تهران - محققان با استفاده از موش ها مدلی را ساختند که یک وضعیت اضطراری متابولیک در انسان های مبتلا به بیماری متیل مالونیک اسیدمی (MMA) را شبیه سازی می کند و امکان مطالعه آسیب های وارد شده به کبد را در اختیار می گذارد.
کد خبر: ۶۸۸۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹ 09 December 2018

به گزارش «تابناک تهران»؛ از پایگاه خبری اسوشیتدپرس، محققان دریافتند موش های مبتلا به سرطان کبد دارای شرایطی مشابه انسان های مبتلا به بیماری متیل مالونیک اسیدمی هستند. بر اساس این تحقیقات موش های مبتلا به سرطان کبد مقادیر زیادی از عامل رشد فیبروبلاست 21 (FGF21) دارند. محققان با اطلاع از این موضوع، با استفاده از موش ها مدلی را ساختند که یک وضعیت اضطراری متابولیک در انسان های مبتلا به متیل مالونیک اسیدمی (MMA) را شبیه سازی می کند و امکان مطالعه آسیب های وارد شده به کبد را در اختیار می گذارد. 
بیماری MMA نوعی اختلال متابولیک است که موجب ناتوانی بدن در تجزیه برخی از انواع پروتئین ها و چربی ها می شود. به گزارش انستیتوی ملی سلامت آمریکا از هر 100 هزار کودک آمریکایی یک نفر به این بیماری دچار است. برای این کودکان وجود یک ویروس کوچک یا عدم تعادل در رژیم غذایی می تواند منجر به رخدادهای متابولیک بسیار خطرناک شود. این بیماری به طور عادی از طریق تحت نظر گرفتن نوزاردان قابل تشخیص است. 
محققان دریافتند ابتلا به MMA در بدن موش یا انسان موجب فعال شدن مزمن مسیرهای استرس می شود و ممکن است توانایی واکنش نسبت به استرس حاد را مختل کند. نشانگرهای جدیدی که محققان در این تحقیقات شناسایی کردند، امکان پیش بینی دقیق میزان اثرگذاری روش های درمانی سلولی یا ژنتیکی را در اختیار می گذارد. 
محققان امیدوارند این تحقیقات امکان ارزیابی آسیب های وارد شده به کبد و درمان بیماران مبتلا به MMA را از طریق اندازه گیری FGF21 فراهم کند.
گزاش کامل این تحقیقات در نشریه JCI Insight منتشر شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار