حوزه وزارت کشور چارت و تشکیلات را اعلام، مصوب و ابلاغ کرده است. 250 پست مصوب دارد اما 1300 نفر کار می کنند. دولت باید بدهکاری آن ها را بدهد؟ منت آن را سر مردم می گذارید؟ اگر بحث کارگر شهرداری است که ما خودمان نوکر این قشر هستیم.
کد خبر: ۷۰۲۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴ 13 January 2019
شهرداری تهران ۴ هزار میلیارد گرفت یک بالابر برای حادثه پلاسکو نداشت

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جامعه خبر برنامه «مناظره» شبکه یک سیما با موضوع “بودجه شهرداری ها” و طرح پرسش آیا موافقید کمک های دولت به شهرداری ها از قانون بودجه حذف شود ؟ برای مخاطبان، با دو گروه موافق (داریوش قنبری مشاور پارلمانی شهرداری تهران، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مجلس) و مخالف (نعمت اله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، محمدرضا خباز استاندار سابق خراسان شمالی) و صاحب نظران این حوزه به بحث و چالش کشیده شد.

*رئیس سازمان مدیریت استان تهران: آینده جهان در شهر ها رقم می خورد؛ تا سال ۱۴۳۰ جمعیت شهرنشین ایران به بالای ۶۰ درصد میرسد

ترکی در ابتدای این برنامه با بیان اینکه رشد شهرنشینی و نحوه مدیریت شهری یک موضوع بین المللی است، گفت: اگر نگاهمان به این موضوع، جهانی باشد، مشکلات در سطح کشور قابل رصد و حل کردن است. 

وی افزود: جمعیت شهرنشین جهان از تعداد ۷۴۶ میلیون نفر در سال ۱۹۵۰ به سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۴ رسیده است. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰، درصد جمعیت شهرنشین جهان به بیش از ۶۰ درصد برسد. انطباق شرایط ایران متاثر از همین شرایط است چنان که سهم جمعیت شهرنشین در سال ۱۳۳۵ حدود ۳۰ درصد و در سال ۱۳۹۵ (آخرین سرشماری)به ۷۴ درصد رسیده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: تعداد شهرهای کشور از ۱۹۹ شهر در سال ۱۳۳۵ به ۱۲۴۵ شهر در سال ۱۳۹۵ رسیده است. پیش بینی این است که سهم جمعیت شهرنشین ایران مطابق افزایش سهم جهانی، در سال ۱۴۳۰ به بالای ۸۵ درصد خواهد رسید.

به گفته او، افزایش سهم جمعیت شهرنشین گویای این است که آینده جهان در شهرها رقم می خورد و شهرداری ها به شرط مدیریت خوب، مهمترین و موثرترین نهاد تصمیم گیر برای شهر و کشور هستند. حتی بسیاری از کنشگران جهانی، بر اساس همین رخداد افزایش جمعیت مجامع بین المللی را برای مدیریت شهری تشکیل دادند.

قنبری مشاور پارلمانی شهرداری تهران: حل معضل شهر فروشی در گروه تصویب لایحه پایدار شهری از سوی مجلس است

“داریوش قنبری” مشاور پارلمانی شهرداری تهران هم در این برنامه با اشاره به بودجه و سهم شهرداری از آن گفت:  یکی از معضلات جدی کشور، منابع مالی شهرداری ها است که امروزه نمی شود شهرداری را در کشور پیدا کرد که مشکل بدهکاری نداشته باشد. شهرداری تهران هم اکنون ۵۶ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که اگر کمبود اعتبارات را هم به آن اضافه کنیم به بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان می رسد.

وی افزود: اگر این بدهی را به نسبت منابع مالی و بودجه شهرداری حساب کنیم بیش از ۳ برابر بودجه سالیانه می شود. با این فرض که تمام بودجه سالیانه تحقق پیدا کند که الان این رقم ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است. البته وضعیت شهرداری تهران نسبت به شهرداری های شهرهای کوچک بهتر است اما آن ها هم بدهی های خود را دارند.

قنبری تاکید کرد: براساس گفته صاحب نظران، مشکل آینده کشور بعد از معضلات صندوق های مالی و اعتباری، منابع مالی شهرداری و صندوق های بازنشستگی است. ما باید از هم اکنون به فکر آینده و تامین منابع مالی مطمئن برای شهرداری ها باشیم.

مشاور پارلمانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه شهرداری از نظر منابع مالی وضعیت خوبی ندارد، حل معضل شهرفروشی ها را در گرو تصویب لایحه پایدار شهری از سوی مجلس دانست.

*خباز استاندار سابق خراسان شمالی: شورای برنامه ریزی استان ها سیاسی نیست، مسئول توزیع مالیات بر ارزش افزوده است

“محمدرضا خباز” نماینده ادوار مجلس و استاندار سابق خراسان شمالی در برنامه مناظره گفت: موضوع اصلی برنامه این است که نحوه توزیع اعتباراتی که دولت تحت عنوان ارزش افزوده در اختیار شهرداری ها قرار می دهد، چگونه باشد؟ بحث الان ما این نیست که شهرداری ها بدهکارند. 

وی افزود: دولت طبق قانون (ماده ۳۱ قانون دائمی) به وظیفه قانونی خود عمل کرده است. اعتبارات ارزش افزوده باید از طریق شورای برنامه ریزی و توسعه استان ها توزیع شود. آیا به گفته برخی دوستان، شورای برنامه ریزی استان ها سیاسی است؟ خیر این شورای ۱۳ کارگروه، ۲۶۳ عضو و ۱۳۴ شرح وظیفه دارد. بنابراین بحث این است که اعتبارات به صورت گلوبال در اختیار شهرداری ها قرار داده شود یا هزینه ها از طریق کانال دیگری در اختیار شهرداری ها قرار بگیرد؟

عضو کمیسیون بودجه مجلس: مالیات بر ارزش افزوده حق شهرداری ها است، دولت نباید مصادره کند!

“حسینعلی حاجی دلیگانی” نماینده مردم شاهین شهر، میمه و عضو کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی هم در این مناظره گفت: اتفاقی که افتاده این است،  ۳۲۰۰ میلیارد تومان از محل عوارض یعنی پول شهرداری ها و دهیاری ها و نه دولت به اشتباه یا به هر نحوی الان در جیب دولت منتقل شده است. حضور من در این برنامه برای این موضوع بود که پیام کارگران و کارکنان شهرداری ها و دهیاری هایی که حقوقشان ۳ ماه است، روی زمین مانده برسانم، چرا که برای پرداخت حقوق آن ها از محل ارزش افزوده حساب باز کرده بودند.

وی افزود: کارگران شهرداری از ضعیف ترین اقشار جامعه هستند و چون از قانون مدیریت خدمات کشوری استفاده نمی کنند، حقوق آن ها از کارکنان دولت پایین تر است. این نوع قانون گذاری و مصادره حق شهرداری ها و دهیاری ها به نفع دولت، حتی به نفع خود دولت هم نیست. ما ۱۲۷۱ شهرداری و ۳۷ هزار دهیاری در سطح کشور داریم که به دولت کمک می کنند که تضعیف آن ها به نفع دولت نیست. دولت باید بداند امور مالیاتی مسئول وصول این درآمد ها است نه متعلق به آن ها.

در ادامه مناظره، ترکی در پاسخ به اظهارات حاجی دلیگانی گفت: مردم باید بدانند چه اتفاقی افتاده است. حرف شما مبنی بر اینکه ۳۲۰۰ میلیارد تومان به جیب دولت رفته درست نیست. تفکیک بودجه از ارزش افزوده مهم است. قانون ارزش افزوده را شما وضع کرده و برای اجرا به دولت ابلاغ کردید.

وی افزود: در سال ۹۲، ۲ هزار میلیارد ارزش افزوده سهم استان تهران بوده که یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان آن را شهرداری تهران گرفته است. در سال ۹۳ این رقم برای استان تهران، ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که شهرداری تهران ۳ هزار میلیارد تومان گرفته است. در سال ۹۴ سهم ارزش افزوده استان تهران، ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سهم شهرداری تهران بوده است. در سال ۹۵، از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سهم ارزش افزوده، ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان سهم شهرداری تهران بوده است. همچنین این رقم در سال ۹۶، ۵ هزار میلیارد و سهم شهرداری تهران از این رقم ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد است. در سال ۹۷ هم از ۴ هزار میلیارد وصولی،۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد سهم را شهرداری تهران گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: سازمان امور مالیاتی در استان ها اداره کل ارزش افزوده تشکیل داده که به تناسب سرانه جمعیت شهر و روستا، سهم شهرداری ها و دهیاری ها را مستقیما به حساب شهرداری ها و دهیاری ها واریز می کند. سوال ما از شما این است قانون، اجازه واریز مستقیم نداده است. براساس قانون باید ابتدا به حساب وزارت کشور واریز می شد.

وی ادامه داد: در لایحه سال ۹۸ پیشنهاد ما این بود عدد و رقم براساس سهمی که در قانون آمده توزیع شود. اما توزیع مستقیم آن عارضه دارد. اگر شما قانون برنامه ششم توسعه را برای اجرا نوشته اید پس باید همه منابع  در اختیار نظام و کشور را تجمیع کنید. در غیر این صورت در برنامه ششم موفق نخواهیم شد. حرف ما این است این سقف و رقم به همان روش مستقیم و با همان سقف مستقیم توزیع شود و مانعی ندارد اما به عنوان نماینده مجلس و دستگاه ناظر سوال کنید آیا نظارت برنامه ای دارید؟ 

قنبری در پاسخ به اظهارات رئیس سازمان مدیریت استان تهران گفت: حرف شما درست است و برای امسال هم این سهم اجرا می شود.مشکل ما  در بودجه ۹۸ است که در تبصره ۶ مالیات را به عوارض تسری داده است. عوارض که بابت بهای خدمات توسط شهرداری ها گرفته می شود و پیش از این قانون جداگانه داشته است. در نهایت از سال ۸۷ که قانون مالیات برارزش افزوده مصوب شد. عوارض در دل مالیات دیده شد. اگر چه عوارض به عنوان درآمد دولت نیست اما در سال آینده این اجازه را به دولت داده اند که عوارض را به عنوان مالیات حساب کنند، به همین جهت هم اختیار به شورای برنامه ریزی داده اند. در حالی که عوارض سهم شهرداری ها است.

وی افزود: دولت در این موضوع نباید دخالت کند چرا که باعث دولتی شدن شهرداری ها می شود. شهرداری ها خود برنامه های توسعه ای دارند و برای انجام آن به این عوارض نیاز دارند.

ترکی از مشاور پارلمانی شهرداری درخواست کرد تا برنامه های توسعه ای شهرداری را تشریح کند.

قنبری گفت: مدیریت محلی از مدیریت مرکزی در همه کشور ها جدا است. ما اختیار شهرداری ها را محدود کردیم و محدودتر هم خواهیم کرد. دولت روحانی دولتی نیست که به دنبال دولتی کردن شهرداری باشد و اشتباهی است که در سازمان برنامه صورت گرفته است.

حاجی دلیگانی در پاسخ به اظهارات ترکی گفت: آمار شما کشوری نیست و تنها به استان تهران محدود است. دولت حکمی برای ۳۲۰۰ میلیارد نیاورده بود. در مجلس هم به سنوات گذشته نیاز به حکم نبود. دولت این موضوع را در هدفمندی یارانه ها برد. ۶ ماه پیش اصلاحیه ای تهیه کردیم که این پول چگونه برگردد، دولت هم مخالفت جدی با این موضوع نداشت و تنها ایرادی را شورای نگهبان گرفته که به زودی اصلاح می کنیم. لایحه بودجه ۹۸ بند ه تبصره ۶  می گوید، این اعتبارات در استان ها واریز شده و از سوی شورای برنامه ریزی توزیع شود در حالی که این درآمد متعلق به دولت نیست.

وی افزود: توزیع اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استانی به دست سازمان مدیریت استان ها است و از طرفی پول شهرداری ها هم به همین محل واریز می شود و تحت تاثیر هم قرار می گیرند. یعنی شرایطی پیش می آید که شهرداری هایی که می خواهند پولشان را دریافت کنند از اعتبار استانی هم باز می مانند. چون سازمان مدیریت استان باید مدافع اخذ حق شهرداری ها باشد در عین حال نماینده دولت در استان برای اعتبارات است که نقش متضادی است. از طرفی سازمان مدیریت دبیر شورای برنامه ریزی هم هست به همین علت منافع شهرداری ها و دهیاری ها تضییع می شود. 

*حاجی دلیگانی: رفت و آمدها در شورای برنامه ریزی در توزیع اعتبارات موثر است!

عضو کمیسیون بودجه مجلس گفت: شورای برنامه ریزی در استان ها دیر به دیر تشکیل می شود در حالی که اعتبارات بر اساس قانون باید ماهانه توزیع شود. من نمی گویم شورای برنامه ریزی سیاسی است اما رفت و آمد ها و پیگیری ها در توزیع اعتبارات موثر است و عملا دخالت صورت می گیرد. بنابراین برای شفاف سازی، پول متعلق به شهرداری ها نباید با پول دولت مخلوط شود.

خباز در ادامه خطاب به عضو کمیسیون بودجه مجلس گفت: طبق قانون، هیچکس حق گرفتن پول ندارد مگر با مجوز قانون. انحراف این جا است که دوستان می فرمایند این پول متعلق به شهرداری ها است.همه پول هایی که وزارت اقتصاد و دارایی به نمایندگی از دولت کسر می کند، همه اعتبارات کشور است چرا می گویید پول شهرداری هاست؟ حال تحت عنوان عوارض یا مالیات.

وی ادامه داد: علت اینکه آقایان می گویند حق شهرداری ها است به این جهت است که در گذشته مستقیم شهرداری ها دریافت می کردند. من از دو بزرگوار که قانونگذار بوده اند انتظار دارم که حرف قانونی بزنند و از قانونی که خودشان و خودم توصیب کرده ایم حمایت کنند. قانون تجمیع عوارض به دست من و شما تصویب شده است. این موضوع هنوز در پیش نویس لایحه ای است که دولت به استناد مصوبه قانون ۵ ساله برنامه ششم فرستاده و هنوز مصوب نشده است.

*خباز: کارمندان شهرداری عادت دارند در همه کارها دخالت کنند؛ این جا جای بساط جمع کردن نیست!

استاندار سابق خراسان شمالی در واکنش به اعتراضات برخی شهرداران حاضر در جلسه گفت: درست است که شما کارمندان شهرداری هستید که حق دارید در همه کارها دخالت کرده و بساطی را جمع کنید. اما این جا جایش نیست! این جا جای قانون است.

خباز گفت: این که شما می فرمایید سازمان برنامه و بودجه پول توزیع کند با اعتبارات دیگر تداخل دارد، رد شده است. این چه حرفی است؟ 

وی در واکنش به صحبت های حاجی دلیگانی مبنی بر اینکه وظیفه سازمان مدیریت استان ها توزیع اعتبارات ارزش افزوده نیست، گفت: این موضوع قانون است و هیچ تضادی با وظایف سازمان مدیریت ندارد. اعضای شورای برنامه ریزی هر استانی ۲۴ نفر از اعضای عاقل، نخبگان و افراد با تجربه متشکل از استاندار، رئیس سازمان برنامه و بودجه، مدیران کل دستگاه های اجرایی، رئیس دادگستری و … است. آیا تصمیم ۲۴ نفر و رای آن ها از خرد جمعی دور است؟ بر اساس قانون، از همان ابتدا قرار بود شهرداری ها خودکفا شوند اما زمانی که توانایی ندارند زحمت را به دوش دولت می گذارند. این پول به عنوان مالیات بر ارزش افزوده در واقع کمک به شهرداری است.

حاجی دلیگانی پاسخ داد: من تجربه شورای برنامه ریزی در اصفهان را دارم هیچ مدیری جرات نمی کند خلاف استاندار حرف بزند یا رای دهد. عوارض حق شهرداری ها است و ما برای این موضوع حتما پیشنهاداتی در مجلس داریم. همین الان شهرداری و دهیاری ها در بحث تامین زمین و نیروی انسانی به دولت کمک می کنند. 

*ترکی: شهرداری زمین را از کجا تامین می کند؟

ترکی در واکنش به این اظهارات گفت: شهرداری اگر در بحث تامین زمین به دولت کمک کرده زمین را از کجا پیدا کرده؟ غیر از این است که از دولت گرفته است؟

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین از عضو کمیسیون بودجه مجلس پرسید شما به عنوان متولی امر قانونگذاری مالیات بر ارزش افزوده را با چه عنوانی در قانون می دانید؟ عمران و آبادانی یا حقوق و مزایا؟ 

حاجی دلیگانی هم در پاسخ اظهار کرد: زمانی که طرح تصویب کردند که هزینه ای برای بودجه عمرانی تامین شود اما تامین نمی شود و شهرداری در پرداحت حقوق کارکنان خود ناتوان می شود مجبور است از این محل بپردازد و حوزه های عمرانی را تعطیل کند.

*ترکی: شهرداری ۲۵۰ پست مصوب دارد اما ۱۳۰۰ نفر کار می کنند!/بودجه عمرانی شهرداری مطابق بودجه ۱۱ استان است

ترکی هم در جواب گفت:حوزه وزارت کشور چارت و تشکیلات را اعلام، مصوب و ابلاغ کرده است. ۲۵۰ پست مصوب دارد اما ۱۳۰۰ نفر کار می کنند. دولت باید بدهکاری آن ها را بدهد؟ منت آن را سر مردم می گذارید؟ اگر بحث کارگر شهرداری است که ما خودمان نوکر این قشر هستیم. بودجه مصوب ۳۱ استان، ۷ هزار میلیارد تومان است اما بودجه عمرانی شهرداری تهران ۹ هزار میلیارد تومان. چطور نمی توانید مدیریت کنید؟ حتما یک جای کار ایراد دارد.

*ترکی: ۴ هزار میلیاردی که شهرداری می گیرد کجا هزینه می شود؟ / طرح تفصیلی مصوب شد اما شورا و شهردار اجرا نکردند نظارت مجلس کجا بود؟

وی ادامه داد: شهرداری اگر در عمران و آبادانی تلاش می کند ما هم به عنوان متولی امر برنامه ریزی می گوییم ۴ هزار میلیارد تومانی که شهرداری می گیرد کجاهزینه می شود؟ برای شهرداری تهران زیبنده نبود برای قضیه پلاسکو یک بالابر نداشتند! قانون را تصویب و ابلاغ می کنید در مجلس چرا نظارت نمی کنید؟ ما نمی گوییم پول برای دولت است قانون برنامه ابلاغ شده و مامتولی اجرا هستیم از تهران تا دورترین نقطه ایران همه یه یک نسبت مساوی سهم می برند.اگر درآمد پایدار است این راه و رسمش نیست. درآمد پایدار ۱۰۰ ردیف اعتباری می خواهد برای مثال زمین از کجا داده می شود همه از منابع طبیعی دولت است. عدم نظارت این جا است. طرح جامع و طرح تفصیلی ۳ سال پیش ابلاغ شده شورا و شهردار دلش نخواسته اجرا کند، چون ناظری هم ندارد و شمایی که متولی قانون گذاری هستید نظارت نکردید به کسی هم پاسخگو نیست.

ترکی افزود: زمین مسکن و شهرسازی یا منابع طبیعی دولت را در طرح تفصیلی میگنجانند و می شود ملک شهرداری!

*خباز: هر فرد کارمند شهرداری شد ایل و تبارش را هم آورد!

خباز در ادامه اظهار کرد: شهرداری درآمدهای فراوانی دارد یکی از آن ها ارزش افزوده است. شورای برنامه ریزی می تواند توزیع اعتبارات ارزش افزوده از مسیر شورا را پیشنهاد دهد. موضوع دیگر نیروهای مازاد شهرداری است. هرکس آمده قوم و خویش و ایل و تبارش را آورده است.الان هزار کارمند دارد شما یک پیشنهاد دهید تا نیروی مازاد را کم کنند تا قابل اداره شدن شود. چرا نیرو استخدام کردید آن هم با درآمد کم؟

*قنبری: شهرداری تهران ۲۸ هزار نیروی مازاد دارد

قنبری گفت: آقای خباز به نکته درستی اشاره کرد و این پالایش در نیروهای شهرداری آغاز شده، ۶۸ هزار نیرو در شهرداری تهران وجود دارد که باید به حدود ۴۰ هزار نفر برسد. از سال گذشته تاکنون ۲ هزار نیرو را تعدیل کردیم و براساس مصوبات شهرداری سالی ۶ درصد از نیروهای مازاد باید کم شود.

* ترکی: تنها دولتی که به فکر شهرداری ها بوده دولت تدبیر و امید است/چرا درآمدهای بانک شهر به عمران و آبادی اختصاص نمی یابد؟

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: تاکنون تنها دولتی که به فکر درآمد پایدار شهرداری ها بوده همین دولت یازدهم و دوزادهم است. شما مجوز گرفته اید از دولت که یک موسسه یا بانکی تاسیس کرده و از آن استفاده کنید به نام بانک شهر و دولت به این امر اجازه داد. اگر کمک دولت نبود چه اتفاقی برای شهرداری ها می افتاد؟ خداحافظی کنند؟ اگر نگاه براساس درآمد پایدار است باید به منابع مالی پایدار فکر کنند. تمام دنیا همین است.بیشترین درآمد ها از بانک ها است. چند درصد درآمدهای بانک شهر به شهرداری اختصاص یافته؟ تنها یک درصد! چرا شهرداری پاسخگو نیست؟ درخواست ما این است چرا تمام هدفتان را برای توزیع ارزش افزوده گذاشته اید؟ اگر عمران و آبادی است که ما حرفی نداریم اما خودمان می بینیم که این منابع را برای حقوق و مزایا می گذارند و هیچ برنامه ای برای توسعه ندارند.

بخش پایانی مناظره به پرسش حاضران و پاسخ مدیران وکارشناسان اختصاص داشت؛ شهردار یکی از شهرهای اصفهان از رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران پرسید ماده ۸ هدفمندی یارانه ها به صراحت گفته دولت از محل هدفمندی به شهرداری ها کمک کند؟ آیا این اتفاق افتاد؟ یا از محل ارزش افزوده به شهرداری ها کمک کرد؟

ترکی در پاسخ گفت: دوستان حرفشان را نیمه رها می کنند.باید ببینیم چه اتفاقی برای این منبع مالی در بودجه ۹۸ رخ داده است. مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان در تبصره ۱ بودجه سال آینده پیش بینی شده در حالی که شما می گویید کم شده است. ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان را در لایحه آورده اند در حالی که یک کلمه هم دارد که اگر باقی مانده ای از سال های گذشته هم هست به قوت خود باقی است. تبصره ۱۸ مبلغ ۶۴ هزار میلیارد اعتبار که دولت در قانون بودجه ۹۷ و لایحه ۹۸ آورده است در تاریخ بی سابقه است. فکر نمی کنم چنین بودجه ای را برای شهرداری ها و دهیاری ها گذاشته باشند. اعتباری که برای بازآفرینی شهری کنا گذاشته شده است.

یکی از شهرداران خراسان شمالی در واکنش به صحبت های ترکی سوال کرد چرا شما صحبت هایی می کنید که به خواسته ما ربطی ندارد؟ ما تابع قانون هستیم. تا سال ۱۳۹۷ برای چندمین بار ارزش افزوده تمدید شده درحالی که سال ۹۷ دولت این پول را از جیب ما زد. این ۳۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ کجا رفت؟

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پاسخ گفت: جیب شما را جای دیگری زدند. مطمئن باشید دولت اگر در سال ۹۶ و ۹۷ مبلغی بالاتر از سال گذشته در جیب شهرداری ها نگذاشته باشد کمتر هم نگذاشته است. تاکنون این مبلغ در اختیار سازمان امور مالیاتی بوده است. نظام ساختاری شهرداری ها معیوب است. ما به دنبال توسعه هستیم شما می گویید این توسعه منابع نمی خواهد؟ قطعا بدانید شما هم در این بخش مطالعه و برنامه ای ندارید.

در ادامه “شهرام عدالتی” معاون توسعه سازمان مدیریت استان تهران از حاجی دلیگانی پرسید ۳۰ سال است که شهرداری های کشور از محل تضییع حقوق عمومی درآمد کسب می کنند. در این ۳۰ سال مجلس چه عکس العملی در مقابل این اتفاق وحشتناک نشان داده؟ همین دوستانی که امروز در مقام شهردار با حرارت صحبت می کنند چگونه مجوز ساخت برج در کوچه باغ های ۶ متری می دهند؟ و به فکر مواقع بحران نیستند؟ 

عضو کمیسیون بودجه مجلس در پاسخ گفت: سوال و نکته خوبی است، اما دولت باید لایحه به مجلس بیاورد و مشکل را کارشناسی کند. اگر دولت لایحه آورده و مجلس تصویب نکرده باشد حرف شما درست است. نظارت اولیه هم بر عهده همان دستگاه صادر کننده حکم است. 

همچنین “نوربخش عسکری” معاون بودجه سازمان مدیریت استان تهران پرسید تا الان که مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری ها واریز شده چه ساز و کار نظارتی در تجهیز منابع و حقوق و مزایا فراهم کرده اید؟ شهرداری ها برای محاسبه قیمت تمام شده خدمت و ساماندهی ساختار معیوب چه اقدامی کرده اند؟ شهرداری در بخشی از شهرها به شکل جمعیت پذیری ایجاد درآمد کرده است برای مثال منطقه ۲۲ تهران،این نهاد زمانی که درآمد کسب کرده و برای خدمات عمومی مثل بهداشت و آموزش و پرورش و بسیاری از زیرساخت ها کاری نکرده چه پاسخی دارد؟

قنبری مشاور پارلمانی شهرداری تهران در جواب اظهار کرد: در گذشته هیچ معیاری برای قیمت تمام شده خدمات در شهرداری نبوده است. امسال در مجموع کار کارشناسی در حوزه های مختلف عمرانی و شهرسازی صورت گرفت وقیمت هر خدمت به شکل شفاف محاسبه شده و در سایت بارگذاری شده است. متاسفانه در گذشته امورات شهرداری تهران آنقدر غیرشفاف بوده که درباره تعداد کارکنان شهرداری هم آمار دقیقی نبوده است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار