میدری خبر داد
معاون رفاهی وزیر رفاه گفت: در صورت تأمین ۶۰هزار میلیارد تومان اعتبار، سبد حمایتی به دانش آموزان مدارس شبانه‌روزی تعلق می‌گیرد.
کد خبر: ۷۰۲۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶ 13 January 2019
تعلق سبد حمایتی به دانش آموزان شبانه‌روزی/افزایش یارانه کودکان بازمانده از تحصیل

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، احمد میدری در هشتمین جلسه شورای هماهنگی، بهبود و ارتقای شاخص‌های آموزشی و پرورشی مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته، گفت: وزارت رفاه دو اقدام را به کمک آموزش‌وپرورش و سایر دستگاه‌های اجرایی در چند سال اخیر در دست اجرا داشته که یکی از آن‌ها کمک به مدارس شبانه‌روزی است.

وی افزود: درخواست داشتند به دانش‌آموزان شبانه‌روزی هم این کمک بسته حمایتی دولت تعلق بگیرد. در چند سال گذشته هر بار بسته حمایت خوراکی توزیع‌شده، کارت‌های ۳۰۰ هزار دانش آموز شبانه‌روزی هم شارژ شده است. در این نوبت هم درخواست مشترک این است که این بار هم کمک کنیم و بسته حمایتی به آن‌ها تعلق بگیرد.

معاون رفاهی وزیر رفاه با اشاره به اینکه مشکل اساسی تأمین منابع است، گفت: می‌خواهیم هر دو وزیر نامه مشترک و درخواستی به سازمان برنامه بدهند که این کمک صورت بگیرد. ۶۰ میلیارد تومان برای ۳۰۰ هزار دانش‌آموز نیاز است.

وی گفت: برای کودکان خارج از مدرسه در دوره ابتدایی نیز آموزش‌وپرورش این کار را از سال ۹۲ شروع کرد و از سال ۹۵ مقرر شد ما هم کمک کنیم به همین دلیل کد ملی دانش آموزان خارج از مدرسه با انطباق اطلاعات ثبت‌احوال انجام شد. اطلاعات به وزارت فناوری ارتباطات داده شد و با بازدید میدانی و کمک مؤسسات خیریه علل بازماندگی استخراج شد تا بتوانیم دانش‌آموزانی که فقر عامل بازماندگی‌شان است را به مدرسه برگردانیم.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ امروز گفت: خواهیم توانست این کار را سالانه و با سرعت بیشتری جلو ببریم. چراکه بین سنین ۶ تا ۱۳ سال۱۴۲ هزار و بین سنین ۶ تا ۱۱ سال نیز  ۹۸ هزار و ۸۴۰ کودک در بیرون مدرسه داشتیم.

وی افزود: ۱۲۰۰ مورد بر اساس آمارها، در خارج از کشورند و ۹۷ هزار مورد در داخل کشورند که ۱۹ هزار مورد تحت پوشش نهادهای حمایتی‌اند و عمده آن‌ها معلول هستند.

وی ادامه داد: موفق شدیم با حدود ۶۳ هزار مورد سرپرست خانوار این کودکان تماس تلفنی بگیریم. ۱۰۰ معلول در مؤسسه رعدالغدیر در یک مرکز تلفنی این کار را انجام دادند و تماس گرفتند و علت بازماندگی را پرسیدند. البته قبل از آن پیامکی به سرپرستان داده‌ شده بود. درنهایت مشخص شد حدود ۱۶ هزار کودک در مدرسه بودند و نقص اطلاعات آموزش‌وپرورش وجود داشت.

میدری گفت: در واقع ۱۹ هزار نفر خارج از مدرسه‌اند و مسأله کوچک‌تر از آن است که قبل اظهار می‌شد و به‌راحتی می‌توان سیاست‌گذاری کرد. البته ۲۶ هزار نفر هم به تماس‌های تلفنی پاسخ ندادند و همکاری نکردند.

معاون رفاهی وزیر رفاه ادامه داد: آن‌ها که به علت فقر بیرون بودند ۳۶۰۰ کودک‌اند. ۱۷۰۰ مورد فوت شدند.۵۰۰ مورد در مدارس دینی تحصیل می‌کنند. تعدادی را هم آدرس محل سکونت و شماره تلفنشان را از بیمه سلامت گرفتیم و باید مراجعه حضوری داشته باشیم که نهادهای حمایتی انجام می‌دهند.

وی افزود: خوشبختانه ابعاد مسأله خیلی بزرگ نیست و قابل مدیریت است. سازمان هدفمندی هم طی تماسی که وزیر رفاه با رئیس سازمان هدفمندی داشت حاضر شد یارانه کودکانی که به علت فقر بیرون مدرسه‌اند افزایش دهد. البته اگر پول در اختیار خانواده بگذاریم ممکن است عامل تأخیر در بردن بچه‌هایشان به مدرسه بشود.

وی ادامه داد: قرار شد کمیته امداد و بهزیستی بررسی کنند که اگر علت ترک تحصیل فقر است نهادها و مؤسسات خیریه کمک کنند تا تحت پوشش بروند و اگر سهل‌انگاری خانواده است باید به آن‌ها آموزش‌های فرهنگی داده شود و اگر بحث دوری از مدرسه است باید منابع به آموزش‌وپرورش برای ایاب و ذهاب داده شود. در غیراین صورت کودکانی که علت مدرسه نرفتنشان فقر و معلولیت است بهزیستی و امداد امور مربوطه را انجام دهند.

وی گفت: امسال در دی‌ماه امیدواریم به‌سرعت بتوانیم مسئله را حل کنیم و درخواست ما این است که سریع‌تر اطلاعات در اختیارمان قرار بگیرد تا قبل از ماه مهر هرسال این کار حداقل برای پایه‌های بالاتر از اول انجام شود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار