سرانجام پس از یکسال کش و قوس بر سر تخریب یا ایمن سازی ساختمان معروف به کفش ملی واقع در میدان قیام پایتخت، شهرداری تهران اعلام کرده که تصمیم گرفته این بنا و نماد 85 ساله را نجات دهد.
کد خبر: ۷۰۰۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱ 08 January 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ علی محمد سعادتی شهردار منطقه 12 تهران روز سه شنبه در محل این ساختمان به خبرنگاران اعلام کرد: بنای این ساختمان مقاوم سازی و حفظ می شود.
وی افزود: بخش هایی از این بنا نگه داشته خواهد شد، بخش هایی با توجه به حجم تخریب یا میزان ارزشی که در بافت معماری آن وجود دارد ممکن است نیازمند نوسازی کامل باشد. 
شهردار منطقه 12 تهران با تأکید بر اینکه نمی توان به صورت یکپارچه درباره این ساختمان فکر و درخصوص آن اقدام کرد یادآور شد: جداره ساختمان، نوع آجرکاری، تزئینات و رخ بام آن ارزش هایی را در این محدوده بازنمایی می کند که باید حفظ شود. 
سعادتی اضافه کرد: از امروز اقدام های اولیه شامل ایمن سازی معبر پیرامون، تجهیز کارگاه، تخلیه نخاله و سبک سازی دیوار انجام خواهد شد.
به گزارش ایرنا، اواخر آبان ماه سال گذشته ساختمان کفش ملی واقع در میدان قیام به دلیل نداشتن ایمنی تخلیه و باوجود آنکه اعلام شد روند تخریب آن آغاز شده اما به دلیل مخالفت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، این اتفاق نیافتاد.
دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران پیشتر به خبرنگار ایرنا گفته بود: هنوز برای ما محرز نشده که مرمت و مقاوم سازی این ساختمان ممکن نیست و باید تخریب شود. 
قدمت ساختمان معروف به کفش ملی واقع در ضلع شمال غربی میدان قیام به سال 1312 بر می گردد که در مجاورت یک رستوران بخش خصوصی قرار دارد و پیش از این مدیران شهرداری اعلام کرده بودند درصورت تخریب این ساختمان، بنای رستوران نیز تحت تاثیر قرارخواهد گرفت. 
مسئولان شهرداری منطقه 12 در گذشته اصرار داشتند این بنا به منظور حفظ جان شهروندان باید تخریب و بازسازی شود اما مدیران میراث فرهنگی می گفتند هنوز برای تخریب به جمع بندی نرسیده اند.
با انتصاب سعادتی به عنوان شهردار منطقه 12 در چهار ماه پیش، رویکرد شهرداری نیز تغییر کرده و حالا قرار است این ساختمان مرمت و بازسازی شود. 
سعادتی، پیش از شهرداری منطقه 12 نیز، زمانی که در کسوت مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران فعالیت می کرد یکی از مخالفان تخریب این ساختمان بود.
وی در پاسخ به این موضوع که پیش از این مترو اعلام کرده امکان مقاوم سازی این بنا وجود ندارد اظهارداشت: هر کس باید در چارچوب تخصص خودش اظهارنظر کند.
سعادتی تصریح کرد: کار شرکت مترو ساخت مترو و تونل زیرسطحی است و بهتر است متولیان این شرکت درخصوص مرمت ساختمان های تاریخی اظهارنظر نکنند. 
وی با بیان اینکه مرمت بناهای تاریخی فناوری و روش های خاص خود را دارد گفت: با توجه به اینکه در بافتی قرار داریم که بخشی از دوره صفوی و قاجاری را تشکیل می دهد بنابراین در مواجهه با این ساختمان ها نمی توان گفت به دلیل آنکه ایمنی لازم را ندارند یک به یک آنها را تخریب کنیم. 
سعادتی تصریح کرد: بنابراین باید از اینکه واقعا هیچ روش و امکانی برای مقاوم سازی و نگهداری این ارزش ها نیست مطمئن شویم که این مساله هم برعهده دستگاه ذیصلاح مانند سازمان میراث فرهنگی، شرکت ها و مشاورینی که تخصص مرمت ابنیه و بناهای تاریخی را دارند، قراردارد.
شهردار منطقه 12 تهران در تشریح سیاست و رویکرد شهرداری در این زمینه بیان کرد: شهرداری تهران براساس قوانین ضمانت سلامت شهروندان را در تردد معابر برعهده دارد و باید به قدری فضای شهری ایمن باشد که هیچ شهروندی حین تردد در سطح شهر دچار حادثه نشود.
وی بیان کرد: اخطارهایی که درخصوص رفع خطر صادر می شود مخاطراتی را گوشزد می کند که ساختمان ها برای عابران پیاده و شهروندان پیرامونی دارد.
سعادتی ادامه داد: در همین زمینه شهرداری منطقه 12 اخطارهایی به ملک کفش ملی داد مبنی بر اینکه موقعیت این ملک و جایگاهش به گونه ای است که می تواند مخاطراتی برای شهروندان، عابران پیاده یا خودروهای عبوری ایجاد کند. 
سعادتی تصریح کرد: متأسفانه تا امروز باوجود تلاش ها و هماهنگی ها، کار جدی صورت نگرفته که البته نباید بعضی از گرفتاری های حقوقی از جمله رضایت و اختلاف مالک، مستأجر و سرقفلی دار را در این زمینه نادیده گرفت که بسیاری از بناهای نا ایمن منطقه به این مساله مبتلا هستند.
وی با اشاره به برگزاری جلسه ای با دادستان تهران در این باره اظهارداشت: دادستان تهران نیز در این زمینه همکاری خیلی خوبی دارد.
به گفته سعادتی، دادستان دستور داد برای ساختمان هایی که به دلیل کارشناسی، این جمع بندی حاصل می شود که نیازمند مقاوم سازی است بهره برداران اعم از مستاجر و صاحب سرقفلی بتوانند ایمن سازی لازم را انجام دهند.
وی اظهارامیدواری کرد که مالکان کفش ملی نیز ایمن سازی را انجام دهند.
شهردار منطقه 12 تهران گفت: ساختمان کفش ملی صرفنظر از موقعیت شهری به علت بافت ساختمان و خاطراتی که شهروندان از آن دارند جزو اولین فروشگاه های کفش ملی تهران است.
وی خاطرنشان کرد: مالکان کفش ملی اگر به فکر شهر نیستند حداقل باید به فکر هویت نشان خود باشند. 
سعادتی گفت: با توجه به فصل زمستان و حجم بارش ها نگرانیم این ساختمان در جریان بارش ها آسیب های جدی تری ببیند. 

گزارش: عاطفه نژادسالاری

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار