مدیر عامل «صنایع آموزشی» در گفت و گو با تابناک تهران:
قاعدتا هر عقلی حکم می کند وقتی در تنگناهای تحریم و فشار های مختلف اقتصادی قرار گرفتیم بهترین کار و عمل و بهترین دقت نظر؛ حفظ و نگهداری از آنچه از قبل داشتیم است، یعنی امروز اولین کار مهم ما در شرایط تحریم اقتصادی حفظ تولید و صنایع داخلی است که هر یک همچون درختی کهنه اقتصاد بیمار این کشور را از نابودی محافظت کرده و همچنان نیز می کنند.
کد خبر: ۶۹۴۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵ 23 December 2018

مهندس مجید شکوهی مدیر عامل شرکت صنایع آموزشی

محمدرضا زمانی خطیبی : قاعدتا هر عقلی حکم می کند وقتی در تنگناهای تحریم و فشار های مختلف اقتصادی قرار گرفتیم بهترین کار و عمل و بهترین دقت نظر؛ حفظ و نگهداری از آنچه از قبل داشتیم است، یعنی امروز اولین کار مهم ما در شرایط تحریم اقتصادی حفظ تولید و صنایع داخلی است که هر یک همچون درختی کهنه اقتصاد بیمار این کشور را از نابودی محافظت کرده و همچنان نیز می کنند.

شرکت صنایع آموزشی از جمله تولید کنندگان بزرگ در حوزه آموزش و تعالی فهم و فرهنگ دوره های مختلف تحصیلی ایران زمین بوده و این روز ها نیز در شرایط سخت اقتصادی همچنان در حال تولید است.

در زیر با مهندس مجید شکوهی مدیر عامل شرکت صنایع آموزشی به گفت و گو نشستیم تا اوضاع این روزهای این تولید کننده ی ایرانی را بدانیم.

مهندس مجید شکوهی مدیر عامل شرکت صنایع آموزشی

- برای شروع گفت و گویمان بهتر است ابتدا تعریفی از مجموعه صنایع آموزشی به زبانی ساده، ارائه کنید.

شرکت صنایع آموزشی در سال 1353 بعد از یک طرح تحقیقاتی تاسیس شد. اصل طرح این بوده که وزیر آموزش و پرورش وقت تیم تخصصی‌ای را مامور کرده بود برای این‌که اگر بخواهیم در کشور شاهد تحولی در نظام آموزش و پرورش باشیم، چکار باید کنیم؟ این تیم مدتی را بررسی می‌کند و نتیجه طرح این می‌شود که باید مجموعه‌ای باشد که بتواند نیازهای آموزش و پرورش کشور را تامین کند.

در نتیجه شرکت صنایع آموزشی تاسیس شده با این هدف که مجموعه ا ی داخلی باشدکه  بتواند در مقاطع و پایه‌های مختلف تحصیلی؛ (آن موقع قبل از دبستان خیلی کم بود الان ما پیش دبستانی داریم) دبستان و دبیرستان و هنرستان و دانشگاه،به تناسب نیازهای نظام آموزش و پرورش کشور، وسایل، ابزارها و تجهیزات مورد نیاز آن را تولید و تامین کند و در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد. این در واقع رسالت وجودی شرکت صنایع آموزشی است که از سال 54-53 کار خودش را شروع کرده و خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی هم این هدف‌گذاری با شدت و با عزم و جزم بیشتری دنبال شده وطی سالها شرکت صنایع آموزشی واقعا تقویت شده و توانسته نیاز اصلی نظام آموزش و پرورش کشور را تامین کند. ولی در سال 83 اتفاق جدیدی افتاده و آن این‌که شرکت صنایع آموزشی که سهم اعظمی از آن متعلق به وزارت آموزش و پرورش بوده و سهمی از آن هم به وزارت صنایع، تصمیم بر این گرفته شده که این شرکت خصوصی‌ شود و ضمنا انحصار خرید از این شرکت هم به لحاظ قانونی برداشته شد. این امر طبیعتا به واسطه ایجاد یک بازار رقابتی و دنبال کردن خریدهای رقابتی، خریدهای ارزان و مبتنی بر مناقصه تا حدودی به تدریج در فعالیت‌های شرکت تاثیر نامساعدی گذاشته است. اصل رقابت، اصل خصوصی‌سازی و این‌ها اصول مسلم تجارت و بازار و اقتصاد هستند و در این شکی نیست، اما در رسالت شرکت صنایع آموزشی، اصل بر تامین تجهیزات نظام آموزش و پرورش کشور بوده، نه اصل بر اقتصادمحوری یا انجام امور بازرگانی و... چون واقعا مؤسس این شرکت خود دولت بوده و دولت به درستی بر اساس نیاز ایجاد یک مجموعه برای تأمین تجهیزات آموزشی تشخیص داده که این شرکت را ایجاد کند. لذا بعد از آن برهه زمانی وقتی این شرکت سپرده می‌شود به تلاطم بازار، طبیعتا ما یک فراز و فرودهایی را در مسیر شرکت شاهد هستیم، اما به هر حال باید بپذیریم که این­گونه تغییر در سیاستها نمی­تواند از اهمیت وجودی این شرکت بکاهد. در طول این 44-43 سال که شرکت صنایع آموزشی زندگی کرده و کار کرده، توانسته ثروت قابل ملاحظه و بسیار ارزشمندی را از خود به جا بگذارد. ماحصل آن این است که ما الان در شرایطی هستیم که تمام سرفصل‌های درسی در تمام مقاطع در واحد تحقیق و توسعه ما مورد بررسی قرار می‌گیرد و بر اساس استانداردها و سرفصل‌های درسی برای آن‌ها تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی مور دنیاز تعریف می‌شود، ساخته می‌شود و در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد.

 

در واقع شرکت صنایع آموزشی در مبانی علمی و دقت های پژوهشی تابع سیستم و ساختار آموزشی کشورمان است؟

بله؛ شما می‌دانید که سازمان پژوهش که ریاستش را یکی از معاونین وزیر آموزش و پرورش به عهده دارد، در واقع مسئولیت تدوین متون و سرفصل‌های درسی و موارد مشابه را به‌عهده دارد. ارتباط تنگاتنگ بین شرکت صنایع آموزشی و سازمان پژوهش منجر به این شده که بشود استانداردهایی را برای این تجهیزات تعریف کرد و بعد بر اساس آن استانداردها، تجهیزات را تولید کرد و در اختیار نظام آموزش و پرورش و وزارت آموزش و پرورش قرار داد.

 

به عنوان یک متولد دهه شصت وقتی از نمایشگاه بسیار بزرگ صنایع آموزشی دیدن کردم همه ی ابزار آلاتی که در مدارس و در دوره دبستان و راهنمایی و دبیرستان در مدارس میدیدیم را مجموعه صنایع آموزشی ساخته بود. مانند کلیه لوازم آزمایشگاهی یا رفاهی مدارس.

بله؛ بخش عمده‌ای از تجهیزاتی که در آزمایشگاه مدارس و در هنرستان‌ها وجود داشت و همچنان دارد، توسط شرکت صنایع آموزشی تولید و تأمین می‌شود. به­عنوان مثال، ما کارگاه شیشه‌گری داریم که یکی از منحصربفردترین کارگاه‌های شیشه‌گری آزمایشگاهی در کشور است و تمامی (بدون استثناء) تجهیزات شیشه‌ای آزمایشگاهی در آن قابل تولید است. علاوه بر این واحد شیشه‌گری ما این قابلیت را دارد که در واقع نمونه‌های آزمایشگاهی شیشه‌ای را برای مجموعه‌های صنعتی مثل پالایشگاه‌ها و مراکز تقطیر و... تولید کند. شما اگر از نمایشگاه ما دیدن بفرمایید، حتما نمونه شیشه‌ای تقطیر نفت را خواهید دید، این یک نمونه ی آزمایشگاهی و کاملا علمی و عملیاتی است.

 

در واقع شرکت صنایع آموزشی بیش از اکنونش گسترده بوده و فعالیت هایش محدود شده است؟

در یک شرایطی که شرکت به صورت انحصاری تمام ابزارها و نیازهای آموزش و پرورش را تامین می‌کرد، این شرکت بسیار توسعه یافته بود، یعنی خود این شرکت تبدیل شده بود به یک شرکت هلدینگ؛ شامل چند شرکت دیگر. ما شرکت ساختمانی داشتیم که حتی مدرسه‌سازی می‌کرد؛ البته این بخش جمع شد. ما شرکت تامین سرگرمی‌ها داشتیم که جمع شده و الان یکی از واحدهای داخلی شرکت را تشکیل می‌دهد. ما شرکت تامین لوازم و ابزارهای ورزشی داشتیم که آن هم جمع شده و الان تحت عنوان یک واحد در این شرکت فعالیت می‌کند. ما یک شرکتی را هنوز هم داریم به‌عنوان تجهیزات مدارس که تجهیزات کلاس نظیر میز و نیمکت و کمد و هر چیزی که در مدارس نیاز باشد، تولید می­کند.

مهندس مجید شکوهی مدیر عامل شرکت صنایع آموزشی

یعنی اکنون هم مشغول به تولید در تمامی سطوح هستند؟

بله تولیدات مجموعه صنایع آموزشی از مقطع مهد کودک، پیش دبستانی تا دانشگاه‌ها را به صورت تقریبا کامل پوشش می‌دهد. شرکت دیگری هم داریم به نام پژوهش و نوآوری صنایع آموزشی که این شرکت نرم‌افزاری ما است که در واقع نرم‌افزارهای دولت الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش را تولید و پشتیبانی می‌کند که الان کلیه سیستم‌هایی که در آموزش و پرورش مورد استفاده قرار می‌گیرند، توسط شرکت پژوهش ما تولید و پشتیبانی می‌شود. بدین­ترتیب، الان این هلدینگ شش، هفت شرکتی تبدیل شده به سه تا شرکت؛ شرکت صنایع آموزشی است، شرکت تجهیزات مدارس است و شرکت پژوهش چنانچه عرض شد. در شرکت صنایع آموزشی ما انواع و اقسام تجهیزات آموزشی و کمک­آموزشی در تمام مقاطع؛ مقطع مهد کودک، پیش دبستانی، دبستان، ‌دبیرستان، هنرستان و برخی بخش­های فنی تولید یا تأمین می­کنیم.

در مقطع ابتدایی می­توان به کیت­های ریاضی و علوم تجربی و در مقطع متوسطه به کیت­های فیزیک، شیمی، زیست­شناسی و زمین­شناسی اشاره کرد؛ در مقطع هنرستان وفنی وحرفه ای می­توان به مجموعه­های آموزشی رشته­های برق، اتومکانیک، پنوماتیک،مکاترونیک، الکترونیک و صنایع شیمیایی اشاره کرد. در مقاطع دانشگاهی هم می­توان به مجموعه­های آموزشی موسوم به PLC که در واقع شامل تابلوی آموزشی اتوماسیون در رشته‌های صنعتی مثل مکانیک و نظایر آن، تمامی تجهیزاتی که می‌تواند مدیریت خط تولید را داشته باشد، اشاره کرد. به‌علاوه آن در حوزه فیزیک دانشگاهی، ما ابزارهای بسیار دقیقی را تولید می‌کنیم که می‌توانیم در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهیم. در راستای تامین تجهیزات دانشگاهی ما الان دو شریک تجاری خارجی، یکی دانمارکی و دیگری اسپانیایی داریم که آن‌ها به صورت خیلی تخصصی‌تر تجهیزات آموزشی دانشگاهی را تامین می‌کنند که ما در صورت لزوم با آن‌ها هم شراکت و همکاری می‌کنیم.

 

یعنی برخی لوازم و مایحتاج را به بیرون از کشور سفارش می‌دهید و آنها هم یا به شما قطعه می‌رسانند و یا همفکری ساختاری می کنند؟

بله دقیقا در هر دو وجه همکاری هایی هم داریم؛ ما می‌توانیم بگوییم تقریبا در تمامی بخش‌های آموزش و پرورشی تامین و تولید و تجهیز نیازهای آموزش و پرورش را به‌عهده داریم. به‌طور خاص من اگر بخواهم اشاره کنم، واحد تولید آناتومی ما در کشور، بلکه در خاورمیانه منحصربفرد است، به طوری که تمام اجزای آناتومی بدن انسان با مواد اولیه‌ای که بدون آزبست است، تولید می‌شود. می­دانید که در برخی تولیدات از ماده­ای بنام آزبست استفاده می­شود که سرطان­زاست و سالهاست استفاده از آن ممنوع شده. متأسفانه آناتومی‌هایی که وارداتی است، ‌تاییدیه عدم آزبست را ندارند؛ و این‌ها برای بچه‌ها مضر هستند. محصولات ما کاملا بدون آزبست است، استاندارد دارد، همچنین رنگ‌آ‌میزی روی این آناتومی‌ها که بخش‌های مختلف بدن را نشان می‌دهد، رنگشان بدون سرب و هیچگونه ضرری به بچه‌ها که این لوازم را لمس می کنند و با آنها کار می‌کنند، نمی‌رساند. ما در بخش شیشه‌گری همانطور که عرض کردم، یکی از واحدهای منحصربفرد در سطح کشور را داریم که انواع و اقسام شیشه‌ آلات  استانداردرا می‌تواند تولید کند. از طرفی دیگر ما واحد تولید تجهیزات آزمایشگاه فیزیک داریم که تمامی نیازهای درس‌های فیزیک را که یادگیری و فهمیدن بعضی از آن‌ها بدون وسیله آزمایشگاهی برای بچه‌ها سخت است، را برآورده می­کند. به‌طور خاص مثلاٌ در بخش نور ما کیت آزمایشگاهی درس نور را داریم که به‌طور کامل حدود 80-70 آزمایش نور را پوشش می‌دهد و درس نور را واقعا به محصل به‌طور کامل می آموزد. یا در بخش الکتریسیته یک بسته یا یک کیت تقریبا 20 ماژوله داریم که این‌ها تمامی فصول درسی و عناوین درسی بخش الکتریسیته دبیرستان را پوشش می‌دهد و تمام آزمایش­های درسی در کیت‌هایی که به صورت مجزا تعریف شده‌ و در یک بسته واحد قرار می‌گیرند را، در اختیار مدارس قرار می‌دهد.

 

بطور خلاصه و صمیمانه بفرمایید که آیا به بازار فروش و میزان آن نگاه می‌کنید که کاری کنید تا بیشتر بفروشید، یا به پژوهش‌هایی که داریم یا به نسبت نیازهایی که مقاطع مختلف آموزشی دارد؛ به کدام بیشتر معطوف هستید؛ شاید هم هر دو مورد البته؟

آن‌چه که تا الان اتفاق می‌افتاده، این بوده که به هر حال بر اساس بودجه‌ای که دولت در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می‌داده، سازمان نوسازی مدارس، در قالب مناقصات اقدام به برنامه­ریزی و خرید، مایحتاج مدارس می‌کرده که ما هم در این مناقصات شرکت می­کردیم و عموماً برنده می‌شدیم، از این جهت که محصولات ما با استانداردهای درسی مدارس هم‌خوانی دارد و طبیعتا اکثر این تجهیزات از ما خرید می­شوند، ولی چند اتفاق جدید در کنار هم افتاده است. یکی این‌که به موجب مقررات جدید، سازمان نوسازی دیگر خرید یکباره و انبوه ندارد، بلکه بودجه‌ها از ابتدای سال 97 بین استان‌ها توزیع می‌شود و استان‌ها بر اساس نیازی که خودشان تشخیص می‌دهند، خرید می‌کنند و البته اولویتشان هم خرید از منابع داخل استانی است. در نتیجه سهم خرید از شرکت تا حدود زیادی نسبت به مبلغی که قبلا بوده، کاهش پیدا کرده است. اتفاق دومی که افتاده، محدودیت‌های بودجه‌ای است که آن بودجه‌هایی که سال‌های گذشته برای خرید آموزش و پرورش تخصیص داده می‌شد، امسال به شدت کاهش پیدا کرده است.

 بحث سوم این است که ما فکر می‌کنیم بچه‌ها در کنار تجهیزاتی که نیاز دارند در مدرسه با آن‌ها کار کنند تا درس یاد بگیرند، می‌توانند در منزل از سرگرمی‌ها و اسباب­بازیهایی استفاده کنند که این سرگرمی‌ها در کنار این‌که حالت بازی دارد، در واقع آموزنده هم باشد و حس خلاقیت، حس آموزشی آن‌ها را تهییج و تحریک کند و به جای این‌که اسباب بازی‌های خارجی که صرفا برای بازی استفاده می­شود، می‌توانند از اسباب بازی‌هایی استفاده کنند که علاوه بر بازی، با آن‌ها ریاضی یاد بگیرند، فیزیک یاد بگیرند، آناتومی یاد بگیرند و درس‌های مختلف. این را ما در واقع به واسطه نیازی که در بازار حس می‌کنیم هدف­گذاری کرده­ایم؛ شما می‌دانید که بالاخره در چند ساله اخیر پدر و مادرها هم حساسیتشان نسبت به این موضوع زیاد شده است. بحمدلله جامعه ما به این سطح رشد رسیده که پدر و مادرها متوجه شده‌اند که صرفا خواندن تئوریک در مدرسه برای یادگیری کفایت نمی‌کند، در نتیجه خود و الدین خیلی راغب شدند برای این‌که ابزارها و اسباب بازی‌هایی برای بچه‌ها بخرند که در خانه بچه بتواند در کنار بازی یاد بگیرد. حالا در کنار این ما توجه کنیم به توسعه بسیار سریع بازی‌های الکترونیکی و بازی‌های نرم‌افزاری و موبایلی که خودش از یک حدی که می‌گذرد، می‌تواند به‌عنوان یک خطر محسوب شود، در نتیجه سرگرمی‌ها و بازی‌های سخت‌افزاری می‌تواند به‌عنوان یک جایگزین خوب به جای سرگرمی‌ها و بازی‌های نرم‌افزاری به کار گرفته شود.

 

بفرمایید در حوزه ساخت و تولید اسباب بازی ها در چه سنین مشغول به تولید بوده و هستید؟ 

ما بر اساس رده سنی بچه‌ها، از سه سال تا 16-15 سال بازی‌های مختلفی را تعریف کردیم. برگردیم به این بحث که الان ما متوجه شدیم علاوه بر این‌که ما باید بتوانیم وزارت آموزش و پرورش را جوابگو باشیم، علاوه بر آن بازار جدیدی برای ما وجود دارد که بازار خانگی است، برای استفاده از همین ابزارها با گرایش اسباب بازی و قابل استفاده بودن در منازل. من مثال بزنم؛ مثلا ما بسته‌های آموزش ریاضی سطح دبستان را داریم. یک بسته کاملی است که کلیه درس‌ها از کلاس دوم ابتدایی تا ششم ابتدایی را پوشش می‌دهد. این مخصوص دبستان است و باید در دبستان باشد که معلم با این‌ها بتواند به بچه ریاضی یاد دهد و بچه‌ها ریاضی را بهتر یاد بگیرند، ولی همین بسته‌ها می‌تواند در بسته‌های کوچک‌تر، جمع و جورتر؛ نه به آن مفصلی، به اختصار تهیه شود و در اختیار خانواده‌ها قرار بگیرد که خانواده‌ها بتوانند به نسبت این‌که بچه‌شان کلاس چندم است، نقاط قوت و ضعفش را بسنجند و بر اساس آن وسیله­ای را که به تقویت یادگیری بچه کمک کند خرید بکنند و بچه ضمن یادگیری، بازی هم بکند، ضمنا ارزان‌تر هم برایشان تمام بشود. وقتی بسته کوچک‌تر باشد، طبیعتا قیمتش هم مناسب‌تر می‌شود. بنابراین ما گرایش جدیدمان این است که بتوانیم در بازار اسباب بازی‌ها و سرگرمی‌های آموزشی هم حرف جدیدی برای گفتن داشته باشیم. ما بیش از 100 محصول اسباب­بازی آموزشی داریم که این‌ها می‌تواند در منازل استفاده شود. نکته خیلی قابل توجهش این است که واقعا ما همه این‌ها را خودمان تولید می‌کنیم و هیچ کدام از این‌ها وارداتی نیستند، هیچ کدام از این‌ها از شرق و غرب و غیره و همسایه نیامده‌اند و این‌ها تولید خود شرکت هستند و واقعا در شرایط جدید که بالاخره تمام مسئولان کشور به دنبال حمایت از تولید داخلی هستند می­تواند توجه متولیان امر را جلب کند؛ به­عنوان مثال چند هفته پیش مصاحبه وزیر محترم آموزش و پرورش را داشتیم که ایشان روی بحث آموزش با سرگرمی و با اسباب بازی تاکید داشتند، ما عرض می­کنیم ما  پیش‌تر اقدام کرده­ایم و در این مسیر قدم برداشته­ایم و محصولاتمان را آماده کردیم که ان‌شاءالله در اختیار مدارس و خانواده‌ها قرار دهیم.

 

آیا مجموعه صنایع آموزشی صادراتی دارد؟ و آیا صادرات در دستور کارهایتان است؟

بله، قطعا صادرات یکی از توجهات هر تولید کننده ای است. تاکنون صادرات ما به صورت جسته و گریخته بوده، مثلا محصولات آناتومی ما، از لحاظ قیمتی و از لحاظ کیفیت در یک سطح بهتر از محصولات چینی و پایین‌تر از محصولات آمریکایی-اروپایی قرار دارد، از لحاظ قیمتی در بازار صادرات رقابتی است و ما سابقه صادرات محصولات آناتومی به کشورهای دیگر را داشته ایم، امسال هم برای بخش صادرات برنامه ویژه‌ای را شروع کردیم که از کشورهای همسایه و و در دسترس تر شروع کنیم و این موضوع را حتی روی کشورهای آفریقایی داریم برنامه‌ریزی می‌کنیم. کشورهای همسایه‌مان مانند عراق و افغانستان نیز بازارهای هدف ما است. ما یک برنامه تدوین کردیم که بتوانیم به ارتقاء نظام آموزشی آن کشورها کمک کنیم. مثلا در عراق ما متوجه شدیم که حجم قابل توجهی از دروس تئوریک است و در واقع نظام آموزشی کشور عراق هم نیاز به این‌که ابزارها و تجهیزات آموزشی در کنار درس‌ها قرار بگیرد تا بچه‌ها بهتر یاد بگیرند دارد. به عبارت دیگر از تئوری کاسته شود، و دروس عملی افزایش پیدا کند. ما با کشور افغانستان الان بحمدلله در این یکی، دو ماه اخیر مراودات بهتر و خوبی هم در بخش تجهیزان آموزشی دانشگاهی و هم در بخش فنی و حرفه­ای داشتیم؛ امیدواریم که بتوانیم این روابط را توسعه دهیم. البته باید برای محصولاتمان بروشور، راهنما و کاتالوگ‌هایی به دو، سه زبان اصلی جهان تهیه کنیم که این‌کاتالوگ ها بتوانند به کشورهای دیگر بروند و در آن کشورها به راحتی قابل استفاده باشند. خوشبختانه ما به لحاظ قیمت محصولاتمان امتیاز ویژه­ای داریم. هرچند با نوسانات اخیر بازار و به موازات افزایش قیمت ارز، قیمت مواد اولیه هم به شدت گران شده و این مزیت رقابتی ما را از لحاظ قیمت کاهش داده، اما به هر حال ما دنبال این هستیم که از این وضعیت استفاده کنیم و کالاهایی را که تولید می‌کنیم به خارج از ایران هم صادر کنیم.

 

در پایان اگر نکته نظر و حرفی باقی مانده که لازم می بینید متذکر شوید بفرمایید.

ما می‌دانیم که جامعه نیاز دارد تا آموزش را از حالت رسمی و تئوریک به حالت غیررسمی، مهیج، همراه با علاقمندی و با هیجان تبدیل کند. اتفاقی که در کشورهایی که پیشرفت جدی‌ای در آموزش و پرورش آن‌ها بوده، افتاده است. ما هم نیاز به این مرحله داریم. ما نیاز داریم که واقعا اسباب بازی‌هایی را وارد خانه‌هایمان بکنیم که بچه‌هایمان هم بازی کنند، هم یاد بگیرند. برای این امر باید یک تعامل چندطرفه‌ای ایجاد شود.  در شرایط خاص اقتصادی موجود که بخش تولید کشور در مخاطرات متعددی قرار دارد ما هم نیاز به حمایت مالی داریم و هم نیاز به حمایت معنوی. منظور از حمایت مالی، بیشتر مدیریت خریدهاست که بنده در جلسات و مکاتبات با مسئولین امر نظر ایشان را به این امر مهم جلب کرده­ام. ازسوی دیگر حمایت معنوی نیز نقش مهمی دارد. برای حمایت معنوی ما نیاز به فرهنگ­سازی و اطلاع­رسانی داریم. عرض بنده این است که باید فضایی ایجاد شود تا این گونه اسباب بازی‌ها وارد فضای منازل شود. هیچ دلیلی ندارد که ما اسباب بازی‌هایی را که عموما وارداتی هستند و هیچ جنبه آموزشی ندارند، اجازه دهیم به صورت قاچاق وارد کشور شود و وارد خانه‌ها شود و از این طرف تولیدکننده‌هایی مثل ما که در واقع اسباب بازی ایرانی و با فرهنگ ایرانی تولید می‌کنند که مطابق با فرهنگ ما، دروس ما و شرایط خانوادگی - اجتماعی ما است، این‌ها دیده نشود، مورد توجه قرار نگیرد و به فراموشی سپرده شود. ما واقعاً نیاز داریم تا بیشتر از پیش توسط مخاطبین که خانواده­ها هستند دیده شویم. ما مطمئن هستیم که خانواد‌ه‌ها بهترین­ها را برای فرزندانشان انتخاب می­کنند لذا باید از بهترین انتخاب اطلاع داشته باشد، یعنی اگر یک مادر یا یک پدری که می‌خواهد برای بچه‌اش یک هدیه‌ای بدهد، اگر اطلاع داشته باشد که یک وسیله‌ای است که هم قیمتش مناسب است، هم در آن یادگیری است، هم در آن هیجان است، قطعا آن را ترجیح می‌دهد به یک اسباب بازی بی‌خاصیتی که صرفا چند دقیقه‌ای، چند ساعتی سر بچه را گرم می‌کند، ولی هیچ یادگیری‌ای در آن نیست. بنابراین می‌شود گفت که ما علاوه بر حمایت مادی و یا حتی بیشتر از حمایت مادی، به یک حمایت معنوی نیاز داریم که دیده شویم. ما مطمئنیم که اگر مردم ما را ببینند، متوجه می­شوند که استفاده از تولیدات و محصولات آموزشی ما که جنبه سرگرمی دارد چقدر می­تواند برای فرزندان آنان مفید باشد به­خصوص اینکه انصافاً این تولیدات با قیمتهایی بسیار مناسب­تر و مقرون به صرفه­تر از اسباب­بازی­های خارجی در اختیار آنان قرار می­گیرد.

گفت و گو : محمدرضا زمانی خطیبی

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار