کد خبر: ۶۸۸۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳ 09 December 2018
 
آسیب های اجتماعی

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران گفت: آسیب اجتماعی اعتیاد، به تمام محیط‌های خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و غیره نفوذ یافته و در حال نابودی سلامت جسم و روان انسان‌ها است.

به گزارش ایسنا، محمد نیک اقبال افزود: مصرف موادمخدر در جامعه ما یکی از معضلات اجتماعی است که همواره محل نگرانی مردم و مسئولان بوده و برای حل آن بحث‌های مختلفی صورت گرفته و راهکارهای متفاوتی اندیشیده شده است اما یکی از مسائل پیرامون موادمخدر که چندین ‌سال است، حاشیه‌ساز شده کاهش سن اعتیاد در نوجوانان و جوانان است که باید مورد توجه قرار گیرد.


وی اضافه کرد: همه در برابر موج اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی در کشور مسئول هستیم. امروزه این بزرگترین آسیب اجتماعی به تمام محیط‌های خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و غیره نفوذ یافته و در حال نابودی سلامت جسم و روان است.


این استاد دانشگاه تصریح کرد: مهمترین راه مبارزه اجتماعی با مواد مخدر صنعتی و شیمیایی آن است که راه تنبیهی جنبه بهسازی داشته باشد، به عبارتی دیگر افرادی که در حین مصرف مواد مخدر مرتکب عمل مجرمانه می‌شوند اگر صرف مصرف مواد باشد فرد بیمار است و تنها باید از روش‌های غیر تنبیهی در درمان او استفاده شود.


نیک اقبال اظهار کرد: اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و شیمیایی یک بیماری است و جرم نیست و لازمه مدیریت این آسیب اجتماعی آن است که نگاه مجرمانه نداشته باشیم، اینگونه نگاه، به حل قضیه کمک بسیاری می‌کند.


وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم معتادان را تحت کنترل دربیاوریم باید برآورد کنیم که چه امکاناتی داریم، ادامه داد: اینکه تغییر سیستم بدهیم نمی‌تواند روش مناسبی برای معضل اعتیاد باشد، لازم است امکانات موجود را در راستای اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر بکار ببندیم و از مردم نیز کمک بگیریم.


این استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: بحث آسیب‌های اجتماعی چون با مردم سروکار دارد نیازمند آن است که مردم در آن دخالت داده شوند و مشارکت آنها جلب شود اما متاسفانه این فضا در کشور ما ایجاد نمی‌شود، ضرورت دارد شاخص‌های انجام کار و عملکردهای مصداقی و همراه با احساس درد و مسئولیت پذیری و خروجی کار در مبحث مقابله با اعتیاد باید نشان داده شود.


به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، به گفته نیک اقبال، انداختن چتر امنیتی بر معضلات و مشکلات و پوشاندن مشکلات یک آسیب جدی بوده که بسیاری از ضعف‌های حاشیه نشینی، اعتیاد، طلاق و معضل زیست محیطی را پدید می‌آورد.


وی افزود: دولت به تنهایی نمی‌تواند به کاهش آسیب‌ها کمک کند، لذا همه اقشار جامعه اعم از علما، سران اقوام، بزرگان، نخبگان، خانواده‌ها و غیره موظف هستند به کاهش عرضه و تقاضا برای مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی  کمک کنند.


نیک اقبال اظهار کرد: باید همه اقشار جامعه در متن جامعه حضور یافته و مشکلات و درد مردم را احساس کنند و منزلت اجتماعی افراد حفظ شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار