کد خبر: ۷۰۲۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵ 12 January 2019

سوال مهمی است اینکه افتتاح بزرگراه‌ها و تونل‌های شهری با هدف پولدار شدن بوده یا تسهیل و بهبود شرایط ترافیک؟ شهرداری تهران در اقدامی جدید قرار است خدمات عمومی را به مزایده بگذارد.
پولی شدن تونل‌های تهران در یک قدمی تصویب/ افزایش هزینه زندگی در تهران در دستور کار شهرداری است؟

به گزارش «تابناک تهران»؛ تجربه می‌گوید آن چیزی‌که در ایران تکذیب شود، حتما انجام می‌شود! هفته گذشته معاونت حمل و نقل ترافیک تهران از طرحی سخن گفت که بر پایه آن قرار است ورود به تونل‌های شهری پولی شود. شهرداری تهران البته در توضیحی گفته «طرح دریافت بهای تردد از تونل های شهری در قالب لایحه از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیشنهاد شده و صِرف ارائه پیشنهاد به منزله پذیرش آن نیست و ارسال آن به شورای اسلامی شهر تهران مستلزم تایید آن در شهرداری تهران است.»

هرچند شهرداری تهران اعلام کرده این موضوع صرفا به عنوان پیشنهاد بوده، اما دور نیست زمانی که این پیشنهاد عملی شود و تونل‌ها و بزرگراه‌های پایتخت پولی شوند. مرتضی الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شهرداری پیشتر گفته بود «می‌خواهیم شهر را به سمتی پیش ببریم که مردم هزینه خدماتی که به آنها داده می‌شود را پرداخت کنند» این جمله از زبان محمود میرلوحی نیز شنیده شده بود. او گفته بود قیمت واقعی بلیط مترو در تهران در حدود ۱۰ هزار تومان تمام می‌شود. بدین ترتیب هر کس پول بیشتری دارد، می‌تواند راحت‌تر از طرح ترافیک، اتوبان‌ها و تونل‌ها استفاده کند.

آنگونه که معاونت حمل و نقل ترافیک تهران اعلام کرده، تونل‌های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض شده و خودروهای عبوری برای هر بار عبور باید رقمی را به عنوان عوارض پرداخت کنند که گفته می‌شود حداقل عوارض پیش‌بینی شده حدود سه هزار تومان خواهد بود.

حجت نظری عضو شورای شهر تهران البته گفته مردم دستگاه پولسازی برای جبران کسری بودجه نیستند و باشناختی که از همکارانم دارم این پیشنهاد در صورت ارائه به شورای شهر رد می‌شود.

سید کمال‌الدین شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس به رویداد۲۴ گفته با فرض اینکه این تصمیم شهرداری تهران به مرحله اجرا برسد یعنی آن‌ها می‌گویند این احداث تونل‌ها برای تسهیل و روان‌سازی ترافیک نبوده و شهروندان باید برای استفاده از این خدمات باید پول دهند و اگر هم نمی‌خواهند هزینه این خدمات را دهند، باید بروند و به بیشتر شدن گره‌های ترافیک شهری ملحق شوند!

او می‌گوید: معلوم نیست روزی که شهرداری این تونل‌ها را افتتاح کرده، هدف پولدار شدن را داشته یا دنبال تسهیل و بهبود شرایط ترافیک بوده است؟ شهرداری تهران می‌تواند با یک برنامه‌ریزی مدون درآمدهای پایداری را برای شهر ایجاد کند اما معنی این کار این نیست که برای پروژه‌هایی که به سهولت ترافیک کمک کرده هم از مردم پول بگیرد و به نوعی این خدمات را به مزایده بگذارد.

نماینده دشتی و تنگستان تصریح کرد: این تصمیم شهرداری که فعلاً در مرحله مطالعاتی است و امیدوارم هیچ‌گاه به مرحله اجرا نرسد به مانند طرح نادرست ترافیک بود. اینکه شهرداری با گرفتن پول اجازه دهد هر ماشینی به محدوده ترافیک برود کاری کاملاً اشتباه است. یعنی شهرداری برنامه‌ای برای اینکه محدوده ترافیک خلوت شود و آرامش به شهر برگردد ندارد و به دنبال این است که از این محدوده برای درآمدزایی استفاده کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس می‌گوید عملکرد شهرداری مانند این است که در آینده بگویند هر راننده‌ای پول بدهد، می‌تواند از چراغ قرمز رد شود. اسم این کارها را درآمدزایی نمی‌گذارم بلکه این روال عین بی‌تدبیری و بی‌مسئولیتی است و به شخصه مخالف ادامه این مسیر نادرست و غیرعقلانی هستم.

شهریاری گفته اگر شهرداری تهران به نظرات مردم و افکار عمومی احترام بگذارد باید از انجام این تصمیم احتمالی منصرف شود اما گاهی شاهد این هستیم که مسئولان خیلی به افکار عمومی توجه ندارند و از روی لجبازی و فکری که دارند، تصمیماتشان را عملیاتی می‌کنند. در کشورهای توسعه‌یافته اگر بخواهند یک خیابان را یک‌طرفه کنند یا جهت آن را تغییر دهند روی به همه‌پرسی از اهالی آن منطقه می‌آورند، یعنی نظر مردم برای آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است اما در مملکت ما بسیاری از مسئولان به جای توجه به نظرات مردم، خودمحوری و دیکتاتوری را در دستور کار قرار داده‌اند.

هزینه زندگی در پایتخت از جمله مسائلی بوده که در دوره شورای شهر جدید چندین بار مطرح شده است. از سیدحسین هاشمی استاندار سابق و محمود میرلوحی و مرتضی الویری تا حسین مرعشی و غلامحسین کرباسچی درباره پولی شدن پایتخت صحبت کرده‌اند. آنها معتقدند هزینه زندگی در پایتخت باید اضافه شود.

مسئولان شهری به این سوال پاسخ نداده‌اند آیا آن سوی ماجرا نیز رعایت می‌شود و برای خیابان‌های پر از چاله و بوی ناطمبوع فاضلاب شهری و آلودگی هوا، به مردم خسارت می‌دهند؟ مسئولان ایرانی همواره رویای شبیه شدن به کشورهای اروپایی را دارند اما نکته عجیب اینکه خدمات دولت‌ها و شهرداری‌ها را نمی‌بینند و تنها بخش پرداخت عوارض برای آنها اهمیت دارد!

غلامعلی جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی نماینده مجلس به اقتصاد۲۴ گفته این کارها در ذهن مردم اینطور تداعی کرده که آن‌ها باید تمام هزینه‌های تحریم‌های اقتصادی را پرداخت کنند.

*رویداد۲۴/ محمد آیتی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار