مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران گفت: پیشرفت فیزیکی طرح فاضلاب تهران تا امروز به ٦٥ درصد رسیده است که نسبت به متوسط کشور رقم بالایی را نشان می دهد.
کد خبر: ۷۰۰۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳ 06 January 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ مرتضی عزالدین روز یکشنبه در حاشیه بازدید از تصفیه خانه و تونل فاضلاب غرب تهران در جمع خبرنگاران گفت: توجه به پروژه فاضلاب عمدتا بعد از انقلاب اسلامی اتفاق افتاد، تا قبل از انقلاب در بحث آبرسانی آنقدر با مشکل مواجه بودیم که به مقوله مهم زیست محیطی فاضلاب توجه چندانی نشد.
وی افزود: در سطح کشور و برای کلان شهر تهران مطالعات مهمی انجام شد اما عمده فعالیت در بحث فاضلاب بعد از انقلاب به حالت اجرایی درآمد.
عزالدین ادامه داد: مطالعات طرح فاضلاب تهران از سال ١٣٢٧ آغاز و در نهایت اجرای آن به سال ١٣٧٤ موکول شد که تمام این مدت عملیات اجرایی آن به دلیل مشکلات عدیده ای که در آب شرب تهران وجود داشته عقب افتاده و مسئولان در حال بازنگری عملیات بودند.
مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران گفت: در سال ٨٤، ٩٠ و ٩٢ طرح برای جانمایی تصفیه خانه و نیز تعدد بیشتر آن بازنگری شد تا بتوان از آن برای نقاط مختلف شهر تهران استفاده کرد.
وی افزود: در حال حاضر حدود ٧٤ درصد عملیات لوله گذاری انجام و حدود ٩١ درصد از فعالیت خطوط اصلی تونل و ٤٠ درصد از فعالیت تصفیه خانه ها انجام شده است.
عزالدین ادامه داد: از مجموع ٩ هزار کیلومتر شبکه حدود ٦ هزار و ٦٩٣ کیلومتر اجرا و حدود دو هزار و ٣٠٠ کیلومتر از این طرح باقی مانده است.
به گفته وی، کل طرح مربوط به تونل و خطوط انتقال ١٩٢ کیلومتر بوده که تاکنون ١٧٥ کیلومتر از آن انجام و حدود ١٧ کیلومتر از آن باقی مانده است که با توجه به تحریم موجود فعالیت این پروژه به خوبی در دست اجرا قرار دارد.
مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران ادامه داد: در حال حاضر تصفیه خانه های فیروز بهرام و شهرک غرب در حال ساخت است که اعتبار تصفیه خانه فیروز بهرام یک هزار و ٨٠٠ میلیارد تومانی است و تامین مالی آن از طریق بانک توسعه اسلامی صورت گرفته است.
وی به ساخت دیگر تصفیه خانه ها اشاره کرد و گفت: تصفیه خانه هفت و هشت در مرحله مناقصه قرار دارد که با توجه به نیاز 800 میلیارد تومان سرمایه اکنون به دنبال انتخاب پیمانکار هستیم ، تصفیه خانه دیگر در کنار شهر آفتاب قرار دارد که به دنبال تامین مالی از طریق بانک توسعه اسلامی هستیم و این طرح نیازمند ٢٠٠ میلیارد تومان سرمایه است.
به گفته عزالدین، تصفیه خانه دیگر در شمال غرب تهران قرار دارد که اکنون در حال مکاتبه با دولت برای ساخت این تصفیه خانه هستیم.
مدیر عامل شرکت فاضلاب تهران اضافه کرد: میزان پیشرفت اجرای شبکه فاضلاب در برخی مناطق 98 درصد و در برخی دیگر از مناطق مانند مناطق 21 و 22 میزان پیشرفت اجرای پروژه هشت تا 13 درصد اعلام شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 600 هزار انشعاب در تهران نصب شده است گفت: برای تکمیل شبکه و تصفیه‌خانه فاضلاب شهر تهران اعتباری بالغ بر هشت هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان نیاز داریم که درآمد به دست آمده از حق انشعاب سه هزار میلیارد تومان است بنابراین باید به طور حتم به فکر تامین سرمایه از طریق دیگر زمینه ها باشیم.
وی زمان اتمام این طرح را یک دوره 25 ساله دانست و افزود: در ابتدا قرار بود این طرح از طریق اعتبارات بانک جهانی به مرحله اجرا درآید اما به دلیل برخی از مسایل مربوط به تحریم این موضوع با چالش هایی روبرو شد.
عزالدین با بیان اینکه پیشرفت این طرح با همکاری مسئولان وزارت نیرو و آبفا در حال انجام است، اظهارداشت: تمام مطالبات‌ پیمانکاران پرداخت شده و در صورتی که منابع مالی این پروژه به زودی تامین شود، می توان این پروژه را در مدت سه سال به اتمام رساند.
مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران ادامه داد: به طور حتم شبکه فاضلاب تا سال 1400 به اتمام خواهد رسید در حالی که اتمام پروژه تصفیه‌خانه‌ها نیازمند منابع مالی است که امید است تامین آن هر چه زودتر صورت گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار