فعالان حقوق حیوانات خواستار توقف عمل های جراحی غیرمجاز و غیراخلاقی روی سگ های بی صاحب در دانشکده دامپزشکی دانشگاه چمران اهواز شدند.
کد خبر: ۶۹۶۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳ 30 December 2018

فعالان حقوق حیوانات شب گذشته با انتشار ویدیوهایی، نسبت به عمل های جراحی غیرمجاز روی سگ های بی صاحب در اهواز اعتراض کردند. در این ویدیوها تصاویر دردناکی از سگ های بسیار لاغری دیده می شود که جای بخیه و عمل جراحی تازه روی جاهای مختلف بدن آنها دیده می شود.

به گفته فعالان حقوق حیوانات، این تصاویر چهار شب پیش در منطقه کیان اهواز از سگ های بی صاحبی گرفته شده که در دانشکده دامپزشکی اهواز روی آنها عمل جراحی انجام شده و بعد از عمل، این حیوانات در خیابان ها رها شده اند.

عضو انجمن حامیان حیوانات ژیکان در این باره به ایرنا گفت: در دانشکده دامپزشکی دانشگاه چمران اهواز در هر ترم، بیش از 10 قلاده از سگ های بی صاحب را گرفته و در اختیار دانشجویان برای انجام عمل های جراحی قرار می دهند، رفتار دانشجویان با این حیوانات نیز بدون درنظر گفتن مسائل انسانی و اخلاقی است، به طوری که بدون تفکر و با قساوت قلب در طول مراحل تحصیل بارها و بارها حیوانات بیگناه و بی پناه را تحت عمل های مختلف، آزمایش های متعدد و کالبد شکافی که یک شکنجه تمام عیار است قرار می دهند، امعا و احشای بعضی از آنها را خارج می کنند، و پس از آن، بدون تزریق آرامبخش و داروهای مورد نیاز و معمولا بدون اینکه تغذیه رسانی مناسب به آنها انجام شود، به حال خود رها می شوند.

نیما حسین زاده این کار را یک جنایت در حق این حیوانات توصیف کرد و افزود: جایی که می بایست در ابتدا محل آموزش اخلاق و معرفت در جوانان و انتقال آن به عنوان الگو در جامعه باشد، متاسفانه محل آموزش و عادی سازی جنایت شده است.

وی اضافه کرد: سگ های مظلومی که در این دانشکده هستند با توجیه کمبود بودجه، غذارسانی نمی شوند، در صورتی که سلف دانشگاه همیشه ضایعاتی چند برابر نیاز این حیوانات دارد.
ب

ه گفته وی، در همین دانشگاه بارها در خصوص کنترل جمعیت سگ ها سمینار برگزار می شود ولی همه اینها توسط دانشجوها و سیستم آموزشی انجام می پذیرد که از اجحاف و جنایت در حق حیوانات ابایی ندارند.

حسین زاده با انتقاد از خشونت اعمال شده نسبت به حیوانات تصریح کرد: این مساله سبب ترویج خشونت در جامعه نیز می شود اما سئوالی که هنوز بی جواب مانده این است که چرا به بهانه پیشرفت علمی، هنوز در دانشگاه بر روی نمونه های زنده آزمایش و کالبد شکافی انجام می گیرد در حالی که در اکثر نقاط دنیا از آناتومی های مشابه و غیرزنده و یا شبیه سازهای کامپیوتری استفاده می شود.

وی با بیان اینکه جامعه دوستداران حیوانات و محیط زیست با قلبی مالامال از درد و اندوه خواستار پاسخگویی و اعمال قانون در حق این جنایتکاران است، گفت: از 2 سال پیش نسبت به این عمل غیرقانونی و غیرانسانی در دانشکده دامپزشکی اعتراض کرده ایم، تا کنون چند بار با رئیس سابق دانشکده، رئیس بیمارستان و برخی مسئولان دانشکده گفت وگو کرده ایم ولی نتیجه بخش نبوده و آنها از عملکرد خود دفاع کرده اند، اما از شب گذشته که ویدیوی این فاجعه را منتشر کرده ایم، یکی از مسئولان به این روال نادرست و ممنوع بودن این عمل های جراحی اعتراف کرده و درخواست کرده که این سگ ها را برای معالجه به دانشکده بازگردانیم که نپذیرفتیم.

*وعده توقف «حیوان آزاری»

رئیس جدید دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز همچنین وعده کرد که بدرفتاری با سگ های بی صاحب در این دانشکده متوقف و موضوع ویدیوهای منتشر شده بررسی و با مقصران برخورد می شود.

حسین حمیدی نجات گفت: ویدیوهای منتشر شده تاثربرانگیز و مغایر با اهداف ما به عنوان دامپزشک و دانشگاهی است، با وجود مدت کوتاهی که مسئولیت گرفته ام از این بابت عذرخواهی می کنم.

وی با بیان اینکه نحوه انجام عمل جراحی روی این سگ ها در دانشکده باید بررسی شود، افزود: از انجام چنین عمل های جراحی بر روی حیوانات در این دانشکده بی اطلاع هستم و طبق دستور رئیس دانشکده موضوع صحت این ویدیوها در حال بررسی است تا مسببان شناسایی و با آنها برخورد شود.

حمیدی نجات تاکید کرد: با تقدیر از فعالیت های دوستداران حیوانات، صمیمانه به آنها قول می دهم تا جایی که بتوانم از وقوع چنین رفتارهایی با حیوانات در این دانشکده جلوگیری کنم.

وی در ادامه توضیح داد: در زمینه آموزش به دانشجویان برخی امور به صورت روال انجام می شود، اما مواردی که در این ویدیوها وجود دارد خاص و خلاف رویه معمول آموزشی است، به ویژه در 2 مورد از این نمونه باید درمان کامل انجام می شد.

حمیدی نجات با تاکید بر رعایت اصول اخلاقی نسبت به حیوانات گفت: اعمال جراحی بر روی حیوانات تنها با هدف سلامت آنها باید انجام شود و اگر حیوانی مورد آزمایش قرار می گیرد باید تمام شرایط برای بازگرداندن سلامت به او انجام شود، این در حالیست که در مواردی که در ویدیوها مشاهده شده این مساله رعایت نشده است.

وی کالبدگشایی روی حیوان زنده در دانشکده را رد کرد و افزود: کالبدگشایی فقط بر روی نمونه های تلف شده و با موافقت صاحب حیوان انجام می شود، همچنین در صورت درخواست صاحب حیوانی که بیماری لاعلاج دارد، برای آن حیوان مرگ راحت (اتانازی) انجام می شود.

فعالان حقوق حیوانات در سال های اخیر نسبت به بدرفتاری و کشتار سگ های بی صاحب در خوزستان بارها اعتراض کرده اند. چندین تجمع اعتراضی از سوی این فعالان محیط زیست نسبت به عملکرد خلاف قانون شهرداری اهواز در جمع آوری سگ های بی صاحب و کشتار آنها با اسلحه گرم برگزار شده است.

آبان ماه امسال بود که فعالان حقوق حیوانات با انتشار ویدیوهایی از «سگ سوزی» در اهواز خبر دادند و خواستار ورود دادستانی به سوزاندن سگ های بی صاحب و نحوه جمع آوری آنها و برخورد با عاملان شدند.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار