۱۰ روز قبل رییس سازمان میراث فرهنگی در جمع خبرنگاران و در مقابل کارگاه ساختمانی که با مجوز اعضای شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران فعال بود، قول داد که در تماسی با دادستان تهران، حکم توقف موقت ساخت‌وساز را در عرصه کاخ گلستان در خیابان ناصرخسرو بگیرد، اما ...
کد خبر: ۶۹۵۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳ 25 December 2018

به گزارش «تابناک تهران»؛ ۲۵ آذر علی‌اصغر مونسان - معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - بعد از گذشت حدود یک و نیم ماه از انتشار توئیتی که در آن نسبت به شکستن عرصه و حریم کاخ جهانی گلستان و پهنه بازار تهران اخطار داده بود، به خیابان ناصرخسرو کنار کاخ جهانی گلستان رفت تا به چشم خود ببیند که ساخت و ساز در عرصه‌ی تنها اثر جهانی پایتخت هنوز متوقف نشده است. او  آن روز از توقع‌اش از شهراری منطقه ۱۲ تهران گفت که این نهاد شهری باید این کار را متوقف می‌کرده است و ادامه داد: در این کار علاوه بر خسارت‌های دیگر که به میراث فرهنگی وارد شده، به جز این که به خود سازنده خسارت وارد می‌شود، چیزی دیگری ندارد، چون قطعا کار را متوقف می‌کنیم و آن وقت مالکان پروژه می‌گویند «هزینه کرده‌ایم، جوشکاری شده و کار سخت شده است».

هر چند با توجه به ادامه‌دار بودن این کار، به نظر می‌رسد مالک هر روز اقدامات‌اش را جلوتر می‌برد و میراث‌ فرهنگی هنوز نتوانسته از همه توانش برای توقف ساخت‌وساز در عرصه‌ی تنها اثر جهانی پایتخت استفاده کند‍، هر چند شنیده می‌شود در جلساتی که در سازمان میراث فرهنگی در حال برگزاری است، این پرونده به دفتر بررسیِ عملکرد، بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان میراث فرهنگی نیز رسیده است اما هنوز هیچ اظهارنظری در این زمینه مطرح نشده است؛ آن هم در شرایطی که دست‌کم سه ماه از انتشار رسمی دو ساخت‌وساز یکی در حریم کاخ جهانی گلستان در ابتدای بن‌بست تکیه‌ دولت و دیگری در عرصه‌ی این کاخ جهانی می‌گذرد، اما ...

رحمت الله رئوف - مدیر کل دفتر بررسی عملکرد، بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - به ایسنا می‌گوید: با ارجاع پرونده‌ی ساخت‌وساز در پشت کاخ گلستان، آقای مونسان موضوع را به دفتر معاون میراث فرهنگی ارجاع داد و رونوشتی از آن نیز به من ابلاغ شد تا موضوع را پیگیری کنم، بنابراین هفته قبل جلسه‌ای با حضور طالبیان، معاون میراث فرهنگی و کارشناسان ادارات میراث فرهنگی تهران برگزار و بررسی فنی موضوع در دستور کار قرار گرفت، اکنون نیز این کار در دست بررسی است که چطور این اتفاق افتاد و امضاها به چه دلایلی انجام شده‌اند؟

او با تاکید بر این‌که به یک تا دو هفته زمان برای رسیدن به نتیجه ‌ی نهایی نیاز دارند، به بیان اظهار نظر شخصی خود در این زمینه می‌پردازد و اظهار می‌کند: معتقدم خیابان ناصر خسرو به عنوان خیابانی که بخش مهمی از هویت شهر تهران است، باید مورد توجه قرار گیرد. ناصرخسرو قبلا خندق تهران بوده و اکنون به خیابان تبدیل شده و به مرور تهران گسترش پیدا کرده است. در مطالعات و تصاویر دوره‌های مختلف تاریخی خیابان ناصرخسرو یک شخصیت مستقل و یک ارتفاع مصوب داشته است که آن در تصاویر هم مشخص است.

وی با بیان این‌که اظهارنظر در مورد قرارگرفتن بنای در دست ساخت در پشت کاخ گلستان در حریم یا عرصه کاخ گلستان قرار گرفته، جای بحث دارد، ادامه می‌دهد: بناهای اطراف خیابان ناصرخسرو و ارتفاع بناهای موجود در ان محدوده، حداکثر ده و نیم متر بوده است.

او با تاکید بر این‌که شورای فنی سازمان میراث فرهنگی باید کمک کند که آثار تاریخی آسیبی نبینند، اظهار می‌کند: خیابان ناصرخسرو یک محوطه‌ی تاریخی است که بخش مهمی از هویت یک شهر محسوب می‌شود، این‌که بعداً در این کمیته و جلسات چه مسائلی مطرح و چه تصمیمی گرفته می‌شود امروز مطرح نیست، بلکه باید در این زمینه به نتیجه برسیم.

وی با اشاره به اظهارنظرهای مختلفی که در مورد عرصه و حریم مصوب عرصه و حریم کاخ گلستان مطرح می‌شود، ادامه می‌دهد: باید ببینیم چه کسانی براساس کدام نظر کارشناسی و کجا این اظهارنظرها را کرده و مجوز را امضا کرده‌اند، در واقع این موارد  جای سوال و اما و اگر دارد، ما که قصد تخریب کاخ گلستان را نداریم هدف ما احیاء و معرفی است، اما از سوی دیگر نباید حقوق مردم و شهر را ظاهر کنیم.

رئوف با بیان این‌که امروز نباید به مشخص کردن مقصر فکر کنیم، ادامه می‌دهد: خیابان ناصرخسرو ارتفاع مشخص خود را دارد، هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم که عرصه و حریم را چطور و چه گروهی ابلاغ کرده‌اند، در جلسات فنی در حال بررسی هستیم که ببینیم چرا این عرصه اینجا قرار گرفته و چرا حریم در این نقطه است؟

مهدی حجت از اظهارنظر درباره ساخت در عرصه کاخ گلستان استعفا کرد

محسن شیخ الاسلامی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی استان تهران، اما در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید:‌ تا جایی‌که اطلاع دارم هنوز دستوری از سوی دادستانی برای توقف عملیات داده نشده است.

او با اشاره به شکایت میراث‌فرهنگی استان تهران از این ساخت‌وساز و ثبت شکایت در ۱۹ آذر، بیان می‌کند: براساس اعلام نظر دادگستری نخست باید کارشناس رسمی دادگستری در این زمینه اظهار نظر کند، مهدی حجت - بنیانگذار سازمان میراث فرهنگی - انتخاب شده بود، اما وی حدود دو روز گذشته از این پرونده استعفا داد، بنابراین یک کارشناس دادگستری دیگر انتخاب شد و اکنون منتظر اعلام نظر او هستیم و تا جایی که می‌دانم هنوز رای مبنی بر توقف صادر نشده است.

به گفته‌ی وی، تا زمانی که کارشناس دادگستری نظر خود را در این زمینه اعلام نکند، رأی صادر نمی‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار