سومین جلسه رسیدگی به اتهامات پرونده شرکت دومان توکان امروز شنبه در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم مفسدان و اخلالگران اقتصادی به صورت علنی برگزار شد. دومان سهند متهم ردیف اول این پرونده در این جلسه به دریافت 330 میلیارد تومان از مردم اعتراف کرد.
کد خبر: ۷۰۲۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴ 12 January 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ ابوالقاسم صلواتی ریاست دادگاه رسیدگی به پرونده 60 جلدی دومان توکان را با 186 شاکی و پنج متهم به عهده داشت. در دو جلسه گذشته این دادگاه نماینده دادستان تهران به قرائت کیفرخواست متهمان پرداخت و برخی شاکیان نیز درخواست های خود را مطرح کردند.
صفریان، نماینده دادستان از «دومان سهند» فرزند اصغر به عنوان متهم ردیف اول نام برد که به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری شبکه ای متهم است و رشید جباری فرزند محمد، مهدی ذکایی فرزند یحیی و احسان حدیدساز فرزند محمدعلی نیز به همین اتهام در دادگاه حضور دارند ولی ندا مختارزاده که به معاونت در کلاهبرداری شبکه‌ای و معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی متهم است، به خارج از کشور متواری شده است.
به گفته نماینده دادستان متهمان این پرونده طی سال های متمادی با جذب سرمایه های مردم و وعده سودهای بالا در حوزه های مختلفی از جمله هتلداری، سرمایه گذاری در حوزه صنعت غذا و آشامیدنی، صنعت شکلات سازی، دارو، نفت، پوشاک و اپلیکیشن های موبایلی فعالیت کرده اند و با استفاده از همین سرمایه ها در دوبی، سنگاپور، لندن و کیش به خرید سهام برخی هتل های چند ستاره اقدام کرده و به سپرده گذاران وعده مسافرت با جت و اقامت در جزایر فیجی را داده اند. 
متهم اصلی این پرونده در این جلسه اعلام کرد: شرکت توکان گردش 550 میلیارد تومانی و جذب 330 میلیارد تومانی از مردم و سپرده گذاران داشته است. 

* تعداد شاکیان، علت طولانی شدن این پرونده است
نماینده دادستان درباره اظهارات متهم در دومین جلسه دادگاه گفت: دومان سهند اعلام کرد که روند رسیدگی به پرونده عمدا در دادسرا طولانی شده تا پرونده با توجه به استجازه رهبر معظم انقلاب در دادگاه ویژه رسیدگی شود؛ در حالی که با توجه به تعداد شاکیان و تخصصی بودن پرونده، طبیعی است با طولانی شدن روند رسیدگی روبه‌رو باشیم.
صفریان افزود: حتی طبق استجازه رهبر معظم انقلاب پرونده‌هایی که در مرحله تجدیدنظر قرار دارند، مشمول این استجازه می شوند و باید در دادگاه ویژه مورد رسیدگی قرار گیرند.
وی اضافه کرد: متهم در جلسه قبل به دادگستری توهین کرد و دادسرا این حق را برای خود محفوظ می داند که در این زمینه متهم را مورد تعقیب قرار دهد.
نماینده دادستان افزود: متهم در جلسه قبل اعلام کرده بود که پرونده شاکی نداشته و دادسرا بی جهت وارد این پرونده شده است در حالی که با بررسی پیامک ها در فضای مجازی می توان اثبات کرد که متهمان در جریان این مساله بودند که سپرده گذاران از آنها شاکی هستند.

* ورود دادسرا، برای جلوگیری از پایمال شدن حقوق مردم 
وی اضافه کرد: دادستانی برای رسیدگی به این پرونده طبق ماده ۲۹۰ آیین دادرسی کیفری ملزم به شکایت شاکیان نیست. چون در هر جا که حقوق ملت و اشخاص پایمال شود، دادستانی می تواند بدون وجود شاکی ورود پیدا کند.
صفریان گفت: اقرار به تنهایی دلیل محسوب نمی شود در حالی که در کیفرخواست به اقرار متهم بسنده نشده بلکه در کنار آن از نظریه کارشناسی و سایر دلایل استفاده شده است و کیفرخواست را صادر کردیم. 
نماینده دادستان تهران با اشاره به مانورهای متقلبانه متهم در جلسه قبل گفت: این مانورها نشان می دهد تبلیغات کذایی و واهی برای اغوای سپرده‌گذاران صورت گرفته است؛ به طوری که در متن پیامک ها دیدیم دومان سهند تحت عنوان سرمایه‌گذار به کارکنان خود اعلام کرده بود که از اهرم ترس یا وسوسه استفاده کنید و گفته بود که بعضی ها را بترسانید ولی وسوسه بیشتر جواب می‌دهد. 

* جشن تولد بادیگارد در فضای مجازی 
وی افزود: متهم در جلسه قبل موضوع محافظ شخصی و بادیگارد را نفی می کرد؛ در حالی که شخصی به نام مافی به عنوان بادیگارد شرکت معرفی شده و حتی برای او جشن تولد نیز گرفته بودند و تصاویر آن را در شبکه‌های اجتماعی قرار دادند.

* 560 میلیارد گردش مالی شرکت توکان
کارشناس رسمی دادگستری به درخواست قاضی صلواتی به ارائه گزارش کارشناسی حسابرسی این شرکت پرداخت و گفت: شرکت توکان طی سال های ۹۴ تا ۹۶ اقدام به افتتاح ۴۶ فقره حساب کرده بود که ۵۶۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته است.
به گفته این کارشناس این گردش مالی شامل ۲۸۰ میلیارد تومان واریزی به حساب متهمان و ۲۸۰ میلیارد تومان برداشت بوده است. البته برخی از نقل و انتقالات در حساب های این شرکت حذف شده و خالص واریزی این شرکت ۱۴۱ و نیم میلیارد تومان بوده است که ۷۰ درصد این واریزی ها شناسایی و مشخص شده که از سوی چه کسانی صورت گرفته است.
وی افزود: ۹۴ میلیارد تومان مربوط به واریزی از سوی 259 سپرده گذار و ۲۵۰ میلیون تومان نیز مربوط به درآمد هتل ها و رستوران ها بوده است. البته برخی شکات هیچ سودی دریافت نکرده اند. 

* هیچ اثری از سرمایه گذاری در شرکت ندیدیم
کارشناس رسمی دادگستری افزود: ما هیچ اثری از سرمایه‌گذاری در این شرکت ندیدیم و مدیران این موسسه همواره تلاش داشتند تا هر چه سریعتر به سود برسند.
وی افزود: ۸۳۰ فقره قرارداد مربوط به ۲۵۹ نفر در این شرکت به دست ما رسیده که ۳۱۷ میلیارد تومان سپرده بوده و ۱۶۷ میلیارد تومان مربوط به سود آن است. البته این شرکت ماهیانه سه تا ۴۰ درصد سود به سپرده گذاران خود پرداخت می‌کرده که بیشترین سودها در سال ۹۶ بوده است.
این کارشناس رسمی دادگستری اضافه کرد: یکی از دلایل طولانی شدن رسیدگی به حساب های این شرکت، استفاده نکردن از نرم افزارهای حسابداری است و اگر از نرم افزارهای حسابداری استفاده می شد، در آن صورت گردش مالی و مبالغ شرکت خیلی شفاف تر، دقیق‌تر و کامل‌تر بود.
وی افزود: ۱۱۹ نفر از شرکت خارج شدند که قرارداد آنها منقضی شده و قرارداد جدیدی وجود ندارد ۱۴۰ نفر نیز در هنگامی که مدیرعامل این شرکت دستگیر شد، قرارداد داشتند.

* اخطار قاضی صلواتی به متهم 
قاضی صلواتی قبل از اظهارات متهم ردیف اول به او اخطار کرد تا ضمن رعایت نظم جلسه بر اساس صداقت سخن بگوید و از او خواست تا درباره مبنای تعیین سودهای اعلام شده، دفاع کند.
متهم گفت: میزان سود بر اساس پروژه ها بود و قراردادهای شرکت در قالب مشارکت بسته می شد و به کسی سود ماهانه پرداخت نمی شد. 
وی افزود: در این قراردادها گاهی ۴۰ درصد سود پرداخت می شد ولی سپرده گذاران در ضرر پروژه ها نیز مشارکت داشتند که پروژه «آژانس مسافرتی اریکه ایرانیان» بر همین اساس بود. 
رئیس دادگاه گفت: بر اساس گزارش حسابرسی ۱۵ نفر سودهایی از هشت تا ۴۰ درصد دریافت می کردند و شما در شهریور ۹۶ متوجه زیان‌ده بودن شرکت شدید ولی نتوانستید جوابگوی سپرده‌گذاران باشید. چرا شرکت را تعطیل نکردید؟
متهم درباره سرمایه شرکت توکان گفت: من در زمان تاسیس شرکت مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان آورده داشتم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا به رغم اخطار نهادهای نظارتی به تبلیغات برای شرکت ادامه دادید، اظهار داشت: بانک مرکزی به ما تذکر داد ولی ما به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم و شکایت ما نیز قبول شد. چون مصداق بانک مرکزی واسطه‌گری و جذب سپرده بود که ما هیچگونه جذب سپرده نداشتیم.
متهم تاکید کرد: سرمایه‌هایی را که دریافت می کردیم، عندالمطالبه نبود و مصداق ماده ۵۵۱ قانون مدنی یعنی قرارداد مدنی بود و متن هایی که از پیامک ها خواندید، باید به صورت کامل خوانده می‌شد و خواندن بخشی از آن جای سوال دارد.

* متهم: آموزش نحوه فروش در فضای مجازی اغواگری نیست
سهند گفت: آموزش نحوه فروش و مارکتینگ در کانال های فضای مجازی اغواگری نیست و اگر آن را مصداق اغواگری می دانید، تمام واحد های مارکتینگ را شامل می شود. چون در کانال ها به روش فروش و دریافت جذب سرمایه ها پرداخته می شود.

* متهم: پرداخت حق شاکیان اولویت من است
متهم در پاسخ مستشار که گفت «شما هنوز در فضای اغواگری هستید»، اظهار داشت: درباره اتهام های وارده در جلسه قبل پاسخ دادم و در تمام بازجویی ها و تحقیقات دادسرا تاکید کردم که اولویت من پرداخت حق شاکیان است.

* قاضی: از پاسخ دادن طفره نروید
متهم با اظهارات خود باعث شد تا قاضی صلواتی به او اخطار قانونی بدهد و بگوید: شما قادر به پاسخ دادن سوالات من نیستید و از جواب طفره می‌روید و برای آخرین بار می گویم اگر نظم دادگاه را رعایت نکنید، اقدام قانونی می کنم.
متهم در معرفی شرکت های تحت پوشش شرکت توکان گفت: رستوران های شمس العماره ۱ و ۲، آرکا، کابانی، ستاره کیش و هتل ستاره کیش و هتل بلور از شرکت‌های این جانب هستند.

* قاضی: چه کسی ادعای آزادی متهم را دارد؟
یکی از شاکیان گفت: متهم طبق اظهارات و پیام ها گفته است در صورتی که از زندان بیرون بیاید، اصل، سود و خسارت‌های پول سپرده گذاران را برمی گرداند و ما از متهم می خواهیم توضیح دهد که چگونه می‌خواهد این پول ها را برگرداند.
قاضی صلواتی گفت: چه کسی آزادی متهم را به شما اعلام کرده است؟ در هر دادگاه قاضی یک هفته بعد از آخرین جلسه، حکم صادر می کند و موضوعی به عنوان آزادی متهم وجود ندارد. 
متهم گفت: من درخواست آزادی ندادم. من منتظر حکم دادگاه هستم.

* پرداخت 2 میلیارد تومان پورسانت 
قاضی خطاب به متهم گفت: طبق گزارش های اعلام شده ۱۵ نفر بیشترین سود را دریافت کرده اند و ۱۷ نفر بیشترین پورسانت را برای مشاوره گرفتند که از 590 میلیون تومان تا ۲ میلیارد تومان است. متهم در پاسخ گفت: چیزی به نام پورسانت نداریم. جمع این هزینه ها ۲ میلیارد تومان بوده که در سه سال به ۱۷ نفر داده ام. یعنی نفری سه میلیون تومان بوده است.
وی در پاسخ به رئیس دادگاه درباره اعتیاد خود گفت: من حتی سیگار نمی کشم.

* وکیل متهم درخواست مهلت داد
مجتبی پناهی وکیل سهند با ارائه یک لایحه ۱۲ برگی به رئیس دادگاه گفت: متهم در تیر ماه ۹۴ شرکت سرمایه گذاری توکان را با هدف اشتغالزایی تاسیس کرده و طبق نظر کارشناس رسمی میزان مشارکت به مبلغ 94 میلیارد تومان است که 61 میلیارد آن به سرمایه گذاران پرداخت شده و 386 میلیارد تومان به شاکیان بدهکار است و می توان 12 میلیارد تومان از اموال این شرکت را استیفا کرد.
وی از دادگاه خواستار اعطای مهلت و اعزام متهم برای تعیین تکلیف اموال شرکت شد. 

* وکیل متهم: سخنان موکلم در جلسه قبل زیبنده نبود
پناهی درباره صحبت های متهم در جلسه قبل نکاتی را بیان کرد و گفت: اظهارات متهم زیبنده نبود و با واقعیت مطابقت نداشت. چون بنده طی 15 روز 58 جلد از پرونده را در دفتر دادگاه مطالعه کرده و متهم چند بار از زندان تماس گرفت و بنده به اتفاق سایر وکلا توضیحاتی را از او اخذ کردم.
وی افزود: متهم اعلام کرده بود که مدارکی را برای دفاع ارسال می کند ولی تا این لحظه مدرکی نفرستاده است.

* متهم: اتهام کلاهبرداری را قبول ندارم
متهم به عنوان آخرین دفاعیات با استناد به برخی از قوانین مربوط به کلاهبرداری خطاب به قاضی صلواتی گفت: شرکتی که 120 میلیارد تومان تراز مثبت داشته، چگونه کلاهبرداری می کند؟

* قاضی صلواتی: بازیگری یا خبرنگار؟
رئیس دادگاه پس از ارائه مطالبی از سوی متهم درباره درآمدهای شرکت توکان گفت: اینجا دادگاه است. مگر می خواهی فیلم بازی کنی؟ زمانی خبرنگار بودی و حالا هم تصور می کنی خبرنگار هستی؟
متهم با بیان اینکه «همچنان خبرنگارم» اظهار داشت: شرکت توکان گردش 550 میلیارد تومانی و جذب 330 میلیارد تومانی داشته و چگونه می توان گفت این شرکت سوددهی نداشته و از پرداخت سود ناتوان است. 
وی با قرائت مطالبی درباره ماهیت رکن مادی و معنوی کلاهبرداری گفت: برای احراز جرم کلاهبرداری باید همزمان با رکن مادی، سوء نیت نیز ثابت شود و با توجه به بازپرداخت سود، نمی توان عنوان کلاهبرداری به آن داد.
سهند همچنین اتهام اخلال اقتصادی را رد کرد و گفت: طبق گزارش کارشناس مالی هیچ حیف و میلی صورت نگرفته و سرمایه های مردمی به سمت پروژه های زود سودده هدایت می شد. 
وی ضمن مقایسه پرونده موسسه ثامن الحجج و میزان مجازات مدیرعامل آن گفت: تمام پروژه های شرکت توکان مشغول به کار بوده و هیچگونه شرکت کاغذی و صوری نداشته ایم.

* عذرخواهی متهم از سپرده گذاران
سهند گفت: در حضور دادگاه اعلام می کنم با وجود این که اتهامات وارده را قبول ندارم ولی آماده همکاری با دادگاه برای بازپرداخت اصل سرمایه، سود مندرج در قرارداد و ضرر و زیان وارده به شاکیان هستم.
وی از تمامی شاکیان بابت ضرر و زیان وارده عذرخواهی کرد و گفت: از دادگاه می خواهم که احقاق حق اینجانب در اولویت نباشد بلکه احقاق حقوق شاکیان و رسیدن به پولشان جزو اولویت ها باشد.

* قاضی: متهم هیچ اموالی معرفی نکرده است
قاضی صلواتی گفت: متهم در آخرین دفاعیات خود شاکیان را تهدید می کند و متهم تا این لحظه هیچ صداقتی از خود به خرج نداده و هیچ اموالی را معرفی نکرده است.
در پایان با اعلام ختم رسیدگی به اتهام های دومان سهند، اعلام کرد که ادامه رسیدگی به این پرونده فردا (یکشنبه) برگزار خواهد شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار