میرزاده از راهکار صاحبخانه شدن ساکنان کلان شهرها می‌گوید؛
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: مهاجرت معکوس آغاز شود هزینه مسکن در پایتخت کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۷۰۳۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸ 14 January 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ کارشناسان مدعی شده‌اند با شرایط اقتصادی فعلی، قشر متوسط جامعه تا 50 سال آینده امکان صاحبخانه شدن را ندارند. این ادعا درحالی مطرح است که تجربه ثابت کرده حتی در شرایط نامناسب اقتصادی، افرادی که صاحب خانه هستند تنش و نگرانی کمتری نسبت به اجاره‌نشینان دارند و مقاومت بیشتری را انجام می‌دهند.

تهران را رها کنید و به شهرستان‌ها برسید/ مهاجرت معکوس آغاز شود هزینه مسکن در پایتخت کاهش می‌یابد

میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا در خصوص  ادعای این کارشناسان و برنامه‌هایی که برای مهیا کردن شرایط صاحبخانه شدن اقشار متوسط جامعه در برنامه ریزی دولت قرار دارد، گفت: اینکه دیگر نمی‌توان به راحتی در کلان شهری چون تهران صاحب خانه شد، صحت دارد چراکه هزینه‌ها آنقدر بالا رفته که دیگر جایی برای ذخیره بخشی از درآمد وجود ندارد اما ما نباید همه چیز را با هم بخواهیم. اغلب پایتخت‌نشینان مهاجر هستند و از شهر و روستای دور و نزدیک به کلان شهرها ورود کرده‌اند بنابراین برای زندگی آسان‌تر، این افراد می‌توانند دوباره به شهر یا روستای خود بازگشته و از پتانسیل روستایی بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: بسیاری از پایتخت‌نشینان با حداقل‌های ممکن و به سختی در این شهر زندگی می‌کنند در حالی‌که هستند افرادی که مهاجرت معکوس کرده و اکنون با سطح درآمد کافی در مزارع و محل زندگی خود هم کسب و کار راه‌اندازی کرده و هم در حیاط منزل با پرورش پرندگان، سبزی کاری و کاشت محصولات پرسود، زندگی خود را در کمال آرامش اداره می‌کنند.

میرزاده بیان کرد: اگر نمی‌توانیم در تهران زندگی کنیم به شهرهای خود بازگردیم و با استفاده از ظرفیت‌های روستایی درآمد حاصله را چندین برابر حقوق‌های بخور و نمیر شهری کنیم. بنده کارآفرینی را می‌شناسم که در یکی از روستاهای شیراز زندگی می‌کند و خودروی میلیاردی و املاک فراوان دارد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت نیز باید تمرکززدایی از پایتخت را مطابق قانون هر چه سریع‌تر انجام دهد، مادامی که تهران مرکز استان‌ها بوده و تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ... در این کلانشهر متمرکز هستند فقط به مهاجرت‌های بی‌رویه دامن می‌زنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید از همین لحظه تشکیلات اداری را تمرکز زدایی و بخش‌هایی از برخی موسسات بزرگ که هزاران کارگر در آن اشتغال دارند را به مناطق محروم و شهرستان‌ها انتقال دهیم. به طور حتم با اجرای اینگونه برنامه‌ها، بسیاری از افراد به سمت و سوی مهاجرت معکوس رفته و شرایط اقتصادی مردم در نوار مرزی و مناطق محروم و روستاها بهتر خواهد شد.

این مقام مسئول عنوان کرد: با بازگشت مهاجران به محل زندگی خود، هزینه‌های سرسام آور اجاره خانه و خورد و خوراک و پوشاک نصف شده و مردم می‌توانند در حیاط منزل خود از طریق تولید به مصرف روزگار را سپری و زندگی خود را اداره کنند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که با شدت گرفتن مهاجرت معکوس، کلان شهرها از وجود سکنه خالی خواهد شد و برای آسیب‌های بعد از آن باید چه کرد؟ گفت:ما هدف‌مان خالی کردن مردم از کلانشهرها و بستن سرچشمه نیست بلکه به این دلیل که همچنان مهاجرت‌ها ادامه دارد باید هر چه سریع‌تر آن را کنترل و مهاجرت معکوس را آغاز کنیم به طور حتم با اجرای این طرح خواهیم دید که قیمت‌ها در تمامی موارد به ویژه در بخش مسکن، کاهش می‌یابد.

میرزاده تاکید کرد: بهتر است به مدت یک تا 2 سال تهران را رها و بستر رفاهی را بیشتر در روستاها، شهرهای کوچک و مناطق محروم گسترش دهیم در این‌صورت خواهیم دید که روند اقتصاد کشور به چه اندازه‌ای مطلوب و رضایت‌بخش خواهد شد.

خبرنگار: هدی نتاج

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار