رئیس کمیسیون سلامت شواری شهر تهران با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات با تاکید بر اینکه رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد باید پاسخگوی این حادثه باشد گفت: شهردار وقت نیز باید پاسخگو باشد که چرا اجازه ساخت وساز در دل کوه را صادر کرده است.
کد خبر: ۶۹۷۱۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹ 30 December 2018

به گزارش «تابناک تهران»؛ زهرا صدراعظم نوری در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود به حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات اشاره کرد و گفت: وقتی کوه را برای احداث دانشگاه می‌تراشند وقتی حریم منابع ملی از تیررس زمین خواران بی امن است. وقتی غیرقانونی مجوز ساخت و ساز صادر می‌شود و ایمن سازی راه‌ها برای متولیان آن با اما و اگرهای بی حاصل انتخابی و شرطی می‌شود چشمان این گونه در حسرت غمبار، شاهد از دست رفتن جگر گوشه‌هایمان می‌شود.

وی افزود: هنوز یک هفته از حادثه دلخراش آتش سوزی و فوت دو کودک در پیش دبستانی زاهدان نگذشته بود که خبر واژگونی اتوبوس واحد علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در سینه کش پرپیچ وخم سیمون بولیوار داغ جان سوزی در دل پایتخت نشینان گذاشت. اکنون چهار  روز درحالی از این فاجعه دلخراش می گذرد که هیچ پاسخی از نهادهای مربوطه به گوش نمی‌رسد و تنها حکم برکناری زبانی برای تأسف از تقصیرها شده است.

وی ادامه داد: چگونه می شود اراضی ملی تصرف و در ارتفاع غیرمجاز مجوز ساخت دانشگاه صادر می شود؟ چگونه آرام آرام وسعت دانشگاه در اراضی ملی مجاور گسترده تر می شود بی آن که تغییرات لازم برای تامین دسترسی ایمن برای آن لحاظ شود؟ چگونه دانشگاه اجازه دارد از جاده‌های باریک و پر پیچ خم بدون وجود گاردریل و حفاظ برای دسترسی به دانشگاه های خود استفاده کند و اتوبوسهای فرسوده ای را که بیش از 8 سال است از رده خارج شدند به طور غیرقانونی به کار بگیرد.

چه گلچین نابی از قانون مداری! اما اینبار  10 نفر از جوانان این سرزمین جان باختند و ده‌ها نفر مصدوم شدند وخانواده ایران داغدار شد.

این عضور شواری شهر تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود با تاکید بر اینکه وزارت علوم وتحقیقات باید پاسخگو باشد افزود: وزارت علوم به موجب قانون مکلف به صدور مجوز ایجاد یا توسعه هر گونه واحد آموزش عالی یا تحقیقاتی است. شورای عالی انقلاب فرهنگی باید پاسخگو باشد چرا که یکی از وظایف سه گانه آن تعیین ضوابط تخصیص مراکز علمی و آموزشی است و باید یه این سوالات پاسخ داده شود که آیا در صدور مجوزها و ضوابط تاسیس مراکز علمی استانداردهای ایمنی نیز لحاظ شده است؟

رئیس دانشگاه آزاد باید پاسخگو باشد چگونه است که با وجود درآمدهای سرشاری که مستیقما از دانشجویان اخذ می شود، اما سرویس‌های فرسوده از رده خارج هستند که در سراشیبی ناایمنی که از چشم غیرناظر آنها آشکارا پنهان مانده است دچار چنین مصیبتی می شوند!

وی افزود: رئیس هئیت امنای دانشگاه آزاد باید پاسخگو باشد چرا که راجع به جزئی ترین مسائل واحدهای شهرستانی اظهار نظر می کند در این حادثه دلخراش غایب بزرگ است. شهردار وقت باید پاسخگو باشد مگر شهر حریم ندارد درختان را قلع و قمع کردند باغاتمان را به یغما بردند. از زمین خواری به کوه و سنگ رسیدند و بازهم مجوز ساخت و ساز صادر کردند. چطور می‌شود که قانون همانند چوب تری نحیف در دستان شما به هر طرف خم می شود معاینه فنی باید پاسخگو باشد می گویند گواهی معاینه فنی این اتوبوس یک هفته پیش از حادثه منقضی شده است. خیر. این چنین نیست بلکه صدور گواهی از سال 1391 برای اتوبوس به عنوان خودروی فرسوده و از رده خارج شده، از اساس اشتنباه بوده است.

وی ادامه داد: این چه گواهی معاینه فنی است که ستاد برای خودروهای از رده خارج صادر می کند این چه فرآنید معیوبی است در صدور گواهی معاینه فنی خودروهای فرسوده، مگر می شود برای خودروهای از رده خارج گواهی سلامت فنی صادر کرد.

نوری تاکید کرد: صدا وسیما باید پاسخگو باشد این اعمال در پوشش اخبار این حادثه غمبار تنها به مانند حمایت از پشت میز نشینانی است که این روزها از تربیون ها گریزان هستند چرا فریاد مادران از غم پرپرشدن کودکانش در زاهدان و سیل اشک پدرشان در داغ جوانانشان در تهران در صدای شهر خاموش شد مگر نه اینکه یکی از رسالتهای صدا وسیما اطلاع ر سانی، افزایش آگاهی جامعه وایجاد شرایط مناسب برای نقد برنامه های دستگاههای اجرایی وارزیابی عملکرد آنها است چرا با وجود هزاران هزار حوادث مختلف در گوشه وکنار کشور به دلیل عدم توجه به نبود برنامه در حوزه ایمنی هنوز هم واژه ایمنی سازی چون کالای لوکس در جامعه نامملوس مانده است. تا جایی که موضوع ایمنی و مدیریت بحران همین اندازه برای مجلس نشینان ما مهم می شود که از انقضای قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور اکنون 4 سال می‌گذرد؛ اما هنوز در اولویت رسیدگی در مجلس قرار نگرفته است. حادثه می آید وبرسرمان خراب می شود و می رود و برنامه ریزان هم از بلندای خرابی‌ها عبور می کنند و برای رفع خسارت تنها بودجه ریزی می کنند.

این عضوشورای اسلامی شهرتهران تاکید کرد: اینکه دادستان کل کشور جهت رسیدگی به این حادثه جانسوز ورود پیدا کرده تنها درخواست من به عنوان نماینده مردم پایتخت نه تنها دادخواهی از دانشجویان وعزیزان از دست رفته مان است؛ بلکه دادخواهی از کلیه شهروندان شهرم که جان ومالشان را در شهر به مدیریت و چشمان ناظران به امنیت می سپارند، می باشد. باشد که در سایه رحمت پرودگار وجدانها بیدار دستان به گشودن گره ها و گام ها در راه اعتلای ایمنی سلامت و صیانت از شهروندان و حقوق مدنی آنها پیش قدم باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار