کد خبر: ۶۸۹۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲ 10 December 2018

رئیس جمهور، مسئولیت برخی از وزارتخانه ها با توجه به ادغام آنها در چند سال گذشته را ' سنگین' ارزیابی کرد و گفت: لایحه تفکیک را طبق قانون به مجلس دادیم ولی نمایندگان به هر دلیل همراهی نکردند. اکنون هم با توجه به شرایط تحریم، تفکیک را ضروری می دانم.

حجت الاسلام حسن روحانی در نشست با وزیر معاونین و مدیران وزارت راه و شهرسازی گفت: ما از اواسط دولت یازدهم به این نتیجه رسیدیم برخی از وزارتخانه‌ها باید به دو وزارتخانه تبدیل می‌شد و لایحه آن را هم به مجلس شورای اسلامی دادیم. یکی از آن‌ها همین وزارتخانه بود که مسکن و شهرسازی از حمل و نقل و وزارت بازرگانی از وزارت صنعت و معدن جدا شود.

رئیس جمهور اضافه کرد: من الان هم این کار را یک ضرورت می‌بینم و می‌دانستم، منتهی طبق قانون اساسی ما ناچار هستیم لایحه را تقدیم مجلس می‌کنیم و نمایندگان مجلس در این دو زمینه- به هر دلیلی که بود- همراهی نکردند.

وی با بیان اینکه این کار به نفع کشور بود، افزود: الان که در شرایط تحریم قرار داریم، ما به وزارتخانه بسیار مهم و فعال بازرگانی نیاز داریم در حالی که صنعت و معدن را هم در داخل آن آورده ایم و با این وضع، کار پیش نمی‌رود. وسیله‌ای که می‌تواند ده تن بار ببرد اگر ۳۰ تن بار بگذارید حداقل سرعت آن کم می‌شود واین یک واقعیت است.

روحانی اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی هم وزارتخانه‌ای بسیار سنگین است و مسکن و شهرسازی مقوله بسیار مهم هست و بخش حمل و نقل هم دنیای بسیار بزرگی است.

رئیس جمهور ادامه داد: ما در شرایط تحریم نیاز به کار ویژه‌ای در بخش حمل و نقل هوایی، دریایی، جاده‌ای و ریلی داریم و کار بسیار سنگین است. با توجه به شرایطی که ما داریم بار سنگینی بر دوش وزیر راه و شهرسازی و وزیر صنعت معدن و تجارت است که البته هردوشان تازه نفس هستند و این بار را بر دوش گرفتند.

وی یادآورشد: امیدواریم بهتر از شرایط گذشته شاهد خدمات باشیم. می‌خواهم از وزرای قبلی و تیم قبلی تشکر بکنم و همه آن‌هایی که در این دو وزارتخانه تلاش کردند به سهم خود کار‌های بزرگی را انجام دادند.
راه اهن، اولویت دولت است

رئیس جمهور گفت: در حوزه حمل و نقل، اولویت دولت همچنان با راه آهن است.

روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در پنج سال گذشته در حوزه حمل و نقل کار بزرگی صورت گرفته است، افزود: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم حدود دو هزار کیلومتر راه آهن احداث شده است در صورتی که در کل دوره‌های قبل، ۹ هزار کیلومتر راه آهن ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۰ در صد راه آهن کشور در پنج سال گذشته ساخته شده است، خاطرنشان کرد: این نشان دهنده آن است که در پنج سال گذشته کار بزرگی در این حوزه انجام شده است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه راه آهن همچنان اولویت دولت است تصریح کرد: به ویژه اتصال راه آهن به مسیر‌های ترانزیتی به لحاظ اقتصادی بسیار با اهمیت است.

روحانی از راه آهن چابهار به زاهدان و سرخس به عنوان یکی از مسیر‌های ترانزیتی مهم یاد کرد و گفت: راه آهن قزوین به رشت هم اسفند امسال راه اندازی می‌شود که با اتصال آن به آستارا بر اهمیت آن افزوده خواهد شد.

وی افزود: در تلاش هستیم تا راه آهن اینچه برون به گرمسار نیز در همین دولت به پایان برسد.

رئیس جمهور گفت: راه آهن قم به تهران و قم به مشهد هم اعتباراتش آماده شده است و تنها مقداری مشکلات حقوقی دارد که با حل آن احداث راه آهن این مسیر هم سرعت می‌گیرد.

روحانی، برقی کردن و پرسرعت کردن راه اهن را از برنامه‌های بعدی دولت اعلام کرد و افزود: قطار وسیله‌ای راحت تر، ارزانتر و امن‌تر در مقایسه با سایر وسایل نقلیه است که مسلما ما باید راه آهن را بیشتر توسعه دهیم. یکی از مشکلات در سال‌های قبل همین بود که به راه آهن کمتر توجه شد.

ضرورت هوشمند سازی حمل و نقل جاده‌ای کشور

رئیس جمهور از وزارت راه و شهرسازی خواست تا با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیستم هوشمند را در جاده‌ها عملیاتی کند.

روحانی در دیدار با وزیر و مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی افزود: در جاده‌ها وقتی سیستم هوشمند پیاده شد باید رانندگانی که قانون را رعایت می‌کنند با رانندگانی که احتیاط نمی‌کنند تشخیص داده شوند و اولی تشویق و به دومی هم تذکر داده شود.

وی گفت: ​حتی می‌توان سوخت را برای هر دو گروه از رانندگان دو نرخی کرد البته نرخ سوخت در کشور ما ثابت است، اما در دنیا بستگی به روز کاری، تعطیلی و یا ایام شلوغ، متغییر است.

رئیس جمهور تأکید کرد:​ باید کاری کرد که با عملیاتی کردن سیستم هوشمند جاده‌ها امن شود.

روحانی بر ضرورت نوسازی مسیر‌های جاده ای، ​ ریلی و همچنین واگن‌ها تأکید کرد و افزود: در این زمینه باید قدم‌های سریع تری برداشته شود چرا که نتیجه اش رفاه و آسایش مردم است.

وی همچنین خواستار تسریع در اتصال راه آهن خرمشهر به بصره عراق و پیگیری خط آهن خاف به هرات افغانستان شد.

رئیس جمهور در ادامه بنادر را در ترانزیت کشور بسیار مهم ارزیابی کرد و بندر چابهار را در این زمینه دارای جایگاه ویژه دانست و گفت: خوشبختانه ترانزیت در بندر چابهار از ۲/۵ میلیون تن به ۸/۵ میلیون تن رسیده است و این بندر با توجه به موقعیتش محل تلاقی و ارتباطات ترانزیتی مهمی در منطقه خواهد بود.

ضرورت حمایت از سرمایه گذاری خارجی برای توسعه اقتصاد

رئیس جمهور گفت: برای توسعه اقتصاد باید از سرمایه گذار خارجی حمایت کنیم.

روحانی افزود: ما در بخش‌های هوایی برخی سرمایه گذاری‌ها را انجام داده ایم که از بُعد سیاسی، اجتماعی بوده و وجه اقتصادی نداشته است.

وی گفت: ۸۰ درصد پرواز‌های ما از ۱۰ فرودگاه انجام می‌شود و سایر فرودگاه‌هایی که ساخته شده است، پرواز‌های محدودی دارند.

رئیس جمهور ادامه داد: برخی فرودگاه‌ها بُعد اقتصادی ندارند و ما نیاز به فرودگاه‌هایی مجهز در شهر‌هایی مثل تهران هستیم تا بتوانیم حمل و نقل جهانی و منطقه‌ای داشته باشیم.

وی تصریح کرد: خاطرم هست زمانی یک سرمایه گذار خارجی می‌خواست فرودگاهی را با سرمایه خودش ظرف مدت دو سال بسازد، اما وزیر وقت مخالفت کرد.

رئیس جمهور تأکید کرد: مشکلاتی در حال حاضر در کشور وجود دارد که باید برطرف شود. وقتی می‌گوییم سرمایه گذار خارجی بیاید برخی می‌گویند اشکال دارد و این در حالی است که مربی فوتبال را از خارج به کشور دعوت می‌کنیم پس اگر یک مربی فوتبال خارجی می‌تواند بدون اشکال وارد کشور شود چرا حضور سرمایه گذار خارجی را حرام می‌دانیم؟

روحانی تصریح کرد: ما فرصت‌ها را می‌سوزانیم و هدر می‌دهیم. بدون همکاری با بانک‌های خارجی مشکل اقتصاد ما حل می‌شود، اما ۲۰ درصد گران تر، اگر با سیستم بانکی انجام شود قطعاً ارزان‌تر خواهد بود. حالا یک نفر نمی‌آید بگوید اگر FATF باشد ۲۰ درصد ارزان‌تر می‌شود و اگر نباشد ۲۰ درصد گران‌تر و فقط شعار می‌دهند.

وی گفت: نمی‌شود شعار بدهیم و آثار شعارمان را ترجمه نکنیم. وقتی می‌گوییم برجام باشد باید دلیل بیاوریم و وقتی می‌گوییم برجام نباشد نیز باید ترجمه کنیم که به چه علت نمی‌خواهیم باشد. نکته مهم این است که باید بپرسیم زندگی گران می‌خواهید یا ارزان؟ اگر گفتند گران، خب اهلا و سهلا.

رئیس جمهور افزود: مگر می‌شود ما در دنیای امروز با بانک‌های جهانی کار نکنیم؟ برخی می‌آیند در گوشه‌ای مردم را تحریک می‌کنند که اگر فلان قرارداد امضا شود، اسلام از دست می‌رود کجا اسلام از بین می‌رود؟ بیایید ترجمه کنید. از مردم بپرسید که آیا می‌خواهند گران زندگی کنند، هزینه‌ها را به آن‌ها بگویید که اگر فلان کار را انجام دهیم چه می‌شود و اگر انجام ندهیم چه شرایطی را ایجاد می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار