، بروز بیماری های غیر واگير است.

لنکرانی با اشاره به ثبت 380 هزار مرگ در سال گذشته در کشور گفت: حدود 70 درصد از مرگ های ثبت شده در سال گذشته در کشور مربوط به بیماری های غیر واگير بوده است، بنابراین کنترل این بیماری ها باید در دستور کار همه دستگاه ها قرار گیرد.

رئیس هفتمین کنفرانس بین المللی سلامت زنان گفت: این کنفرانس به مدت دو روز در شیراز برگزار شد. همچنين 463 مقاله به این کنفرانس ارسال شد که 339 مقاله پذیرفته شد. در هفتمین کنفرانس بین المللی سلامت زنان ۴۰ سخنرانی نيز ارائه شد.

لنکرانی با بیان اینکه محور هفتمین کنفرانس بین المللی زنان، تاثیر مخاطرات محیطی بر سلامت زنان بود، افزود: زندگی مدرن، گسترش شهرنشینی و تغییر سبک زندگی موجب شده تا با مخاطرات بیشتری در زندگی روزمره روبرو شویم که برخی از این مخاطرات مانند مصرف قند، چربی، نمک، کاهش فعالیت های بدنی و استعمال دخانیات مربوط به رفتارهای فردی و برخی دیگر مانند آلودگی هوا (که در کشور ما ششمین عامل خطرساز در بیماری های غیر واگير است) و همچنین مخاطراتی که در تهیه و فرآوری غذا، باقیمانده سموم، کودهای شیمیایی و استفاده از پلاستیک وجود دارد مربوط به عوامل محیطی است.
تاثیر مواد صنعتی موجود در هوا بر چاقی
رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: عوامل بروز چاقی فقط محدود به پرخوری و تحرک ناکافی نیست بلکه ثابت شده که برخی از مواد صنعتی که با آنها سر و کار داریم، در بدن اثراتی بر روی غدد درون ریز می گذارند که موجب چاقی، نازایی و حتی برخی از سرطان ها می شوند. بنابراین در این کنفرانس تلاش شد تا مهمترین مخاطرات محیطی که در کشور وجود داشته و سلامت جامعه به ویژه زنان را تهدید می کند با استفاده از مطالعات بومی مشخص کنیم و از قوای سه گانه بخواهیم که در این خصوص، فعالانه تر همکاری کنند.

وی اضافه کرد: در روز آخر این کنفرانس و با حضور معاون وزارت بهداشت، میزگردی برگزار شد و درخصوص نحوه مقابله قوه قضاییه با مخاطرات محیطی که به سلامت زنان آسیب وارد می کند، بحث و تبادل نظر صورت گرفت و راهکارهای خوبی ارائه شد. امیدواریم همکاری های قوه قضاییه، مجریه و مقننه با نظام سلامت ارتقا پیدا کند چون مداخله در مخاطرات محیطی به عنوان عاملی برای تضییع حقوق شهروندی، مهم است تا از آسیب به سلامت مردم، جلوگیری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار