زخم‌های معده و دوازدهه یکی از بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش محسوب می‌شوند که با رعایت برخی نکات و مصرف دارو درمانپذیر هستند.
کد خبر: ۶۹۶۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۵ 29 December 2018
به گزارش «تابناک تهران»؛ زخم معده، نوعی بیماری گوارشی محسوب می شود که غذا خوردن را برایتان تلخ می کند و درد را به جانتان می‌اندازد و در موارد بسیاری لذت غذا خوردن را از شما می گیرد، این زخم ها هنگامی بروز می کنند که  لایه ضخیم مخاطی معده که بافت این عضو را از مایعات گوارشی محافظت می کند، نازک می شود و در نهایت بافت های داخلی معده بر اثر اسید زخم می شوند.
 
همه آنچه درباره زخم معده و دوازدهه باید بدانید+ رژیم غذایی و درمان
 

زخم معده و دوازدهه چه فرقی دارند؟

اکرم پورشمس معاون آموزشی و عضو پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره زخم معده و زخم دوازدهه گفت: زخم‌های معده و دوازدهه علت متفاوتی دارند و زخم‌های دوازدهه به طور کلی خوش خیم هستند، اما در زخم‌های معده احتمال بدخیمی و سرطان وجود دارند.

این متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش ادامه داد: اغلب مردم زخم‌های معده و دوازدهه را با عنوان زخم معده می‌شناسند و وقتی از زخم معده صحبت می‌کنند بیشتر منظور زخم‌های دوازدهه هستند.

میکروبی که به دستگاه گوارش حمله می‌کند

معاون آموزشی پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران به علت زخم‌های دوازدهه و معده اشاره کرد و گفت:زخم‌های دوازدهه خوش خیم هستند و علت اصلی آن میکروب هلیکوباکتری محسوب می‌شوند.

پورشمس ادامه داد: پس از میکروب هلیکوباکتری، مصرف دارو‌هایی مانند آسپیرین، ایبوپروفن، ناپروکسن و دارو‌های ضدالتهاب غیراستروئیدی که خاصیت ضد التهاب، ضددرد و تب‌بُر دارند می‌توانند عامل ایجاد زخم دوازدهه باشند.

معاون آموزشی پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در کشور ما اولین عامل ایجاد زخم‌های دوازدهه، میکروب هلیکوباکتری و پس از آن مصرف داروهاست.

همه آنچه درباره زخم معده و دوازدهه باید بدانید+ رژیم غذایی و درمان

 

درمان زخم دوازدهه چیست؟

پورشمس در ادامه به درمان زخم‌های دوازدهه اشاره کرد و گفت: زخم‌های دوازدهه تقریبا همیشه خوش خیم هستند، زیرا می‌توان میکروب هلیکوباکتری را از بین برد و به همین دلیل زخم‌های دوازدهه درمان پذیر هستند.

وی افزود: با مصرف آنتی بیوتیک و برخی دارو‌های خاص به مدت ۲ هفته می‌توان میکروب هلیکوباکتری را از بین برد، همچنین اگر کسی به دلیل مصرف مسکن یا دارو مبتلا به زخم دوازدهه شده باشد با قطع مصرف دارو زخم بهبود پیدا خواهد کرد.

همه آنچه درباره زخم معده و دوازدهه باید بدانید+ رژیم غذایی و درمان

زخم های معده را جدی بگیرید

معاون آموزشی پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به زخم‌های معده و بدخیمی اغلب آنها گفت: اکثر موارد زخم معده بیشتر با سرطان مرتبط است، البته این به معنای بدخیمی همه زخم ای معده نیست اما اگر فردی به زخم معده مبتلا بود نیاز است تا بیوپسی انجام شود تا خوش‌خیمی یا بدخیمی زخم را تشخیص دهیم.

پورشمس گفت: در زخم‌های دوازدهه نیازی به انجام بیوپسی نیست چرا که اکثر موارد این زخم‌ها خوش خیم هستند.

همه آنچه درباره زخم معده و دوازدهه باید بدانید+ رژیم غذایی و درمان

همزمانی زخم دوازدهه و معده

وی به همزمانی زخم معده و دوازدهه در برخی بیماران اشاره کرد و گفت: در اغلب مواردی که زخم‌های معده خوش خیم هستند همزمان زخم‌های دوازدهه هم دیده می‌شود ،بیشتر به علت مصرف دارو‌ها هر دو زخم بروز می‌کند، البته میکروب هلیکوباکتری نیز می‌تواند عامل همزمان زخم دوازدهه و معده باشد.

معاون آموزشی و عضو پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: در صورتی که فردی مبتلا به زخم معده و دوازدهه ناشی از مصرف دارو‌ها باشد، اما نمی‌تواند به دلیل بیماری زمینه‌ای مانند بیماران قلبی مصرف داروی خود را قطع کند در این صورت با تجویز دارو‌هایی از خانواده‌ی «زول»‌ها مانند امپرازول می‌توان از زخم معده و دوازدهه پیشگیری کرد.

وقتی زخم معده و دوازدهه خونریزی شدید می کنند

پورشمس گفت: درصد کمی از زخم‌های معده یا دوازدهه ممکن است خونریزی کنند و خونریزی فعال داشته باشند در این موارد زخم‌ها را حین آندوسکوپی می‌سوزانیم یا کلیپس می‌زنیم و با تزریق دارو خونریزی را بند می‌آوریم.

وی افزود: ۹۵ درصد زخم‌های فعال معده و دوازدهه را در طی آندوسکوپی با تکنیک‌های ویژه کنترل می‌کنیم و در موارد بسیار نادری پیش می‌آید که بیمار نیاز به جراحی پیدا کند.

همه آنچه درباره زخم معده و دوازدهه باید بدانید+ رژیم غذایی و درمان

علائم زخم معده و دوازدهه را بشناسید

رامین قدیمی متخصص گوارش و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به علائم زخم معده و دوازدهه گفت: زخم معده اغلب با درد شکمی در ناحیه بالای شکم و معده بروز می‌کنند و درد‌هایی ناشی از زخم دوازدهه با گرسنگی تشدید و در زخم معده با خوردن غذا ظاهر می‌شود.

وی افزود: شایع‌ترین علامت‌های ظاهری زخم دوازدهه اشتهای زیاد و پرخوری و بی اشتهایی شایع‌ترین علامت زخم معده محسوب می‌شود.

این متخصص گوارش یادآوری کرد: ریفلاکس مری و زخم معده علائم ظاهری مشابهی دارند.

همه آنچه درباره زخم معده و دوازدهه باید بدانید+ رژیم غذایی و درمان

رژِم غذایی مناسب برای مبتلایان به زخم معده و دوازدهه

غلامرضا کرد افشاری، متخصص طب سنتی درباره رژیم غذایی مبتلایان به زخم معده گفت: بیماران مبتلا به زخم معده باید از مصرف غذا‌های سنگین، پرچرب و دیرهضم اجتناب کنند وموادغذایی سبک و کم حجم را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند.

این متخصص طب سنتی آش جو، شیربرنج و فرنی را برای مبتلایان به زخم معده مفید دانست و گفت: این غذا‌ها به ویژه برای کسانی که دارای معده گرم هستند مفید محسوب می‌شوند.

قدیمی اظهار کرد: بهتر است مبتلایان به زخم معده در رژیم غذایی روزانه خود از غذا‌های آب پز و کبابی استفاده کنند و از مصرف غذا‌های تند، چرب، انواع فلفل‌ها و دارو‌های مسکن، آسپرین و کورتن‌ها اجتناب کنند.

همه آنچه درباره زخم معده و دوازدهه باید بدانید+ رژیم غذایی و درمان

برنج و روغن مناسب برای زخم معده

وی افزود: برنج، غذایی مفید برای زخم معده و روده‌ها محسوب می‌شود و هنگامی که با شیر درست شود از خونریزی زخم معده و روده پیشگیری می‌کند.

کردافشاری با بیان اینکه بهترین روغن برای بیماران مبتلا به مشکلات گوارشی معده روغن‌زیتون است، گفت: مصرف سبزی‌هایی، چون گشنیز، کرفس و نعناع در تقویت معده و کاهش درد مفید است.

این متخصص طب سنتی اظهار کرد: مصرف ترکیب کنجد له‌شده با نبات، رطوبت معده و ترشی آن را از بین می‌برد همچنین نوشیدن دم‌کرده بابونه، نعناع و رازیانه در تسکین و بهبود سوزش معده موثر است.

انتهای پیام/

 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار