اعدام باقری درمنی و چند نکته

صبح امروز خبر اعدام حمیدرضا باقری‌درمنی مشهور به سلطان قیر توسط دادستانی منتشر شد. 

حمیدرضا باقری درمنی اعدام شد

چرا باقری درمنی مفسد فی الارض شناخته شد؟/ مختومه شدن پرونده ۶ ساله

قاطعیت قوه قضاییه در برخورد با مفسدان اقتصادی قابل تحسین است. اما قوه محترم قضاییه دو مسئله مهم دیگر را هم مدنظر قرار دهد: اول اطلاع‌رسانی شفاف درباره پرونده‌های اقتصادی باید سرلوحه کار باشد. رسانه‌ها باید از ابتدا در جریان رسیدگی به این پرونده‌ها باشند و دادگاه‌ها هم واقعا علنی باشد، یعنی رسانه‌ها بتوانند در دادگاه حاضر شوند و گزارش کامل رسیدگی به پرونده ، هم اتهامات و هم دفاعیات را به‌طور کامل منعکس کنند.

مورد دوم که باید مورد توجه قوه قضاییه قرار گیرد برخورد قاطع با سیاستمداران و قدرتمندان مرتبط با این مفسدان اقتصادی است. امکان ندارد فردی بتواند چنین ثروتی از راه غیرمشروع کسب کند و در راه کسب این ثروت با برخی سیاستمداران و صاحب‌منصبان زد و بند نکرده باشد. انتظار افکار عمومی این است که همانگونه که با مظلومین و باقری درمنی برخورد شد با سیاستمداران مرتبط با آن‌ها هم برخورد قاطع صورت گیرد.

مثلا در ماجراهای امسال ارز و سکه که به اعدام وحید مظلومین هم منجر شد مطالبه افکار عمومی، برخورد با سیاستگذارانی است که به وحید مظلومین(سلطان سکه) اجازه دادند که در بازار سکه اخلال ایجاد کند. چنانکه رهبر انقلاب هم تاکید کردند که: « ارز را یا سکّه را وقتی که به‌صورت غلط تقسیم میکنند، این دو طرف دارد: یکی آن که می‌آید این را می‌گیرد و مثلاً فرض کنید قاچاقچی است یا به قاچاقچی میفروشد؛ یکی آن که این را می‌دهد. ما همه‌اش داریم دنبال آن کسی که «می‌گیرد» می‌گردیم -مفسد اقتصادی، قاچاقچی- درحالی‌که تقصیر عمده متوجّه آن کسی است که «داد»؛ او را باید دنبال کرد.»

***

ادامه اعتراضات به نماینده سراوان

ماجرای توهین نماینده سراوان به کارمند گمرک و تهدید به استیضاح وزیر، هر روز وارد فاز جدیدی می‌شود. در روز پنج‌شنبه اسنادی از سرقت علمی باسط درازهی منتشر شد و اخباری هم مبنی بر مختومه شدن پرونده در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان منتشر شد. 

مردم را با کاپشن مشکی نخواهید!

اما امروز یکی از اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان خبر مختومه شدن پرونده درازهی را تکذیب کرد و از شکایت چند نماینده از درازهی خبر داد.

شکایت تعدادی از نمایندگان از درازهی

جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران هم در اعتراض به درازهی در مقابل مجلس تجمع کردند.

تجمع دانشجویان در مقابل ساختمان بهارستان؛ بگذارید مجلس خانه ملت بماند + تصاویر

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در نامه‌ای به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان با محکوم‌کردن رفتار این نماینده خواستار شفاف‌سازی درازهی درباره علت حضورش در گمرک شد. در این بیانیه آمده است:  بررسی شود ۴۰ نماینده‌ای که به جای اینکه آقای درازهی را تشویق به عذرخواهی از مردم و کارمند گمرک کنند، با وی هم‌داستان شده و پیگیر استیضاح وزیر اقتصاد و تهدید کردن رئیس اداره گمرک به عزل شده‌اند، چه کسانی بودند و با انتشار اسامی آنها همگان متوجه شویم چه افرادی در مجلس در میانه این جنگ اقتصادی همه جانبه، اولویت اولشان نه تنها مشکلات مردم نیست بلکه درگیر منافع خودشان اند. این چنین افرادی قطعا صلاحیت‌های حداقلی لازم برای حضور در خانه ملت را هم ندارند و در این برهه حساس جنگ اقتصادی، می‌توانند تکمیل‌کننده نقشه‌های دشمن در ضربه زدن به نظام و مردم باشند.

نامه بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) درباره توهین نماینده سراوان

از سویی دیگر خبر ارجاع پرونده محمد بهنیا، مامور وظیفه‌شناس گمرک به هیئت تخلفات اداری تکذیب شد. یک منبع آگاه در گمرک در گفت و گو با مهر درباره اینکه «گفته می شود پرونده تخلف کارمندی که مانع ورود نماینده سراوان به داخل ساختمان گمرک شده، به هیات تخلفات ارسال شده است»، گفت: این موضوع را تکذیب می کنم؛ اتفاقا اقدام مامور گمرک با استقبال گسترده کارکنان مواجه شد. 

وی افزود: مسئولان حوزه معاونت حقوقی گمرک که متولی این امور است از مقاومت مامور گمرک در برابر نماینده مجلس حمایت و اعلام کرده اند که این مامور از کارکنان با اخلاق و متعصب و شریف گمرک است و کسی حق ندارد پرونده تخلف برای وی تشکیل دهد. 

تکذیب ارسال پرونده کارمند گمرک به هیئت تخلفات

افکار عمومی انتظار دارد با این نماینده برخورد شود، چون تقصیر او در این ماجرا مشخص است و آنچه کار او را به‌مراتب بدتر کرد گردنکشی او و نپذیرفتن اشتباه بود. به‌نظر می‌رسد این‌بار فعالان عرصه عمومی علی‌رغم سکوت گروه‌های سیاسی پیگیر ماجرا هستند و تا وقتی باسط درازهی از مجلس استعفا ندهد و در قوه قضاییه به‌دلیل توهین به مامور دولت محاکمه نشود از پای ننشینند.

آیا نماینده سراوان عذر خواهی میکند؟

الیاس حضرتی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود مطلبی درباره رفتار محمدباسط درازهی نماینده مردم سراوان منتشر کرد که متن آن به شرح زیر است:

با پیگیری مساله‌‌ای که هفته‌ی گذشته در گمرک رخ داد، از آقای محمدباسط درازهی، نماینده سراوان خواستم تا فردا با هماهنگی مسئولان مربوطه، در محل گمرک حاضر شده و از کارمندان شریف گمرک عذرخواهی کند. وظیفه‌ نماینده‌ مجلس، خادمی ملت است، نه بیشتر.

***

واکنش دادستان کل کشور به انتصاب نقویان

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در واکنش به انتصاب حجت‌الاسلام نقویان به ‌عنوان دبیر هیات عالی گزینش کشور گفت: فردی اخیراً نکته ای را فرموده است که منصوب شده به جایگاهی که شنیدن این حرف از این فرد جای تعجب دارد من به شدت نسبت به این مسئله گله مندم و اظهار تاسف می کنم فردی را به عنوان مسئول گزینش کشور نصب کرده‌اند که در اوایل انتصاب است در مورد مسائلی بحث می‌کند که بسیار قابل تامل است.

منتظری با بیان اینکه این فرد اول استفاده نادرستی از آیات قرآن می‌کند گفت: این فرد می‌گوید چه اشکالی دارد که از افراد دو تابعیتی سه تابعیتی و حتی ۵ تابعیتی استفاده کنیم و چطور باید برای مدیریت فوتبال کارشناس یا مربی خارجی می آوریم چه اشکالی دارد که در مسائل اقتصادی نیز این اتفاق بیفتد اولا قیاس مع الفارق است.

دادستان کشور: آقای روحانی حرف‌های منتصبتان مورد قبول شما است؟

 منتظری گفت: آقای رئیس جمهور که ما برای شما به عنوان رئیس دستگاه عالی اجرایی کشور احترام قائلیم ملاحظه بفرمایید که این افراد چه گفتند و این موضوع مورد قبول شما است و در گزینش خود اجازه انتصاب افراد دوتابعیتی را می دهید.

***

پایان ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان نزدیک‌ است؟

مدتی است بحث سرانجام ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان در محافل سیاسی داغ شده است. سعید حجاریان مدتی پیش گفته بود روحانی از خودش عبور کرده و اصلاح‌طلبان هم طبیعتا از او عبور کرده‌اند.

در پی اظهارات حجاریان، واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور منکر ائتلاف با اصلاح‌طلبان در دو انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته شد و گفت: «اینکه ما در سال ۹۶ با گروهی نشسته باشیم و با هم چیزی را به عنوان ائتلاف امضا کرده باشیم  خیر، نه در سال ۹۲ این کار را کرده‌ایم و نه در سال ۹۶٫ اینکه در سال ۹۶ در کنار اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری تلاش کردیم، با هم کار کردیم و ایستادیم تا این دولت انتخاب شود درست است و اینگونه هم بود. بنابراین اینکه بگوییم رئیس‌جمهور عدول و عبور کرده، حرف درستی نیست. خط آقای رئیس‌جمهور از اول هم همین بوده است.»

سخنان واعظی با انتقاد گسترده اصلاح‌طلبان روبه‌رو شد. محمدعلی ابطحی توییت کرد: 

حسین مرعشی هم گفت: «به آقای واعظی بگویید شکسته نفسی می‌کنید؛ آقای روحانی با اتکا به شما پیروز انتخابات شد.اصلاح‌طلبان که هیچ حتی اعتدالی‌ها هم در پیروزی آقای روحانی نقش نداشتند؛ فقط شما بودید.»

آنچه مشخص است این است که کارنامه دولت روحانی قابل دفاع نیست، اصلاح‌طلبان در برابر این کارنامه، پاسخگو نیستند و تلاش می‌کنند خرج خود را از روحانی سوا کنند. در مقابل نزدیکان روحانی در دولت هم وقتی این تحرکات را از جانب اصلاح‌طلبان دیده‌اند اساسا منکر ائتلاف شده‌اند و تلاش کرده‌اند خود را بی‌نیاز از اصلاح‌طلبان نشان دهند.

اما اگر به انتخابات ۱۴۰۰ نگاهی بیندازیم می‌بینیم بخشی از اصلاح‌طلبان از حالا زمزمه حمایت از علی لاریجانی را آغاز کرده‌اند. علی لاریجانی در بهترین حالت، یک چهره اعتدالی است و اینکه برخی از اصلاح‌طلبان مانند عطریانفر حمایت از او را در انتخابات ۱۴۰۰ قابل بررسی می‌دانند نشان از عزم برخی اصلاح‌طلبان برای ائتلاف دوباره با اعتدالگرایان است.

به‌نظر می‌رسد اکنون در این رایطه بین اصلاح‌طلبان اختلاف نظر وجود دارد؛ برخی درصدد ائتلاف دوباره‌اند و برخی از ائتلاف پشیمانند و به‌دنبال نامزد اختصاصی هستند. اما آنچه واضح است این است که با این کارنامه ضعیف دولت باید برای افکار عمومی و به‌خصوص سبد رایشان توجیه قابل قبولی برای حمایت از روحانی در دو انتخابات گذشته و همین‌طور ائتلاف دوباره داشته باشند. 

***

اپوزیسیونی که درد عدالت ندارد، چگونه می‌تواند ملجا مردم باشد؟

عماد افروغ استاد جامعه‌شناسی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: اپوزیسیونی که داخل نظام سرمایه‌داری نشسته است و درد عدالت ندارد، چگونه می‌تواند ملجا و نقطه اتکای مردم باشد؟ نقض غرض است کسی که مطالبه عدالت اجتماعی دارد به نظام سرمایه داری پناه ببرد. مردم می‌گویند چرا عدالت اجتماعی برقرار نیست و چرا شکاف درآمدی زیاد است؟ مردم به دلیل این مطالبات به نظامی پناه‌نمی برند که ذاتاً به این مسائل بی‌توجه است. انقلاب اسلامی ما براساس عدالت اجتماعی تعریف شده است، هرچند سیاست‌های اجرایی در این راستا نبوده است، اما انقلاب اسلامی و مطالبه عدالت‌خواهانه آن به عنوان معیار نقد عملکرد مسولان کماکان زنده است.

***

صدا و سیما در دهه ۶۰ و ۷۰ مانده است

عباس عبدی درباره صدا و سیما در روزنامه اعتماد نوشت: «امروز شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های فرامرزی حتی زودتر از صداوسیما اخبار را بازتاب می‌دهند. امروز هر تحلیل و خبری که در صداوسیما ارایه شود در کسری از زمان، پاسخ آن در رسانه‌های دیگر تهیه و تولید و عرضه می‌شود. امروز انحصار تولید و انتشار فیلم و تصویر از صداوسیما گرفته شده است. حتی انحصار تبلیغات نیز از دست آنان در می‌آید. امروز بخش خبر این رسانه به‌شدت منزوی شده و فقط چند برنامه سرگرمی و اوقات فراغت آن مانده که طبعا هدف اصلی این رسانه و هیچ رسانه رسمی دیگری نمی‌تواند باشد. این برنامه‌ها اصطلاحا اشانتیون برنامه‌های خبری و تحلیلی است. ولی ظاهرا به برنامه اصلی تبدیل شده است. چرا؟ به این دلیل روشن که صداوسیما هنوز در دوران انحصار منجمد شده است. از اصول خبرنگاری و اولویت‌های خبری گرفته تا دخل و تصرف در خبر و نگرش تحلیلگران، رویکردهای عمومی آن. محدودیت‌های تصویری و خبری و… هیچ فرقی با گذشته نکرده است. به همین دلیل اقبال به آن به ویژه در شرایط بحرانی و حاد خیلی خیلی کمتر از حد انتظار است و مرجعیت خبری از آن رخت بربسته است و این خطری جدی برای امنیت ملی و فرآیند اجتماعی شدن جامعه ایران است.»