شهرداری تهران میلیاردها تومان برای بازسازی میدان مشق هزینه کرد اما وزارت امور خارجه درهای این میدان را به روی مردم بست. طی رایزنی ها صورت گرفته قرار است بزودی درهای این میدان قجری به روی مردم باز شود.
کد خبر: ۷۰۰۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸ 08 January 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ میدان مشق در قلب پایتخت 200 ساله ایران جای گرفته است و مجموعه ای است که بستر بسیاری حوادث مهم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی معاصر بوده است. فضایی است که از یک سو تجربه تاریخی را پیش چشم مخاطب می گذارد و از سوی دیگر تجربه ای از زندگی روزمره کنونی. 

 میدان مشق از جنبه های گوناگون معماری، حوادث اجتماعی، اتفاقات تاریخی و سیاسی و جایگاه هنری و فرهنگی درخور توجه و بررسی است.

شهرداری تهران در زمان مدیریت سابق اقدام به بازسازی این میدان قجری کرد و برخی سنگ‌های این میدان تاریخی را از رکن آباد آورد.

محمد باقر قالیباف شهردار وقت تهران در  افتتاح میدان مشق در محدوده مرکزی شهرتهران  گفت:  شاهد هستیم یکی از نقاط و محورهای تاریخی و هویتی پایتخت که به نوعی یا دیده نمی شد و یا کمتر دیده می شد، با کمک و همراهی دوستان خوبمان در وزارت خارجه و بقیه دستگاه های اداری همانند دانشگاه تهران بازگشایی شد.
وی افتتاح میدان مشق را نمونه ای از همکاری و همدلی میان دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی بیان کرد و گفت: جا دارد از همه همکاران و دوستانی که دست در دست هم دادند تا این طرح به سرانجام برسد، تقدیر و تشکر کنم.

قالیباف با تاکید بر اینکه تصمیم قطعی ما در شهرداری تهران این است که ان شاءالله بتوانیم زندگی را به مرکز تاریخی و هویتی شهرمان یعنی منطقه 12 برگردانیم، افزود: این از تصمیماتی است که 5، 6 سال است که اتخاذ شده به طوری که آثار چندین سال زحمت مدیریت شهری پایتخت در این منطقه نمایان می شود.

شهرداری تهران میلیاردها تومان هزینه برای بازسازی میدان مشق انجام داده و لی درهای باغ ملی و میدان مشق به روی مردم بسته است. قرار بود این مسیر تاریخی اصلاح شود و برای مردم بازگشایی شود تا بتوانند ازاین فضای تاریخی که با صرف هزینه‌های زیاد اصلاح و آماده شده، استفاده کنند اما حدود یک سال وزارت امورخارجه برخلاف قول‌ها و وعده‌هایش درهای باغ را بعد از اتمام ساعت اداری به روی مردم بست.

 احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: میدان مشق و باغ ملی از بناهای شناسنامه‌دار تهران است، این فضا با معماری ویژه اواخر دوره قاجار و پهلوی اول از عناصر هویت‌ساز تاریخ شهر تهران به‌حساب می‌آید، اما شاهدیم درهای باغ ملی بعد از اتمام ساعت کاری بسته می‌شود و این در حالیست که بسیاری از مراکز دیدنی و موزه ها در این راستا قرار دارد اما درها بسته می‌شود و مردم پشت درهای بسته می‌مانند.

 

مسجد جامعی با اشاره به برنامه شهرداری برای احیاء حیات شبانه تصریح کرد: باز شدن درهای مجموعه باغ ملی می‌تواند گام موثری در راستای احیاء حیات شبانه تهران داشته باشد.
همچنین ساخت و ساهای زیادی در حریم میدان مشق  صورت گرفت. حجت نظری عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: این ساخت‌وساز از چند جنبه ایراد دارد.

وی ادامه داد: از طرفی، این محدوده در بافت قدیمی و تاریخی شهر قرار دارد و در حریم بلافصل ساختمان روزنامه اطلاعات و سردر باغ ملی که بافت تاریخی قرار دارد.

میدان مشق یک محوطه تاریخی مربوط به دوره قاجار است که در تهران در محدوده بین خیابان امام خمینی و سی تیر واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این میدان مدت کوتاهی نیز در دوره رضاشاه به نام باغ ملی خوانده می‌شد و بعد از آن ساختمان‌های دولتی در آن ساخته شد.میدان مشق در آغاز منطقه‌ای نظامی بوده که برای کاربرد تمرین رزمی قشون در زمان فتحعلی شاه ساخته شده بود.

 

بعد از آنکه طرح برپایی نخستین باغ همگانی (پارک) شهر تهران در زمین‌های درون میدان مشق برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی شد و از همین رو نام «میدان مشق» به «باغ ملی» تغییر پیدا کرد.

بعد از اینکه وزارت امور خارجه درهای میدان مشق را به روی مردم بست با روی کار آمدن حناچی شهردار سوم شورای پنجم در یک سال و نیم گذشته قرار شد مذاکراتی با وزارت امور خارجه در این باره صورت گیرد. حناچی به وزارت امور خارجه رفت تا در این باره رایزنی کند.

 

شهردار تهران از باز شدن درهای میدان مشق تا ساعت 24برای شهروندان در پی مذاکره با وزیر امور خارجه خبر داد.

 پیروز حناچی در مورد جزئیات دیدارش با وزیر امور خارجه با بیان اینکه قرار شده تا شهرداری نیروی لازم برای حفاظت و حراست از مجموعه میدان مشق را از ساعت ۱۸ تا ۲۴ تأمین کند و عملاً در میدان مشق بعد از ساعات اداری هم به روی مردم باز باشد، گفت: البته از اول دی ماه، ورود خودروهایی که پارکینگی برای آنها در ساختمان مجموعه میدان مشق تعبیه نشده، ممنوع شده است.

وی ادامه داد: سازمان‌های مستقر در مجموعه، فهرست پلاک‌های خودرو را اعلام کرده‌اند و به این ترتیب فقط خودروهایی که پلاک‌شان ثبت شده از گیت میدان مشق عبور می‌کنند و به داخل پارکینگ ساختمان می‌روند. از سوی دیگر با هماهنگی صورت گرفته از اول دی ماه خودروی پارک شده در میدان مشق نمی‌بینیم.

حناچی با بیان اینکه یکسری از خودروها هم برای وزارت امور خارجه بود که آنها هم موظف شدند محل پارک‌شان را به پارکینگ وزارت خارجه انتقال دهند، درباره صحبت‌های انجام شده با وزیر امور خارجه با موضوع اضافه شدن میدان مشق به عرصه عمومی شهر، گفت: بر این اساس، پکیجی از موزه‌های ایران باستان، ملک، دوران اسلامی، پست، عبرت و مجموعه دانشگاه و مرکز اسناد و موزه وزارت خارجه به‌ عنوان عرصه‌های همگانی تهیه خواهد شد. وزارت نفت هم ابراز تمایل کرده تا اولین ساختمان نفتی ایران که مربوط به ساختمان بریتیش پترولیوم بوده را به مجموعه مذکور اضافه کند.
شهردار پایتخت همچنین از تقویت نور عمومی میدان مشق خبر داد و گفت: بر اساس توافقات قبلی نورپردازی ساختمان‌های تاریخی میدان با هماهنگی شهرداری تهران، وزارت امور خارجه و اداره برق انجام می‌شود.

میدان مشق قرار است بعد از ساعات اداری و همچنین روزهای پنج شنبه و جمعه به صورت ۲۴ ساعته به روی شهروندان گشوده شود.

 علی محمد شهردار منطقه ۱۲  در این باره گفت: محوطه میدان مشق پایتخت از ابتدای بهمن ماه پس از ساعت اداری از ساعت ۱۸ تا ۲۴ به روی شهروندان گشوده می‌شود.

 وی ادامه داد: «همچنین این میدان روزهای پنج‌شنبه و جمعه یکسره تا ساعت ۲۴ برای استفاده شهروندان باز خواهد بود.»

سعادتی افزود:  گیت‌ها تجمیع، نرده‌ها و فنس‌های محیط نیز به حداقل  می رسد و به منظور افزایش روشنایی و نور عمومی میدان نیز مذاکراتی با اداره برق صورت  می گیرد، ضمن اینکه نورپردازی ساختمان‌هایی که در توافقات قبلی مورد اشاره قرار گرفته، انجام خواهد شد.»

 براساس این گزارش، قرار است میدان مشق محلی باشد که همه مردم بتوانند در آن تردد و از همه موزه های نزدیک این محل، استفاده کنند. موزه ایران باستان، موزه ملک، موزه دوران اسلامی، موزه پست، موزه عبرت جاذبه های گردشگری هستند که با بازگشت میدان مشق به عرصه عمومی، دسترسی شهروندان به آنها آسان تر می‌شود. علاوه بر اینها سر در باغ ملی هم به تنهایی یکی از جاذبه های ویژه ملی گردشگری است. قرار است ظرف چند روز آینده درهای این میدان به روی مردم گشوده شود.

انتهای پیام/

*فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار