کد خبر: ۷۰۲۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶ 12 January 2019
هاشم فرزند شریفه - زگیل دست راستش خوب شود، طلسمش باطل شود، زنش غرغر نکند، زنش معصومه به فکر زندگی اش باشد، توقع زیادی نداشته باشد، محمدحسن فرزند عطا - دو شیفته کار کند، به زنش گیر ندهد، برای خانه اش ال سی دی بخرد، از این مبل‌های سلطنتی بخرد، حواسش به کار و زندگی اش باشد. لیلا فرزند رقیه - باد فتقش خوب شود، کیست زیر دلش خوب شود، ورم معده اش خوب شود.

به گزارش «تابناک تهران»؛ روزنامه «خراسان» به این مقدمه اضافه کرد: این‌ها همه جزئی از ۲۵۰۰ طلب و حاجاتی است که مردم محل و به خصوص زنان به مرد ۵۱ ساله همان سبزی فروش بی سواد ورشکسته گفته یا نوشته بودند تا با خواندن و نوشتن دعا، مشکلاتشان را رفع کند، یک کیسه گونی بزرگ حاوی هزاران برگه کوچک در ابعاد ۷ در ۳ سانتی متر که توسط مأموران اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی خراسان رضوی به همراه چندین کتاب دعا و ابزار رمالی و دعانویسی از منزل این سبزی فروش در این هفته کشف شده است.

بیشتر نامه‌ها طبق بررسی دستخط‌ها نوشته یک یا دو نفر است و نشان می‌دهد که ساکنان محل و به خصوص زنان بی سواد یا کم سواد به منزل این زن و شوهر ۵۱ ساله مراجعه می‌کردند. اما این زن و شوهر رمال چگونه دستگیر شدند.

سرهنگ حسین بیدمشکی رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی گفت: چندی قبل زن و مردی با مراجعه به پلیس از این رمالان شکایت کردند و اعلام داشتند که دخترشان را نزد زن و شوهر دعانویس بردند و به او گفته بودند که چشم هایش ضعیف است تا او برای تقویت بینایی این دختر کاری بکند. زن و شوهر دعانویس نیز به آن‌ها قول داده بودند که حتما با تجویز‌هایی که می‌کنند، چشم‌های دخترک از لحاظ بینایی قوی می‌شود؛ بنابراین مرد رمال به منظور درمان این درد، در مرحله اول مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از این زوج می‌گیرد و برای دخترشان دعایی می‌نویسد و یک سری دستورالعمل‌ها و کار‌هایی را بیان می‌کند که باید دخترک انجام دهد، پس از گذشت چند ماه که والدین این دختر به تمامی دستورالعمل‌های مرد رمال و همسرش عمل می‌کنند متوجه می‌شوند که نه تنها بینایی دخترشان افزایش نیافته است بلکه نسخه مرد رمال موجب ضعیف شدن شدید چشم دختر شده و او را تا آستانه نابینایی پیش برده است؛ بنابراین به مرد رمال مراجعه می‌کنند و او را مورد بازخواست قرار می‌دهند، اما رمال وقعی به حرف‌های این زوج نمی‌نهد و همین موضوع سبب می‌شود که پدر و مادر این دختر به پلیس اعلام شکایت کنند.

سرهنگ بیدمشکی اضافه کرد: پس از این شکایت مأموران اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی به آدرس محل سکونت زوج دعانویس واقع در خیابان ایثار مشهد مراجعه کردند و در تاریخ ۲۳ اردیبهشت امسال این دو را دستگیر کردند و در بازرسی از محل سکونت آن‌ها نیز تعداد زیادی ابزار و ادوات رمالی و دعانویسی و چند کتاب مربوط به سحر و دعا و رمالی کشف کردند و متهمان را به دستگاه قضایی معرفی کردند که پس از برگزاری جلسه محاکمه دو زن و شوهر رمال با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیونی آزاد شدند تا تحقیقات کامل تری درباره جرایم آن‌ها انجام شود.

رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی گفت: زن و شوهر رمال در پوشش برگزاری جلسات ختم قرآن اعمال مجرمانه خود را انجام می‌دادند و از هر مراجعه کننده بابت هر دعا ابتدای کار مبالغی از ۳ تا ۵۰ هزار تومان می‌گرفتند و در اغلب موارد نیز با عنوان این که باید برای رفع مشکلات نذوراتی نیز داده شود از مردم و مراجعه کنندگان می‌خواستند تا نذورات خود را نیز به منزل آن‌ها بیاورند.

سرهنگ نوری رئیس اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی خراسان رضوی نیز درباره این پرونده گفت: حدود ۳ هزار برگه دعا از منزل این متهمان به همراه کتاب‌های قدیمی رمالی و دعانویسی کشف و متهم پس از آن تحویل مقام قضایی و روانه زندان شد ولی با قرار وثیقه آزاد شد. به گفته این مقام پلیس آگاهی متهم قبلا نیز به همین جرم دستگیر و روانه زندان شده بود، اما پس از دستگیری باز اعمال مجرمانه خود را ادامه داد، وی هر ۶ ماه یک بار نیز محل سکونت خود را تغییر می‌داده است به گونه‌ای که ۶ ماه پیش در خیابان علیمردانی سکونت داشته ولی اکنون به خیابان ایثار تغییر محل داده است.

سرهنگ نوری اضافه کرد: بیشتر مراجعه کنندگان به رمال را، زنان تشکیل می‌دادند، و او هیچ مراجعه کننده‌ای را رد نمی‌کرد و ادعا می‌کرد که همه بیماری‌ها و مشکلات آن‌ها را درمان می‌کند. مرد رمال، اما در گفت: وگو با خراسان همواره ادعا می‌کند که دعاهایش ردخور ندارد، دلیلش را هم این می‌گوید که چرا بقیه خانواده‌ها مراجعه و اعلام شکایت نکردند. مرد ۵۱ ساله رمال از سوابق خود هم می‌گوید: از این که قبلا در میدان شهدای مشهد سبزی فروشی داشته و ورشکسته شده است و آن گاه به رمالی و دعانویسی رو آورده است، حتی ادعا می‌کند مشکلات بسیاری از مردم را رفع کرده است. اما این مرد که ادعای حل همه مشکلات مردم را دارد خود چه مشکلی دارد و چرا آن‌ها را حل نکرده است چرا نتوانسته نیسانی که از او دزدیده شده را پیدا کند؟ پاسخ می‌دهد من ۴ زن دارم و ۲۰ فرزند، من به همین نان کم قانع ام بیشتر اشکنه می‌خورم همه همسران و فرزندانم هم در یک منزل با هم زندگی می‌کنند درباره پیدا کردن نیسانش هم سکوت می‌کند و هیچ جوابی ندارد.

از او درباره کتاب‌هایی که از منزل اش کشف شده پرسیدم که پاسخ داد: این کتاب‌ها همه متعلق به دایی ام است که دیدم قدیمی است و من در منزلم از آن‌ها نگهداری می‌کنم. همسر مرد رمال نیز در گوشه‌ای از اتاق پلیس در پاسخ به این سوال ما که چگونه مشتریان را جلب می‌کردی پاسخ داد، مجلس ختم برگزار می‌کردم از طریق بچه هایم و همسایه‌ها مردم را مطلع می‌کردیم.



جرم دعانویسی و رمالی از منظر حقوقی

 

اما از منظر حقوقی دعانویسی و رمالی چه نوع جرمی است. سیدجلال عزیزی از قضات بازنشسته دیوان عالی کشور به خراسان گفت: دعانویسی جرمی است که جنبه عمومی دارد و باید مدعی العموم وارد عمل شود. او البته گفت که در قانون جرمی به عنوان دعانویسی وجود ندارد و دعانویسی در زمره جرایم کلاهبرداری است و هر کس مردم را به امور غیرواقع امیدوار کند کلاهبردار است. این وکیل قوه قضاییه به ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مصوب سال ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی اشاره می‌کند و می‌گوید طبق این ماده هر کس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکت‌ها و تجارت خانه‌ها یا کارخانه‌ها یا موسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد و یا به امور غیرواقع امیدوار کند یا از حوادث و پیش آمد‌های غیرواقع بترساند و یا اسم و عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور یا وسایل تقلبی دیگر وجوه و یا اموال یا اسناد یا حواله جات و قبوض یا مفاصا حساب و امثال آن‌ها را تحصیل کند و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب می‌شود و علاوه بر رد اصل مال به صاحبش به حبس از یک تا ۷ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده محکوم می‌شود این قاضی بازنشسته که تجارب زیادی در پرونده‌های کلاهبرداری و دعانویسی دارد می‌گوید: تمامی ادعا‌هایی که دعانویس‌ها و رمال‌ها می‌کنند، دروغ محض است و کلاهبرداری است.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار